accu loopt leeg
Moderators: vtspower, webmasters
accu loopt leeg
Zoals hierboven staat is mijn accu vannacht leeggelopen en wou hij niet meer starten. Nou had ik al iets geks met stroom maar dacht ik er niet meteen iets van. Het lampje van de achterruitverwarming bleef branden, ook als ik geen contact maakte met de sleutel. Ik had daarom het relais direct achter de knop losgehaald omdat ik dacht dat hij dan niet daarop leeg zou lopen. Nu kan het zo zijn dat dat misschien toch is gebeurd of dat er toch iets anders aan de hand is.
Een tijdje terug had ik ook een massa probleem bij de accu, de verlichting begon licht te trillen en de radio viel uit toen als ik m'n knipperlicht gebruikte. Ik heb toen een nieuw massapunt gemaakt en dat probleem was opgelost. Of in ieder geval tot een paar dagen terug toen het weer opeens terug was. Misschien moet ik gewoon weer een nieuw massapunt maken omdat ik hem niet goed heb gemaakt of omdat het toch is gaan roesten ofzo.
Maar ergens lekt er in ieder geval stroom van de accu als ik geen contact maak. Ik weet wel zeker dat ik nergens een lampje o.i.d. aan heb laten staan. Heeft iemand misschien een idee waar ik het kan zoeken? Bijkomend detail is dat ik nu in Frankrijk ben en overmorgen hopelijk weer weg ga rijden, voordeel is wel dat e hier op het terrein een donor ax staat.
Een tijdje terug had ik ook een massa probleem bij de accu, de verlichting begon licht te trillen en de radio viel uit toen als ik m'n knipperlicht gebruikte. Ik heb toen een nieuw massapunt gemaakt en dat probleem was opgelost. Of in ieder geval tot een paar dagen terug toen het weer opeens terug was. Misschien moet ik gewoon weer een nieuw massapunt maken omdat ik hem niet goed heb gemaakt of omdat het toch is gaan roesten ofzo.
Maar ergens lekt er in ieder geval stroom van de accu als ik geen contact maak. Ik weet wel zeker dat ik nergens een lampje o.i.d. aan heb laten staan. Heeft iemand misschien een idee waar ik het kan zoeken? Bijkomend detail is dat ik nu in Frankrijk ben en overmorgen hopelijk weer weg ga rijden, voordeel is wel dat e hier op het terrein een donor ax staat.
Re: accu loopt leeg
Klinkt typisch als versleten koolborstels in de dynamo.JWB wrote:de verlichting begon licht te trillen en de radio viel uit toen als ik m'n knipperlicht gebruikte.
Even starten met startkabels en dan de spanning meten. Is de spanning met draaiende motor een beetje blijft hangen op 11 a 12 volt dan is het waarschijnlijk tijd voor nieuwe koolborstels.
De koolborstels zitten samen met de spanningsregelaar in een kapje op de dynamo dat makkelijk los te halen is.
Je zou 's kunnen kijken of die donor AX een goede dynamo heeft of niet versleten koolborstels.
Als de accu weer wat bijgeladen is de lekstroom meten met dat relais ingeschakeld.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
zijn er, behalve de ruitverwarming, nog meer accesoires die aan blijven zonder de sleutel in het contact?
contactslot defect? (geschakelde plus blijft aan?) (hoewel, dan blijft de motor denk ik ook lopen?) misschien zit er ergens nog een defect relais..
mocht t dat niet zijn, is dr echt wat raars met je kabelboom, en dan word het pas echt vervelend..
contactslot defect? (geschakelde plus blijft aan?) (hoewel, dan blijft de motor denk ik ook lopen?) misschien zit er ergens nog een defect relais..
mocht t dat niet zijn, is dr echt wat raars met je kabelboom, en dan word het pas echt vervelend..
Net even met behulp van een mooie C5 en startkabels gestart. Daarvoor was de spanning 11,2 volt. Daarna met de kabels weer los en een lopende motor 16,6 volt laadspanning. Na een kwartiertje gereden, motor uit en toen had ik 14,4 volt op de accu. Toch we wat gekke spanningen eigenlijk.. Misschien een kapotte spanningsregelaar en een relais wat hem leeg trok?
Verder blijft er niets zichtbaars aan in ieder geval als hij uit staat. Ik ga zo eens die dynamo van die sloper af halen.
Super dat jullie zo snel reageren! dank!
Verder blijft er niets zichtbaars aan in ieder geval als hij uit staat. Ik ga zo eens die dynamo van die sloper af halen.
Super dat jullie zo snel reageren! dank!

16,6 Volt
Dat klinkt heel erg als een kapotte spanningsregelaar.
Serieus niet meer mee rijden zo want er gaan dingen doorbranden. (Zoals dat relais misschien al wel.)
Gesmolten kabelbomen, beschadigde apparatuur en brand kan het opleveren.

Dat klinkt heel erg als een kapotte spanningsregelaar.
Serieus niet meer mee rijden zo want er gaan dingen doorbranden. (Zoals dat relais misschien al wel.)
Gesmolten kabelbomen, beschadigde apparatuur en brand kan het opleveren.
Last edited by Rio97 on FriDec31, 2010 7:16:55 PM, edited 1 time in total.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Accu uit de sloper gehaald, maar die blijkt helemaal niet te laden. Nu is het te donker buiten om te werken en ga morgen weer verder met het terugplaatsen van de oude. Ik heb de koolborsteltjes los gehaald en schoongemaakt. Verwacht er niet veel van maar heb morgen toch niets beters te doen. Als het niet werkt ga ik maandag opzoek naar een gereviseerde dynamo denk ik. Als dat blijkt te werken moet ik nog wel uitzoeken wat hem leegtrekt...
Dat zal wel niet maandag terug naar Nederland rijden worden.

Dat zal wel niet maandag terug naar Nederland rijden worden.
De spanningsregelaar zit in het kapje waar ook de koolborstels in zitten.
Misschien kun je jouw koolborstels op de spanningsregelaar van de sloper zetten?
Misschien kun je jouw koolborstels op de spanningsregelaar van de sloper zetten?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Heb nu net de spanningsregelaar overgezet van de sloper naar mn eigen dynamo, die werkt wel maar ook met 16,3 volt... Ik snap niet zo goed dat beide spanningsregelaars zo hoog zitten, zou kunnen betekenen dat het aan de dynamo zelf ligt of aan mijn multimeter.
Daarnaast loopt de accu als hij aangesloten zit ook nog steeds langzaam leeg, misschien is het dus al te laat en is de schade aan de electronica al gedaan
Daarnaast loopt de accu als hij aangesloten zit ook nog steeds langzaam leeg, misschien is het dus al te laat en is de schade aan de electronica al gedaan

3 stekkertjes? Ik heb er maar 2, eentje die gestoken zit en eentje met een ringetje die je vast zet met een moertje. Waar zou die derde dan zitten? De dynamo werkt wel met die 2 maar wel met een te hoge laadspanning.Joost wrote:heb je alle 3 de stekkers aangesloten van de 2de dynamo.
Met klem raad ik je af die 16,6V dynamo te gaan gebruiken. 14.4 is de max en daarboven ben je uiteindelijk alleen maar duurder uit. (lees er brandt en smeult vanalles zelf door)
Weer een kleine ontwikkeling. Er staat hier nog een andere ax en daar meet ik ook 16,7 volt laadspanning op. Dat wijst erop dat de multimeter misschien wel stuk is of in ieder geval een afwijkende spanning weergeeft. Ik ga het er morgen op wagen om naar Nederland te rijden denk ik, ik zal toch een keer terug moeten.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Gister goed aangekomen, axje loopt heerlijk. Vanochtend nog even proberen te starten en hij liep meteen, niets geen lege accu...
Beetje vreemd, maar misschien is de achterruitverwarming wel het enige probleem. Woensdag maar eens een uitstapje naar de sloop plannen om een nieuw knopje met relais te zoeken.
Beetje vreemd, maar misschien is de achterruitverwarming wel het enige probleem. Woensdag maar eens een uitstapje naar de sloop plannen om een nieuw knopje met relais te zoeken.