Goed, mijn uitlaat hoort vooraan bij de vlampijp aan de versnellingsbak vast te zitten. Dat zat ie niet, dus haalde ik bij de garage een vlampijpbeugelbout (leuk woord voor galgje).
Bij het aandraaien van de bout merkte ik aan het eind dat ie niet vast kwam te zitten, de bout bleef doordraaien. Met andere woorden, de schroefdraad in de bak is dol.
Na een middagje rijden was de bout dan ook foetsie. Langzaam maar zeker leunt de uitlaat nu steeds meer op mijn stabilisatorstang. Dat levert niet alleen een rotherrie op, ik begin ook steeds meer te vrezen voor mijn spruitstuk en de pakking, want daar komt nu aardig wat kracht op te staan.
Wat zijn de oplossingen die ik bedacht heb?
1. LockTite erin doen en hopen dat er voldoende schroefdraad over is om de bout vast te zetten.
2. Nieuwe schroefdraad tappen
3. Hely-coil erin tappen
Opmerkingen:
1. eitje, makkelijk zat
2. - is lastig, aluminium is nogal zacht en een foutje is zo gemaakt
- bovendien kan je er niet echt lekker bij, misschien moet de bak er wel af om het netjes te doen
- het blijft aluminium, dus dat gaat in de toekomst weer uitlopen.
3. - zelfde bezwaren als oplossing twee
- met uitzondering van toekomstige slijtage. Hely-coil is redelijk onverwoestbaar. Wordt zelfs gebruikt om uitgelubberde boutgaten voor trekbouten in motorblokken gebruikt
- hely-coilstetje is vrij duur
Voorlopige conclusie:
Ik begin met oplossing 1. Werkt dat niet, dan ga ik voor oplossing 3. Dan maar in een keer goed en hopen dat de bak er niet onder uit moet.
Mijn vraag:
Heeft iemand nog andere bruikbare oplossingen?
Heeft iemand nog zinvol commentaar op de door mij bedachte oplossingen?
Groet,
Antoine
Probleem, hoe zet ik mijn uitlaat weer vast?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
Re: Probleem, hoe zet ik mijn uitlaat weer vast?
KMvrtr wrote: Hely-coil is redelijk onverwoestbaar. Wordt zelfs gebruikt om uitgelubberde boutgaten voor trekbouten in motorblokken gebruikt
- hely-coilstetje is vrij duur
Of een heli-coil te gebruiken is om uitgelubberde boutgaten voor cilinderkopbouten te gebruiken, is nog maar de vraag. Destijds toen de schroefdraad van een cilinderkopbout van de motor van mijn BX beschadigd was zodat de bout niet meer vast kon, ben ik op vele plekken gaan informeren. Van alle revisie-motorenbedrijven raadde me er eentje een heli-coil aan, de rest raadde het af omdat de extreme omstandigheden te groot waren (trekkracht van 30 ton en temperatuurverschillen).
Voor de uitlaat kan dit wel, omdat de omstandigheden lang niet zo extreem zijn.
-
- AX liefhebber
- Posts: 158
- Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
- Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
- Contact:
probeer eerst eens een bout die ietsiepietsie langer is (1cm of 5mm)
of nog beter, een stuk tapeind en daarnaa een moertje opdraaien.
er is altijd meer schroefdraad in je blok dan dat je bout lang is.
of nog beter, een stuk tapeind en daarnaa een moertje opdraaien.
er is altijd meer schroefdraad in je blok dan dat je bout lang is.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk
www.saxoclubvlaanderen.tk
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 66
- Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
- Location: Buiten Nederland
- Contact:
Wat je ook kan doen is het volgende: vergeet heel die t%!g bout en ondersteun de middendemper van je uitlaat. Dat kan heel simpel door hem in een stuk benzine slang (je weet wel die gewapende rubberslang) te hangen. Slang met een parker op de bodemplaat links en rechts van de demper vastschroeven en klaar is kees. Op die manier kan de uitlaat toch bewegen (motorbeweging) en trillingen worden niet doorgegeven naar binnen toe. De slang is door de wapening sterk genoeg om niet uit te lubberen. Doe dit wel om de demper en niet om de pijp want de demper heeft een groter ondersteuningsoppervlak.
Bij mijn spaghetti spruitstuk zat het gat van de steun niet precies op de juiste plaats van die bout. Na een hoop gelazer heb ik die steun eraf geslepen en het dus zo opgelost.
Bij mijn spaghetti spruitstuk zat het gat van de steun niet precies op de juiste plaats van die bout. Na een hoop gelazer heb ik die steun eraf geslepen en het dus zo opgelost.
AX GTi: 220km/h eat my dust!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 66
- Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
- Location: Buiten Nederland
- Contact:
KMvrtr wrote:Alleen heb ik geen idee wat je precies bedoelt met die gewapende slang?
Een gewapende slang is een slang die niet alleen uit rubber bestaat maar bovendien een maaswerk van draadjes bevat. Soms kan je dat aan de buitenkant zien (zoals bijv. bij die mooie plastic tuinslangen van gardena) maar bij de benzineslangen is dat zichtbaar als je ze doorsnijdt. Je ziet dan de draadjes in het rubber zitten. Die zorgen ervoor dat de slang niet oprekt en teveel uitzet.
Werkt overigens als een speer, hij hangt al ruim 40000 km eronder zonder problemen.
Overigens denk ik dat je met de andere genoemde oplossingen niet echt veel zal opschieten. Het design van de bout is namelijk gewoon soep. De bewegingen van de motor zijn longitudinaal (lichte rotatie in de lengterichting van de auto) terwijl die bout transversaal (in de dwarsrichting van de auto) gemonteerd is. Dit betekend dat bij ieder acceleratie de krachten dwars op die bout komen te staan ipv in de lengte richting van de bout. Dat is ook waarom je hem kwijtgeraakt bent (is mij ook 2 keer gebeurd), het dwars-trillen van de bout zorgt ervoor dat iedere borging op langere termijn aan het gas gaat. Vandaar mijn oplossing.
AX GTi: 220km/h eat my dust!