Met een 1.4 sneller te hard dan met een 1.1?

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Even offtopic hoor, maar dat te hard rijden ligt 100% aan jezelf, en echt niet aan de auto. Je moet je gewoon aanleren je aan de maximum snelheden te houden en goed op de borden te letten. (en even voor de duidelijkheid: die matrixborden boven de weg geven een MAXIMUMSNELHEID aan, NIET een adviessnelheid!!) Aan je eigen rijgedrag verandert een andere auto niets. Tuurlijk, je zou een Saxo 1.0i kunnen nemen. Niet vooruit te slepen die dingen, maar eenmaal op gang halen ook dié zeker wel de 140km/u. En wat heb je dan? Nog steeds het probleem dat je harder dan de max. 120km/u kunt halen en dus kans maakt op een prent!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Wss, is de auto te uitdagend om het gas niet is even lekker in te trappen.

Kan me voorstellen dat als je een std fiat punto rijdt (noem maar een zijstraat) je dat stukke minder hebt ;)

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

MNM(tm) wrote:Even offtopic hoor, maar dat te hard rijden ligt 100% aan jezelf, en echt niet aan de auto. Je moet je gewoon aanleren je aan de maximum snelheden te houden en goed op de borden te letten. (en even voor de duidelijkheid: die matrixborden boven de weg geven een MAXIMUMSNELHEID aan, NIET een adviessnelheid!!) Aan je eigen rijgedrag verandert een andere auto niets. Tuurlijk, je zou een Saxo 1.0i kunnen nemen. Niet vooruit te slepen die dingen, maar eenmaal op gang halen ook dié zeker wel de 140km/u. En wat heb je dan? Nog steeds het probleem dat je harder dan de max. 120km/u kunt halen en dus kans maakt op een prent!
+1
Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Losroyos wrote:Wss, is de auto te uitdagend om het gas niet is even lekker in te trappen.

Kan me voorstellen dat als je een std fiat punto rijdt (noem maar een zijstraat) je dat stukke minder hebt ;)
Hangt er ook maar vanaf over welke Punto je 't dan hebt. Als 't dat oude blokkendoos-model van de jaren '90 hebt, dan kan ik me wel wat bij je stelling voorstellen, maar die nieuwe Punto's zijn toch echt wel felle krengetjes hoor! (Als in: óók uitdagend om rap te rijden...)

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat zo'n 1.4GT best wel een uitdagend karakter heeft hoor, maar juist daarom moet je des te meer je verstand gebruiken! Maar dan nog: dat een auto hard kán, wil niet zeggen dat 't ook móét!

Ik bedoel: m'n AX Nissan-diesel is ook een fel kreng (zéker in vergelijking met m'n witte dieseltje). Ontzettend leuk rijden, maar evengoed heb ik me aan de verkeerswet -en dus de geldende maximumsnelheden- te houden. En dat geldt voor iedere weggebruiker!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Rob GT wrote:Het is toch niet verplicht als je niet meer dan 40% vermogenstoename hebt om dit te registreren? Of heb ik dit mis??
Nee dat klopt, en een 1.4 uitdagend? ik vind het persoonlijk eerder een vrij trage auto maargoed ik ben een 16v gewend.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Bwaaaaahahahaha... Je vind een 1.4 al tam?
ROTFLOL, in de vorm van een 1.1 kan het nóg trager hoor. ;)
'n 1.6 16V lijkt mij ook wel leuk, maar daar heb ik geen centjes voor. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Omkeuren heeft niet met het vermogen te maken maar met cilinderinhoud (eigenlijk vooral motorcode)

Ik begrijp je wel een beetje hoor, ik rij nu een tijdje in een impreza als leenauto van de garage en dat ding nodigt niet uit tot snelheden die meer dan 50km/h de max overschrijden. Binnen de bebouwde kom wil dat met een sportieve auto toch sneller gaan jeuken en vooral daar gaat het zo enorm rap. Je zit dan zo op de 100.
Op de snelweg 150/170 rijden maakt niet uit in een 1.0 of 1.6 16V, als je zo hard wilt rijden kies je daar bewust voor en als de weg maar leeg genoeg is gaat dat met een traag auto-tje ook makkelijk.

Iig: Succes met de verkoop!

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

Drake wrote:
Rob GT wrote:Het is toch niet verplicht als je niet meer dan 40% vermogenstoename hebt om dit te registreren? Of heb ik dit mis??
Nee dat klopt, en een 1.4 uitdagend? ik vind het persoonlijk eerder een vrij trage auto maargoed ik ben een 16v gewend.
opschepperij :wink:
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

homiethomie wrote: opschepperij :wink:
Neh gewenning, als ik een paar maanden niet in een snelle auto rij (lees een benz 190D e.d) dan is een ax 1.4 ook weer snel :wink:.Het is net wat je gewend bent, de een zal de 16v weer traag vinden en rijd een 300+pk auto e.d. Iedereen kan een 16v bouwen zou niet weten waarom ik daarmee moet opscheppen :wink: .

Het punt is meer van als je een 1.4 al te snel vind wat moet je dan gaan rijden? een cuore/panda? gezien je ook daarmee te hard kan.
MNM(tm) wrote:Bwaaaaahahahaha... Je vind een 1.4 al tam?
ROTFLOL, in de vorm van een 1.1 kan het nóg trager hoor. ;)
'n 1.6 16V lijkt mij ook wel leuk, maar daar heb ik geen centjes voor. :roll:
Ik kon mij herinneren met de 1.4 in de volcane dat ik het ding echt rap vond, als ik er nu in rij heb ik zoiets van... kom op 100... je kan het. Vermogen wend en dat is het hele probleem, wat daarmee het perspectief op de schop gooit van snel/traag. Maar voor wat het is zijn de 1.4/1.1'tjes behoorlijk rap, "ik" vind het alleen nu traag :wink:

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Het is een beetje off topic aan het worden geloof ik :roll:

Ik weet niet of sander daar op zit te w88 :roll:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Mja.. t blijft onzin om een auto te verkopen omdat ie te "snel" is leer er dan beter mee omgaan of je zelf te behersen.. :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...en dat is dus het punt wat ik ff wilde maken met mijn off-topic reaktie. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ik heb op het internet ergens gelezen dat de matrixborden boven de weg - door EU regelgeving - alleen een maximumsnelheid aangeven als er een rode rand om de snelheid staat, en anders is het gewoon een adviessnelheid, wat Koos Spee je ook tracht wijs te maken. (Dat heeft hij wel op meer vlakken geprobeerd).
Maar voordat je mij gelooft, check het zelf even voor de zekerheid.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Op matrixborden vermelde snelheden zijn geen adviessnelheid meer, maar geven de maximum te rijden snelheid aan.


http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... &Itemid=90

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Voorzover ik weet zijn er weinig of geen auto's te koop die niet vrij gemakelijk sneller dan 120km/u gaan.
Nu ken ik de spaarpot niet maar je kunt overwegen een 2CV (Eend) te kopen of iets met dezelfde motor. Ami, Axel, Visa loopt alemaal max. 110/120 met 2-cilinder.
Andere tip ken ik van Renard Automobiles... die hebben weleens bij het boodschappenkarretje van de vrouw van een goede klant de gaskabel zo afgesteld dat er max. 80% vermogen beschikbaar was. Dat schijnt aanmerkelijk in de boetes gescheeld te hebben....
Ikzelf heb makkelijk praten want het is 6,5 jaar geleden dat ik mijn laatste boete kreeg... . Kan je echter verzekeren dat Nigel, en Brutus al helemaal, véél harder dan 120 kunnen/konden en daar absoluut ook toe uitnodig(d)en.

Maar verder is het onzin, je hebt ogen en kontakt met je rechtervoet en dus kun je continue 120 max. aanhouden of wat voor andere snelheid dan ook.
Of koop een Toyota die niet werd teruggeroepen vorig jaar en zeg dat je niet kon remmen :wink: .
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Als ik naar één van mijn andere hobby's kijk zit daar ook nog wel een optie bij:

koop een 30 jaar oude landrover diesel, dan ben je blij als je in de bebouwde kom met de maximum snelheid de bochten door komt en op de snelweg is de maximum snelheid een getal waar je misschien gaat komen. Qua rijden het ultieme onthaasten.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Zie deze discussie nu pas, maar even mijn reactie:

@MNM: Vanwaar deze reactie? :o Ik geef toch niemand de schult van mijn verkeersovertreding? Ik veroordeel niemand behalve mezelf, neem mn verantwoordelijkheid, erken de fout en probeer deze in de toekomst te voorkomen.

Natuurlijk let ik nu meer op de max. snelheden/verkeersregels (en kijk ik nog meer in mn achteruitkijkspiegel :P ). Dat is de basis van het rijden volgens de regels, en het vermogen van de auto is hierop ook niet van toepassing.

Echter weet ik uit eigen ervaring dat de ene auto meer tot het overtreden van deze regels uitnodigt dan de ander. Wie anders dan ikzelf zou dit goed in kunnen schatten?

@TTF: Die zelfbeheersing heb ik nu dus niet, wijsheid komt met de jaren... Dat is voor mij de reden om deze auto eerst te verkopen en bijvoorbeeld eerst ook nog niet voor mijn motorrijbewijs te gaan (hoe graag ik het ook zou willen). Vind het dan ook nogal makkelijk geconcludeert dat verkoop 'onzin' zou zijn. Ik bedoel; je kent me niet eens, dus hoe kun je dan een oordeel over me vellen :?:

@Browny: Thnx voor je reactie! Jij verwoord precies wat er speelt.

Ik rij dan bijvoorbeeld op de snelweg ook vrijwel nooit te hard (en nooit veel te hard). Echter nodigt het axje juist in de bebouwde kom (optrekken van 30-80km/h) en het rijden van bochten (rotondes etc) teveel uit tot 'sportief' gedrag. En juist in die bebouwde kom zit je dan direct aan flinke overtredingen.

Dit is (zoals ik al aangaf) vooral mijn eigen schuld, maar in mijn tweede auto (Jetta 1.5 automaat met zwabberveren) vertoon ik dit gedrag nooit. Simpelweg omdat de auto zich er niet voor leent. Het lijkt me dan toch een logische keuze om mezelf in bescherming te nemen en voor een auto met vergelijkbaar weggedrag te kiezen?

@Peter: Haha inderdaad, het idee van een oude Landrover of oud VW busje speelt ook al een weekje door mijn hoofd.

Dit versterkt tevens mijn stelling, dat er inderdaad auto's zijn die niet tot hardrijden uitnodigen :wink: .

Ben benieuwd naar jullie reacties :wink:

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Sander heeft gelijk.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

sander-ja wrote:@TTF: Die zelfbeheersing heb ik nu dus niet, wijsheid komt met de jaren... Dat is voor mij de reden om deze auto eerst te verkopen en bijvoorbeeld eerst ook nog niet voor mijn motorrijbewijs te gaan (hoe graag ik het ook zou willen). Vind het dan ook nogal makkelijk geconcludeert dat verkoop 'onzin' zou zijn. Ik bedoel; je kent me niet eens, dus hoe kun je dan een oordeel over me vellen :?:
Haha, was niet persoonlijk bedoelt hoor :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ik snap je punt zeker wel hoor Sander, maar ik vraag me af wat je ervan leert als je jezelf een "technische beperking" oplegt in de vorm van een auto die niet uitdaagt, waardoor niet meer zèlf bewust je rijstijl hoeft aan te passen (aan verkeerssituaties binnen de bebouwde kom).
Ik denk dat je er veel meer aan hebt als je jezelf bewust leert 'beperken' wat rijgedrag betreft in een auto die wèl sportief rijgedrag uitdaagt, dan dat je niet anders kunt dan "suf rijden" in een auto die zich helemaal niet leent voor sportief rijden.
Als je dan over een paar jaar weer in een sportieve auto stapt, is je eigen rijgedrag niets veranderd en krijg je automatisch opnieuw dezelfde situaties als waarvoor je nu je AX weg wilt doen.

Leren doe je 't best door te doen, niet door 't te laten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply