Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001
Moderator: webmasters
ik zit nu bij de Citroën-dealer te wachten op het ordeel over mijn wagentje. En je moet het Citroën nageven: ze doen dit erg leuk. Een accordeonist die Franse chansons speelt, er is stokbrood e ander Frans eten...net Parijs in 't klein. Erg leuk.
Maar uh.... Dit schept ook een prachtig inzicht in de leeftijd van de gemiddelde Citroën-rijder. Ik ben de jongste hier. En degene na mijn in leeftijt schat ik op zo'n honderdtien. Kan er een paar jaar naast zitten. Euhm....help?
Maar uh.... Dit schept ook een prachtig inzicht in de leeftijd van de gemiddelde Citroën-rijder. Ik ben de jongste hier. En degene na mijn in leeftijt schat ik op zo'n honderdtien. Kan er een paar jaar naast zitten. Euhm....help?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Lekkage kofferbak:
Kan het zijn dat de twee bouten waarmee het slot vastzit zich hebben losgewerkt? - dan trek je de achterklep niet vast genoeg dicht.
Of dat het rubber los zit?
Of dat de achterlichten niet goed afdichten? - niet te vast aandraaien, dan breekt er wat.
Bij mijn AX was de kofferbak kurkdroog totdat:
1. het slot los ging zitten
2. ik een verkoolde pruts-speakerdraad van een vorige eigenaar onder het rubber vandaan heb gehaald.
Kan het zijn dat de twee bouten waarmee het slot vastzit zich hebben losgewerkt? - dan trek je de achterklep niet vast genoeg dicht.
Of dat het rubber los zit?
Of dat de achterlichten niet goed afdichten? - niet te vast aandraaien, dan breekt er wat.
Bij mijn AX was de kofferbak kurkdroog totdat:
1. het slot los ging zitten
2. ik een verkoolde pruts-speakerdraad van een vorige eigenaar onder het rubber vandaan heb gehaald.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
@Jk
Dank je! Rubber had ik al gechecked (dat wat rond de kofferbak zit) en dat ziet er volgens mij toch goed uit. Misschien toch effe in de vaseline zetten. Achterlichten verdacht ik zelf al, dus die extra bevestiging van jou is fijn. Vanmiddag even controleren dus...
Nou, die veiligheidsdag was ook leuk zeg. Krijg je aan het einde zo'n papiertje met wat er aan de auto mankeert. Dan kan de monteur op 't papiertje ook aangeven wáár je auto schade heeft...Hebben die grappenmakers de vakjes ingekleurd en er vervolgens 'overal' onder gezet.
Nou ha-ha. Na 20 jaar en wat roestbehandelingen met Novorox is de lak inderdaad niet meer helemaal als nieuw...
De meeste minpunten wist ik al. De band linksachter is slecht, de uitlaat is lek, enzovoort.
Drie puntjes schepten mij verbazing waarvan de laatste mij lichtjes ongerust maakt:
1) Koelvloeistof niveau stond te laag. Maar dat staat onderin de vulbuis, en als ik er méér bij doe kotst ze 't weer uit. Dus volgens mij is dat peil prima, maar enfin...
2) De accu us slecht. 180ma inplaats van 350 ofzoiets? Heb ik die accu net vorige maand gewisseld voor die uit Mirka. Nouja, terugwisselen dan maar weer.
3) De auto loopt 'half op drie poten'. Wat betekent dat? Minder compressie in één cilinder ofzo? Volgens mij loopt 'ie keurig stationair, en tijdens rijden is mij nooit opgevallen dat 'ie niet goed zou lopen. Hij snort heerlijk, maarja: Ik ben ook maar een leek. Als zij 't zeggen zal het wel zo zijn.
De vraag: Haalt 'ie Parijs?
En 'half op drie poten'...Hoe ernstig is dat en wat kan je eraan doen?....
Dank je! Rubber had ik al gechecked (dat wat rond de kofferbak zit) en dat ziet er volgens mij toch goed uit. Misschien toch effe in de vaseline zetten. Achterlichten verdacht ik zelf al, dus die extra bevestiging van jou is fijn. Vanmiddag even controleren dus...
Nou, die veiligheidsdag was ook leuk zeg. Krijg je aan het einde zo'n papiertje met wat er aan de auto mankeert. Dan kan de monteur op 't papiertje ook aangeven wáár je auto schade heeft...Hebben die grappenmakers de vakjes ingekleurd en er vervolgens 'overal' onder gezet.
Nou ha-ha. Na 20 jaar en wat roestbehandelingen met Novorox is de lak inderdaad niet meer helemaal als nieuw...
De meeste minpunten wist ik al. De band linksachter is slecht, de uitlaat is lek, enzovoort.
Drie puntjes schepten mij verbazing waarvan de laatste mij lichtjes ongerust maakt:
1) Koelvloeistof niveau stond te laag. Maar dat staat onderin de vulbuis, en als ik er méér bij doe kotst ze 't weer uit. Dus volgens mij is dat peil prima, maar enfin...
2) De accu us slecht. 180ma inplaats van 350 ofzoiets? Heb ik die accu net vorige maand gewisseld voor die uit Mirka. Nouja, terugwisselen dan maar weer.
3) De auto loopt 'half op drie poten'. Wat betekent dat? Minder compressie in één cilinder ofzo? Volgens mij loopt 'ie keurig stationair, en tijdens rijden is mij nooit opgevallen dat 'ie niet goed zou lopen. Hij snort heerlijk, maarja: Ik ben ook maar een leek. Als zij 't zeggen zal het wel zo zijn.
De vraag: Haalt 'ie Parijs?

Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
@Raoel
Bedankt voor je antwoord. Nee, niet dat het mij ooit is opgevallen. Nu moet ik erbij zeggen: Ze loopt op 2000 toeren stationair als ze koud is (de eerste 5 minuten dus ongeveer dat ze loopt)...Een hikje valt dan niet zo snel op....
Oplossing klinkt simpel. Had gisteren al gegoogled en kwam ook op het idee van nieuwe bougies en kabels. Probleem is: Omdat ik niets merk van slecht lopen is het voor mij moeilijk te controleren of die ene cilinder dan weer goed meedoet...Hmm. Nouja, nieuwe bougies kosten ook niets, dus die ga ik er in elk geval dan even inzetten vóór het tripje door Europa over drie weekjes.
Verder: Lampjes in 't dashboard doen het weer, maar ik heb wel vals gespeeld. Kreeg met geen mogelijkheid die kilometerkabel los. Die haakjes aan die blauwe plug geprobeerd omhoog te wippen, en in te knijpen, geprobeerd te draaien aan die plug en te trekken...
Heb het na 35 minuten proberen opgegeven. Was ook bang om iets te mollen als ik nog harder zou gaan trekken, en een nieuwe kilometerkabel was 't laatste waar ik zin in had.
Gelukkig kon je van bovenaf heel goed bij de lampjes komen die kapot waren, en die heb ik nu vervangen. Ik wilde eigenlijk álle lampjes vervangen, maar dat moet maar even een ander keertje.
Ééntje is nu nog stuk; het oliedruk lampje. Die zit onderin, kon ik van bovenaf niet bij.
Nog een leuke tip misschien voor als die plastic fittinkjes heel vast zitten. Ringsleuteltje 9 past er precies omheen, draai je die lampjes er zo uit.
En heb een set speakers van Rio97 overgenomen die ik vanochtend heb opgehaald. JBL T-696 Limited Edition. Zó zwaar dat de kofferbak niet meer omhoog wil als de hoedenplank eraan vast zit, maar man: Wat een geluid zeg. Heb geen subwoofer meer nodig.
Qua muziek dus klaar voor Parijs. Nu de rest nog...
Bedankt voor je antwoord. Nee, niet dat het mij ooit is opgevallen. Nu moet ik erbij zeggen: Ze loopt op 2000 toeren stationair als ze koud is (de eerste 5 minuten dus ongeveer dat ze loopt)...Een hikje valt dan niet zo snel op....
Oplossing klinkt simpel. Had gisteren al gegoogled en kwam ook op het idee van nieuwe bougies en kabels. Probleem is: Omdat ik niets merk van slecht lopen is het voor mij moeilijk te controleren of die ene cilinder dan weer goed meedoet...Hmm. Nouja, nieuwe bougies kosten ook niets, dus die ga ik er in elk geval dan even inzetten vóór het tripje door Europa over drie weekjes.
Verder: Lampjes in 't dashboard doen het weer, maar ik heb wel vals gespeeld. Kreeg met geen mogelijkheid die kilometerkabel los. Die haakjes aan die blauwe plug geprobeerd omhoog te wippen, en in te knijpen, geprobeerd te draaien aan die plug en te trekken...
Heb het na 35 minuten proberen opgegeven. Was ook bang om iets te mollen als ik nog harder zou gaan trekken, en een nieuwe kilometerkabel was 't laatste waar ik zin in had.
Gelukkig kon je van bovenaf heel goed bij de lampjes komen die kapot waren, en die heb ik nu vervangen. Ik wilde eigenlijk álle lampjes vervangen, maar dat moet maar even een ander keertje.
Ééntje is nu nog stuk; het oliedruk lampje. Die zit onderin, kon ik van bovenaf niet bij.
Nog een leuke tip misschien voor als die plastic fittinkjes heel vast zitten. Ringsleuteltje 9 past er precies omheen, draai je die lampjes er zo uit.
En heb een set speakers van Rio97 overgenomen die ik vanochtend heb opgehaald. JBL T-696 Limited Edition. Zó zwaar dat de kofferbak niet meer omhoog wil als de hoedenplank eraan vast zit, maar man: Wat een geluid zeg. Heb geen subwoofer meer nodig.
Qua muziek dus klaar voor Parijs. Nu de rest nog...

Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Vandaag bij de garage geweest. Sinds dat ik de auto heb zit er al een hobbelende achterband op die ook per week één bar druk verloor.
Bandje laten wisselen voor een gloedjenieuwe Vredestijn, en alles uit laten balanceren.
Kost 130 euro, maar dan heb je ook wat. Eerst was de snelweg echt geen pretje. Kon de CD-speler niet eens gebruiken, die sloeg steeds over, zó hard trilde de auto.
Vooral tussen 120 en 140 (en dat rijd ik altijd) was het amper te doen.
En nu? Helemaal stil. Geen trillinkje. Zelfs bij 165 zoeft dat nog supersoepeltjes. Had ik véél eerder moeten doen.
Tezamen met de aandrijfasjes van een paar weken geleden is het comfort van Die-Andere met een factor 4 verhoogd. Krijg nu gewoon zin om naar Parijs te tuffen...
De garage heeft er wel z'n best op gedaan. Uitbalanceren duurde ook vrij lang. Er bleek namelijk in beide achtervelgen een slag te zitten. Beide velgen hadden ook hobbelbanden, al had Punaxio de rechterachterband al een keer vervangen. Kennelijk is degene die deze GT-velgen vóór Punaxio had een keer over een stoeprand geknald ofzo...
Einddemper van de uitlaat is in elk geval helemaal lek nu, zit een gat in. Dus hopelijk kan ik vóór Parijs daar nog die van Mirka onder hangen. Zou de reis wel ietsje stiller maken...
Bandje laten wisselen voor een gloedjenieuwe Vredestijn, en alles uit laten balanceren.
Kost 130 euro, maar dan heb je ook wat. Eerst was de snelweg echt geen pretje. Kon de CD-speler niet eens gebruiken, die sloeg steeds over, zó hard trilde de auto.
Vooral tussen 120 en 140 (en dat rijd ik altijd) was het amper te doen.
En nu? Helemaal stil. Geen trillinkje. Zelfs bij 165 zoeft dat nog supersoepeltjes. Had ik véél eerder moeten doen.

De garage heeft er wel z'n best op gedaan. Uitbalanceren duurde ook vrij lang. Er bleek namelijk in beide achtervelgen een slag te zitten. Beide velgen hadden ook hobbelbanden, al had Punaxio de rechterachterband al een keer vervangen. Kennelijk is degene die deze GT-velgen vóór Punaxio had een keer over een stoeprand geknald ofzo...
Einddemper van de uitlaat is in elk geval helemaal lek nu, zit een gat in. Dus hopelijk kan ik vóór Parijs daar nog die van Mirka onder hangen. Zou de reis wel ietsje stiller maken...
Last edited by Ceristimo on FriNov26, 2010 6:59:15 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
@Raoel
Hmmm, ik hoor dat meerdere mensen zeggen. Dat je in een AX niet te hard moet willen rijden. Op de snelweg rijdt ik altijd zo'n 140 á 150. Ja, ik weet dat het niet zo zuinig rijdt. Ik rij zo'n 1:12 á 1:13 in mijn AX, maar dat heb ik er voor over. Doe het overigens ook alleen met warme motor.
Alleen, is dat nou echt zo gevaarlijk?> Heb niet het idee dat die auto onveilig aanvoelt ofzo, helemaal niet sinds het uitbalanceren. Ligt als een blok op de weg en zoeft heerlijk...
Alleen een beetje veel motorgeluid, want dat zit rond de 4500RPM... Gelukkig kunnen die nieuwe speakers hard. Heb je er geen last van...
Hmmm, ik hoor dat meerdere mensen zeggen. Dat je in een AX niet te hard moet willen rijden. Op de snelweg rijdt ik altijd zo'n 140 á 150. Ja, ik weet dat het niet zo zuinig rijdt. Ik rij zo'n 1:12 á 1:13 in mijn AX, maar dat heb ik er voor over. Doe het overigens ook alleen met warme motor.
Alleen, is dat nou echt zo gevaarlijk?> Heb niet het idee dat die auto onveilig aanvoelt ofzo, helemaal niet sinds het uitbalanceren. Ligt als een blok op de weg en zoeft heerlijk...
Alleen een beetje veel motorgeluid, want dat zit rond de 4500RPM... Gelukkig kunnen die nieuwe speakers hard. Heb je er geen last van...

Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
@Raoel
Dank je. Juist, wel, dat is dan de vraag. Is het erg om met een goed warmgereden motor 140 te rijden? IK bedoel, je zit er nog best wel snel op, en als je er bent hoef je 't gas niet diep ingetrapt te houden om op die snelheid te blijven. Ik krijg niet het idee dat ik iets aan 't verkrachten ben.
En 't motortje draait dan wel een boel toeren, maar is dat schadelijk? 't Zijn sowieso een beetje hoog-toerige motortjes, toch?
Als ik straks door Europa tuf, en ik houd 'm op de snelweg continu op 13-140, kan dat toch niet schadelijk zijn?
Dank je. Juist, wel, dat is dan de vraag. Is het erg om met een goed warmgereden motor 140 te rijden? IK bedoel, je zit er nog best wel snel op, en als je er bent hoef je 't gas niet diep ingetrapt te houden om op die snelheid te blijven. Ik krijg niet het idee dat ik iets aan 't verkrachten ben.
En 't motortje draait dan wel een boel toeren, maar is dat schadelijk? 't Zijn sowieso een beetje hoog-toerige motortjes, toch?
Als ik straks door Europa tuf, en ik houd 'm op de snelweg continu op 13-140, kan dat toch niet schadelijk zijn?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Als de motor warm is moet 'ie het wel aankunnen. En 't 1.1tje is al wel wat gewend
.....m aar met meer toeren komt er grotere druk op de koppakking en dat is een slecht punt van de TU motortjes. Die willen nog wel is scheuren zoals jij van Mirka al wist. Als de motor continu urenlang 4500TPM moet draaien komt er wel wat kracht op.
Hoewel de koppakking nieuw lijkt van de ZV-62-YP zal 'ie er sneller uit liggen dan wanneer je rustig optrekt, rustig schakelt en gewoon 100/110 rijdt.

.....m aar met meer toeren komt er grotere druk op de koppakking en dat is een slecht punt van de TU motortjes. Die willen nog wel is scheuren zoals jij van Mirka al wist. Als de motor continu urenlang 4500TPM moet draaien komt er wel wat kracht op.
Hoewel de koppakking nieuw lijkt van de ZV-62-YP zal 'ie er sneller uit liggen dan wanneer je rustig optrekt, rustig schakelt en gewoon 100/110 rijdt.
140?
Dat is toch geen punt...
Heb zelf, oké met een 1.4 GT carb met kent-cams nokkenas en grotere sproeier, urenlang 170+km/u gereden in Duitsland.
Allemaal geen enkel punt qua temperaturen.
Zolang je netjes de KV en olie op peil hebt, en netjes af en toe aan grote beurten doet zit de koeling allemaal wel snor.
Een koppakking gaat toch zeker een 80dkm mee.... Gewoon normaal gebruiken, niet met 7000 toeren na koude start de straat uitrijden
.
Echt, 140 is niet extreem hard. Vroeger toen ik nog 1.1 reed (in 1995-96) draaide ik vaak 160+ continue, geen punt!
Onderhoudsstaat, dat is het belangrijkste.
Dat is toch geen punt...
Heb zelf, oké met een 1.4 GT carb met kent-cams nokkenas en grotere sproeier, urenlang 170+km/u gereden in Duitsland.
Allemaal geen enkel punt qua temperaturen.
Zolang je netjes de KV en olie op peil hebt, en netjes af en toe aan grote beurten doet zit de koeling allemaal wel snor.
Een koppakking gaat toch zeker een 80dkm mee.... Gewoon normaal gebruiken, niet met 7000 toeren na koude start de straat uitrijden

Echt, 140 is niet extreem hard. Vroeger toen ik nog 1.1 reed (in 1995-96) draaide ik vaak 160+ continue, geen punt!
Onderhoudsstaat, dat is het belangrijkste.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
1) bijvullen EN ontluchten terwijl de motor draait. Gedaan? Normaal is dit een makkie.Ceristimo wrote: Drie puntjes schepten mij verbazing waarvan de laatste mij lichtjes ongerust maakt:
1) Koelvloeistof niveau stond te laag. Maar dat staat onderin de vulbuis, en als ik er méér bij doe kotst ze 't weer uit. Dus volgens mij is dat peil prima, maar enfin...
2) De accu us slecht. 180ma inplaats van 350 ofzoiets? Heb ik die accu net vorige maand gewisseld voor die uit Mirka. Nouja, terugwisselen dan maar weer.
3) De auto loopt 'half op drie poten'. Wat betekent dat? Minder compressie in één cilinder ofzo? Volgens mij loopt 'ie keurig stationair, en tijdens rijden is mij nooit opgevallen dat 'ie niet goed zou lopen. Hij snort heerlijk, maarja: Ik ben ook maar een leek. Als zij 't zeggen zal het wel zo zijn.
De vraag: Haalt 'ie Parijs?En 'half op drie poten'...Hoe ernstig is dat en wat kan je eraan doen?....
2) geen startproblemen in de kou? Als je absoluut op zeker wil spelen, ff lekker een nieuwe er in ofwel een reserveaccu meenemen op reis

3) Dat kan veel betekenen. Ik heb nog gehad dat ie op 3 poten liep omdat er iets mis was met de klepspeling. Kleppen stellen, en het was opgelost. Tkan ook zijn dat ie ergens valse lucht trekt en ie daardoor niet goed draait op stationair. Mijn pimp had dat opt laatste een beetje langs de servopot ergens. Als ik die slang ff afdopte draaide ie wel netjes stationair

Tkan ook compressieverlies zijn. Ff olieverbruik in de gaten houden.
Een automotor inclusief de smeerolie is pas volledig warm, en dus zijn alle afmetingen zoals ze bedoeld zijn om in de motor samen te werken, na ca. 10km.2Black wrote:140?
<snip>
Een koppakking gaat toch zeker een 80dkm mee.... Gewoon normaal gebruiken, niet met 7000 toeren na koude start de straat uitrijden.
Echt, 140 is niet extreem hard. Vroeger toen ik nog 1.1 reed (in 1995-96) draaide ik vaak 160+ continue, geen punt!
Onderhoudsstaat, dat is het belangrijkste.
Binnen die 10km vinden allerlei niet op elkaar afgestemde materiaalexpansies plaats. Zo kan de cilinderkop bijvoorbeeld tijdelijk krom staan t.a.v. het vlakke motorblok, en hebben cilinderbussen bij koude motor een minder goede passing in het blok.
Ik heb de indruk dat voorzichtig warmrijden van een motor heel belangrijk is m.b.t. het koppakkingprobleem.
Voorzichtig warmrijden betekent: niet meer dan 2000-2500rpm en niet abrupt optrekken.
Bij de AX kan je met enige oefening via de temperatuur van de vol openstaande kachel voelen of de motor warm is.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Bedankt voor alle reacties, hints en tips iedereen.
Wat het warmrijden betreft: Ben ik altijd heel voorzichtig mee. En als ik vijf minuten na een koude start op de snelweg zit, rijd ik het eerste kwartier 90 á 100, voordat ik haar rustig naar de 130/140 doortrek. Ben zuinig op m'n koppakkinkje...
Over koppakkingen gesproken: Viel me vandaag wel op dat ik een beetje (een klein laagge) witte smurrie op de dop van de radiator heb zitten en ik zie donkere vlokjes op m'n koelwater drijven. Geen olieverbruik, dus maak me nog geen zorgen. Zal wel van (te) veel korte ritjes komen met véééls te koud weer denk ik...Toch maar vaker de fiets pakken dan.
Morgen gaat Die-Andere even naar iemand anders toe die wat meer verstand van auto's heeft dan ik om wat dingen na te checken. Hoofdzakelijk een vervelend schraapgeluid (ghh-ghh-ghh) wat linksvoor bij de auto wegkomt. Ik kan NIET ontdekken wat het is (nee, niet de rem), en het klinkt wel ernstig... Hopelijk weet ik morgen meer.
Hij zou ook de bougies even checken en controleren hoe 't motortje liep. Compressiemeten gaat niet, heb je immers een speciaal ding voor nodig, maar als hij zegt dat 't motortje goed is (wat ik ook vermoed), dan tuf ik er rustig Europa mee door..
Over 13 dagen al! Woehoe... Ben benieuwd wat mijn Amerikaanse vriendin van mijn AX vind. Haar Chevrolet Silverado is toch iets andere koek dan zo'n Frans gebakje. Ahoewel ik al wel enkele keren die kant op ben gereisd komt ze nu voor 't eerst hier...En hoe kan je een toer door Frankrijk nou beter doen dan in een Franse kreukelzone op wielen?...
Over dat Franse gebakje gesproken: Ik kan jullie verheugd mededelen dat mijn handrem het PRIMA doet...Tjongejongejonge:

Dat was weer veel plezier in de Plaisir, zeg maar. Tijdens het glijden over de parkeerplaats (nergens obstakels, dus gewoon met 70 KM/h aansnorren en dan de handrem erop) toch even met weemoed denken aan Bruinwitje...Is inmiddels alweer een JAAR geleden. Wat gaat de tijd toch snel.
Bruinwitje...*snif* Al is deze Plaisir nog zo leuk, die ouwe carburateur was nog veel toffer....
En nu we toch al aan het snotteren zijn, graag een minuutje stilte:


Deze kwam ik tegen op de sloop. Ik kon er alvast niets aan ontdekken wat 'm op de sloop moest doen belanden. Zag er in mijn ogen uit als een prima AX'je. Stond te wachten op demontage (motorblok eruit, wielen eronder weg en de rest komt dan bovenop zo'n stapel).
Al is het dan slechts een gewone TypeII, vond het toch wel 'n beetje zonde...
Wat het warmrijden betreft: Ben ik altijd heel voorzichtig mee. En als ik vijf minuten na een koude start op de snelweg zit, rijd ik het eerste kwartier 90 á 100, voordat ik haar rustig naar de 130/140 doortrek. Ben zuinig op m'n koppakkinkje...
Over koppakkingen gesproken: Viel me vandaag wel op dat ik een beetje (een klein laagge) witte smurrie op de dop van de radiator heb zitten en ik zie donkere vlokjes op m'n koelwater drijven. Geen olieverbruik, dus maak me nog geen zorgen. Zal wel van (te) veel korte ritjes komen met véééls te koud weer denk ik...Toch maar vaker de fiets pakken dan.
Morgen gaat Die-Andere even naar iemand anders toe die wat meer verstand van auto's heeft dan ik om wat dingen na te checken. Hoofdzakelijk een vervelend schraapgeluid (ghh-ghh-ghh) wat linksvoor bij de auto wegkomt. Ik kan NIET ontdekken wat het is (nee, niet de rem), en het klinkt wel ernstig... Hopelijk weet ik morgen meer.
Hij zou ook de bougies even checken en controleren hoe 't motortje liep. Compressiemeten gaat niet, heb je immers een speciaal ding voor nodig, maar als hij zegt dat 't motortje goed is (wat ik ook vermoed), dan tuf ik er rustig Europa mee door..
Over 13 dagen al! Woehoe... Ben benieuwd wat mijn Amerikaanse vriendin van mijn AX vind. Haar Chevrolet Silverado is toch iets andere koek dan zo'n Frans gebakje. Ahoewel ik al wel enkele keren die kant op ben gereisd komt ze nu voor 't eerst hier...En hoe kan je een toer door Frankrijk nou beter doen dan in een Franse kreukelzone op wielen?...

Over dat Franse gebakje gesproken: Ik kan jullie verheugd mededelen dat mijn handrem het PRIMA doet...Tjongejongejonge:

Dat was weer veel plezier in de Plaisir, zeg maar. Tijdens het glijden over de parkeerplaats (nergens obstakels, dus gewoon met 70 KM/h aansnorren en dan de handrem erop) toch even met weemoed denken aan Bruinwitje...Is inmiddels alweer een JAAR geleden. Wat gaat de tijd toch snel.
Bruinwitje...*snif* Al is deze Plaisir nog zo leuk, die ouwe carburateur was nog veel toffer....
En nu we toch al aan het snotteren zijn, graag een minuutje stilte:
Deze kwam ik tegen op de sloop. Ik kon er alvast niets aan ontdekken wat 'm op de sloop moest doen belanden. Zag er in mijn ogen uit als een prima AX'je. Stond te wachten op demontage (motorblok eruit, wielen eronder weg en de rest komt dan bovenop zo'n stapel).
Al is het dan slechts een gewone TypeII, vond het toch wel 'n beetje zonde...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.