Marc aka q01z, GTI '92, Twingo 1.5 '12, GSA 1.3, C5 2.0Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Drake wrote:Frankenstein!
Pgoddijn wrote:Frankenstein!
jut en jul :P
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Dat lijkt me toch goed nieuws uit kamp zeeland 8)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

q01z wrote:
Drake wrote:Frankenstein!
Pgoddijn wrote:Frankenstein!
jut en jul :P
Beter dan prut en prul ;-)
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dat blok gaat in elk geval de nodige liefde in broerie. Trouwens, wat is er met je haar gebeurd?
Kijk uit, een Cactussssss

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

pcrodent wrote: Trouwens, wat is er met je haar gebeurd?
We hebben een nieuwe kapper in Zeeland. :wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

leuk gebeund gesleuteld :) Stiekem ben ik wel jaloers op de kennis om ff makkelijk zoiets te doen.

Maar ik snap niet goed hoe je nu toch nog aan 1.5 komt. De kruk die er nu in zit, is toch ook van een 1.6?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

het is nu ok gewoon een 1.6 geworden fenwick!
Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

1.5 is niet zo moeilijk. kruk van een 1.6 en dan een 1400cc blok. dan krijg je 1465 cctjes als ik me niet vergis en daar kun je een leuke compressie mee behalen. Wellicht ook mijn volgende blok omdat het laagcompressie 1600 blok wat er nu in ligt eigenlijk niet geschikt is voor de lange duratie nokkenas die ik gebruik. Ik denk dat en met zo'n 1.5 meer vermogen uit te halen is dan met een standaard 1.6 onderblok. Gesmede zuigers zijn mij nl te duur.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

@Denny: de slapende (beun)hazen bas en ik hadden echter bedacht om een 1600 onderblok + 1400 krukas te gebruiken... gelukkig maakte een wakkere belg ons attent op de 2mm die de zuiger nog graag extra omhoog zou willen kunnen!

ik denk alleen dat de drijfstangen van een 1400 langer zijn als van ene 1600? dus misschien dat daar nog wat te doen zou zijn :)
Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

maar is het nog gelukt"?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

denny wrote:maar is het nog gelukt"?
complete zuiger/drijfstang maar over gezet... was tenslotte verder eenzelfde en zag er gewoon goed uit..
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

1600 kruk, 1400 blok en drijfstangen, afgedraaide 1400 zuigers (ze steken n klein stukje boven het blok uit met een 1600 kruk) is idd 1445 CC, echt de maximale maat die je nog 1.4 mag noemen, wat op zichzelf al een voordeel kan zijn als je dr wedstrijden mee wilt rijden. :) en idd, hoge comperssie met gewone kop, op zichzelf leuk, of met een kop die wat meer ruimte heeft in de verbrandingskamer, zoals de 1.3 sport kop (?) zonder dat de compressie te laag word :)

anyway, ziet er goed uit, have fun :D

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Goh... dat is nou precies waarom ik nog steeds een 1.6 krukas zoek...
Maar dan wel een nette, zonder Nard onwaardige slijtagesporen.

Dat zuiger-afdraai verhaal is de ideale oplossing voor mijn compressie problemen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

2Black wrote:Goh... dat is nou precies waarom ik nog steeds een 1.6 krukas zoek...
Maar dan wel een nette, zonder Nard onwaardige slijtagesporen.
Zelfs als je hem in de tuin bewaard blijven krukassen goed (worden ze alleen maar beter van). Deze is altijd erg netjes mee gereden :lol: maar had geen noemenswaardige slijtsporen.
Altijd meer PK's dan jou!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

hmja, ik heb nog n hele lijst aan dingen die ik wel graag wil hebben, een 1.6 (of de 1.6 krukas + 1.4 + sportkop + custom ecu etc. combo) enzo staan natuurlijk ook op de verlangslijst, maar dat komt ooit nog wel, geen haast :) mogenlijk dat ik de blauwe "GT" als ie helemaal af is weer verkoop, tis zeker geen onprettige auto, hij heeft natuurlijk wat (makkelijk te verhelpen) gebreken, dan word mn 2e ax wel eentje die van de grond af opgebouwd is in een schuurtje :)

mja, iedereen kan dromen, sommige mensen maken het wat eerder waar, dus go for it!
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

q01z wrote:het is nu ok gewoon een 1.6 geworden fenwick!
ow :D

Blijkbaar trouwens veel mensen die een 1.5je willen maken...

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

AlexanderB wrote:1600 kruk, 1400 blok en drijfstangen, afgedraaide 1400 zuigers (ze steken n klein stukje boven het blok uit met een 1600 kruk) is idd 1445 CC, echt de maximale maat die je nog 1.4 mag noemen, wat op zichzelf al een voordeel kan zijn als je dr wedstrijden mee wilt rijden. :)
totdat ze hem gaan uitliteren ben ik bang. in therorie klopt het allemaal die redenatie van je. Maar er zijn wel wat meer dingen die je inhoud bepalen.
desaxatie bijvoorbeeld. Ik ben er zeker van dat 1400 zuigers een andere desaxatie hebben dan de 1.6. Die vergeet je dus al mee te nemen. Daarnaast ga je een randje van de zuiger afdraaien. Het je wel eens gemeten hoeveel 5cc is. Ik denk dat je door het afdraaien wel wat meer ruimte maakt als die 5cc ;). Wedstrijd rijden waarbij echt serieus naar inhouden wordt gekeken gaat dit dus niet lukken ben ik bang.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

van de zuiger afdraaien krijg je niet magisch meer inhoud hoor alleen minder compressie (of in dit geval, dat t past zonder interferentie ;)), het is nogsteeds dezelfde oppervlakte*slag, de slag is alleen 4 ofzo mm groter door de 1.6 kruk.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

ja, en dus denk je te simpel. ;). 5cc meer inhoud is genoeg om 1500cc klasse te vallen. Je freest bij 4 zuigers wat af. Denk jij die 5cc dan niet te halen?

Daarnaast zoals gezegd is er meer in het leven dan oppervlakte x slag. Je zit met je verbrandingsruimte. Kop een keer vlakken en je inhoud klopt ook niet meer. Theorie is mooi zoals je het zegt. Praktijk is anders.

Ben je ooit wel eens in dat detail met motorblokken bezig geweest?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ik ontwerp ze? 8)

als je je kop vlakt, veranderd de inhoud van de verbrandingsruimte, en dus de compressie ((slag*opp+verbrandingsruimte)/verbrandingsruimte))
maar niet de inhoud! (gedefinieerd als slag*opp)

idem voor het afdraaien van zuigers of infrezen van uitsparingen voor de kleppen, waar je wel mee moet opletten is of je de flow van je verbrandingskamer niet verkloot.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply