Schiet nu maar op met het plaatsen van een nieuwe "waar is dit?" opgave!Bossie wrote:Ik doe nooit iets fout![]()
En je moet de "welke auto is dit" ook nog oplossen, en de "welke albumhoes" ligt ook binnen je bereik.
Moderator: webmasters
Schiet nu maar op met het plaatsen van een nieuwe "waar is dit?" opgave!Bossie wrote:Ik doe nooit iets fout![]()
Nard van der Meer wrote:Heb dit proberen te plaatsen op 't forum, na 5 min verwijderd!!!! Censuur vd bovenste plank.
Gr Nard
"Beste CX, DS, XM en SM liefhebbers.
Wie
Mijn naam is Nard van der Meer en ik ben mede eigenaar van Renard Automobiles. Sinds 1996 zijn wij gespecialiseerd in Citroën en Peugeot automobilen. Het grootste deel van ons werk omvat jongere (15 tot 4 jaar) auto's. Ikzelf ben groot liefhebber van de grotere, hydraulische,
klassieke Citroens, zoals de CX, SM en straks ook de XM. Ik schrijf nooit
op het Forum omdat ik werk en privé graag gescheiden houd. Dit is dus
op persoonlijke titel.
Waarom.
Het volgende verhaal is geen reclame voor Renard, maar een aanklacht
tegen een trend die ik zie ontstaan, die NIET goed is voor onze
klassiekers. Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren wat er gaande
is bij bedrijven die de moeite doen om deze prachtige auto's op de weg
te houden.
Deze bedrijven doen het voor het geld hoor ik je al denken.
Ja dat ook natuurlijk, zij en wij moeten ook eten, maar uit ervaring weet
ik dat je een veel dikkere boterham eet als je alleen jongere auto's
repareert en de kwik-fit speelt. Je zet veel meer onderdelen om voor de
juiste marges. Je hoeft niets te verzinnen of te ontwikkelen, komt niet
vaak voor grote 40 jaar oude, verrassingen te staan en kunt veel meer
auto's in korte tijd aan...
Daarom doen wij de klassiekers er bij en eten wij geen boterham minder als ze wegvallen uit ons bedrijf (wat ik wel eeuwig jammer zou vinden).
U begrijpt ik schrijf dit niet om omzet te genereren, dat gaat op een andere manier veel simpeler. Maar uit liefde voor de Citroens in kwestie.
Aanklacht.
Een wijs man zei vorig jaar tegen mij: wij zouden allemaal, als liefhebbers van onze Citroens, wat zuiniger moeten zijn op de mensen die
er nog aan willen werken.
Wat ik zie gebeuren in het wereldje is het volgende.
Oplossingen die gevonden worden voor problemen worden niet gewaardeerd. Men vindt ze vaak te duur en bij het eerste beste probleem wordt de bedenker afgeserveerd. Of zelfs voor de rechter gesleept.
De tragiek is dat er vaak zeer weinig aan is verdiend en dat het veel tijd en moeite heeft gekost. De bedenker/maker haakt af zodat weer een potentieel goed idee of oplossing verdwijnt.! Ook bij grote reparaties is men vaak te kort door de bocht.
In de tijd nodig voor een SM motor revisie kun je 10 grote beurten en 3 koppelingen van jongere Citroens doen. Reken dat maar eens uit.
Voorbeelden.
Er bestaat een prachtige oplossing voor de ontsteking van de SM.
De productie lag al een tijdje stil omdat de maker er geen zin meer in had. De productie is met veel moeite weer leven ingeblazen. De maker
overgehaald, geld geïnvesteerd en begonnen.
Reakties: te duur, mijn toerenteller werkt niet (gelijk), mijn motor is kapot gelopen enz enz. Deze ongenuanceerde teksten op het Internet. Verkoop in 1,5 jaar: 10 stuks.
Investering 5500 euro (hele produktie voorgefinancierd), tijd niet meegeteld 1500 euro verdiend en geen enkel schouderklopje gehad. Gevolg: productie gestopt. Jammer voor diegenen die er nog een willen.
Er bestaat een prachtige oplossing om het injectie-systeem (D-jettronic)
van DS en SM maar ook (L-jettronic) van de CX te moderniseren. Betere
emissies, lager verbruik en meer koppel/vermogen. Korte tijd waren deze
ontwikkelingen te volgen op het CiFo en te lezen in Subliem (SM-Clubblad). Er is veel tijd en geld in gestopt en het werkt perfect. Er rijden er nu 5 mee rond. Mocht groen Nederland ooit de baas worden kun je met je oldtimer aan alle moderne emissie-eisen voldoen. Reakties: te duur, niet origineel, alleen de makers kunnen er nog wijs uit dus commercieel, iets voor nerds, geldklopperij, je motor loopt er op kapot, de wegenwacht of Franse (vakantie)garage snapt het niet. Veel antireklame op het Internet, niet gehinderd door enige kennis.
Verdienste? Minder als het monteren van een uitlaat onder een XM. Waardering NUL. Gevolg; productie gestopt. Jammer voor diegene die het wel een mooi idee vonden.
Er bestaat een prachtige oplossing voor de aandrijfassen voor een DS/SM.
Een homokinetische buitenste koppeling (zoals elke moderne auto heeft).
Ja, ze komen uit Polen, en ik rijd er al jaren mee. Kwaliteit tot nu toe goed.
Veel minder onafgeveerd gewicht. Veert beter, trilt niet bij 180km/u en aandrijving gaat vooral in de bocht eenpariger. Wie weet zijn ze na 50.000km ,versleten dat weet ik nog niet, maar het is een oplossing
en je kunt altijd terug naar de oude. Neen ze zijn niet gevaarlijk!!!!
Verhaal in Subliem. Duitse club heeft ZE?? getest. Afgekeurd. Niemand
weet of het om dezelfde assen gaat (er zijn ook chinese). Niemand weet
wat de test precies inhoud en hoe die is gedaan. Ik krijg de eerste al weer
terug zonder dat men zelfs zeker weet of er iets mis aan is.
Was een leuk idee.
Verdienste na transport 40 euro per as. Ik lever ze niet meer. (zie www.motomax.pl) Weer een idee in het verdomhoekje.
Ik broed al een tijdje op een oplossing voor de ontsteking van de CX
2400(injectie). De verdeelkappen voor die motor zijn op en de vacuumdozen meestal lek. Heb wel wat ideetjes maaaar.....
Dat kost een hoop tijd en ik heb geen CX 2400...dus laat maar. Wie durft?
En als het dan blijkt te werken krijg je gezeur, net zoals wanneer het problemen geeft.
Conclusie.
Dat er nog mensen tijd steken in oplossingen en dat willen delen met
anderen is mij een raadsel.
Clubs en Fora zouden eigenlijk het behoud van onze geliefde Citroens
moeten bevorderen.
Vaak zijn de negatieve reacties van mensen die echt niet weten waarover
ze praten maar dat wel graag doen en de echte liefhebbers die er wat
voor over hebben (geld en begrip) hoor je niet. Die betalen straks echter wel de rekening.
Groot respect voor mensen als Cyril Sars en v.d.Laan en al die anderen die nog full time aan deze voertuigen willen werken, voor naar mijn idee te weinig geld en zeker voor te weinig RESPECT en WAARDERING.
Het is n.l. Geen Opel Astra maar een klassieke, hydraulische Citroën en dat is niet altijd even simpel en voorspelbaar.
Een SM/DS/CX en straks ook XM onder handen nemen doe je niet voor het geld alleen, begrijp dat nu eens.
Voel je je aangesproken denk er eens over na, vooral de zwijgende
meerderheid! Ik laat het hierbij.
Gelukkig Nieuw Jaar.
Vriendelijke Groet
Nard van der Meer
Niets, behalve dan dat ik discrimineer als ik enkel de HEREN AX-Clubbers aanspreek.degene wrote:Maar wat hebben onze clubdames hier precies mee te maken?