Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

Losroyos wrote:Hij heeft het juist geod verwoord. ik snap niet waarom het verwijderd is het is toch voor liefhebbers geschreven?

Naja het zal wel :?

Maar als ik door iets van hem me AX veel langer kan laten leven of waardoor deze beter word. is het een optie ;)
ik ook, maar (misschien juist de andere kant van het verhaal) het moet niet honderden euro's kosten, als het geen of amper *praktische* verbetering geeft.

dingen die dat wel doen:
andere aandrijfassen voor de SM, topidee!
beter injectiesysteem (op de SM ook een top idee)
beide dingen zijn (naar verhouding tot de waarde van de auto) zelfs nog erg goedkoop ook, en verbeteren de auto meetbaar.

dingen die dat niet doen:
bijna alles wat je aan een AX kan veranderen dat niet standaard of aftermarket op een AX of saxo ofzo is geleverd. het is leuk voor jezelf, maar de AX zelf word (buiten eigen trots, rollerbankresultaten, of misschien circuittijden) er niets of nouwelijks meer waard van, de standaardsystemen voldoen voor straatgebruik namelijk prima.

zo zal de gemiddelde verzekeringsmaatschappij dr ook over denken als je auto geplet word (dagwaarde paar 100 euro), of de gemiddelde nederlander die een blikken schoenendoos uit de jaren 80 ziet, en niet weten dat sommige AX'en best bijzonder zijn. en dus heeft een gemiddelde AX een lage dagwaarde, en heeft het vaak weinig zin om eentje voor vele malen de dagwaarde te gaan verbeteren, daar zal je behalve sleutelplezier, en mogenlijk iets verbeterd rijplezier, niets van terugzien. en misschien is dat juist wat liefhebberij is, niet alleen het alleen maar zo origineel mogenlijk houden.

ik ben een AX liefhebber, ik maak de auto naar mijn smaak beter, maar probeer dat toch zuinig te doen. ik ben tenslotte een student, heb eigenlijk geen cent te makken, en gebruik de auto alleen maar om af en toe n lekker stuk te rijden, of mee naar mn werk te gaan.. dus af en toe maak ik een compromis, en dat is jammer dan. als ik scheppen vol met geld had, zag mn auto dr beter uit, dan kocht ik zonder scrupules een set velgen van 600 euro, en liet ik mn auto door de dealer poetsen. nu niet, later vast wel. :) (of had ik in een BX, CX, Mondeo (;)) of een electrische auto gereden)
Last edited by AlexanderB on TueJan11, 2011 10:49:29 PM, edited 1 time in total.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

AlexanderB wrote:.... het is leuk voor jezelf, maar de AX zelf word (buiten eigen trots, rollerbankresultaten, of misschien circuittijden) er niets of nouwelijks meer waard van...
Dat is ook het geval met de andere aandrijfassen voor een SM, dat injectiesysteem, enz. De auto wordt daar niet meer waard van, maar je hebt er wel het gemak/plezier van. Alleen is een AX zo weinig waard, dat het relatief duur is om zulke aanpassingen aan een AX te doen. 1 van de redenen waarom de AX van Rooney uit elkaar is gegaan. Die brengt in losse onderdelen meer op dan dat iemand in NL bereid is er in het geheel voor te betalen.

Ga eens op Leboncoin kijken en daar zul je rustig compleet geprepareerde AX-en tegenkomen voor tussen de 5.000 en 10.000 euro. Daar is er blijkbaar wel een markt voor, hier in NL niet.

Kortom, al die verbeteringen doe je voor jezelf om je rijplezier te vergroten, niet om je AX meer waard te laten worden. Ik denk niet dat je wilt weten wat sommigen in hun AX hebben gestoken. Ik zal dat optelsommetje voor mijn AX ook maar niet gaan maken. Ik denk dat ik dan schrik ;)
Image Image Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

En 1 nagetief iets weegt voor iemand meestal net zo zwaar als 5 positieve dingen :oops:

Dus ja na een paar negatieve resultaten of negatief comentaar zou ik de handoek ook snel al in de ring gooien. Dat was ik met deze ax in eerste instantie stiekem ook van plan maar af en toe moet je veder kijken dan je neus lang is. Daarom heb ik mezelf aangeleerd van zoveel mogelijk dingen de positieve kant der van in te zien. Maar dat kan ook niet iedereen.

Weet je dat hier zelf een hardcore nummer over gemaakt is.


Tomcat & Rudeboy ft Angerfist wrote:Waarom is het grote toverwoord van deze tijd 'vrijheid'?
Vrijheid is ons grote toverwoord
Vrijheid in alles, onbeperkte vrijheid
Dus het maakt nie meer uit, of je iemand kwetst
Nee joh, als jij het vind mag jij het zeggen

Ben je er dan echt op vooruit gegaan als maatschapij, volgens mij niet!
Weetje, dat iedereen gewoon anoniem op het internet op van die kutformumpjes heel de dag: Alles k*t enter, alles k*t enter, alles k*t enter, aah, heerlijk, alles k*t enter, alles k*t ent-
En dat is dan een mening!


En zo gaat het wel :oops:

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

Bossie wrote:
AlexanderB wrote:.... het is leuk voor jezelf, maar de AX zelf word (buiten eigen trots, rollerbankresultaten, of misschien circuittijden) er niets of nouwelijks meer waard van...
Dat is ook het geval met de andere aandrijfassen voor een SM, dat injectiesysteem, enz. De auto wordt daar niet meer waard van, maar je hebt er wel het gemak/plezier van.
dat is precies wat ik bedoel, maar een setje aandrijfassen of wat dan ook van een paar 100 euro op een auto van een veeltal 1000 euro is relatief "niets", en een beter rijdende auto is veel prettiger, en verkoopt mogenlijk beter door, maargoed, dat kan raar lopen..
Alleen is een AX zo weinig waard, dat het relatief duur is om zulke aanpassingen aan een AX te doen. 1 van de redenen waarom de AX van Rooney uit elkaar is gegaan. Die brengt in losse onderdelen meer op dan dat iemand in NL bereid is er in het geheel voor te betalen.
yep, dat is is zowel de zegen als de vloek van de AX.
Ga eens op Leboncoin kijken en daar zul je rustig compleet geprepareerde AX-en tegenkomen voor tussen de 5.000 en 10.000 euro. Daar is er blijkbaar wel een markt voor, hier in NL niet.
nee, blijkbaar zijn we hier iets meer op geld gericht, en een 20 jaar oude auto (gerestaureerd) is toch minder aantrekkelijk dan een fabrieksnieuw 2011 exemplaar voor datzelfde bedrag (!) die zo mogenlijk alleen maar zuiniger is, minder onderhoud nodig heeft, etc.. voor veel mensen is een auto namelijk slechts een gebruiksvoorwerp, alleen de echt bijzondere hebben liefhebbers die 'gek' genoeg zijn om (onredelijk/voorbij het 'point of diminishing returns') te investeren. (op aanschaf, onderhoud, restauratie, of wat dan ook.)
Ik zal dat optelsommetje voor mijn AX ook maar niet gaan maken. Ik denk dat ik dan schrik ;)
daarom maak ik dat optelsommetje vantevoren, heh, anders heb ik geen eten de volgende maand. (en van mn vorige auto heb ik anderhalve dag kunnen genieten, van het bedrag dat ik dus over anderhalve dag heb kunnen afschrijven had ik meer dan 2 ax'en in prima staat kunnen kopen (en dat had ik al willen doen ipv die ford), maar das een ander verhaal..)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Grappige extra twist in het verhaal van Nard hoorde ik vanmiddag...

De persoon die onlangs van die 'speciale' aandrijfassen in z'n SM had laten zetten en daar gelijk subjectief over ging schrijven op CiFo toen er een trillinkje opdook in z'n auto is afgelopen weekend dan toch maar even bij Nard langsgeweest ter controle. Nard had namelijk aangeboden ze dan maar terug te nemen.
Hij had die assen via Nard gekocht maar ze door een (veel op CiFo schrijvende, zelf SM bezittende, zelfsleutelaar) in z'n SM laten monteren.
Wat blijkt.... die assen waren dus niet correct gemonteerd! Dat kan natuurlijk want hij doet dat niet dagelijks:wink: .
Maar wat nu zo typisch is is dat hij NIET op het CiFo schrijft dat de 'deskundige' van daar een fout heeft gemaakt. Hij schrijft alleen iets over nakijken van wielbalans en dat het nu niet meer trilt bij 180.
De 'twijfel' aan de deskundigheid van Nard (of in z'n algemeenheid de twijfel vanwege het wijzende vingertje richting wie dan ook) én de kwaliteit van de aandrijfassen blijft echter bestaan omdat men geen uitgebreide correctie schrijft en meestal überhaupt niet uitgebreid een technisch probleem en z'n oplossing neerzet.
Het blijft dan bij stemmingmakerij, 'van horen zeggen', of botweg iemand beschuldigen van iets terwijl het verhaal helemaal niet zo simpel in elkaar steekt.
Als professioneel (en over het algemeen hoog aangeschreven) Citroën specialist (met extra expertise op hydraulisch gebied én electronica) heeft Nard nu in steeds toenemende mate te maken met 'liefhebbers' die met hun CX/XM/DS/CX/BX/Xantia/C5/SM bij hem willen aankomen maar eerst door vele telefoontjes of e-mails beginnen over iets 'wat ik heb gelezen op internet'. Hij moet zich toenemend al verdedigen voor iets dat hij niet gedaan heeft, anders gedaan heeft of nooit zou doen. En dat wat hij wel doet hoor je nooit iemand over.

Maar goed, de SM rijders zijn dus een ontstekingsvariant armer, aandrijfassen gaan ze zelf maar halen, alternatieve CX 2400GTi ontsteking moet iemand anders maar verzinnen en inbouwen van MS/K-DFi heeft ook z'n langste tijd gehad. Blauwe olie en veerbollen waren trouwens al een aflopende zaak sinds de C5 of Volkswagen stuurbekrachtigingsvloeistof pompt.

Wel leuk dat ik dit verhaal gewoon hier kwijt kan en er niemand over schijnt te vallen... 8)

edit:heb er even een iets té direct persoonlijke verwijzing naar iemand uit gehaald.
Last edited by 2Black on WedJan12, 2011 9:11:33 PM, edited 1 time in total.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

2Black wrote:Wel leuk dat ik dit verhaal gewoon hier kwijt kan en er niemand over schijnt te vallen... 8)
Persoonlijk vind ik het juist heel interessant om hier te lezen over dit soort technieken en dergelijke projecten... Wat mij betreft ga je er lekker mee door en hou je ons op de hoogte van wat er zich allemaal nog meer ontwikkelt! :)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Marco daar was de motormanegment meeting voor :lol:

Miss moet dat voor somige van het Cifo ook gewoon is geregeld worden, Of ze gewoon met de neus op de feiten drukken door eerst hun eigen daarna een aangepaste te laten rijden ;)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Nee, zo'n meeting moet je niet voor Ci-fo organiseren, dat wordt niet gezellig. Die gasten denken het allemaal beter te weten.
Image Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Zou aan de lieden van 't CiFo niet zoveel tijd besteden...
Al meerdere keren hele rare reacties gekregen op in mijn ogen vrij normale vragen... :roll:
Zo wilde ik het pollenfilter van m'n Xsara vervangen, maar ik wist niet waar deze zat. Bij de Picasso van m'n pa kun je er via het motorcompartiment bij, maar bij mijn Xsara was er niets te vinden. Nu had ik wel het vermoeden dat deze ergens achter m'n dash-kastje zou zitten, maar om die eruit te schroeven om er vervolgens niets achter te vinden vond ik ook weer zo wat...
Krijg je van die reacties als: "Kijk even in je instructieboekje"... Als het daarin had gestaan, dan had ik 't wel geweten denk ik... :roll:
Uiteindelijk via een PB-wisseling met één van de leden daar alsnog de bevestiging gekregen dat ik 'm achter m'n dashkastje moet zoeken, dus uiteindelijk zat ik wel goed, maar er gaat zoveel gezeik overheen voordat je een keer een zinnig antwoord krijgt daar...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ahha, ik heb me daar wel aangemeld maar zit nooit op het forum.

Maar goed, als je dit zo hoort ben ik blij dat we hier met zun alle beter met elkaar omgaan en ook respect voor elkaar hebben 8)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

En zelfs jij als losgeslagen ADHD jongere bent in staat om in heldere lange zinnen je verhaal te doen Roy!
Ook dat is iets wat op menig forum ontbreekt... fatsoenlijke tekst.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Bedankt dat jij mij zo ziet :P :lol:

Ik heb alleen maar PDD-NOS oftewel ik zit zoals elke net niet autist in een afvalbak van soornissen die ze niet kunnen plaatsen. Maar het is voornamelijk op werk en school dat ik er last van heb. Vandaar ook dat ik een Wa-jong uitkering heb.

Mensen die het hele verhaal willen horen die melden me maar aan op msn. Tis geen psycholisch topic dit :lol:

Wel meer Cifo forum dinges nu dan jou wie is wie :oops:

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Losroyos wrote: Wel meer Cifo forum dinges nu dan jou wie is wie :oops:
Hoezo?
En de voorgaande 102 pagina's dan?
Daar komt het CiFo slechts sporadisch aan bod hoor!

Als je deze wie=wie helemaal van A tot Z doorleest zul je heel veel tijdelijke discussies over allerhande zaken tegenkomen.... 8)

Volgende week behandelen we de zin van het leven, het bestaan van god (of niet), de invloed van zeevervuiling op eencelligen en als de week dan nog tijd over heeft wil ik het nog wel een keer hebben over mijn mysterieuze liefde voor de Fiat Multipla.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

shes all yours, fiat multifaal hoef ik echt niet te hebben :P

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ja, dat wil ik ook wel weten, Want dat snap ik nog niet helemaal, Jamiss nadat ik met een budget van paar duizend euro ter werk ben gegaan wel. Want die in mij gedacht is wel echt mega gaaf :oops:

Maar ik heb het geld niet om te doen :lol:

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

En toch vind ik ze leuk!!

Image

:wink:
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

AlexanderB wrote:shes all yours, fiat multifaal hoef ik echt niet te hebben :P
Zie je wel... binnen 5 minuten weer zo iemand zonder inzicht in functioneel design!

Maar het geeft niet hoor, moet ik eerst de Xantia verkopen want IK MAG VAN MIJN VROUW GEEN NIEUWE AUTO!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ik leen je Xant wel een tijdje maak jij der wijs dat je hem verkocht heb :lol:

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

@Cindy: daar kon ik op wachten natuurlijk... de oer-Multipla.
Maar die bedoel ik dus inderdaad niet, ik wil die ene die wel mee kan in het moderne verkeer.

@Roy: en eigenlijk moet ik ook eerst nog Nigel & Witje verkopen van de baas...

Image
Last edited by 2Black on WedJan12, 2011 9:54:42 PM, edited 2 times in total.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

hmja, dat ziet dr uit als t product van een fiat 500 en een subaru busje na n wilde avond 8)

ik was al bang dat t over deze ging:
Image

[edit:] oh wel dus :P en geen inzicht in design.. nja, misschien is het een praktisch ding, maar het ziet dr niet uit! het is.. uniek.. maar het blijft n soort van kruising tussen een fiat punto en de pausmobiel, als ze dat randje nou gladgestreken hadden ipv er 2 lampjes in gezet te hebben, had ik en de rest van de wereld het vast een prima auto gevonden..
Last edited by AlexanderB on WedJan12, 2011 9:54:44 PM, edited 1 time in total.

Post Reply