Roy Aka Losroyos - Citroen ZX 1.6 Image
Moderator: webmasters
"Hoe verstandig is het te gaan rijden? Auto word totaal niet warm vebruikt alleen er zit dus olie in me KVS."
Ik had in 1984 één van de eerste diesel BX II RD Estate's.
500km vanaf nieuw, ik was aan het werk in Antwerpen, startte de auto niet meer nadat hij een paar uur geparkeerd had gestaan.
Het koelsysteem bleek volledig verstopt met een olie/kvs emulsie, als een soort griizige dunne kauwgom.
Het blok bleek een gietgal te hebben waardoor olie in het koelsysteem kon komen, en is door Citroën Antwerpen geheel vervangen.
Het effect van een lekke koppakking kan hetzelfde zijn, en is dat bij jou blijkbaar.
Spoel dus je koelsysteem eerst goed door en gooi er daarna verse kvs in, en houd het goed in de gaten.
Misschien gaat het goed en wordt de motor nooit te warm, maar zeker is dat geenszins.
(De kachelradiateur kan lek zijn geraakt door overdruk in het koelsysteem via de lekke koppakking).
Jammer, maar het positieve is dat je aardig leert sleutelen, al is dat in de kou niet zo leuk.
Ik had in 1984 één van de eerste diesel BX II RD Estate's.
500km vanaf nieuw, ik was aan het werk in Antwerpen, startte de auto niet meer nadat hij een paar uur geparkeerd had gestaan.
Het koelsysteem bleek volledig verstopt met een olie/kvs emulsie, als een soort griizige dunne kauwgom.
Het blok bleek een gietgal te hebben waardoor olie in het koelsysteem kon komen, en is door Citroën Antwerpen geheel vervangen.
Het effect van een lekke koppakking kan hetzelfde zijn, en is dat bij jou blijkbaar.
Spoel dus je koelsysteem eerst goed door en gooi er daarna verse kvs in, en houd het goed in de gaten.
Misschien gaat het goed en wordt de motor nooit te warm, maar zeker is dat geenszins.
(De kachelradiateur kan lek zijn geraakt door overdruk in het koelsysteem via de lekke koppakking).
Jammer, maar het positieve is dat je aardig leert sleutelen, al is dat in de kou niet zo leuk.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
ja ik ben me dood geschroken
Had idd de vloeistoffen iets vaker mogen controleren maar ja dat vergeet ik nu dus ook niet meer.
Zoiezo was ik van plan het systeem eerst goed schoon te gaan maken idd. zodat er geen tot zo min mogelijk olie resten achter kunnen blijven
Hij moet gewoon weer beter worden
Had idd de vloeistoffen iets vaker mogen controleren maar ja dat vergeet ik nu dus ook niet meer.
Zoiezo was ik van plan het systeem eerst goed schoon te gaan maken idd. zodat er geen tot zo min mogelijk olie resten achter kunnen blijven
Hij moet gewoon weer beter worden
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
lampje gaat aan als de oliedruk (achter de pomp) is gedaald tot 0.5 bar of lager. (normaal hoort dat zo'n 4 bar te zijn volgens haynes) dat wil dus zeggen dat dr effectief geen druppel meer in zit en dat de smering al langere tijd ondermaats was, oftewel, "als het lampje brand ben je al te laat" (tenzei alle olie in een paar seconden overboord gegaan is door een scheur in de karterpan of blok ofzo dan is het een mooie waarschuwing om meteen te stoppen, als het beetje bij beetje verdwijnt ben je veel te laat.)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Bij mijn ZX indertijd (ook met lekke koppakking) ging het lampje als het peil onder een halve liter onder 't minimum (peilstok) kwam branden. Bij het nemen van een bocht ging het lampje dan bijvoorbeeld branden...AlexanderB wrote:lampje gaat aan als de oliedruk (achter de pomp) is gedaald tot 0.5 bar of lager. (normaal hoort dat zo'n 4 bar te zijn volgens haynes) dat wil dus zeggen dat dr effectief geen druppel meer in zit en dat de smering al langere tijd ondermaats was, oftewel, "als het lampje brand ben je al te laat" (tenzei alle olie in een paar seconden overboord gegaan is door een scheur in de karterpan of blok ofzo dan is het een mooie waarschuwing om meteen te stoppen, als het beetje bij beetje verdwijnt ben je veel te laat.)
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Bodempje olie was wel nog ruim 2 liter in dat geval, terwijl er bij Roy 2,5 liter ontbrak (dus nog een liter in 't blok 'ergens'). Vandaar dat ik toch wel een lampje zou verwachten...AlexanderB wrote:en dat klopt wel aardig, dan zat dr inderdaad nog een bodempje in, en als je dan een bocht maakt, loopt het naar 1 kant, en trekt de aanzuigbuis lucht, valt de druk weg, en gaat het lampje aan.
Roy, het is balen jongen!
Maar als je die koppakking gaat vervangen doe het alsjeblieft wel goed. Dus incl. nakijken kop en eventueel vlakken en ook de bovenkant van je onderblok zo vlak mogelijk maken. Anders sta je over 2dkm weer met een lekke pakking.
Persoonlijk maak ik me nog de meeste zorgen over de roest... dat gaat met het soort winter dat we nu hebben (en de bakken pekel waar je nu al een maand doorheen rijdt) de komende tijd een forse versnelling in het rottingsproces veroorzaken.
Maar als je die koppakking gaat vervangen doe het alsjeblieft wel goed. Dus incl. nakijken kop en eventueel vlakken en ook de bovenkant van je onderblok zo vlak mogelijk maken. Anders sta je over 2dkm weer met een lekke pakking.
Persoonlijk maak ik me nog de meeste zorgen over de roest... dat gaat met het soort winter dat we nu hebben (en de bakken pekel waar je nu al een maand doorheen rijdt) de komende tijd een forse versnelling in het rottingsproces veroorzaken.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Roy roy roy...
het kan ook wel eens tegen zitten natuurlijk!
maar ach, iedereen heeft wel eens een miskoop joh! ik heb vorig jaar die grijze GT gekocht zonder proefrit omdat ik daar ff geen tijd voor had.. en ik was na aanschaf blij en verbaasd dat ik uberhaubt thuis kwam en daarna heel erg verbaasd dat de vorige eigenaar daar gewoon mee gereden heeft... kan je wel eens hebben!
wat betrefd je puntjes.. zoals door andere ook al aangegeven zijn het geen schokkende dingen!
-koppakking + driemset + spanrol/waterpomp e.d. kost je een 200,- bij Brezan en hoef je daarna nooit meer te doen
-voorbandjes, je zou kunnen kijken voor een setje velgen met banden.. soms is dat goedkoper!
-koplampen kosten 20,- ps. bij winparts.. stelmechanismes zijn zoals Mba al zegt een paar euro op de sloop (NIET bij de dealer halen! niet te betalen)
-mistlampen voor de APK demonteren en daarna eens naar kijken
-fussee's, tsja balen dat het een GTI is.. die draagarmen zijn duurder! maar je vervangt ook wel gelijk je draagarmrubbers en je auto gaat er zeker beter van rijden..
-die roest en schade is niet je probleem op het moment, wel voor lange termijn.. maar daar zou ik me NU geen zorgen over maken
alles bij elkaar zal je zo'n 500,- kwijt zijn als ik het zo gok, maar dan is het daarna ook wel in orde
sterkte jong!
het kan ook wel eens tegen zitten natuurlijk!
maar ach, iedereen heeft wel eens een miskoop joh! ik heb vorig jaar die grijze GT gekocht zonder proefrit omdat ik daar ff geen tijd voor had.. en ik was na aanschaf blij en verbaasd dat ik uberhaubt thuis kwam en daarna heel erg verbaasd dat de vorige eigenaar daar gewoon mee gereden heeft... kan je wel eens hebben!
wat betrefd je puntjes.. zoals door andere ook al aangegeven zijn het geen schokkende dingen!
-koppakking + driemset + spanrol/waterpomp e.d. kost je een 200,- bij Brezan en hoef je daarna nooit meer te doen
-voorbandjes, je zou kunnen kijken voor een setje velgen met banden.. soms is dat goedkoper!
-koplampen kosten 20,- ps. bij winparts.. stelmechanismes zijn zoals Mba al zegt een paar euro op de sloop (NIET bij de dealer halen! niet te betalen)
-mistlampen voor de APK demonteren en daarna eens naar kijken
-fussee's, tsja balen dat het een GTI is.. die draagarmen zijn duurder! maar je vervangt ook wel gelijk je draagarmrubbers en je auto gaat er zeker beter van rijden..
-die roest en schade is niet je probleem op het moment, wel voor lange termijn.. maar daar zou ik me NU geen zorgen over maken
alles bij elkaar zal je zo'n 500,- kwijt zijn als ik het zo gok, maar dan is het daarna ook wel in orde
sterkte jong!
Gelukkig had je een behoorlijk budget. Gebruik dat nu dan om in 1x al dat (achterstallige) onderhoud te doen. Ben je er gelijk vanaf.Losroyos wrote:Geld heb ik, kan tot 3000 uitgeven, Maar het liefst minder want het geld dat ik overhouw zou ik eventueel de hele auto een keer een grote beurt voor kenne laten geven zodat ik zeker weet dat hij goed is. en de auto lang zonder grote koste (hopelijk) kan rijden.
wat betrefd die olie overigens...
bij mijn GT zat er een verkeerde peilstok in... toen het dashboard metertje halverwege stond... gaf de peilstok niets aan.. een liter later, nog steeds niets.. nog een halve liter later, peilstok droog.. meterjte op dashboard ongeveer van de schaal af! veel te veel olie erin..
bij mijn GT zat er een verkeerde peilstok in... toen het dashboard metertje halverwege stond... gaf de peilstok niets aan.. een liter later, nog steeds niets.. nog een halve liter later, peilstok droog.. meterjte op dashboard ongeveer van de schaal af! veel te veel olie erin..
Ja, dat was in eerste instantie wel het geval maar heb besloten groot deel vast te zetten. Maar goed papa is der ook nog, heb met hem een betalings regeling gesloten zodat ik hem kan laten maken.
Ga maar is goed shoppen op Ebay voor de meeste spullen.
Als jullie mij dan kunnen vertellen of het de goede onderdelen zijn zou dat fijn zijn
Koppakking set
Olie Filter
Fusse kogel Toch?
Ditributie set
Remcilinders via terminal
Laat maar weten wat jullie er van zeggen?
Ga maar is goed shoppen op Ebay voor de meeste spullen.
Als jullie mij dan kunnen vertellen of het de goede onderdelen zijn zou dat fijn zijn
Koppakking set
Olie Filter
Fusse kogel Toch?
Ditributie set
Remcilinders via terminal
Laat maar weten wat jullie er van zeggen?
Oliefilter word neit naar nederland verzenden Daarbij, gewoon bij de brezan halen zijn de kosten niet.Losroyos wrote:Ja, dat was in eerste instantie wel het geval maar heb besloten groot deel vast te zetten. Maar goed papa is der ook nog, heb met hem een betalings regeling gesloten zodat ik hem kan laten maken.
Ga maar is goed shoppen op Ebay voor de meeste spullen.
Als jullie mij dan kunnen vertellen of het de goede onderdelen zijn zou dat fijn zijn
Koppakking set
Olie Filter
Fusse kogel Toch?
Ditributie set
Remcilinders via terminal
Laat maar weten wat jullie er van zeggen?
En dat is geen fuseekogel maar een stuurstangkogel of hoe dat ding ook heet
Fusee kogel kun je los kopen, maar een complete draagarm is wel veel sneller werken. En nieuwe rubbers wat ook wel fijn is.
Oliefilter gewoon bij de dealer halen, net als je bougies. Remcilinders bij www.autopartsonline.nl, die hebben ook draagarmen.