Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Citroën forum... daar is maar 1 smiley voor: Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

We weten onderhand wel wat voor vlees we in de kuip hebben met de modder-eters daar.

Erg net verhaal trouwens, tijdens de MM-meeting heeft Nard het er ook al over gehad. Maar ik denk dat als Nard zich had voorgesteld als Nard van Renard en dat alle SM's op Ci-fo geweldig waren, dan was het bericht ook weggemod.
Image Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ik heb daar eens een vraag gepost over het aansluiten van de koelslang op de radiateur van een zx. Heel raar kliksysteempje en eerst kreeg ik reacties waarop ze het idee gaven dat ik een enorme jostie was die het wel zou hebben gemold en maar naar de garage moest.
Uiteindelijk was er wel 1 iemand die aangaf dat je beter een nieuwe rubber ring kan gebruiken, dus even voor een euro een nieuwe gekocht bij de dealer en probleem opgelost, maar een gastvrij ontvangst was het niet echt.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Inmiddels officiële reactie CiFo-opperhoofd binnen, nog verbazender.
Wel een rode draad te ontdekken trouwens... echte ciforummers lezen dingen die er niet staan... is wel knap.
cibobo wrote:.....geschreven vanuit een negatieve benadering en zal niet bijdragen aan de goede sfeer op het forum of een aanzet zijn voor een opbouwende discussie. .......
Zal hier niet de hele tekst neerzetten.

Overigens... AXClub moderatoren.... haal dit alles vooral weg als jullie er CiFo relatiegevaar in zien.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Nard beklaagt zich onder andere over ongenuanceerde negatieve berichtgeving op internet dus in reactie wordt er nog maar weer een blik weinig positieve opmerkingen tegenaan gegooid?
Vind je het heel erg als ik het niet meer volg?

Ik vind de hele gang van zaken erg jammer. Wat Nard ook al signaleert: een enorm overschot aan mensen die hun mening direct klaar hebben (en ook opeisen om die te kunnen uiten) en een tekort aan mensen die écht de handen uit de mouwen willen en kunnen steken.
En dan krijg je scheve gezichten en die zure sfeer die alles weer bederft.

Probleem speelt momenteel bij meerdere Citroën verenigingen.
Veel mensen trekken zich in hun eigen omgeving terug en leuke evenementen voor de toekomst liggen op hun gat.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Maar wat het werkelijke probleem lijkt, is dat niemand écht oprecht van Citroën oudjes houdt. Men ergert zich dus aan oplossingen op problemen wanneer deze niet orgineel zijn. Of ergert zich aan de onpraktische aard van een oplossingen. Met als gevolg dat zowel de oplossingen als de auto's op de sloop belanden. En de enige die zich daar over kwaad kan maken is in dit geval Renard. (en nog een handje vol liefhebbers in de -te kleine- marge).

Het werk van de cifo mods bevestigd mijn vermoeden.

Maar ook als ik filmpjes van Jacobse en van Es terugkijk, kan ik haast niet anders dan kwijlend naar het straatbeeld van die tijd kijken. Wát een prachtige wagens overal.

Eat ik mij nu afvraag; hoe loopt het verhaal nou, vanaf een ouwe Citroën die in handen is van een liefhebber met een hart voor orginaliteit, tot aan het moment dat diezelfde wagen bij de sloperij wordt ingeleverd.
De XM/SM/CX/DS was de moeite niet waard?

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Hoe dat verhaal loopt... in ons drassige polderland grijpt de roest uiteindelijk elke auto.
Begint met een klein putje, dan een rafelrandje onderaan een deur. Koppeling slipt ook al een tijdje en er zit een restauratie en revisie aan te komen die meer kost dan meerdere "gloednieuwe" exemplaren uit Frankrijk.
Dan wordt het gras bij de buren opeens wel heel veel groener dan je eigen ;)

Dus in zoverre heb je wel gelijk dat échte liefhebbers dun gezaaid zijn.
Mijn buurman heeft het gedaan; zijn 1976 CX Pallas laten restaureren incl interieur, overspuiten, LPG en zo'n modern motormanagement systeem.
Kun je met gemak vier CX'en voor kopen. Rijdende, incl apk en NL kenteken.

Voor mij in mijn CX geldt het ook hoor; ik wil ook gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Komen er echt forse financiële tegenslagen dan houdt het voor mij ook op.

Ach joh, over 20 jaar kijk je ook met nostalgie naar al die peu 206'jes die eind jaren 0 de straten bevolkte ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Het probleem van Nard is vooral dat hij (en elke andere niet-forum-mende specialist/garagehouder) zich niet kan verweren tegen allerhande geouwehoer op internet.

Nard heeft speciale (moderne) aandrijfassen in zijn SM zitten bijvoorbeeld. Die heeft hij zelf geïmporteerd nadat hij er ergens iets over gehoord had. Dus hij denkt bij zichzelf nadat hij er met enorme tevredenheid meermalen 230km/u mee heeft gereden zonder het getril dat ook hij eerst had dat het misschien wel leuk is ze als een soort service te koop aan te bieden. Hij doet weinig met de prijs, gooit er slechts €40 marge bovenop per as (als je nagaat dat er op een gemiddelde koppelingsset als snel minimaal €75 inkoopmarge zit..) waarbij hij dus niet eens het bestellen en de hele communicatie met de fabrikant meerekent (die dingen gaan dus echt per stuk).
Dan gaan mensen die geen van allen ooit met Nards' SM hebben gereden noch ooit die assen hebben gezien al hun mening erover schrijven zo gauw iemand heel onschuldig op een forum de vraag stelt "ik kan ergens alternatieve SM aandrijfassen kopen, zal ik dat doen?".
En dan hoeft het niet eens over Nard's exemplaren te gaan, het kunnen ook anderen zijn. Kennelijk zijn er meer leveranciers van dergelijke dingen.
Maar het maakt niet uit, er wordt al via internet twijfel gezaaid ongehinderd door enige specifieke kennis en de eventuele geïnteresseerde haakt ofwel bij voorbaat af of gaat eerst 83 e-mails sturen aan Nard of een andere specialist (die erg veel tijd en dus geld kosten...) en is dus al negatief beïnvloed nog voor er iets is gekocht of zelfs maar besproken.
Zo ging het met de van Rootselaar ontsteking die Nard verkoopt (hoewel ze nu geloof ik definitief op zijn) en zo gaat het ook met de prachtige MegaSquirt/K-DFi installaties. Alles wordt op internet kapotgezeken terwijl geen van die forum-schrijvers ooit het systeem van nabij gezien heeft.

En zo gaat het met alles!
Van anti-roest behandelingen tot veerbollen via uitlaten en eventueel zelfs schroefjes van €0,05 per stuk. Alles gaat eerst via internet. Waar is het het aller-aller-goedkoopst? Krijg ik wel goud voor de prijs van schroot?
"Ik kocht na 5 uur gezeur een auto bij garage X voor de lieve som van €100 en nu wil die nare autoverkoper ineens geen garantie geven! En ik heb er pas 3000km zonder olie mee gereden!"
Schande! Laten we die hardwerkende man die verlies leed op z'n autoverkoop nog even extra aan de schandpaal nagelen!

De echt mooie auto's zijn over het algemeen ook niet van de forummers... die zijn van stille hardwerkende mensen waar je nooit iets van hoort. Maar sommige aspirant liefhebbers lezen wel mee op internet en worden dus wél beïnvloed door al die ellende verhalen en meningen van zogenaamde "kenners". Die gaan dus maar vrolijk doorknutselen, of blijven 5 jaar zoeken naar een oplossing voor een probleem of... kopen die CX/DS/SM of XM maar helemaal niet.

(grappig is wel dat de huidige eigenaar van zo ongeveer de bekendste Citroën specialist al 3 jaar op dat forum schrijft over zijn electronica in CX en SM (met VEMS) experimenten en hem wordt gek genoeg nooit gevraagd of het niet anders kan of moet...)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

En in het kader van het voorgaande verhaal even een pluim voor AX-Clubbers als Roy (Losroyos) die gewoon persé die ene GTi wilde hebben en je NIET HOORT ZEUREN over alle gebreken die z'n karretje blijkt te hebben.
Hij wil het gewoon gemaakt hebben, geen gezwam en gezever, geen geklaag. Dat is dus écht liefhebberij waar ik enorm respect voor heb.

En zo hebben we er hier meer!
Jan, Henk, Rogier, Ivar, Denny, Chris, Marc, Joost, Cin&San....
Allemaal van de afdeling niet zeuren maar opknappen die handel. Geen gezeik over een frictieset die ergens €0,50 goedkoper is, niets.
Gelukkig kunnen we wel allemaal meelezen wat er zoal stuk ging... :)

AX-Club rulezzz.... :D
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Die heeft hij zelf geïmporteerd nadat hij er ergens iets over gehoord had.

Dus het kán wel :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

degene wrote:Die heeft hij zelf geïmporteerd nadat hij er ergens iets over gehoord had.

Dus het kán wel :)
Tuurlijk kan het... maar hij had het niet van internet!

Nard is natuurlijk behoorlijk ingevoerd in het onderdelen wereldje, zeker als het om de SM gaat. Voor de SM woedt zelfs een complete onderdelenstrijd binnen de diverse nationale clubs... het duitse kamp (die wél van alles zelf laten namaken) versus het franse kamp (je moet lid worden van de franse club om bepaalde delen te mogen kopen). Het gaat dat om kwaliteit versus originaliteit, beschikbaarheid versus schaarsheid, duur versus goedko(o)p(er), jij bent slecht en wij zijn goed... . Allemaal behoorlijk nutteloos.
Soms vind Nard ergens een setje originele SM koppakkingen.... voor rond de €400... en dan gaat echt de vlag uit! En als je weet hoeveel SM-blokken aan gort liggen zul je begrijpen dat het NIET beschikbaar zijn van goede pakkingen tot veel gedoe kan leiden...

Trouwens, iemand nog een K-DFi voor de AX kopen? Het is niet origineel maar werkt fantastisch! Zit alleen nog wel een hele AX aan vast.... €1200! Slechts! Professioneel ingebouwd!
Daarom koopt niemand Nigel... er is teveel over geschreven op fora...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Thnx Collin. Maar op het moment klopt het wel. Sinds ik de auto heb ben ik er gekker op dan op de vorrige 2. Het liefst zou ik hem helemaal door de dealer-specialist laten maken nog onderhouden. Alleen ik als arme student heb er hellaas het geld niet voor, op het moment is der niet eens het geld voor de auto te maken officieel. Maar nood breekt wetten en daarom pa maar gevraagd of die het voor kan schieten.

Maar goed deze GTi moet op de weg blijven der staan der al genoeg op de sloop.

Het liest neem ik nog een AX als opknapper der bij, maarja daar is natuurlijk al helemaal geen geld voor :P

Maar goed. De liefhebbers die hun auto echt orgineel willen houden en die hem 10 maanden lang in de schuur hebben staan om er zomers 500 km mee te rijden oke begrijpelijk dat je niet veel inversteerd in technische dingen maar liefhebbers die hoe dan ook veel hun auto pakken dan is een kleine inverstering in goeie onderdelen toch zo weer terug verdient?

Waarom als liefhebber zelf alles doen en het miss verkloten als je (ja meer moet betalen) zeker weet dat alles goed zit bij de specialist.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Er lopen op het CiFo meerdere discussies over CX'en waarbij het er hoofdzakelijk om gaat of het meer dan 30dkm per jaar rijden in een CX nu wel of niet goedkoper is dan met een nieuw Golfje.
Serieus!
En dat dat soort gespreksonderwerpen bestaan zegt mij al genoeg.

Het gaat dus meestal niet om liefhebberij, het gaat steeds weer over geld.
Mijn winterbanden waren €85 per stuk! De jouwe €95 en dus ben jij slechter dan ik! En nu zoek ik een extra setje voor €82,50 want het moet nóg goedkoper kunnen!
Dat ik €10 montage betaal en jij €20 ontgaat iedereen....
Zo gaan die dingen.
Ik heb mijn veerbollen laten vervangen voor €20 per stuk bij tentX schrijft iemand dan bijvoorbeeld maar verteld er niet bij dat tentX hem ook een gloednieuwe hoogteregelaar heeft aangesmeerd die helemaal niet stuk was maar alleen een beetje vast zat. En dat de andere zijn bollen liet vervangen bij tentY voor €40 per stuk maar dat daar dan ook nog geheel gratis ontluchten, hoogte afstellen en 2 liter LHM bijzat en de hoogteregelaar werd losgemaakt en ingesmeerd.... Die nuance ziet de gemiddelde forummer kennelijk niet.
4x veerbol + nieuwe hoogteregelaar = €180
4x veerbol + losse hoogteregelaar + ontluchten + hoogte + 2ltr LHM = €160
Maar men kijkt enkel naar die prijs per veerbol.

Informatie zit in de compleetheid, de bereidheid tot onderzoek doen. Maar helaas schrijven teveel mensen enkel one-liners.


@Roy: moge je nog lang AX rijder blijven!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Je hebt helemaal gelijk 2Black.
Dat zo'n prijs discussie het totale discussie veld bij bv een axclub domineert zou mij niets verbazen. Een AX koop je (in 1ste instantie) omdat ie zo goedkoop is in de verzekering/belasting en een gunstig verbruik heeft. En dan kom je er ook nog achter dat orginele onderdelen stuk voor stuk koopjes zijn. Lol kan niet op. Het is immers allemaal goedkoop.
In Nederland zijn je velgen ook eigenlijk pas echt cool als je ze voor een tientje de stuk hebt kunnen vinden.
Ik denk dus ook dat het probleem van Nigel die 1200 is. Ook al is het objectief gezien een schijntje, een ax koop je voor max 600E. En dan kan je als koper altijd nog zelf, voor een geeltje of twee per keer, investeringen doen om het naar je zin te maken. 1200 is ongeveer wat Romy voor d'r GT kreeg. Heb verder nooit meer zon bedrag voor een AX over de toonbank zien gaan.

Maar, bij DS/SM/CX en andere zware jongens, is het rijden ervan nooit gegaan om de lage kosten (maar om bijvoorbeeld de exclusiviteit, am I right?)
Dus waarom zitten zulke eigenaren te miepen over een centenkwestie!? Het is me een raadsel.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ik betaalde 1400 voor die blauwe :oops: (jammer genoeg)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Met veel 'plezier' heb ik de ontwikkelingen in je wie=wie bijgehouden Collin!
Maar bottomline is overduidelijk, teveel mensen die in anonimiteit hun (ongezouten) mening kunnen ventileren, zonder ook maar enige achtergrondkennis over de zaak te hebben... Het gebeurt overal...

Zou de wereld beter af zijn zonder internet? :oops: ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Mastenhose wrote:...

Zou de wereld beter af zijn zonder internet? :oops: ;)
Zouden wij elkaar kennen zonder internet?

Internet is oke, alleen het afzeiken door mensen op forums omdat ze DENKEN dat iets toch niet werkt tja dat is een nadeel.

En zijn wij hier ook niet af en toe opzoek naar de koopjes, op bijvoorbeeld een Ebay? En proberen wij ook niet de auto toch af en toe zo goedkoop mogelijk weer klaar te hebben. ja ik denk het wel.

Achja, de tijden veranderen, we zullen dit toch misschien een beetje moeten accepteren.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

degene wrote:-knip- 1200 is ongeveer wat Romy voor d'r GT kreeg. Heb verder nooit meer zon bedrag voor een AX over de toonbank zien gaan. -knip-
Haha ben ik ff mooi gek :D

Het hebben of kopen van een auto als een AX, SM of whatever blijft een keuze welke altijd afhankelijk is van je budget (en hoe je dat wilt besteden), eigen handigheid en sleutelruimte. Je wil niet weten hoe graag ik de GTcarb helemaal perfect in orde zou willen hebben.....

Het hebben van een 'oudere auto' als hobby blijft rationeel gezien debiel; het kost altijd meer geld dan de auto waard is.

Aan de andere kant kun je aan die oudere auto veel meer plezier beleven dan aan een nieuw hok. Het is maar net wat je er voor over hebt; KEUZES, daar draait het leven om.

Voor rationele mensen -niet zijnde een liefhebber- ligt het omslagpunt voor de sloop of cheap-ass onderdelen/fixes vrij laag. Wil je er langer plezier aan beleven en heb je het budget (er voor over)? Dan is het voor de hand liggend om meer te investeren. De kunst blijft om een eerlijke garage te vinden.

De GTcarb groet u vanuit de werkplaats van een Citroën-dealer waar je nog niet uitgelachen wordt om je ouwe beessie :wink: Het baasje hoopt dat het een eerlijke rekening wordt :wink:
AX GTI '91

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Het is jammer dat daar een stel van die ego's zit. Grote mond over originaliteit, maar het blok van hun SM hebben ze wel gemodificeerd. Dat moet ook wel, anders rij je die in no-time in puin, maar origineel is anders.

Het ligt er natuurlijk ook aan met wat voor instelling je je auto koopt. Mijn insteek is dat die dingen gemaakt zijn om mee te rijden. Dat doe ik ook en ik pas hem zo aan (met de middelen die ik heb), zodat ik er mee kan doen wat ik graag wil. Er zijn ook mensen die hun auto zo origineel mogelijk en in concourse status willen hebben. Mijn keuze zou dat niet snel zijn, maar ik vind het wel mooi en heb ook respect voor degenen die dat doen. Neem JB, die laat zijn 2 AX Sportjes tot in de puntjes restaureren. 1 zo origineel mogelijk en is om te bewaren en te showen bij bepaalde gelegenheden, de andere krijgt verbeteringen en die maakt hij naar zijn zin om wel gewoon mee te rijden. Eigenlijk het beste van 2 werelden.

Gelukkig hebben we bij de AX Club dan ook een echte club. Een groep mensen met dezelfde liefde die veel voor elkaar over heeft. Een AX Club meeting waar niet gezamelijk gesleuteld wordt ben ik nog niet tegen gekomen. Alleen om deze reden wil ik mijn AX al niet wegdoen.
Image Image Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Idd, Ik ben het met je eens, en dat is ook weer een reden dat ik weer een ax gehaald hebt en niet echt omgekeken heb naar andere, Het is hier gezellig en je kan altijd op elkaar rekenen

Post Reply