
Zappa66 circuit AX 16v en CUP AX 1.4 MP inj
Moderator: webmasters
Tijdens het bouwen van de auto waren we een beetje "paranoid" wat betreft koeling. We hebben toen een aardig groot formaat radiator ingebouwd met een extra open voorbumper. (extra gaten geboord) Als we nu kijken naar de motor temperatuur logs zien we dat hij meer dan genoeg koelt. De voorkant met vooral de linker koplamp is niet erg aerodynamisch. Dit kunnen we wel wat verbeteren met een soort booskijker. 

foto'tje
Dit jaar niet veel foto's gemaakt, toch nog wat gevonden:

Filmpje maximaal ingezoomd met mijn fototoestel:
http://www.youtube.com/watch?v=LzrYqiAcR-s

Filmpje maximaal ingezoomd met mijn fototoestel:
http://www.youtube.com/watch?v=LzrYqiAcR-s
Van de winter gaan we weer sleutelen voor het nieuwe race seizoen 2011.
voorlopige TO DO lijst
* Uitlaat van RVS maken met einddemper van RVS
* spagettie spruitstuk scheurtje lassen DONE
* nieuwe motorkap verlengen DONE
* nieuwe laptop houder plaatsen
* andere 2de hans laptop installeren met benodigde software
* 12v voeding maken voor vast lcd schermpje
* nieuw tussen lager op steekas monterenDONE
* race strepen over auto aanbrengen
* binnen kant opnieuw schilderenDONE
* voorbumper repareren DONE
* APEXI RSM monteren (om pk´s te meten)DONE
* KDFI updaten als het nodig is(dual table switch werkt niet en timing err) DONE
* schakel meachanisme reviseren en voorzien van short shifter
* kopen velgen voor 13 inch slicks en regen banden met velgen DONE
Ondertussen hebben we 2 ax-jes er bij gekocht om 1 racer van te bouwen. Voorlopig is er weer genoeg te sleutelen
voorlopige TO DO lijst
* Uitlaat van RVS maken met einddemper van RVS
* spagettie spruitstuk scheurtje lassen DONE
* nieuwe motorkap verlengen DONE
* nieuwe laptop houder plaatsen
* andere 2de hans laptop installeren met benodigde software
* 12v voeding maken voor vast lcd schermpje
* nieuw tussen lager op steekas monterenDONE
* race strepen over auto aanbrengen
* binnen kant opnieuw schilderenDONE
* voorbumper repareren DONE
* APEXI RSM monteren (om pk´s te meten)DONE
* KDFI updaten als het nodig is(dual table switch werkt niet en timing err) DONE
* schakel meachanisme reviseren en voorzien van short shifter
* kopen velgen voor 13 inch slicks en regen banden met velgen DONE
Ondertussen hebben we 2 ax-jes er bij gekocht om 1 racer van te bouwen. Voorlopig is er weer genoeg te sleutelen

Last edited by zappa66 on MonApr04, 2011 10:45:46 PM, edited 2 times in total.
Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
11 maart 2011 weer naar zandvoort geweest. Het was prachtig weer maar een lekke radiateur gooide roet in het eten.
Ook leek er een "toerenbegrenzer" op 6500 rpm te staan. Eenmaal thuis gekomen de potmeters van de kdfi lopen verdraaien waarna de AX helemaal niet meer liep.
Wegens het vele draaien van beide pot meters heb ik beide vervangen en ingestelt op een standaard waarde die ik op het duitse megasquirt forum tegen kwam.
R54 hysterese op 27Kohm ingestelt (gemeten tussen middelste pin en linker pin gezien van af de potmeter kant met tekst)
R55 spanning trigger nivo op 1,35Kohm ingestelt (gemeten tussen middelste pin en rechter pin gezien van af de potmeter kant met tekst)
Potmeter:

Bedrading van de VR sensor nog een keer gecontroleerd:

Deze zit correct aangesloten met het signaal op pin 1.
Uiteindelijk bleek er elektrische storings signalen te komen vanaf de dynamo die met het direct aansluiten van dynamo op de accu en het apart direct aansluiten van de KDFI opgelost werden.
Nu zie ik geen hoge waardes meer voorbij komen in het "timing error %" klokje binnen megatune. Hiermee hopen we definitief het laatste KDFI probleem opgelost te hebben.
Ook leek er een "toerenbegrenzer" op 6500 rpm te staan. Eenmaal thuis gekomen de potmeters van de kdfi lopen verdraaien waarna de AX helemaal niet meer liep.
Wegens het vele draaien van beide pot meters heb ik beide vervangen en ingestelt op een standaard waarde die ik op het duitse megasquirt forum tegen kwam.
R54 hysterese op 27Kohm ingestelt (gemeten tussen middelste pin en linker pin gezien van af de potmeter kant met tekst)
R55 spanning trigger nivo op 1,35Kohm ingestelt (gemeten tussen middelste pin en rechter pin gezien van af de potmeter kant met tekst)
Potmeter:

Bedrading van de VR sensor nog een keer gecontroleerd:

Deze zit correct aangesloten met het signaal op pin 1.
Uiteindelijk bleek er elektrische storings signalen te komen vanaf de dynamo die met het direct aansluiten van dynamo op de accu en het apart direct aansluiten van de KDFI opgelost werden.

Nu zie ik geen hoge waardes meer voorbij komen in het "timing error %" klokje binnen megatune. Hiermee hopen we definitief het laatste KDFI probleem opgelost te hebben.

Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Ik kan in Tunerstudio geen timing error % terugvinden....
Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Ik werk meestal met megatune maar ik heb een voorbeeld van tunerstudio gemaakt.Browny wrote:Ik kan in Tunerstudio geen timing error % terugvinden....

Ik zie ook dat de naam iets anders is in tunerstudio.
Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Ik denk dat ik een andere versie heb oid, want ik kan dit echt nergens terugvinden.
Ipv Gauge templates (2, 3) heb ik ook hele andere keuzes.
Heb jij trouwens je km-teller via de ECU lopen of gewoon nog "ouderwets" op de ax manier via een kabel vanuit de bak naar de km-teller?
Ipv Gauge templates (2, 3) heb ik ook hele andere keuzes.
Heb jij trouwens je km-teller via de ECU lopen of gewoon nog "ouderwets" op de ax manier via een kabel vanuit de bak naar de km-teller?
Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Mijn AX is geheel leeg zonder teller, maar van de winter heb ik een apexi RSM gemonteerd en aangesloten op de electrische opnemer van de bak.
Nu kan ik onder andere de snelheid, pk/s, Nm en G krachten op de RSM zien..

Nu kan ik onder andere de snelheid, pk/s, Nm en G krachten op de RSM zien..


Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Cute! Ze kosten ook geen drol meer geloof ik. Werkt het een beetje? En moet je nog de snelheid calibreren? Of is dat tegenwoordig een universeel ISO signaal?
Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Die RSM zat in mijn dagelijkse auto toen ik die aanschaft, maar volgens mij zijn ze inderdaad niet heel duur. Die RSM geeft een leuke PK indicatie, in begin is het best wel leuk om het max aantal pk´s te testen op koude vochtige morgen.
Van de winter de RSM overgezet naar de AX omdat ik een 2 din radio ging monteren in mijn auto. In de RSM moet je aantal trigger signalen opgeven per omwenteling, daarnaast is er een parameter waarmee je nog verder kan kalibreren. (hoogte band/rekening houden met slijtage band)
Het snelheids signaal kan direct van de baksensor afgepakt worden.

Van de winter de RSM overgezet naar de AX omdat ik een 2 din radio ging monteren in mijn auto. In de RSM moet je aantal trigger signalen opgeven per omwenteling, daarnaast is er een parameter waarmee je nog verder kan kalibreren. (hoogte band/rekening houden met slijtage band)
Het snelheids signaal kan direct van de baksensor afgepakt worden.
Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
hee frank, hoe is het
ben jullie nog altijd dankbaar
spreken we nog s af voor een bakkie / ritje
ben jullie nog altijd dankbaar

spreken we nog s af voor een bakkie / ritje
Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Moeten we doen.
morgen 24 april gaan we op zandvoort vrijrijden en woensdag 27 april gaan we bij de HARC op zandvoort rijden.
morgen 24 april gaan we op zandvoort vrijrijden en woensdag 27 april gaan we bij de HARC op zandvoort rijden.
Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Maak maar een hoop foto's, Of laat een hoop foto's maken 

Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Net terug van vrijrijden zandvoort, we hebben 3 maal gereden zonder problemen. Het lijkt er op dat de 1.6 16v nu al zijn PK'tjes geeft. Waarschijnlijk was het probleem toch veroorzaakt door stoorsignalen uit de dynamo. De AX loopt nu helemaal goed met max vermogen op +/-6800 toeren, nu de RSM nog effe goed calibreren om een goede indicatie van het aantal pk's te krijgen.
Foto's volgen nog!
woensdag 27 april gaan we weer rijden, en de auto kan lekker op de kar blijven staan!
Foto's volgen nog!
woensdag 27 april gaan we weer rijden, en de auto kan lekker op de kar blijven staan!
Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Was de AX nog niet op de rollenbank geweest? Hopelijk blijft ie lekker rijden, maar storingen door een dynamo had ik nog niet van gehoord. Naja, het is wel een ander injectiesysteem natuurlijk 

Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Storing door de dynamo, Bij mij begon die na dat alle meters en alles in de auto uitgevallen was de motor altijd te bokken.
Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Nee, jouw dynamo was gewoon kapot... In dit geval deed de dynamo z'n werk maar had bijwerkingen.
Toch vreemd, de dynamo doet in de basis maar 1 ding: bijladen.
Toch vreemd, de dynamo doet in de basis maar 1 ding: bijladen.
Re: Zappa66 circuit AX 1.6 16v
Op megasquirts forums zijn er meer mensen die hier last van gehad hebben.
Aanbevelingen die ik op megasquirt forums tegen kwam:
- controleer aarding
- schielding aarde goed aansluiten VR sensor
- vr sensor controleren of min pin en signaal pin niet omgedraaid zit
- +draad van dynamo direct naar accu laten lopen, eveneens als de ECU voedingsdraad.
(accu heeft een ontstorende werking)
- noise filteringen aanzetten voor vr sensor op KDFI
(enkel afgeraden bij 60-2 trigger wiel ivm met te veel interrupts voor KDFI)
- extra weerstand opnemen in vr circuit / afstand vr sensor tot trigger wiel verkleinen
- noise filters
- onstoorde bougies (met een interne weerstand)
- injector ruis
Waarschijnlijk produceerd de "defecte" dynamo een stoorsignaal die mijn toerental VR sensor vooral stoort bij hogere toerentallen(6000rpm). Helaas beschik niet meer over goede meetapparatuur om dit "wetenschappelijk" te onderbouwen.
We zijn nog niet opnieuw op de rollenbank geweest, maar op de oude uitdraai in deze post zie je vanaf 6000rpm een rare flucturerende lijn. (met vermogens verlies) Ik ben wel benieuwd wat hij nu op de vermogensbank doet, maar waarschijnlijk wachten we hiermee tot we een volgende upgrade doen.
Wat betreft volgende upgrade:
Wat mij opviel dat de uitlaat flens pakking een erg kleine diameter heeft. Ik weet niet of ik het goed gezien heb maar hij is iets van +/- 46mm. Het lijkt er ook op dat de bestel nummers gelijk zijn voor de AX en saxo 1.1/ 1.4gti / 1.6 16v.
Dit vormt nu een restrictie tussen het spagettie spruitstuk en rest van de uitlaat. Zou een custom 63mm flens een verbetering kunnen geven?....andere nokkenasjes
Aanbevelingen die ik op megasquirt forums tegen kwam:
- controleer aarding
- schielding aarde goed aansluiten VR sensor
- vr sensor controleren of min pin en signaal pin niet omgedraaid zit
- +draad van dynamo direct naar accu laten lopen, eveneens als de ECU voedingsdraad.
(accu heeft een ontstorende werking)
- noise filteringen aanzetten voor vr sensor op KDFI
(enkel afgeraden bij 60-2 trigger wiel ivm met te veel interrupts voor KDFI)
- extra weerstand opnemen in vr circuit / afstand vr sensor tot trigger wiel verkleinen
- noise filters
- onstoorde bougies (met een interne weerstand)
- injector ruis
Waarschijnlijk produceerd de "defecte" dynamo een stoorsignaal die mijn toerental VR sensor vooral stoort bij hogere toerentallen(6000rpm). Helaas beschik niet meer over goede meetapparatuur om dit "wetenschappelijk" te onderbouwen.
We zijn nog niet opnieuw op de rollenbank geweest, maar op de oude uitdraai in deze post zie je vanaf 6000rpm een rare flucturerende lijn. (met vermogens verlies) Ik ben wel benieuwd wat hij nu op de vermogensbank doet, maar waarschijnlijk wachten we hiermee tot we een volgende upgrade doen.

Wat betreft volgende upgrade:
Wat mij opviel dat de uitlaat flens pakking een erg kleine diameter heeft. Ik weet niet of ik het goed gezien heb maar hij is iets van +/- 46mm. Het lijkt er ook op dat de bestel nummers gelijk zijn voor de AX en saxo 1.1/ 1.4gti / 1.6 16v.
Dit vormt nu een restrictie tussen het spagettie spruitstuk en rest van de uitlaat. Zou een custom 63mm flens een verbetering kunnen geven?....andere nokkenasjes
