2 brandstofmeters om in de gaten te houden? 2x tanken aan de pomp.
ohja, en als je veel te veel lpg gebruikt tov diesel dan ploft de koppakking. (maar dan hebben we t over >50% lpg volgens mij, 10-20% lpg moet geen enkel probleem opleveren.) gewoon rustig aan beginnen met 10 zou ik zeggen
Mwa, twee brandstofmeters... Als het LPG op is, merk je dat vanzelf, maar blijft de auto gewoon doorrijden. Als het diesel op is, sta je wèl stil (ook al heb je een volle tank LPG), dus eigenlijk is alleen de dieselvoorraad belangrijk. Maar een tweede brandstofmetertje voor LPG is wel handig, doch niet noodzakelijk of van essentiëel belang.
En wat dat twee keer tanken betreft: ach, bij onbemande tankstations waar je direct met PIN betaalt is het sowieso geen probleem (al kun je wellicht een vreemde blik krijgen van mensen die achter je staan te wachten en blijkbaar te veel op je letten. )
M'goe, er gaat max. 43 liter diesel in de tank van een AX, dus met een 4,5 liter LPG tankje heb je al voldoende. En dan is het ook nog eens niet verstandig op het LPG injectiesysteem al te gebruiken bij koude motor, denk ik zo. Benzinemotoren schakelen ten slotte ook pas over op LPG als de motor warm is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
mwha, dat is meer omdat warmte van het koelwater gebruikt word om de lpg tot gas te verdampen, koud water, ijs in de verdamper, verdamper dood. daarom ff warmdraaien meestal met de ax heb je veel minder lpgverbruik, en moet een lucht'verwarmde' regelaar ook wel werken, maar een fullsize lpg setup uit een benzineauto kan het ook, op zn sloffen zelfs dubbel makkelijk dat je alle afstelschroeven dan al hebt
K-DFi stel je zo in dat het bij een bepaalde koelvloeistoftemperatuur op LPG overgaat. Althans dat is hoe BS-Autotune het normaal gesproken doet.
Dus laten we zeggen LPG aan bij KV=65graden
Extra reden daarvoor is trouwens de hogere temparatuur van LPG verbranding, en de schraalheid natuurlijk. Dat de kop al een beetje warm is scheelt in de levensduur, anders 'schrikt' die kop zich wezenloos...
Maar goed, in principe doet het LPG inspuitende systeem dus ook de omschakeling.
dat lijkt me prima werkbaar 50 kan ook wel, zolang er maar geen ijs vormt in de lpg regelaar, maar met de maybe 10% van het normale verbruik aan lpg tov een benzine auto is dat risico al een eind lager. alleen in de winter als het vriest buiten gaat t snel...
schraalheid valt wel mee, op 90/10 mix natuurlijk, maar het word wel iets heter, dat wel zit wat in.
AlexanderB wrote:mwha, dat is meer omdat warmte van het koelwater gebruikt word om de lpg tot gas te verdampen, koud water, ijs in de verdamper, verdamper dood. daarom ff warmdraaien meestal
In de auto wereld is het niet heel gebruikelijk, maar in de heftrucks is het heel normaal om motoren 100% op LPG te laten lopen sterker nog, Je hebt alleen maar Diesel en LPG ( ok, en electro ) trucks.
Koelwater door de verdamper is puur om de verdamper niet te laten bevriezen. Dit lukt ook al met koelvloeistof op kamer temperatuur.
Terminal wrote:In de auto wereld is het niet heel gebruikelijk, maar in de heftrucks is het heel normaal om motoren 100% op LPG te laten lopen sterker nog, Je hebt alleen maar Diesel en LPG ( ok, en electro ) trucks.
Onze Tjafferende Aad heeft in de rozenkwekerij ook een heftruck op lpg staan inderdaad.
Maar... Ik kan me voorstellen dat de voorkeur uitgaat naar het wachten op een kvs-temperatuur van 65 graden, maar is het niet (eigenlijk) beter voor de levensduur van een blok om daarvoor de olietemperatuur te pakken? Dan krijgen ze een stuk minder te verduren, de temperatuur van olie (zeker in dit weer) zal nog niet eens de 40 graden zijn gepasseerd als de kvs al op 65 graden zit.
Pgoddijn wrote:
Maar... Ik kan me voorstellen dat de voorkeur uitgaat naar het wachten op een kvs-temperatuur van 65 graden, maar is het niet (eigenlijk) beter voor de levensduur van een blok om daarvoor de olietemperatuur te pakken? Dan krijgen ze een stuk minder te verduren, de temperatuur van olie (zeker in dit weer) zal nog niet eens de 40 graden zijn gepasseerd als de kvs al op 65 graden zit.
Het gaat er vooral om dat de cilinderkop een beetje is opgewarmd, daar is niet heel erg lang voor nodig.
Het is maar een beetje overbrugging. Koelwatertemp loopt niet voor niets zo snel op... dat komt doordat er opwarming is tenslotte. En dus is ook KV-temp een indicatie van warm (genoeg) zijn voor LPG-inspuiting.
Overigens... de gemiddelde LPi installatie in een gewone lease-bak met lpg schakelt nog veel sneller over.
Duidelijk over de LPG. Overigens is het natuurlijk niet handig als je pas na 10 a 15 minuten over kunt schakelen naar LPG. Ben je alsnog niet zuiniger uit op kortere ritten (maar waarom zou je dan investeren in een LPG-installatie ).
Ook natuurlijk mijn dank voor de bijzondere dag! Heb me ook uitstekend vermaakt natuurlijk, evenals mijn vader. Een volgende meeting is hopelijk met warmer, pekelloos weer zodat er een RO80 in de garage kan komen te staan (en hopelijk nog meer bijzondere auto's)!
Pgoddijn wrote:Een volgende meeting is hopelijk met warmer, pekelloos weer zodat er een RO80 in de garage kan komen te staan (en hopelijk nog meer bijzondere auto's)!
Ben benieuwd hoeveel zo'n RO80 er dan aan vermogen uitdrukt
AlexanderB wrote:diesel 100% lpg? of lpg bijmengen? (geeft beide n zooitje extra power idd maar dat 1e is moeilijk te bouwen. (= uitdaging)
Een fabriek waarvoor ik werk leverde al decennia geleden een stationaire Medium Speed Diesel - 600-1000rpm - als Dual Fuel Engine.
Dat is in dit geval een Dieselmotor op dieselolie en (bio)gas, waarbij ca. 3-5% pilot oil in de vorm van dieselolie, in microdruppelvorm de ontstekingskern is voor het gas zodat geen bougie nodig is.
De motoren worden gestart op dieselolie, en wanneer warm genoeg schakelt men desgewenst over op ca. 95% gas.
Deze fabriek heeft in Australië zelfs Triple Fuel motoren draaien, 3-5% pilot oil met naar keuze aardgas of biogas.
En dit al voor / op de grens van het tijdperk van electronische regeling.
De motoren van stadsbussen zijn volgens mij voor gebruik op aardgas-LPG omgebouwd op vonkontsteking i.p.v. compressie-ontsteking.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Pgoddijn wrote:Duidelijk over de LPG. Overigens is het natuurlijk niet handig als je pas na 10 a 15 minuten over kunt schakelen naar LPG. Ben je alsnog niet zuiniger uit op kortere ritten (maar waarom zou je dan investeren in een LPG-installatie ).
Dat lange ritten verhaal is voor mij geen probleem met 95km woon-werk verkeer per dag!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
hehe. de reden waarom ik die volvo plaats is omdat die die bewuste dag daar een 2 tal keer goed dwars over het bedrijventerrein aan het rijden was. Ivar en ik zagen het tijdens onze frikandel consumptie
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.