Bandenvraag; wat zijn de beste bandjes voor op een AX?
Moderator: webmasters
zeker niet nee.. naja ze liggen er nu alle 4 onder..q01z wrote:klopt de bandenspanning wel, zijn ze wel goed gebalanceerd, zit de rijrichting vna de banden wel goed??
dat hij nu opeens trilt en trekt is GEEN goed teken..
het trillen is nu een stuk minder, dus dat is wat comfortabeler-veiliger rijden op hoge snelheid.. de tril is nog niet helemaal weg, maar ik verwacht ook geen wonderen.. wat ik minder leuk vind is dat de auto nog wel naar rechts trekt bij accelereren.. waar dat door komt geen idee.
misschien door iets anders als de band..
ik kwam er net in elk geval wel achter dat ik achter 2 redelijk kromme velgen heb.. er moest aan 1 kant zon 100gram aan gewicht bij..
dus ja, misschien moet ik maar ns op zoek gaan naar een paar gave velgen..
Nu het slechte weer er aan komt en het glad gaat worden zijn goede banden belangrijk. Vandaag even mijn banden gecheckt en die zijn nog wel door de APK gekomen maar vind het profiel niet echt over houden. Voor heb ik 2 Sawa banden en achter 2 Michelins.
Nu zat ik even te kijken voor nieuwe banden. Ik twijfel tussen zomer/winterbanden of 4seasons banden. Heb eigenlijk geen zin in dat gewissel en denk nu aan 4seasons.
Je mag niet bezuinigen op veiligheid maar ik wil er ook niet al te dure banden op zetten.
Ik dacht aan rond de 50euro per band excl bijkomende kosten. Op websites van Kwikfit en Profile Tyrecenter kom ik banden binnen dat budget tegen als Goodyear Duragrip, Pirelli P3000 Energy en Continental Eco Contact.
Hoe bepaal je of een band goed is? Maakt het zoveel uit of koop je gewoon omdat het een bekend merk is?
Hebben jullie nog andere banden als suggestie?
Nu zat ik even te kijken voor nieuwe banden. Ik twijfel tussen zomer/winterbanden of 4seasons banden. Heb eigenlijk geen zin in dat gewissel en denk nu aan 4seasons.
Je mag niet bezuinigen op veiligheid maar ik wil er ook niet al te dure banden op zetten.

Hoe bepaal je of een band goed is? Maakt het zoveel uit of koop je gewoon omdat het een bekend merk is?
Hebben jullie nog andere banden als suggestie?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
bandentesten bekijken?
die dingen worden bijvoorbeeld door de anwb (of vaak, door de adac (duitse anwb)) getest.
zelf heb ik 2 stuks pirelli p1000 en 2 stuks pirelli p9000 dr onder zitten, komen nog 2 stuks p9000 onder voor de set die het snelst op is, en als die dan weer kaal zijn, ga ik op zoek naar een ander onderstel
(4 gaats) en dan zie ik wel weer welke banden ik dr onder wil 
maar alsjeblieft koop fatsoenlijke banden (die met veel goede testbeoordeling/van een goed merk) en niet van die bami-panghang-wang-chang banden van 40-50 euro per stuk. het kan zomaar het verschil tussen op tijd stilstaan en total loss maken..

zelf heb ik 2 stuks pirelli p1000 en 2 stuks pirelli p9000 dr onder zitten, komen nog 2 stuks p9000 onder voor de set die het snelst op is, en als die dan weer kaal zijn, ga ik op zoek naar een ander onderstel


maar alsjeblieft koop fatsoenlijke banden (die met veel goede testbeoordeling/van een goed merk) en niet van die bami-panghang-wang-chang banden van 40-50 euro per stuk. het kan zomaar het verschil tussen op tijd stilstaan en total loss maken..

-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
nouja, alles wat "eco" heet betekent gewoon iets minder grip, zodat er brandstof bespaard word. zelf ben ik wel tevreden over mn pirelli's, geen idee in hoeverre de p3000 overeenkomt met de p1000 en de p9000, maar hey..
mensen gaan pas posten, als ze wat te klagen hebben, veel minder snel als ze dr gewoon blij mee zijn. dus kijk n beetje door de azijnzeikers heen, en probeer te bepalen welke banden het beste bij jouw rijstijl passen, of welke het beste voldoen aan je verwachting (eco? sportief? grip in de regen? etc..)

-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
voor prijzen zou ik even op www.autobandenmarkt.nl kijken 
Sportief rijden met dit weer, dan zijn winterbanden wel verstandig

Sportief rijden met dit weer, dan zijn winterbanden wel verstandig

Ik ben behoorlijk tevreden over mijn Debica Passio2 (Goodyear uit Polen) die al op mijn auto zaten toen ik hem kocht.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
En anders bij www.topbanden.com Die zijn ook goedkoop, vorige week 2 Yokohama S-drive besteld en een dag later al binnen. Bij autobandenmarkt.nl schrok ik van de prijs: 110 euro, bij topbanden.com onder de 70 euro.TTF wrote:voor prijzen zou ik even op www.autobandenmarkt.nl kijken
Sportief rijden met dit weer, dan zijn winterbanden wel verstandig
Ik vind de vraagstelling eigenlijk verkeerd van de topicstarter. Eigenlijk vraagt hij aan iedereen: 'Welke banden vind IK het beste voor de AX?'
En er staat, welke banden ZIJN het beste voor de AX. Dit is niet te beantwoorden.
Voorbeeld, ik rij zelf nu de AX met Michelin energy en ik ben zeer tevreden. Maar ik ben tevreden omdat ze mijn doel dienen namelijk zuinig rijden en voldoende grip in zowel winter als zomer voor mijn rijstijl met deze auto. Ik weet wat ik er aan heb en wat ik kan verwachten en dat voldoet aan mijn verwachtingen.
Ander voorbeeld, onder mijn Honda (bijna race-auto) had ik Yokohama Parada....zeer slechte grip in de regen, zeer veel grip op droog en ze moesten even warm worden. Economie of bandenherrie is dan geen issue.
Dus de vraag is....wat wil je, wat zoek je, budget, accent op economie, op stil lopen, accent op grip in de regen of juist op droog. Wat zoek je?
Kwaliteit in de zin van duurzaamheid en veelzijdigheid vind je denk ik bij Michelin, daar speelt ook een gevoel van nostalgie mee merk ik bij de leden. Maar de snelle jongens kiezen toch banden met lage wangen op grotere wielen en een stukkie breder. Voor de snelheidsbrigade nog wat tips. Als je meer zijdelingse grip zoekt ga je breder, zoek je tractie (dat is ook remmen dus) dan ga je groter in diameter. En lagere wangen geeft meer stijfheid, ook meer last van spoorvorming maar niet zeuren
Gewoon twee handjes aan het stuur..
En als je een stap maakt in banden maak dan ook echt een stap, zet er eens Parada's onder, of Toyo 888. Die Pilot exalto's zijn ook leuk geloof ik voor op straat.
En voor de gewone mensen, ik denk dat de verschillen binnen de zogeheten a-merken niet zo gek groot is. De b-merken zijn soms goed, soms niet.
Durf ook te experimenteren met de bandenspanning, als je normaal 2.0 bar rijdt doe er eens 0.5bar bij en rij eens een week zo rond. Ze ontploffen heus niet
En er staat, welke banden ZIJN het beste voor de AX. Dit is niet te beantwoorden.
Voorbeeld, ik rij zelf nu de AX met Michelin energy en ik ben zeer tevreden. Maar ik ben tevreden omdat ze mijn doel dienen namelijk zuinig rijden en voldoende grip in zowel winter als zomer voor mijn rijstijl met deze auto. Ik weet wat ik er aan heb en wat ik kan verwachten en dat voldoet aan mijn verwachtingen.
Ander voorbeeld, onder mijn Honda (bijna race-auto) had ik Yokohama Parada....zeer slechte grip in de regen, zeer veel grip op droog en ze moesten even warm worden. Economie of bandenherrie is dan geen issue.
Dus de vraag is....wat wil je, wat zoek je, budget, accent op economie, op stil lopen, accent op grip in de regen of juist op droog. Wat zoek je?
Kwaliteit in de zin van duurzaamheid en veelzijdigheid vind je denk ik bij Michelin, daar speelt ook een gevoel van nostalgie mee merk ik bij de leden. Maar de snelle jongens kiezen toch banden met lage wangen op grotere wielen en een stukkie breder. Voor de snelheidsbrigade nog wat tips. Als je meer zijdelingse grip zoekt ga je breder, zoek je tractie (dat is ook remmen dus) dan ga je groter in diameter. En lagere wangen geeft meer stijfheid, ook meer last van spoorvorming maar niet zeuren

En als je een stap maakt in banden maak dan ook echt een stap, zet er eens Parada's onder, of Toyo 888. Die Pilot exalto's zijn ook leuk geloof ik voor op straat.
En voor de gewone mensen, ik denk dat de verschillen binnen de zogeheten a-merken niet zo gek groot is. De b-merken zijn soms goed, soms niet.
Durf ook te experimenteren met de bandenspanning, als je normaal 2.0 bar rijdt doe er eens 0.5bar bij en rij eens een week zo rond. Ze ontploffen heus niet

Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..

Wat ook interessant is, op verschillende fora lees ik nogal krampachtige reacties als het gaat om de bandenmaat, alsof de auto ontploft of zo zodra je de bandenomtrek wijzigt. Voor zowel de snelle als de eco-mensen onder ons is dit toch interessant om eens beter naar te kijken om te zien wat er nu werkelijk gebeurt.
Met de wielen/banden combi kun je namelijk aardig wat zaken beïnvloeden. Om wat te noemen: voorwaarste grip (omtrek), zijdelingse grip (breedte), acceleratie (gewicht), eindoverbrenging (omtrek), grip (compound en profiel)
Met de omtrek kun je dus de eindoverbrenging wijzigen, en dan wordt het interessant. Samengevat kun je uit economische overwegingen er voor kiezen om de overbrenging langer te maken (grotere omtrek), dan worden alle versnellingen iets 'langer'. Je rijdt dezelfde snelheid met een lager toerental. Wijzigingen die je aanbrengt zullen marginaal zijn maar toch, het kan iets schelen. Stel dat je een 5% grotere omtrek kiest, dan rij je 5% harder bij eenzelfde toerental. De fabrikant kiest altijd een compromis tussen economie en acceleratie maar stel dat je wensen afwijken van het gemiddelde, dan is het best leuk om eens hier naar te kijken.
De mensen die voor maximale acceleratie gaan kunnen overwegen om een iets kleinere diameter band te monteren, bijkomende voordelen zijn; zeer waarschijnlijk een lager gewicht en lagere wangen van de band betekenen een stijvere band die stabieler reageert op stuurbewegingen.
Over lager gewicht gesproken: roterende massa heeft meer invloed op de acceleratie en deceleratie dan statische massa. Sommigen zeggen factor 5. Je zult met een lichtere band sneller op gang komen en sneller stoppen, het heeft meer invloed dan je denkt. De 'ja maar brigade' zal nu zeggen; 'ja maar, dan slipt de band ook eerder door bij optrekken en blokkeert eerder bij remmen!' Klopt! Leer je auto beheersen!
De eco-mensen zullen nu misschien denken, ja maar dan krijgen wij dus een zwaardere band? Klopt waarschijnlijk, maar voor jullie werkt dat ook als een groter vliegwiel, het uitrollen bij gas los duurt langer. Kijk maar naar de diameter banden bij de nuon solar challenge. Smal en hoog. Om deze reden wordt in de racerij ook gekozen voor banden met grotere omtrek op de aangedreven wielen, en hoe hoger het vermogen, hoe groter de omtrek. (formule 1, dragrace)
Je maakt een keuze op basis van alle parameters. Als je hier even over nadenkt zijn er goede resultaten te boeken. Mijn circuitracer was licht en had relatief weinig vermogen. Ik werd een beetje vreemd aangekeken toen ik een kleinere diameter banden monteerde. Op het rechte stuk verloor ik marginaal, in bochten won ik enorm (ook uitgaand, acceleratie) en de auto rijdt nu vooraan op Zandvoort.
Ik realiseer me dat ik op het randje balanceer van off-topic gaan maar ik wilde het toch even delen;) Eigenlijk een onderwerp voor een Sticky of HowTo.
Met de wielen/banden combi kun je namelijk aardig wat zaken beïnvloeden. Om wat te noemen: voorwaarste grip (omtrek), zijdelingse grip (breedte), acceleratie (gewicht), eindoverbrenging (omtrek), grip (compound en profiel)
Met de omtrek kun je dus de eindoverbrenging wijzigen, en dan wordt het interessant. Samengevat kun je uit economische overwegingen er voor kiezen om de overbrenging langer te maken (grotere omtrek), dan worden alle versnellingen iets 'langer'. Je rijdt dezelfde snelheid met een lager toerental. Wijzigingen die je aanbrengt zullen marginaal zijn maar toch, het kan iets schelen. Stel dat je een 5% grotere omtrek kiest, dan rij je 5% harder bij eenzelfde toerental. De fabrikant kiest altijd een compromis tussen economie en acceleratie maar stel dat je wensen afwijken van het gemiddelde, dan is het best leuk om eens hier naar te kijken.
De mensen die voor maximale acceleratie gaan kunnen overwegen om een iets kleinere diameter band te monteren, bijkomende voordelen zijn; zeer waarschijnlijk een lager gewicht en lagere wangen van de band betekenen een stijvere band die stabieler reageert op stuurbewegingen.
Over lager gewicht gesproken: roterende massa heeft meer invloed op de acceleratie en deceleratie dan statische massa. Sommigen zeggen factor 5. Je zult met een lichtere band sneller op gang komen en sneller stoppen, het heeft meer invloed dan je denkt. De 'ja maar brigade' zal nu zeggen; 'ja maar, dan slipt de band ook eerder door bij optrekken en blokkeert eerder bij remmen!' Klopt! Leer je auto beheersen!

De eco-mensen zullen nu misschien denken, ja maar dan krijgen wij dus een zwaardere band? Klopt waarschijnlijk, maar voor jullie werkt dat ook als een groter vliegwiel, het uitrollen bij gas los duurt langer. Kijk maar naar de diameter banden bij de nuon solar challenge. Smal en hoog. Om deze reden wordt in de racerij ook gekozen voor banden met grotere omtrek op de aangedreven wielen, en hoe hoger het vermogen, hoe groter de omtrek. (formule 1, dragrace)
Je maakt een keuze op basis van alle parameters. Als je hier even over nadenkt zijn er goede resultaten te boeken. Mijn circuitracer was licht en had relatief weinig vermogen. Ik werd een beetje vreemd aangekeken toen ik een kleinere diameter banden monteerde. Op het rechte stuk verloor ik marginaal, in bochten won ik enorm (ook uitgaand, acceleratie) en de auto rijdt nu vooraan op Zandvoort.
Ik realiseer me dat ik op het randje balanceer van off-topic gaan maar ik wilde het toch even delen;) Eigenlijk een onderwerp voor een Sticky of HowTo.
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..

-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
klopt, mensen gaan helemaal in de stress als ze 205/65r15 ipv 205/60r15 willen monteren op hun peugeot 306 ofzo, das dus echt nergens voor nodig.
ik heb persoonlijk nu n klein aanloopprobleempje, maar das wel op te lossen, dat krijg je namelijk als je 195/45r15 monteert *en* je auto vet verlaagd, dan loopt het tegen de bumpersteun achter aan.. mja, ff kijken hoe we dat netjes oplossen
ik heb persoonlijk nu n klein aanloopprobleempje, maar das wel op te lossen, dat krijg je namelijk als je 195/45r15 monteert *en* je auto vet verlaagd, dan loopt het tegen de bumpersteun achter aan.. mja, ff kijken hoe we dat netjes oplossen

Last edited by AlexanderB on FriMar18, 2011 2:02:35 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Idd, verder kan je een simpele regel aanhouden en dat is niet breder gaan dan wat je nodig hebt voor de (mechanische) grip. Gezien het lage gewicht van een ax is 185 b.v al meer dan voldoende met +140pk. Uiteindelijkghaat het deels om de vrijwings coefficient, hence veel neerwaartse druk d.m.v b.v downforce alsmede een zacht type compound.AlexanderB wrote:klopt, mensen gaan helemaal in de stress als ze 205/65r15 ipv 205/60r15 willen monteren op hun peugeot 306 ofzo, das dus echt nergens voor nodig.
De enige reden waarom een F1 auto met dergelijk breden banden rijd is dat ze veel hitte genereren en dat wil je ten alle tijden kunnen afvoeren alsmede dunnne bandjes veel te snel zouden slijten en je dus vaker moet wisselen.Niet omdat ze dan minder grip zouden hebben, brede banden geven per definitie niet meer grip.
Deze regel gaat b.v ook op voor remmen en omgekeerd voor een koppeling, die werken allemaal ophetzelfde principe. Ik heb ooit eens een heel stuk hierover geschreven / gemaakt inc voorbeelden en berekeningen a.d.v natuurkundige principes (tja je studeerd TN toch voor een reden
