Toerenbegrenzer verwijderen..??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Mats
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatOct16, 2010 5:34:20 PM
Location: Dirksland

Post by Mats »

Dat het dan langer duurt voor het allemaal op temperatuur is is me duidelijk. En nee ga zeker niet direct volle bak als alles koud is.
Dat wordt de eerste sessie rustig beginnen he....
De warmtewisselaar heeft een dubbele functie. Eerst helpt deze de olie op temp. te komen. Eens op temp. gaat de wisselaar de olie weer iets afkoelen....

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Dan kun je veel beter op zoek gaan naar een goede olie die niet gekoeld hoeft te worden om zijn smerende werking te houden ipv een warmtewisselaar te plaatsen. Zo hard koelt die namelijk niet. Afhankelijk van de thermostaat is de temperatuur zo tussen de 83 en 88 graden. Zoveel koeling krijg je daar niet van.
Image Image Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Ik zou er toch echt een thermostaat tussen doen, wat je evt. beter kunt doen is een knop maken om de koelfan constant aan te zetten, er zit al een voorbereiding voor op de kabelboom :)
Altijd meer PK's dan jou!

Mats
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatOct16, 2010 5:34:20 PM
Location: Dirksland

Post by Mats »

[quote="Bossie"]Dan kun je veel beter op zoek gaan naar een goede olie die niet gekoeld hoeft te worden om zijn smerende werking te houden ipv een warmtewisselaar te plaatsen. Zo hard koelt die namelijk niet. Afhankelijk van de thermostaat is de temperatuur zo tussen de 83 en 88 graden. Zoveel koeling krijg je daar niet van.[/quote]

Nou tijdens een circuitdag wil de olie dik 130graden worden... Dus het lijkt me wel nuttig hoor.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

dik 130 graden. hahaha ter hoogte van je lagers haalt ie de 1300 graden ook wel.

Ik rijd al jaren met mijn toch wel zeer aangepaste auto op circuits en heb nog nooit ook maar aan een vorm van oliekoeling hoeven te denken.

Ik gebruik 10W50 total quarts. Ik maak me eigenlijk niet eens druk als de temperatuurmeter de 150 graden aantikt.

Ik ben het dus met bossie eens. Goede olie gebruiken die ervoor geschikt is. Daarnaast moet ik zeggen dat ik ook jaren met aldi olie heb geraced en dat werd ook 140 graden. Het belangrijkste is dat je oliedruk op peil blijft. Als die wegzakt omdat de olie te dun word heb je een probleem. Daar heb ik ook eens last van gehad en dan verbrand je je zuigerveren
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mats
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatOct16, 2010 5:34:20 PM
Location: Dirksland

Post by Mats »

denny wrote:dik 130 graden. hahaha ter hoogte van je lagers haalt ie de 1300 graden ook wel.

Ik rijd al jaren met mijn toch wel zeer aangepaste auto op circuits en heb nog nooit ook maar aan een vorm van oliekoeling hoeven te denken.

Ik gebruik 10W50 total quarts. Ik maak me eigenlijk niet eens druk als de temperatuurmeter de 150 graden aantikt.

Ik ben het dus met bossie eens. Goede olie gebruiken die ervoor geschikt is. Daarnaast moet ik zeggen dat ik ook jaren met aldi olie heb geraced en dat werd ook 140 graden. Het belangrijkste is dat je oliedruk op peil blijft. Als die wegzakt omdat de olie te dun word heb je een probleem. Daar heb ik ook eens last van gehad en dan verbrand je je zuigerveren
Hey denny, das nou es complete info waar ik ook wat mee kan. Thnx
Verder gebruik ik een vergelijkbare olie van Kroon-olie.
Heb daar vrij goede ervaringen mee hoor.
Ik was zelf van mening dat het toch prettiger is om de olie wat koeler te houden. Maar na jou verhaal laat ik dat voorlopig maar even achterwege. Kan altijd nog als ik ooit tijd over heb....

Grts Mats

Post Reply