Peter AKA Pgoddijn (GTI '92)
Moderator: webmasters
Allereerst... nog gefeliciteerd!
en dan..
Zou toch wel héél erg fantastisch zijn....
en dan..
Krijg ik die RO80 nog te zien?PGoddijn m.b.t. motormanagementsmeeting wrote:Zo, staat bij mij ook in de agenda . Ga het straks even overleggen, kunnen we met de RO80
Zou toch wel héél erg fantastisch zijn....
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Eindelijk weer een AX-gerelateerde post.
Het is weer APK-tijd voor de TGE. En natuurlijk niet zonder de gebruikelijke problemen. Bij de aanschaf was het al duidelijk dat het tijd was voor nieuwe remblokken. Niet verwacht dat het zo hard nodig zou zijn, maar we hebben foto's . In eerste instantie opengemaakt om te zorgen dat het systeem mooi gangbaar werd want de klauw wilde nog wel eens een beetje blijven hangen.
Verder einddemper vervangen aangezien de einddemper toch een fractie lekte langs de flens. Lang leve de aanwezigheid van de TRS .
Blokjes vervangen dus, dat bleek toch iets minder makkelijk te gaan aangezien de pennen er geheel niet uit gingen. Uiteindelijk allemaal gelukt, maar hier even een paar foto's van de blokken naast de nieuwe:
Bij de laatste goed te zien dat het rechts twee oude blokken op elkaar zijn? Mooi, dan is het wel duidelijk .
Verder gisteravond nog de achterremcilinder links vervangen. Deze deed op de rembank blijkbaar helemaal niets. Na het verwijderen van de trommel leek dat ook wel logisch, deze was gewoon te vochtig omdat de cilinder gewoon te lek was voor woorden...
Het verwijderen van de cilinder was al niet makkelijk; imbusboutjes aan de achterkant waren vrolijk rond voordat we eraan begonnen dus deze moest er maar uitgeboord worden. Nieuwe boutjes op maat gemaakt en zat weer prachtig. Alles nieuw geplaatst, alleen nog de ontluchtingsnippel plaatsen. Geen kracht op gezet uit angst voor een doldraaiende nippel, draaien we gewoon het schroefdraad van de cilinder zelf zonder enige moeite kapot!
Blijkbaar een mooi voorbeeld van een fabrieksfout, maar goed. Gelukkig blijkt de Brezan in Amsterdam niet erg lullig, we mogen morgen een nieuwe ophalen, uiteindelijk vervangen en de gare terugbrengen.
Ondertussen rijdt de TGE lekker rond, de ontluchtingsnippel van de oude cilinder wilde wel blijven zitten zonder te lekken. Morgen nog maar een poging APK, dit keer met een waarschijnlijk werkende cilinder .
Verder nog even gekeken naar de massapunten van m'n GTI. Aangepakt zijn het massapunt onder de accu (carrosserie), het massapunt op de versnellingsbak en verder nog naast de radiateur. Motor lijkt inmiddels iets beter te lopen, maar nog steeds zit er iets niet goed in de cabine.
Voor de duidelijkheid, ik zie altijd bij het remmen een kleine gloed van het accuwaarschuwingslampje afkomen. Als ik rem om af te slaan en ik doe mijn knipperlicht aan wil ik nog wel eens merken dat mijn radio daardoor even een moment te weinig stroom krijgt. Gisteravond dus op mijn oprit even wezen kijken. Als ik mijn knipperlicht via het pookje laat knipperen zie ik het voltage ernstiger varieren dan als ik mijn alarmlichten inschakel, terwijl dit laatste toch meer stroom vreet. Ook heb ik van Bossie dit plaatje gekregen:
Even opgeschoond. De punten die schoongemaakt zijn: m1, m2, m3 en m4. Waar m5, m10 en m11 zitten weet ik gewoon niet. Iemand?
Het is weer APK-tijd voor de TGE. En natuurlijk niet zonder de gebruikelijke problemen. Bij de aanschaf was het al duidelijk dat het tijd was voor nieuwe remblokken. Niet verwacht dat het zo hard nodig zou zijn, maar we hebben foto's . In eerste instantie opengemaakt om te zorgen dat het systeem mooi gangbaar werd want de klauw wilde nog wel eens een beetje blijven hangen.
Verder einddemper vervangen aangezien de einddemper toch een fractie lekte langs de flens. Lang leve de aanwezigheid van de TRS .
Blokjes vervangen dus, dat bleek toch iets minder makkelijk te gaan aangezien de pennen er geheel niet uit gingen. Uiteindelijk allemaal gelukt, maar hier even een paar foto's van de blokken naast de nieuwe:
Bij de laatste goed te zien dat het rechts twee oude blokken op elkaar zijn? Mooi, dan is het wel duidelijk .
Verder gisteravond nog de achterremcilinder links vervangen. Deze deed op de rembank blijkbaar helemaal niets. Na het verwijderen van de trommel leek dat ook wel logisch, deze was gewoon te vochtig omdat de cilinder gewoon te lek was voor woorden...
Het verwijderen van de cilinder was al niet makkelijk; imbusboutjes aan de achterkant waren vrolijk rond voordat we eraan begonnen dus deze moest er maar uitgeboord worden. Nieuwe boutjes op maat gemaakt en zat weer prachtig. Alles nieuw geplaatst, alleen nog de ontluchtingsnippel plaatsen. Geen kracht op gezet uit angst voor een doldraaiende nippel, draaien we gewoon het schroefdraad van de cilinder zelf zonder enige moeite kapot!
Blijkbaar een mooi voorbeeld van een fabrieksfout, maar goed. Gelukkig blijkt de Brezan in Amsterdam niet erg lullig, we mogen morgen een nieuwe ophalen, uiteindelijk vervangen en de gare terugbrengen.
Ondertussen rijdt de TGE lekker rond, de ontluchtingsnippel van de oude cilinder wilde wel blijven zitten zonder te lekken. Morgen nog maar een poging APK, dit keer met een waarschijnlijk werkende cilinder .
Verder nog even gekeken naar de massapunten van m'n GTI. Aangepakt zijn het massapunt onder de accu (carrosserie), het massapunt op de versnellingsbak en verder nog naast de radiateur. Motor lijkt inmiddels iets beter te lopen, maar nog steeds zit er iets niet goed in de cabine.
Voor de duidelijkheid, ik zie altijd bij het remmen een kleine gloed van het accuwaarschuwingslampje afkomen. Als ik rem om af te slaan en ik doe mijn knipperlicht aan wil ik nog wel eens merken dat mijn radio daardoor even een moment te weinig stroom krijgt. Gisteravond dus op mijn oprit even wezen kijken. Als ik mijn knipperlicht via het pookje laat knipperen zie ik het voltage ernstiger varieren dan als ik mijn alarmlichten inschakel, terwijl dit laatste toch meer stroom vreet. Ook heb ik van Bossie dit plaatje gekregen:
Even opgeschoond. De punten die schoongemaakt zijn: m1, m2, m3 en m4. Waar m5, m10 en m11 zitten weet ik gewoon niet. Iemand?
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
M5: massapunt boven de stuurkolom achter de tellerbak.Pgoddijn wrote:
Even opgeschoond. De punten die schoongemaakt zijn: m1, m2, m3 en m4. Waar m5, m10 en m11 zitten weet ik gewoon niet. Iemand?
M10: massapunt onder je dakunit
M11: Weet deze niet zeker maar ik gok ergens bij je A stijl te hoogte van het deurschakelaartje...
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Nummer 11 weet ik zoals gezegd niet geheel zeker...Pgoddijn wrote:Kijk, duidelijk!MBa@NL wrote:M5: massapunt boven de stuurkolom achter de tellerbak.
M10: massapunt onder je dakunit
M11: Weet deze niet zeker maar ik gok ergens bij je A stijl te hoogte van het deurschakelaartje...
Ga ik dat meteen even verwerken, komt het mooi terug in het daartoe bestemde topic
ik kwam van t weekend een massadraad tegen bij het bevestigingspunt van het dashboard links onder het dashboard. tegen de buitenkant van de auto
dus ongeveer ter hoogte van nr 11
edit: superhandig trouwens. is er ook een m 6, 7 en 8?
dus ongeveer ter hoogte van nr 11
edit: superhandig trouwens. is er ook een m 6, 7 en 8?
Last edited by Elsje on ThuNov25, 2010 9:18:43 PM, edited 1 time in total.
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
Ik zit dus ook gewoon in dubio. Ook ik heb namelijk een halve dag verspilt om een massapunt te vinden maar daar ben ik nog niet uit. Ik heb dus vrolijk mijn vloermat aan de linkerkant verwijderd om een massapunt te vinden. Helaas... Het enige wat leek op een massapunt was inderdaad de bevestiging van het dashboard. Het lijkt erop dat daar ooit een massapunt is gemaakt voor het alarmsysteem maar daar zit alleen nog een knijpstekker zonder draad eraan.Elsje wrote:ik kwam van t weekend een massadraad tegen bij het bevestigingspunt van het dashboard links onder het dashboard. tegen de buitenkant van de auto
dus ongeveer ter hoogte van nr 11
edit: superhandig trouwens. is er ook een m 6, 7 en 8?
Verder nog wel vocht gezien. Ik had ooit het vermoeden dat er water naar binnen kwam via het gat in het schutbord waar ook de tellerkabel naar binnen kwam maar daar is het gewoon droog. En doormeten heeft ook niet zoveel zin, daar lijkt altijd hetzelfde uit te komen.
Als ik er echt niet uitkom en het probleem blijft ga ik als het weer wat warmer is vrolijk m'n dashboard verwijderen. Het wordt wat vervelend...
Andere massapunten kan ik ook niet echt vinden. Er zitten meer massapunten in de auto. Ik heb toevallig ooit een kopie gekregen van twee pagina's uit het werkplaatshandboek bij de Citroën-dealer (ziet er ongeveer hetzelfde uit als op dit plaatje maar dan over twee pagina's verdeeld) en daar staan alleen m3 en m9 op.
Verder alleen de ondermat onder het tapijt gehaald. Deze was compleet doorweekt. Niet zo'n heerlijke gedacht, zeker niet omdat er al wat begon te roesten bij een dop. Straks hopelijk in staat de boel weer in elkaar te zetten. En misschien kan ik nog een extra massa trekken naar het ophangpunt van het dashboard.
Ben benieuwd...
Oh, en helemaal vergeten te melden: TGE was afgekeurd. Eerst was de remdruk links nog geen 10% van de remdruk van de rechterkant maar deze keer was het ongeveer 60%. Eerder ook op de handrem afgekeurd omdat deze dezelfde afwijking had. Inmiddels staat deze echt 100% gelijk aan de rechterkant . Kan ik afstellen of wat!
Vanavond heerlijk in de kou in een uurtje weer een nieuwe remcilinder geplaatst, dit keer een die nog in het zakje zat . Waarschijnlijk een placebo-effect, maar het leek beter te voelen. Geen dolgedraaide nippels of wartels dus hopelijk is het nu klaar!
Vanavond heerlijk in de kou in een uurtje weer een nieuwe remcilinder geplaatst, dit keer een die nog in het zakje zat . Waarschijnlijk een placebo-effect, maar het leek beter te voelen. Geen dolgedraaide nippels of wartels dus hopelijk is het nu klaar!
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Waarop Harry de Eendendokter constateerde dat het m6 boutjes zijn, een klauwhamer pakte en met een enorme ros het remcilindertje los beukte.Pgoddijn wrote: Het verwijderen van de remcilinder was al niet makkelijk; imbusboutjes aan de achterkant waren vrolijk rond voordat we eraan begonnen dus deze moest er maar uitgeboord worden.
Mooi dat er weer apk op zit!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage