Verwarming/Verntilator

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Sifirus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriDec03, 2010 12:42:45 PM

Verwarming/Verntilator

Post by Sifirus »

Geachte Lezers,

Ik ben sinds een aantal maanden de Gelukkige bezitter van een
Citroën AX 1.1i. Het beestje brengt me gelukkig overal naartoe,
Laatst wel al problemen ervaren met de Dynamo, maar dat is nu verholpen.

Echter sinds dat het Koud is, heeft de auto flink wat problemen de Ventilator of Verwaring aan te schakelen. Op sommige momenten als ik de auto start dan draait de ventilator alsof hij het altijd gedaan heeft. Maar t grootst gedeelte van de tijd, vertikt de ventilator om te functioneren.

Als ik de warme lucht aanzet, voel je wel dat er een minimale warme Luchtstroom is. Echter de stand van de ventilator op 1-2-3 zetten maakt geen verschil, er blijft een minimale stroom van warme lucht
(Mits ik natuurlijk de verwarming gebruik ipv de ventilator, dan komt er een minimale koude luchtstroom)

Nu dacht ik allereerst dat eventueel de knop gewoon kapot was, omdat ik wel de warme lucht voelde, alleen dat de stand van de ventilator niet werkte. Echter de dag erna toen ik de auto starte werkt hij dus alsof hij nieuw was... Nouja bij wijze van...

Dus aan de schakelaar ligt het niet, Ik voel wel dat er lucht dus uit komt en ingaat, maar niet voldoende.

Nu vraag ik mij af:
-Komt dit daadwerkelijk door de kou, of zou er iets anders mis zijn
-Zou dit aan een zekering kunnen liggen? (ondanks het namelijk niet constant dit probleem is)

Hebben jullie mischien tips voor mij, is er lastig namelijk vooral als ik even met de hond in de auto ga, dan is alles direct beslagen... En dan is het lastig deze condens constant weg te wrijven...

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

In stand 2 en stand 3 moet de ventilator duidelijk hoorbaar zijn.

Als je niets hoot heb je mogelijk een defecte zekering of ventilator.

Heb je wel een flinke koude luchtstroom dan de kachel waterzijdig ontluchten (ontluchten koelwatercircuit onder de motorkap)

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Sifirus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriDec03, 2010 12:42:45 PM

Post by Sifirus »

Hoi Henk,

Dankje voor je snelle reactie, Helaas soms werkt hij, en soms niet.
Op de momenten dat hij werkt, hoor ik hem uiteraard luid en duidelijk.
Zojuist functioneerde hij halverwege ineens weer.

Er loopt ook een warme luchtstroom, op het moment dat hij werkt, doet hij het ook uitstekend. Vandaar dat ik ervan uit ging dat het niet aan de zekering
of Ventilator zou liggen.

Maar nogmaals bedankt!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Als iets soms wel soms niet werkt is het eigenlijk altijd ergens een verbinding die niet goed werkt of een brakke kabel.

Kan ook nog schuifcontacten zijn (die zitten achter de knoppen geloof ik).

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Sifirus wrote:Hoi Henk,

Dankje voor je snelle reactie, Helaas soms werkt hij, en soms niet.
Op de momenten dat hij werkt, hoor ik hem uiteraard luid en duidelijk.
Zojuist functioneerde hij halverwege ineens weer.

Er loopt ook een warme luchtstroom, op het moment dat hij werkt, doet hij het ook uitstekend. Vandaar dat ik ervan uit ging dat het niet aan de zekering
of Ventilator zou liggen.

Maar nogmaals bedankt!
De ventiilator is middels een meerpolige steker (geel) aangesloten mogelijk zit deze niet goed vast, de ventilator zit rechtsachter het dasboard (bij een AX type 1 kun je hem zo zien zitten).

Of even de spanning meten op bedoelde gele steker.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Sifirus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriDec03, 2010 12:42:45 PM

Post by Sifirus »

Harstikke bedankt zal meteen na t werk gaan kijken!

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Dit probleem komt me bekend voor van de Xantia. Ook bij de Xantia loopt de stroom van de ventilator door een contact van het contactslot, en niet zoals bijvoorbeeld de ventilator van de radiateur (voor de motor) via een relaiscontact direct achter de accu. Omdat zo'n kachelventilator toch nog best wat stroom trekt brandt het contact in je contacslot op den duur in. Dit veroorzaakt precies hetzelfde gedrag als wat jij beschrijft. Soms wel, soms niet. Ik zie in het schema dat de remlichten achter hetzelfde contact zitten als de kachel, dus je zou even kunnen kijken of je remlichten wel werken als de kachel het niet doet, en of een beetje met je sleutel rommelen helpt.
Nico

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Twee opties:

1) wat Nico al zegt; als er in het verleden een zware sleutelbos aan het contactslot heeft gehangen kan het zijn dat deze nu wat ral is.
Dus bij de volgende weigering, mor eens wat met je contactsleutel.

2) even de schakelaar lostrekken van het dashboardje, en de schuifknopjes van ventilatie en verwarming eveneens.
Dan de twee/ drie schroefjes losnemen en het dashje verwijderen.
Trek de stekker van de ventilatorschakelaar en spuit beide contactvlakken met een electro- of contactpenspray in.
Monteren die handel en zien of het uitkomst biedt.
Mijn type I heeft maar twee standen op de ventilator, en de tweede heeft het lange tijd niet gedaan (soms wel, dan weer niet).
Na het inspuiten was het probleem over.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Sifirus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriDec03, 2010 12:42:45 PM

Post by Sifirus »

Hartstikke bedankt voor de tips!

Vandaag heb ik de tijd gehad om te kijken. Heb de knoppen eraf gehaald,
De Asbak eruit gehaald. De Gele Stekker van de Ventilator afgehaald, deze ingespoten met contact spray. Helaas hij springt nog steeds niet aan.

De enige zekering vervangen die er nog niet geheel nieuw uitzag, Maar ook dit mocht helaas niet baten. Bij het verwijderen van de knopjes uit t dashbord, sprong er ineens de verlichting aan van de ventilator. (Ik wist niet eens dat die er was) maar dat werkt nu wel. Helaas de ventilator/verwarming nog niet.

Eens flink gerammeld met de sleutel, de remlichten gecontroleerd deze werken perfect... Zojuist de spanning gemeten op de "gele Stekker" (uit het dashboard van de ventilator) Deze geeft bij "stand 2" en "stand 3" 12volt spanning. Dus dit is het probleem ook niet...

Normaliter werkt hij wel en dan niet, maar vandaag heeft hij het de hele dag nog niet gedaan... Nog andere suggesties zijn welkom.

Gegevens Auto:
Afgegeven op: Mei 1985
Citroën AX 1.1i First Impression
687KG Wiebasis 228cm

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Sifirus wrote:Hartstikke bedankt voor de tips!

Vandaag heb ik de tijd gehad om te kijken. Heb de knoppen eraf gehaald,
De Asbak eruit gehaald. De Gele Stekker van de Ventilator afgehaald, deze ingespoten met contact spray. Helaas hij springt nog steeds niet aan.

De enige zekering vervangen die er nog niet geheel nieuw uitzag, Maar ook dit mocht helaas niet baten. Bij het verwijderen van de knopjes uit t dashbord, sprong er ineens de verlichting aan van de ventilator. (Ik wist niet eens dat die er was) maar dat werkt nu wel. Helaas de ventilator/verwarming nog niet.

Eens flink gerammeld met de sleutel, de remlichten gecontroleerd deze werken perfect... Zojuist de spanning gemeten op de "gele Stekker" (uit het dashboard van de ventilator) Deze geeft bij "stand 2" en "stand 3" 12volt spanning. Dus dit is het probleem ook niet...

Normaliter werkt hij wel en dan niet, maar vandaag heeft hij het de hele dag nog niet gedaan... Nog andere suggesties zijn welkom.

Gegevens Auto:
Afgegeven op: Mei 1985
Citroën AX 1.1i First Impression
687KG Wiebasis 228cm
Als je 12 volt meet op de gele steker van de ventilator motor ( pin 4 is massa en afhankelijk van de stand van de schakelaar moet er op pen 3 of 2 is 12 volt) en deze draait niet dan wordt het tijd om hem te vervangen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Sifirus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriDec03, 2010 12:42:45 PM

Post by Sifirus »

Nou bedankt allen voor het advies! Helaas zal ik hem vandaag/morgen toch
maar naar de garage gaan brengen, want nix heeft mogen baten. En nu werkt de ventilator al twee dagen niet.

Zou het mogelijk zijn dat deze vast gevroren raakt? Of een los contact heb ik me bedacht in de ventilator zelf. Maargoed, het zekere voor het onzekere...
hij gaat naar de garage. Mocht ik vanuit daar te horen krijgen wat het is laat ik het jullie nog weten. Wie weet mocht het iemand anders eens baten...

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

raoel wrote:Als iets soms wel soms niet werkt is het eigenlijk altijd ergens een verbinding die niet goed werkt of een brakke kabel.

Kan ook nog schuifcontacten zijn (die zitten achter de knoppen geloof ik).
Zitten geen schuifcontacten op voor zover ik weet, de schuiven die je hebt bedienen de kleppen in de kachel.

Maar het klinkt mij eerder als een gevalletje brakke koolborstels van de kachelmotor, Als je tussen pin 2 en 4, of pin 3 en 4 gewoon 12V meet, dan weet je dat die kabels iig goed zijn, dan blijft alleen de kachelmotor over.

Weet niet waar je vandaan komt en of je een type1 of 2 ax hebt, ik heb hier nog ergens wel een kachelmotor liggen, mag je wat mij betreft zo ophalen als je in de buurt zit...

Post Reply