Blauwe rook en vloeistof onder AX
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Blauwe rook en vloeistof onder AX
Ik was mijn allereerste topic op dit leuke en handige forum liever begonnen met een introductie van mezelf en mijn AX. Dat komt later.
Eerst vraag ik jullie hulp bij het volgende;
Zojuist kwam ik thuis met mijn AX ('95, 1.1i,143k op de teller) en toen ik uit stapte dacht ik even dat er buiten mist was. Toen ik goed keek zag ik heel lichtjes blauwe rook onder de motorkap uit komen.
Het parkeerplekje is nogal donker dus bij het open doen van de motorkap zag ik niet zoveel. In de schittering van de lantaarnpaalverlichting zag ik wel spetters op het blok en zo van een vloeistof. Daarna keek ik op de grond en zag daar ook vloeistof liggen maar het stroomde of lekte er niet uit toen ik mijn hand onder het blok hield.
Aan de vloeistof te voelen leek het niet op olie. Het voelde in ieder geval niet dik aan.
Ik had een stukje van ongeveer 25km gemaakt en tijdens het rijden ging er geen lampje branden op het dashboard dat er iets verkeerd zou zijn.
Moet ik me nu zorgen maken?
De AX is net een week in mijn bezit en weet er qua kwaaltjes/problemen nog niet zoveel vanaf.
Eerst vraag ik jullie hulp bij het volgende;
Zojuist kwam ik thuis met mijn AX ('95, 1.1i,143k op de teller) en toen ik uit stapte dacht ik even dat er buiten mist was. Toen ik goed keek zag ik heel lichtjes blauwe rook onder de motorkap uit komen.
Het parkeerplekje is nogal donker dus bij het open doen van de motorkap zag ik niet zoveel. In de schittering van de lantaarnpaalverlichting zag ik wel spetters op het blok en zo van een vloeistof. Daarna keek ik op de grond en zag daar ook vloeistof liggen maar het stroomde of lekte er niet uit toen ik mijn hand onder het blok hield.
Aan de vloeistof te voelen leek het niet op olie. Het voelde in ieder geval niet dik aan.
Ik had een stukje van ongeveer 25km gemaakt en tijdens het rijden ging er geen lampje branden op het dashboard dat er iets verkeerd zou zijn.
Moet ik me nu zorgen maken?
De AX is net een week in mijn bezit en weet er qua kwaaltjes/problemen nog niet zoveel vanaf.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
of je bent net na n lekker lange rit door een plas blubber gereden*, of je hebt een lek. in t donker moeilijk uit te vissen, morgen maar eens even kijken
als het echt dikke blauwe rook was, is het olie, als het wittige rook was, is het water of koelvloeistof ofzo. mja, dat kun je morgen beter zien dan nu.
* door n plas water/blubber + heet motorblok = stoom als je vlak daarna stilstaat
als het echt dikke blauwe rook was, is het olie, als het wittige rook was, is het water of koelvloeistof ofzo. mja, dat kun je morgen beter zien dan nu.
* door n plas water/blubber + heet motorblok = stoom als je vlak daarna stilstaat
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Klinkt wel wat zorgelijk...
Morgen met daglicht even kijken en een fotootje maken voor op het forum.
Wat je dan meteen ook moet controleren:
- Niveau en kleur van de koelvloeistof.
- Of er een smurrie-achtige troep aan de binnenkant van de dop van de koelvloeistof zit, door sommige ook wel mayonaise genoemd.
- Niveau oliepeil, ook hier even kijken of de binnenkant van de olie-bijvuldop nog schoon is.
En wat je verder nog tegenkomt aan olie op of aan het motorblok.
Morgen met daglicht even kijken en een fotootje maken voor op het forum.
Wat je dan meteen ook moet controleren:
- Niveau en kleur van de koelvloeistof.
- Of er een smurrie-achtige troep aan de binnenkant van de dop van de koelvloeistof zit, door sommige ook wel mayonaise genoemd.
- Niveau oliepeil, ook hier even kijken of de binnenkant van de olie-bijvuldop nog schoon is.
En wat je verder nog tegenkomt aan olie op of aan het motorblok.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Zojuist heb ik foto's gemaakt van het motorblok.
Ik hoop dat duidelijk te zien waar de vloeistofspetters zitten ondanks dat de foto's wat donker zijn. De spetters zitten vooral rondom de accu en dat "ding"(geen idee wat dat is) op de eerste foto.
Het oliepeil is goed. De onderkant van het motorblok is droog en er ligt verder geen plas vloeistof onder de auto.
De AX heb ik nog even gestart en laten draaien met de motorkap open. Er gingen geen waarschuwingslampjes aan en er ontstond geen lichte blauwe rook(zie mijn eerste bericht). Ik durf er nou geen meter meer mee te rijden terwijl het pas een week in mijn bezit is.
Kunnen jullie hier iets mee?
Ik hoop dat duidelijk te zien waar de vloeistofspetters zitten ondanks dat de foto's wat donker zijn. De spetters zitten vooral rondom de accu en dat "ding"(geen idee wat dat is) op de eerste foto.
Het oliepeil is goed. De onderkant van het motorblok is droog en er ligt verder geen plas vloeistof onder de auto.
De AX heb ik nog even gestart en laten draaien met de motorkap open. Er gingen geen waarschuwingslampjes aan en er ontstond geen lichte blauwe rook(zie mijn eerste bericht). Ik durf er nou geen meter meer mee te rijden terwijl het pas een week in mijn bezit is.
Kunnen jullie hier iets mee?
Last edited by Revz on SunNov21, 2010 8:29:26 PM, edited 1 time in total.
Lijkt mij KVS.
Een klein lekje kan er heel ernstig uitzien en het hele blok een andere kleur geven. Stoomt ook geweldig. Ik vind het ook zoetig ruiken, trouwens. En smaakt inderdaad naar Amandel; lekker (maar niet gezond).
Als het zelfs op je accu ligt moet het wel een hoge lekkage zijn. Onder die metalen buis op je laatste foto zit een KVS slang die in een gekke hoek zit en vaak scheurtjes krijgt. Kijk daar eens goed naar?
Een klein lekje kan er heel ernstig uitzien en het hele blok een andere kleur geven. Stoomt ook geweldig. Ik vind het ook zoetig ruiken, trouwens. En smaakt inderdaad naar Amandel; lekker (maar niet gezond).
Als het zelfs op je accu ligt moet het wel een hoge lekkage zijn. Onder die metalen buis op je laatste foto zit een KVS slang die in een gekke hoek zit en vaak scheurtjes krijgt. Kijk daar eens goed naar?
Vaak is het het thermostaathuis dat gaat lekken.
(Da's die 'kap' met rechte slang-aansluiting, waarmee de thermostaat op z'n plek wordt gehouden).
(Da's die 'kap' met rechte slang-aansluiting, waarmee de thermostaat op z'n plek wordt gehouden).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Bedankt voor je reactie.raoel wrote:Lijkt mij KVS.
Een klein lekje kan er heel ernstig uitzien en het hele blok een andere kleur geven. Stoomt ook geweldig. Ik vind het ook zoetig ruiken, trouwens. En smaakt inderdaad naar Amandel; lekker (maar niet gezond).
Als het zelfs op je accu ligt moet het wel een hoge lekkage zijn. Onder die metalen buis op je laatste foto zit een KVS slang die in een gekke hoek zit en vaak scheurtjes krijgt. Kijk daar eens goed naar?
Valt hier mee te rijden? Dan ga ik namelijk met de AX langs bij de garage waar ik het heb gekocht.
Op de onderkant van de motorkap zaten ook wal spetters. Overigens die buis op de onderste foto vond ik ook wat losjes zitten en heb ik nog eens aangedrukt.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
sure, naar de garage moet geen probleem zijn, zeker als t niet zo ver is.. (just to be sure) je kan t kvs pijl checken, en evt wat demi water van de supermarkt bijgooien als je teveel kwijt bent. (maar de vraag is of dat zin heeft, als de garage vlakbij is, en toch dingen gaat losmaken waarna zij het alsnog ook bij gaan vullen..)
Mjah ik heb er nog niet zoveel verstand van en vind het beetje zuur dat ik binnen een week na aankoop al wat met de AX heb.AlexanderB wrote:sure, naar de garage moet geen probleem zijn, zeker als t niet zo ver is.. (just to be sure) je kan t kvs pijl checken, en evt wat demi water van de supermarkt bijgooien als je teveel kwijt bent. (maar de vraag is of dat zin heeft, als de garage vlakbij is, en toch dingen gaat losmaken waarna zij het alsnog ook bij gaan vullen..)
Ik snap ook wel dat het geen nieuwe auto is maar toch.. Zal morgen sowieso nog eens onder de motorkap kijken om te controleren wat raoel en MNM net zeggen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Ah niks (of, weinig) aan de hand.
Heb het ook een keer gehad op een warme dag.
2 rubberen leidingen lopen naar de thermostaat. Een hele dikke, die van de radiator afkomt, en een dunnere.
Die dunne wil nog wel eens door ouderdom een beetje poreus worden, waardoor er een mini-straaltje (meer een neveltje) koelvloeistof uit spuit.
Dat wordt dan gerepareerd, waarna weer de kans ontstaat dat rondom de reparatie het gaat lekken. Dat laatste was bij mij het geval.
Ik heb er nog 200km. mee naar huis kunnen rijden door de KVS elke 50km aan te vullen en motor uit voor de stoplichten.
Thuis heb ik de hele slang incl suffe reparatie van een vorige eigenaar vervangen door een nieuwe slang.
Opgelost =)
Ik zal ff kijken of ik je kan helpen aan een foto.
Het beste kan je je auto ff stationair laten draaien en dan onder de kap heel goed luisteren en kijken waar de vloeistof precies uit gespoten wordt.
Heb het ook een keer gehad op een warme dag.
2 rubberen leidingen lopen naar de thermostaat. Een hele dikke, die van de radiator afkomt, en een dunnere.
Die dunne wil nog wel eens door ouderdom een beetje poreus worden, waardoor er een mini-straaltje (meer een neveltje) koelvloeistof uit spuit.
Dat wordt dan gerepareerd, waarna weer de kans ontstaat dat rondom de reparatie het gaat lekken. Dat laatste was bij mij het geval.
Ik heb er nog 200km. mee naar huis kunnen rijden door de KVS elke 50km aan te vullen en motor uit voor de stoplichten.
Thuis heb ik de hele slang incl suffe reparatie van een vorige eigenaar vervangen door een nieuwe slang.
Opgelost =)
Ik zal ff kijken of ik je kan helpen aan een foto.
Het beste kan je je auto ff stationair laten draaien en dan onder de kap heel goed luisteren en kijken waar de vloeistof precies uit gespoten wordt.
Als je zelf kijkt zie je misschien meteen al het probleem... en kun je inschatten hoe ernstig het is.
Koop een fles reserve-KVS als het verder is dan 5 km of als er veel stoplichten op je weg zijn. Zo'n AXje is heel snel warm, en dan warme KVS loopt makkelijker weg dan koude.
En als het lampje brandt: direct stoppen en bijvullen.
Koop een fles reserve-KVS als het verder is dan 5 km of als er veel stoplichten op je weg zijn. Zo'n AXje is heel snel warm, en dan warme KVS loopt makkelijker weg dan koude.
En als het lampje brandt: direct stoppen en bijvullen.
ja dat ding bedoel ik ook, denk ik, die direct aan de thermostaat vast zit.degene wrote:Kan de foto helaas niet vinden, maar verwacht dus de lek vanuit een koelvloeistof slang van dikke duim dikte, te vinden onder dat "ding"(geen idee wat dat is). (dat is overigens je DIS ontsteking)
Slang, maakt een bocht en gaat "naar achteren".
Door die bocht is het een bekende zwakke plek. En als je een kvs lek hebt gaat het sproeien. Ziet er spectaculair uit