Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ceristimo wrote:Overigens met wit knipperlichtglas zou ik wel de witte lamp erin willen laten, dus dat de knippers ook wit licht uitstralen: dat mag namelijk.
Weet je dat 100% zeker? Bij de laatste APK van m'n vorige Xsara (vorig jaar augustus) moesten de richtingaanwijzerlampjes vervangen worden voor amberkleurige, voordat de auto goedgekeurd kon worden...
(Persoonlijk vind ik ook dat witte richtingaanwijzerlampjes het er niet duidelijker op maken, maar da's mijn mening...)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Bij APK mogen witte knipperlichten niet. Moet duidelijk oranje zijn :oops:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

"Artikel 1.1 definitie
aw. richtingaanwijzer:
licht, bestemd om andere weggebruikers kenbaar te maken dat de bestuurder het voornemen heeft naar links of naar rechts van richting te veranderen;

5.2.53 Kleur
1. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen."


Er zijn ook auto's (sommige oldimers) met wit uitstralende knipperlichten. Dat zo'n keurmeester het dan afkeurt snap ik niet.

Overigens dient hierbij de opmerking gemaakt te worden dat knipperlichten die tevens dienst doen als zijknipperlichten (dit wanneer zij vanaf 6 meter achter het voertuig en 1 meter zijwaars nog zichtbaar zijn) oranje moeten zijn. Wellicht dat dit bij de Xsara zo is?
Bij de AX is hiervan volgens mij geen sprake, vandaar dat er twee kleine zijknippers bijzitten. De zijknippers MOETEN te allen tijde orange blijven, maar volgens mij is het perfect legaal de knippers naast de koplampen wit licht te laten uitstralen.

Over de duidelijkheid heb ik ook nagedacht, en ik moet je gelijk geven: Witte lichten (helemaal als ze zoals bij mijn AX constant branden) zullen het er niet duidelijker op maken. Dus dat ga ik niet doen.
Maar ik zou het volgens de regelgeving mijn inziens wel mogen doen...
Last edited by Ceristimo on SunNov07, 2010 9:32:28 PM, edited 3 times in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ceristimo wrote:"Artikel 1.1 definitie
aw. richtingaanwijzer:
licht, bestemd om andere weggebruikers kenbaar te maken dat de bestuurder het voornemen heeft naar links of naar rechts van richting te veranderen;

5.2.53 Kleur
1. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen."


Er zijn ook auto's (sommige oldimers) met witte knipperlichten die licht uitstralen. Dat zo'n keurmeester het dan afkeurt snap ik niet.

Over de duidelijkheid heb ik ook nagedacht, en ik moet je gelijk geven: Witte lichten (helemaal als ze zoals bij mijn AX constant branden) zullen het er niet duidelijker op maken. Dus dat ga ik niet doen.
Maar ik zou het volgens de regelgeving mijn inziens wel mogen doen...
Het artikel dat je noemt, komt dat uit een wetboek of uit APK-regelgeving? (willen nog weleens van elkaar verschillen, hoe vreemd ook...)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Uit het gewone wetboek.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Bij de APK is witte knipperlichten dan weer niet geldig. Moet echt oranje zijn, Ik heb af en toe nog is een helpen keuren toen ik voertuig techniek deed.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dat snap ik niet. Hoe kunnen er nu twee sets met regels worden gehanteerd?

"Nee meneer, uw auto voldoet inderdaad aan alle wettelijke eisen. Maar we gaan 'm toch afkeuren, want ziet u: De APK-eisen zijn niet hetzelfde als de wettelijke".

Dat zou ronduit belachelijk zijn.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Vandaar ook mijn vraag omdat, zoals ik aangaf, bij mij lampjes gewisseld moesten worden voor amberkleurige voor APK-goedkeur...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ja dat opzich wel. Waarom dat zo is weet ik ook niet. Maar als er een auto of bedrijfsvoertuig witte knipperlichten had, Moest ik ze vervangen voor oranje.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Even iets anders:

Ik heb de zoektocht naar een één-spakig zwart AX-stuur maar opgegeven. Die moet je bij groot toeval tegenkomen, maar op de sloop zal je 'm waarschijnlijk niet aantreffen.
Maar, nu las ik ergens op internet dat het stuur uit een BX ook op een AX past.

Gaat het om ieder willekeurig BX stuur van ieder willekeurig BX-type?

Want tsja, zoiets als dit wil ik wel in de AX:

Image

En laat er hier nu één te koop zijn voor een tientje:

http://www.Citroën-forum.nl/forums/view ... 4/#1218892

De vraag: Werkt de afslag voor de knipperlichten dan nog?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Ik heb een BX stuur in de AX gehad en dat stuurt héél fijn!
Echter moeten de stuurkappen er dan af en werkt de knipperafslag inderdaad niet meer, maar wie weet kan je er zelf wat op fabriceren.
Het BX stuur (Type2) heb ik nog wel liggen..

Oja, wat mag een stuur maximaal kosten? Volgens mij staat er bij ons nog een Mistral op de sloop en die heeft een 1spaaks zwart stuur naar mijn weten (michel?)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Punaxio wrote:Ik heb een BX stuur in de AX gehad en dat stuurt héél fijn!
Echter moeten de stuurkappen er dan af en werkt de knipperafslag inderdaad niet meer, maar wie weet kan je er zelf wat op fabriceren.
Het BX stuur (Type2) heb ik nog wel liggen..

Oja, wat mag een stuur maximaal kosten? Volgens mij staat er bij ons nog een Mistral op de sloop en die heeft een 1spaaks zwart stuur naar mijn weten (michel?)
Hmmm, daar was ik al bang voor. Heb een poos zonder knipperafslag gereden omdat ik 'm gemold had (inmiddels weer gefixed), maar dat is toch bijzonder irritant (helemaal in combinatie met een niet-werkende knipperlichtindicator op 't dash). Ik reed voortdurend met m'n knipperlicht aan.
Zelf iets fabriceren kan niet zo moeilijk zijn: Desnoods breek je zo'n halve-maan haakje van een AX op de sloop af (of Mirka) en lijm je dat aan 't stuur ofzo.
Maarja, dat is ook weer zo'n gebeun.

Wat zou de sloop voor zo'n stuur vragen? Tientje? Kan altijd effe kiek'n in Emm'n natuurlijk...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ik ben erg verheugd te melden dat Punaxio en ik er op een zeer bevredigende manier helemaal uit zijn gekomen.

De 'tellerbak-gate' is dan hiermee afgerond. Én, ik heb binnenkort (met dank aan Punaxio die ze voor mij op de sloop heeft opgescharreld) ook weer mistlampjes in de bumper zitten.

En de tellerbak moet dus binnenkort los. Niet omdat hij er permanent uitgaat. Hij blijft in Die-Andere zitten, in elk geval zolang ik de auto heb. Als ze ooit verkocht wordt en buiten de club komt wordt hij vervangen voor 't origineel, zodat deze SPORT-tellerbak binnen de club blijft.

Maar de bak moet los omdat een paar lampjes stuk zijn. Te weten het knipperlichtlampje en sinds kort ook het lampje wat benzine en temperatuurmeter verlicht. Doet het soms wel, doet het soms niet.

Dus ik wil eigenlijk gelijk álle lampjes in de tellerbak maar vervangen. Kost maar een paar centen, en dan kan je er weer 20 jaar tegenaan. Is dat lastig, zo'n typeI tellerbak?
Ik heb even wat gezocht, en volgens mij is dit de procedure voor het verwijderen van de tellerbak uit een Type1:

1) Stuur los (en markeren zodat 'ie er weer recht op terug kan)
2) Bovenop dashboard de zekeringenkast eruit zodat je door het gat de kabel van de kilometerteller kunt lostrekken (die zekeringenkast zit met twee dikke blok-stekkers verbonden met de auto?...)
3) In alle vier de hoeken (dus 2 boven en 2 onder) zitten clipjes die losmoeten. Kan je doen door er een platte schroevendraaier tussen te priegelen.
4) Tellerbak er naar voren toe uittrekken.

Klopt dit? En moet het stuur ook los als je alleen lampjes vervangt?
Last edited by Ceristimo on WedNov17, 2010 11:52:37 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Je volgorde klopt helemaal.

Stuur moet er ook uit bij het vervangen van lampjes aangezien je ander niet bij de achterkant van de tellerbak komt.

Stuurstand markeren doe ik persoonlijk altijd door het stuur ook exact in rechte positie op de stuurkap te demonteren, ronddraaien is dan niet meer mogelijk en bij het terugplaatsen hoef je ook niet meer na te denken.

gewoon als herinnering... Mocht je er ooit een normale tellerbak inzetten dan hoor ik het wel omdat er dan een stekker even omgebouwd moet worden aangezien er nu een toerenteller puls op een stekker zit waar "normaal" de + 12V van het klokje opstaat. De + 12V ligt netjes los en ingepakt achter de tellerbak, deze heb ik zelf bij Bas omgebouwd. ;)

En als je lampjes gaat vervangen via de dealer laat je dan geen fittingen aansmeren!!! Je zal niet de eerste zijn die veels te veel geld kwijt is voor lampjes.. lampjes zelf kosten niks maar de fittingen de hoofdprijs terwijl je de lampjes gewoon uit de fitting kan halen. Mocht er toch een lampje afbreken en niet meer uit de fitting te krijgen zijn dan kun je gewoon uit een willekeurige AX op de sloop deze fittingen halen.

Nieuwe lampjes is wel een aanrader want uit ervaring kan ik je vertellen dat als je ze vervangt voor "oude" lampjes je soms bezig kan blijven.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Klopt zo goed als.
Deksel van het zekeringenkastje draai je met een kwartslag los met een 10 of 20 cent muntje.
Dan de plastic kap los die rondom het tellerhuis zit, 2 torxjes (ik dacht torx 10 of 15).
Het tellerhuis zit onder de afdekkap ook weer met 2 torxjes vast.
Uiteraard een andere maat torx want het blijft natuurlijk wel een auto die door marxistische Fransen in elkaar is gezet die de helft van de tijd aan het staken waren.

Niet moeilijk doen, gewoon even je stuur loshalen.
Ik rij meestal eerst een paar keer heen en weer in het parkeervak zodat het stuur helemaal recht staat.

Maar hierboven heb je het over vijf minuten werk ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Rio97 wrote:Dan de plastic kap los die rondom het tellerhuis zit, 2 torxjes (ik dacht torx 10 of 15).
Het tellerhuis zit onder de afdekkap ook weer met 2 torxjes vast.
Dit is inderdaad hoe het bij een GT moet, het gaat hier om een PLAISIR. ;-)

en het tellerhuis zelf zit doorgaans met kruiskopjes vast (lees: dat is wat ik tot nog toe gezien heb).

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dank voor de tips MBa@NL en Rio97.

Nu we het toch over het stuur hebben: Is er nog een tip dat ding op een makkelijke manier los te krijgen? Je draait die dikke moer los, ringetje eraf, en dan?

Wat ik tot nu toe steeds deed was het stuur stevig beetpakken, en terwijl je hem naar links en rechts draait eraan trekken. Maar dan schiet 'ie iedere keer ineens -PANG- los. Dat moet toch gecontroleerder kunnen?...

Oh, en ik heb deze zaterdag om half 1 de gratis wintercheck op de agenda staan. Eens even kijken wat hun oordeel over deze Plaisir is. Ben benieuwd hoeveel eraan mankeert :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Moer een stuk losdraaien (niet helemaal dus) en dan een ruk eraan geven tot hij los komt en dan de moer helemaal losdraaien... hiermee voorkom je dat je het stuur tussen je tanden hebt staan (of beter gezegd dat je je tanden niet in je stuur hebt staan)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@MBa@NL

Potverdorie. Zo simpel, dat had ik zelf kunnen bedenken....Dank je :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

En als ik de tellerbak eruit haal (ik denk morgen, nadat ik bij de garage ben geweest voor die gratis wintercheck), kan ik ook gelijk even zien of ik de lekkage in mijn kofferbak kan vinden.

De reden dat ik een paar week terug de klapruitjes heb vervangen voor de vaste ruitjes van Mirka is omdat de achterbank steeds zeiknat was. Dat probleem is nu over: De achterbank is mooi droog, maar m'n kofferbak is nog steeds vochtig.

Er liggen overal druppels (kofferbak is helemaal kaal, heb 'm leeg gehaald, ook het tapijt is eruit) en in het kuiltje waar de schroef zit om je reserveband te laten zakken staat een plasje water. Aangezien ik de kofferbak nooit gebruik, is het me pas kortgeleden opgevallen.

Kofferbak rubber ziet er goed uit. Wáár kan 't allemaal binnenkomen? Achterruittenwisser, sproeidopje op 't dak en de achterlichten?... Zijn er verder nog plekken die controle waard zijn?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply