Koelwatertemperatuurmeter
Moderators: vtspower, webmasters
Koelwatertemperatuurmeter
Mijn AX 14 TGS met KDY-motor, dus nog met verdeler, heb ik voorzien van een tellerpartij met koelwatertemperatuurmeter.
Dit was niet standaard.
Alleen doet deze het nog niet.
In het thermostaathuis zit een opnemer met een groene steker met 2 aders, deze gaat naar de ECU.
In de zijkant van de cilinderkop zit een opnemer met een blauwe steker met 1 ader, deze gaat naar mijn idee naar het lampje in de tellerpartij.
Om de meter werkend te krijgen moet ik volgens mij de opnemer met de blauwe steker vervangen door een exemplaar met 2 aansluitingen.
Mijn vraag is nu: door welke?
En op welk pootje van welke steker op de tellerpartij moet ik dan de extra draad aansluiten?
Dit was niet standaard.
Alleen doet deze het nog niet.
In het thermostaathuis zit een opnemer met een groene steker met 2 aders, deze gaat naar de ECU.
In de zijkant van de cilinderkop zit een opnemer met een blauwe steker met 1 ader, deze gaat naar mijn idee naar het lampje in de tellerpartij.
Om de meter werkend te krijgen moet ik volgens mij de opnemer met de blauwe steker vervangen door een exemplaar met 2 aansluitingen.
Mijn vraag is nu: door welke?
En op welk pootje van welke steker op de tellerpartij moet ik dan de extra draad aansluiten?
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Aan de distributiezijde is het blok niet zo mooi droog, het gebruikelijke oliezweten op de hoek boven de dynamo.
De AX is van januari 1993 met nog maar 120.000 op de klok.
Gekocht in februari 2005 met 90.000, ca. drie jaar bereden door m'n eega.
Heeft daarna ruim 2 jaar stilgestaan, wachtend op het rijbewijs van m'n dochter.
Ben nu alles aan 't nalopen, distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen.
Koelsysteem wordt gespoeld, radiateur uitwendig schoongemaakt met perslucht, verse olie en filter enz.
De AX is van januari 1993 met nog maar 120.000 op de klok.
Gekocht in februari 2005 met 90.000, ca. drie jaar bereden door m'n eega.
Heeft daarna ruim 2 jaar stilgestaan, wachtend op het rijbewijs van m'n dochter.
Ben nu alles aan 't nalopen, distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen.
Koelsysteem wordt gespoeld, radiateur uitwendig schoongemaakt met perslucht, verse olie en filter enz.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Lekker hoor, zo'n opfrisbeurt! Hopelijk gaat de koppakking nog wel even mee, en anders maar vervangen .
Sensor: Als ik het me nog kan herinneren heeft Marco me vorig jaar op CitroMobile een sensor met een roze ring gegeven... Er is ook nog een ander, maar die geeft om een of andere reden weer een andere waarde... En dan zie ik ook nog een keer dat de blauwe stekker maar 1 draadje heeft, ik weet niet of dat nog problemen gaat veroorzaken?
-Edit-
Jup, blok ligt hier in m'n huis en de sensor is voorzien van een roze ring...
MAAAR!!! Wacht even op antwoord van Marco, mijn blokje is wel iets anders (en het zou zomaar afhankelijk kunnen zijn van het dashboard)...
Sensor: Als ik het me nog kan herinneren heeft Marco me vorig jaar op CitroMobile een sensor met een roze ring gegeven... Er is ook nog een ander, maar die geeft om een of andere reden weer een andere waarde... En dan zie ik ook nog een keer dat de blauwe stekker maar 1 draadje heeft, ik weet niet of dat nog problemen gaat veroorzaken?
-Edit-
Jup, blok ligt hier in m'n huis en de sensor is voorzien van een roze ring...
MAAAR!!! Wacht even op antwoord van Marco, mijn blokje is wel iets anders (en het zou zomaar afhankelijk kunnen zijn van het dashboard)...
De sensoren met twee aansluitingen zijn een combinatie van een contact tegen massa en een temperatuurafhankelijke weerstand tegen massa.
Met een multimeter is makkelijk te onderscheiden welke aansluiting welke is.
De bestaande draad op het contact, een nieuwe draad op de weerstand.
Een draad trekken van sensor naar tellerpartij is geen probleem.
Ik ben dus op zoek naar het onderdeelnummer van de juiste sensor en de aansluiting op de tellerpartij.
De tellerpartij komt overigens ook uit een 14 TGS
Met een multimeter is makkelijk te onderscheiden welke aansluiting welke is.
De bestaande draad op het contact, een nieuwe draad op de weerstand.
Een draad trekken van sensor naar tellerpartij is geen probleem.
Ik ben dus op zoek naar het onderdeelnummer van de juiste sensor en de aansluiting op de tellerpartij.
De tellerpartij komt overigens ook uit een 14 TGS
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
ik heb dit bij mij als volgt opgelost (was ook niet standaard)
Zelf nieuwe kabel getrokken vanuit de motorruimte naar het dashboard, omdat deze kabel in mijn kabelboom uberhaupt niet voor een 2 polige temp sensor was voorbereid. De 2 draden heb ik vervolgens op de tellerbak verbonden aan de 9 polige connector op pin 2 en 4 volgens mij.
Bron: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=14555
Pin 2 is voor de koellamp, pin 4 is voor het metertje. Welke op welke moet aan de andere kant is 50% kans, werkt het metertje niet, moet je dat stekkertje even omdraaien.
Wel superrelaxed zo'n meter, heeft mij afgelopen seizoen al 1 keer gered bij een koelvloeistoflekkage
Zelf nieuwe kabel getrokken vanuit de motorruimte naar het dashboard, omdat deze kabel in mijn kabelboom uberhaupt niet voor een 2 polige temp sensor was voorbereid. De 2 draden heb ik vervolgens op de tellerbak verbonden aan de 9 polige connector op pin 2 en 4 volgens mij.
Bron: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=14555
Pin 2 is voor de koellamp, pin 4 is voor het metertje. Welke op welke moet aan de andere kant is 50% kans, werkt het metertje niet, moet je dat stekkertje even omdraaien.
Wel superrelaxed zo'n meter, heeft mij afgelopen seizoen al 1 keer gered bij een koelvloeistoflekkage
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Nope, geen nummer, kwam uit mijn moeders oude volcane die naar de sloop ging. Maar zoals gezegd, blauw 2 Pims moet altijd werken.
Mijn sensor heeft gewerkt op de volcane dis bak en nu ook op mijn gti verdelerkapbak. Staat overigens ook weer volledig los van je ecu, sensor is direct verbonden met tellerbak, niks anders dan temp afhankelijke weerstand. Voor de ecu is namelijk de groene sensor...
Mijn sensor heeft gewerkt op de volcane dis bak en nu ook op mijn gti verdelerkapbak. Staat overigens ook weer volledig los van je ecu, sensor is direct verbonden met tellerbak, niks anders dan temp afhankelijke weerstand. Voor de ecu is namelijk de groene sensor...
Weet iemand de pinbezetting van de ronde meerpolige connector, welke zit boven de versnellingsbak/onder de accu en de verbinding is tussen de kabelboom welke door het schutbord naar voren komt en de kabelboom onder de motorkap?
In mijn geval namelijk heb ik wel aansluitdraden op pin 2 en 4 van de 9-polige stekker op de tellerpartij, maar alleen de draad van het temperatuurcontact eindigt op de sensor.
De andere draad eindigt dus ergens anders en ik vermoed dus in die meerpolige connector.
In mijn geval namelijk heb ik wel aansluitdraden op pin 2 en 4 van de 9-polige stekker op de tellerpartij, maar alleen de draad van het temperatuurcontact eindigt op de sensor.
De andere draad eindigt dus ergens anders en ik vermoed dus in die meerpolige connector.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Wat doet de groene stekker eigenlijk (linkse) die is bij mij kapot.. (groene draad van groene stekker is n heel stuk isolatie afgevallen, koper zit er nog wel in, maar ziet dr erg brak uit, is dat beetje te maken? of zijn die stekkers een bepaalde standaard?)
(Ja, mn draadboom is echt in slechte staat )
(Ja, mn draadboom is echt in slechte staat )
De tweepolige groene steker zit op de temperatuursensor in het thermostaathuis.
Deze sensor is verbonden met de ECU, meet de koelwatertemperatuur en zorgt ervoor dat de ECU bij een koude motor het stationaire toerental verhoogt met behulp van de stappenmotor op het injectiehuis.
Compris?
Deze sensor is verbonden met de ECU, meet de koelwatertemperatuur en zorgt ervoor dat de ECU bij een koude motor het stationaire toerental verhoogt met behulp van de stappenmotor op het injectiehuis.
Compris?
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Nee, dat kan niet, daarvoor is de rechter blauwe sensor.
Voor de temperatuurmeter in de tellerpartij moet er wel een tweepolige in zitten.
De éne draad is voor het rode lampje van te hoge koelwatertemperatuur, de andere voor de meter.
Voor de temperatuurmeter in de tellerpartij moet er wel een tweepolige in zitten.
De éne draad is voor het rode lampje van te hoge koelwatertemperatuur, de andere voor de meter.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"