Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Coole sneeuwfoto 8)
Het geeft je bijna de inspiratie om whitewalls eronder te gooien in de zomer :D
Ik denk dat Miss Silverado in het begin toch erg zal moeten lachen. Maar onderweg naar Kreukelzoneland zal ze toch moeten smelten van jouw en de Plaisir zijn charme.

Dat schraapgeluid herken ik wel en was bij mij een remblokje dat echt OP was. Als in, metaal op metaal - op.
Maargoed je zegt al dat het de remmen niet zijn. Dus ben benieuwd wat Verstand-Man ervan gaat zeggen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, dat niet lokaliseerbare schraapgeluid is de kilometerkabel. Geluid zit er sind een maand of twee. Eerst was het sporadisch bij lagere snelheden, en nu continu.

Vanmiddag de hele tellerbak eruit gehad, gedoetje van de tellerkabel ingevet en geprobeerd de knipperlichtindicator te fixen.
Beide hopeloos mislukt, helaas. Knipperlichtindicator is nog steeds kapoetski, en de kilometerkabel geeft nog steeds een rot geluid. 't Is continu "ghh-ghhh-ghh".
Als ik nu rij zit ik me constant op te vreten, dus heb de radio zo hard dat ik 't niet hoor, maar toch.... Al schijn ik dan de enige te zijn die er last van heeft; andere mensen in mijn auto horen het wel maar vinden het niet irritant. Tsja...
Nouja, mee leren leven dan maar, net als met het feit dat die knipperlichtindicator het niet doet.

Enfin, contactslot weer gangbaar gemaakt. Kwam een hele boel smurrie uit. Nu gaat m'n sleuteltje er weer goed op.

En mijn einddemper is zó katsverrot dat die er ieder ogenblik onderuit kan vallen. Ding is gewoon dwars door gescheurd, aan de zijkant van voor tot achter, aan de onderkant zit een gat en náást het uitlaatpijpje zit een gat. Daar is geen eer meer aan te behalen, dus tijd voor 'n nieuwe.

Vraag:
Is dit een goeie? Kan deze eronder?
http://www.winparts.nl/113/uitlaat/uitl ... demper-psa

En vanochtend viel er met Die-Andere niet harder dan 70 te rijden. Een GIGANTISCH getril was het gevolg, zo hard dat je kiezen op elkaar klapperden. Dood-eng. Ik was al bang dat er iets héél duurs kapot zou zijn, maar op de snelweg hield het ineens op...
Theorie:
Blok ijs in de velgrand?...Of een bevroren schokdemper ofzo, als dat überhaupt mogelijk is en zo'n gebok kan veroorzaken?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Dat geluid van de kilometertellerkabel.
Toevallig dit geluid?:

http://www.youtube.com/watch?v=IlBX7b5lFvE

Dit filmpje is inmiddels al een jaartje oud ongeveer, ik had destijds in de kou hetzelfde geluid. Zodra de auto wat warmer is houdt het al op.
Heb het filmpje zojuist ff geupload om het jou te laten zien.

En als je veel handrembochtjes aan het maken bent geweest kunnen je wielkasten achter goed vol zitten.
Ik kon er vorig jaar ook ineens niet zo hard meer mee en na een drempel bonkte alles. Bleek achter alles zo vol te zitten dat veren onmogelijk was! :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Já!!!! Dat is PRECIES hetzelfde geluid. Ik word er knettergek van! Drijft me tot waanzin....En bij mij houdt het niet meer op. Warm of koud in de auto, hij blijft het doen...

Jij hebt er dus ook mee leren leven?... :?

Nu dat ik weet wat het is, maak ik me er geen zorgen meer om. Maar 't is hemeltergend irritant... :evil:

EDIT:
Onbeschoft nog eens de vraag stellen: Iemand ervaring met zo'n demper van Winparts? Goed spul?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Oplossing is kilometertellerkabel vervangen. Maar na een paar kilometer rijden was het geluid altijd weg dus ik stoorde me daar niet zo aan.
Wat mij destijds verteld is is dat de kilometertellerkabel erg vuil is na 19 jaar en dat dat daar door komt.

Het leuke was ook toen dat geluid bij mij voor het eerst voorkwam had ik net een wiel vervangen voor het reservewiel omdat die lek was. Dus ik was helemaal in paniek dat het wiel er niet goed op zat. Het is erg moeilijk te plaatsen dmv het gehoor waar het geluid vandaan komt.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Ik had het geluid al sporadisch eerder gehoord, maar ná het vervangen van de aandrijfassen werd het veel erger. Ging ook al twijfelen of er daar iets mis mee was.
Geluid lijkt ergens van onder bij de pedalen vandaan te komen...

En tja, nieuwe kilomterkabel: Die komt er dus écht wel op, want hier word ik gek van. Maar dat komt pas in 't nieuwe jaar dan denk ik.

Heb die einddemper bestelt. Komt er deze zaterdag onder, hebben we eindelijk weer normaal motorgeluid....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Zou het niet helpen om er van bovenaf kruipolie oid in de kabel te gooien?

(Al trekken de meeste oliesoorten juist weer zand e.d. aan).

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Raoel

Had ik ook aan zitten denken.... Zeg, die tellerkabel van een TypeI bestaat uit twee delen, niet?
Waar precies zit dat koppelstuk dan? Want ik ben er 99% van overtuigd dat het geluid NIET bij de aansluiting van de tellerbak zit. Het lijkt ook ergens bij de pedalen vandaan te komen, en als ik de zekeringendeksel los heb, verandert het geluid niet als ik het deksel erop leg of eraf haal. Logica dicteert dat het geluid zonder deksel een stuk harder moet klinken.

Nu hebben we het koppelstuk bij de tellerkabel wel geolied, maar volgens mij zit het geluid 'm dus in het koppelstuk waarmee beide kabels aan elkaar vastzitten....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

raoel wrote:Zou het niet helpen om er van bovenaf kruipolie oid in de kabel te gooien?

(Al trekken de meeste oliesoorten juist weer zand e.d. aan).
WD-40 trekt geen zand etc. aan.
Is Teflon-smeermiddel.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

jk wrote:Lekkage kofferbak:

Kan het zijn dat de twee bouten waarmee het slot vastzit zich hebben losgewerkt? - dan trek je de achterklep niet vast genoeg dicht.
Of dat het rubber los zit?
Of dat de achterlichten niet goed afdichten? - niet te vast aandraaien, dan breekt er wat.

Bij mijn AX was de kofferbak kurkdroog totdat:
1. het slot los ging zitten
2. ik een verkoolde pruts-speakerdraad van een vorige eigenaar onder het rubber vandaan heb gehaald.
Aanvulling:
Soms druipt er water in de kofferruimte wanneer je de achterklep open hebt staan, en dat water druipt van de hoedenplank-plastics precies in de hoeken van de kofferbak waar het altijd gaat roesten (roesten is niet verbazend ingeval de vloerbedekking daar nooit droog is door die lekkage).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

jk wrote:
Aanvulling:
Soms druipt er water in de kofferruimte wanneer je de achterklep open hebt staan, en dat water druipt van de hoedenplank-plastics precies in de hoeken van de kofferbak waar het altijd gaat roesten (roesten is niet verbazend ingeval de vloerbedekking daar nooit droog is door die lekkage).
Thanks, JK. Heb de achterlamp units losgehad en rubbers ingesmeerd met Vaseline. Heb wel 't idee dat dat geholpen heeft; heb nog geen druppels in de kofferbak gezien. 't Is even wachten tot het weer hard begint te regenen voor ik zeker weet of het over is.

Ik heb besloten die mat van de kofferbak er niet meer in terug te doen: Lijkt me niet gezond in het geval de kofferbak wel wat vochtig is. Ligt er de hele tijd zo'n natte spons in...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Vandaag hebben we de uitlaatdemper vervangen. Dat was hard nodig, niet alleen voor de APK, maar ook voor het ritje naar Parijs.

Ook het rechterportier sluit weer goed. Die was aan de bovenkant nog steeds wat verbogen door de aanrijding die de AX bij Punaxio heeft gehad. Vooral met het smeltende ijs sijpelde er soms water langs het bovenste rubber naar binnen. De deur sluit nu weer helemaal goed af. De bovenkant van het portier is met euhm...gepast geweld weer terug in 't gareel geramd..eh..gezet.

De AX is nu veel stiller. Het tocht niet meer bovenlangs bij het portier én er zit een nieuwe uitlaatdemper onder.
De oude uitlaatdemper was van binnen volledig rot. Je kon 'm op de kop houden en het binnenwerk er zo uitschudden. Verder zaten er drie gaten in en een scheur over de naad van voor tot achter.
Goed stuk dus. Die-Andere is het sportieve geluidje nu wel kwijt, helaas....

Die-Andere op de oprijbokjes, om er lekker makkelijk bij te kunnen. Nieuwe demper ligt ernaast.
Image

Hé, waar is de demper nou?....
Image

Glimmende nieuwe demper...Bling-bling onder de AX.
Image

Met die nieuwe demper heb ik 't idee dat de auto ook soepeler start, maar dat kan ook gezichtsbedrog (gehoorbedrog) zijn, omdat er nu niet zo'n zwaar gereutel meer onderweg komt...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

yep doek is gevallen voor die ax

Vervaldatum APK 06-10-2010
Datum aanvang tenaamstelling 15-11-2010 (26 dagen)
status: gedemonteerd.

maw de sloperij verkoopt hem enkel nog in onderdelen. (er zijn ook slopen die de afdankertjes gewoon in de handel hebben)
Last edited by Joost on SunDec12, 2010 1:46:24 PM, edited 1 time in total.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Joost wrote:yep doe is gevallen voor die AX

Vervaldatum APK 06-10-2010
Datum aanvang tenaamstelling 15-11-2010 (26 dagen)
status: gedemonteerd.

maw de sloperij verkoopt hem enkel nog in onderdelen. (er zijn ook slopen die de afdankertjes gewoon in de handel hebben)
???????
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Citrosin
Duurde ook even voordat ik doorhad waar Joost het over had, maar op de vorige pagina, onderaan, staat een foto van een AX First die ik op de sloop gespot had. Ik vermoed dat hij díe bedoeld.... :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Ceristimo wrote:@Citrosin
Duurde ook even voordat ik doorhad waar Joost het over had, maar op de vorige pagina, onderaan, staat een foto van een AX First die ik op de sloop gespot had. Ik vermoed dat hij díe bedoeld.... :)
klopt
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, da's me ook wat: het geluid van die kilometerkabel is spontaan opgehouden, en nu heeft de teller de bibberitus. Een heel klein beetje maar, gelukkig. Liever een ietwat trillerig tellertje dan dat pokkegeluid (zie filmpje Punaxio om te horen hoe 't klonk...)

Ik heb nog stééds vocht in de kofferbak, en met dit koude weer in de hele auto. Ook al zaten de achterlicht units dus niet goed vast, daar kwam het vocht niet door binnen. Nouja, misschien óók wel, maar 't moet ook nog ergens anders binnenkomen. Zien we na Parijs dan wel weer...Tot die tijd maar een zeem in de auto. Alle ruiten slaan volledig dicht na 10 minuten...Super irritant.

Ik hoor trouwens sinds een paar dagen het toerental van mijn motor over mijn autoradio...Wat is dat? Massaprobleempje?...

En zaterdag was het mooi aan het dooien, dus ik heb de auto volledig laten wassen. Kost wat, maar dan doen ze 'm helemaal met de hand, en zetten ze 'm óók in de was. Kan je zelf haast niet beter doen. Tsja, hoe leuk ik de AX ook vind, ik heb de schurft aan auto's wassen en poetsen...Maar hij glimt weer prachtig nu.

En tot slot:
Kent iemand die GTi (of GTI?) onderaan deze post? Zaterdag in Hoogezand gespot. En ik vind 'm ERRUG mooi!...

Image
Die-Andere mooi laten verwennen met een beauty-behandeling.

Image
Glimt als nieuw...Nouja, op alle beschadigingen en roest rond-om na, dan...

Image
Want tsja...Die dorpel begint er lelijk uit te zien. Schrok een beetje van de roest die erop begint te komen. Met die laag modder eroverheen zag je 't niet...Nouja, hebben we weer wat te doen in de lente.

Image
En deze GTI (of GTi? Weet het niet zeker). Kan 'm in 't kentekenregister niet terug vinden. Zag er van buiten prima onderhouden uit. Ik vind 'm erg mooi. Stond in Hoogezand-Sappemeer bij 't voormalig postkantoor.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

das normaal een GTI ;) Te herkennen aan het 4gaatsonderstel, de velgen en de striping.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Klopt GTi U9 ;)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Polijsten ze die velgen ook meteen?

Ziet er lekker fris en fruitig uit!

Post Reply