Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001
Moderator: webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
De afgelopen 10 dagen was ik wederom bij mijn vriendin in Amerika. Vandaar dat ik even niet kon reageren. Excuses daarvoor...
Door het twaalf dagen lange stilstaan heeft er zich overigens een wazig electro probleem ontwikkelt, maar ik vermoed dat dat een massaprobleem is?
De kachelventilator komt heel moeizaam op gang en als ik m'n knipperlicht aanzet dan hoor je het toerental van de ventilator gigantisch op en neer deinen, op de maat van het knipperlicht.... Zal de massa maar nalopen en anders de ventilator vervangen voor die uit Mirka.
@Mastenhose
Nee, het zijn niet de spoorstangen. Althans, ik zie niks aanlopen, en het geluid is er soms ook bij drempels.
@q01z
Het zou best één van die dingen kunnen zijn. Dat bonkende geluid deed ie al sinds ik 'm kocht, maar toen was het sporadisch bij drempels. Sinds de montage van de andere aandrijfassen doet 'ie het steeds bij het sturen. En bij de montage van die assen loop je de boel natuurlijk een beetje te forceren wanneer je het fusee gedoetje los moet krijgen. Mijn vermoeden is dat het getrek en geduw daaraan het al bestaande probleem verergert heeft.
Ik moet even iemand vinden die een stuk technischer is dan ik, want ik weet gewoon niet goed hoe ik de diagnose moet stellen. Of wellicht toch maar naar de garage dan...
In december doe ik met mijn vriendin een 'Euro-trip', en dan moet Die-Andere veilig en goed zijn. Met een bonkgeluid kan ik wel leven, maar gezien het zo hard klinkt en de bonk gewoon door de hele carrosserie voelbaar is kan dit op lange termijn gewoon niet gezond zijn.
En, derde vraag (ik weet het, ik vraag nogal veel...), weet iemand de regels met betrekking to winterbanden? Gezien we tijdens onze trip ook Duitsland aan gaan doen ben ik op zoek naar winterbanden, maar zijn twee winterbanden op alleen de voorwielen voldoende?
Kwam dit document tegen:
http://www.profiletyrecenter.nl/winterb ... plicht.pdf
en daarin staat dat de winterbanden op de aangedreven as moeten. Weet iemand hoe 't zit?
Door het twaalf dagen lange stilstaan heeft er zich overigens een wazig electro probleem ontwikkelt, maar ik vermoed dat dat een massaprobleem is?
De kachelventilator komt heel moeizaam op gang en als ik m'n knipperlicht aanzet dan hoor je het toerental van de ventilator gigantisch op en neer deinen, op de maat van het knipperlicht.... Zal de massa maar nalopen en anders de ventilator vervangen voor die uit Mirka.
@Mastenhose
Nee, het zijn niet de spoorstangen. Althans, ik zie niks aanlopen, en het geluid is er soms ook bij drempels.
@q01z
Het zou best één van die dingen kunnen zijn. Dat bonkende geluid deed ie al sinds ik 'm kocht, maar toen was het sporadisch bij drempels. Sinds de montage van de andere aandrijfassen doet 'ie het steeds bij het sturen. En bij de montage van die assen loop je de boel natuurlijk een beetje te forceren wanneer je het fusee gedoetje los moet krijgen. Mijn vermoeden is dat het getrek en geduw daaraan het al bestaande probleem verergert heeft.
Ik moet even iemand vinden die een stuk technischer is dan ik, want ik weet gewoon niet goed hoe ik de diagnose moet stellen. Of wellicht toch maar naar de garage dan...
In december doe ik met mijn vriendin een 'Euro-trip', en dan moet Die-Andere veilig en goed zijn. Met een bonkgeluid kan ik wel leven, maar gezien het zo hard klinkt en de bonk gewoon door de hele carrosserie voelbaar is kan dit op lange termijn gewoon niet gezond zijn.
En, derde vraag (ik weet het, ik vraag nogal veel...), weet iemand de regels met betrekking to winterbanden? Gezien we tijdens onze trip ook Duitsland aan gaan doen ben ik op zoek naar winterbanden, maar zijn twee winterbanden op alleen de voorwielen voldoende?
Kwam dit document tegen:
http://www.profiletyrecenter.nl/winterb ... plicht.pdf
en daarin staat dat de winterbanden op de aangedreven as moeten. Weet iemand hoe 't zit?

Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
In het pdf'je staat dat sneeuwkettingen op de aangedreven as gelegd moeten worden.
Winterbanden moeten rondom zitten
Met alleen winterbanden voor en gewone banden achter gaat de achterkant anders alle kanten op glijden mocht je in de sneeuw terechtkomen.
link ANWB website
Zag trouwens ook dat de anwb as zaterdag een wintercheck heeft op meerdere locaties.
Wellicht iets voor jou?
Ik zou het wel even laten controleren.
Winterbanden moeten rondom zitten

Met alleen winterbanden voor en gewone banden achter gaat de achterkant anders alle kanten op glijden mocht je in de sneeuw terechtkomen.
link ANWB website
Zag trouwens ook dat de anwb as zaterdag een wintercheck heeft op meerdere locaties.
Wellicht iets voor jou?
Ik zou het wel even laten controleren.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

@Rio97
Whoops. Kwam vast door de jetlag. PDF'je niet goed gelezen...Sorry
@Joost
Zwakke accu? Als de motor loopt gebruikt 'ie toch de dynamo? En auto startte prima. De kachelventilator doet dat ook als de motor loopt.
En er zijn meerdere electrische problemen kwam ik net achter toen ik in 't donker reed. De rechterkant van de dashboardverlichting (temperatuurmeter en brandstofmeter) floept soms spontaan uit voor een paar tellen.
Raar maar waar. Schijnbaar gebeuren er toch 'dingen' met je auto als 'ie twee weekjes op een parkeerplaats in de buitenlucht staat ofzo.
Nouja, rijden doet ze in elk geval nog prima, op die bonk na dan.
@Degene
Thanks for your 2 cents. Ik ga proberen of ik iemand kan regelen die technischer is dan ik (da's dus vrijwel iedereen...
) die aankomende zaterdag even met mij naar het gebonk wil komen luisteren en de uiteindelijke diagnose kan stellen (fuseekogel, stuurkogel, stabistand of iets anders).
Als ik weet wat 't is kan ik in elk geval wel proberen het zelf op te lossen.
En geheel geïnspireerd door die gave 'running lights' die Amerikaanse auto's hebben (in plaats van normale stadslichten hebben Amerikaanse auto's de knipperlichten continu op halve felheid branden) wil ik dat eigenlijk ook op de AX hebben.
Ik rijd altijd met stadslicht aan en heb daar nu momenteel wit/blauwe LED's inzitten. Ziet er leuk uit, van die priemende oogjes.
De knipperlichten erbij zorgt dan helemaal voor een coole look, en voor zover ik kan lezen komen mensen die de zaak al zo hebben omgebouwd bij hun auto er gewoon probleemloos mee door de APK.
Na een korte speurtocht kwam ik erachter dat je dus modules kunt krijgen (2 voor 35 euro).
Je hangt de module tussen de plus van het knipperlicht en het stadslicht en dat is 't eigenlijk. Klinkt simpel. Iemand dat al eens gedaan?
Als ik dan ook nog mistlampjes kan regelen, die als 't goed is bij Die-Andere door de familie Bats al zo zijn aangelegd dat die ook op halve felheid kunnen branden en dus overdag ook aan mogen staan, dan komt er straks een vette bak licht van Die-Andere.
LED's in de koplampen, LED's in de mistlampen en zijknippers die aanstaan. Alles in de naam van veiligheid natuurlijk....
EDIT:
Kon het niet laten...Heb de US Lights modules besteld. Doorslag gevende factor is het feit dat deze modules niet heet worden (andere versies schijnen wel tot 120 graden heet te worden vanwege de weerstand die 50% van het vermogen van de knipperlichten omzet in hitte) en het feit dat de knipperlichten volledig worden uitgeschakeld bij knipperen.
Normaal gesproken branden de knippers onfel, en als je dan je knipperlicht aanzet wordt het dus onfel-fel-onfel-fel, maar deze modules schakelen de running lights uit en laten je lichten normaal knipperen. Als er geen knipperlicht signaal meer doorkomt, worden beide knippers weer op 6 volt aangezet. Cool!
Whoops. Kwam vast door de jetlag. PDF'je niet goed gelezen...Sorry

@Joost
Zwakke accu? Als de motor loopt gebruikt 'ie toch de dynamo? En auto startte prima. De kachelventilator doet dat ook als de motor loopt.
En er zijn meerdere electrische problemen kwam ik net achter toen ik in 't donker reed. De rechterkant van de dashboardverlichting (temperatuurmeter en brandstofmeter) floept soms spontaan uit voor een paar tellen.
Raar maar waar. Schijnbaar gebeuren er toch 'dingen' met je auto als 'ie twee weekjes op een parkeerplaats in de buitenlucht staat ofzo.
Nouja, rijden doet ze in elk geval nog prima, op die bonk na dan.
@Degene
Thanks for your 2 cents. Ik ga proberen of ik iemand kan regelen die technischer is dan ik (da's dus vrijwel iedereen...

Als ik weet wat 't is kan ik in elk geval wel proberen het zelf op te lossen.

En geheel geïnspireerd door die gave 'running lights' die Amerikaanse auto's hebben (in plaats van normale stadslichten hebben Amerikaanse auto's de knipperlichten continu op halve felheid branden) wil ik dat eigenlijk ook op de AX hebben.
Ik rijd altijd met stadslicht aan en heb daar nu momenteel wit/blauwe LED's inzitten. Ziet er leuk uit, van die priemende oogjes.
De knipperlichten erbij zorgt dan helemaal voor een coole look, en voor zover ik kan lezen komen mensen die de zaak al zo hebben omgebouwd bij hun auto er gewoon probleemloos mee door de APK.
Na een korte speurtocht kwam ik erachter dat je dus modules kunt krijgen (2 voor 35 euro).
Je hangt de module tussen de plus van het knipperlicht en het stadslicht en dat is 't eigenlijk. Klinkt simpel. Iemand dat al eens gedaan?

Als ik dan ook nog mistlampjes kan regelen, die als 't goed is bij Die-Andere door de familie Bats al zo zijn aangelegd dat die ook op halve felheid kunnen branden en dus overdag ook aan mogen staan, dan komt er straks een vette bak licht van Die-Andere.
LED's in de koplampen, LED's in de mistlampen en zijknippers die aanstaan. Alles in de naam van veiligheid natuurlijk....

EDIT:
Kon het niet laten...Heb de US Lights modules besteld. Doorslag gevende factor is het feit dat deze modules niet heet worden (andere versies schijnen wel tot 120 graden heet te worden vanwege de weerstand die 50% van het vermogen van de knipperlichten omzet in hitte) en het feit dat de knipperlichten volledig worden uitgeschakeld bij knipperen.
Normaal gesproken branden de knippers onfel, en als je dan je knipperlicht aanzet wordt het dus onfel-fel-onfel-fel, maar deze modules schakelen de running lights uit en laten je lichten normaal knipperen. Als er geen knipperlicht signaal meer doorkomt, worden beide knippers weer op 6 volt aangezet. Cool!

Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Morgen krijg ik die modules binnen, en dan zal ik ze zo snel mogelijk installeren.
Even kijken of het ook mogelijk is de kleine zijknippers door te lussen.
En als dit dan werkt, dus als de knipperlichten continu op 50% branden, trek ik op de sloop de knippers van een TypeII eraf.
Vind wit knipperglas toch net iets mooier dan dat oudbollige oranje van een TypeI....
Of vloek ik nou?...
En hopelijk krijg ik vandaag ook een set JBL-speakers voor in de hoedenplank, dus moet er ook eindelijk eens een mooi geluidje in Die-Andere zitten. Het schrille gekrijs van die minitieuze speakertjes bij de achterbank ben ik nu wel flauw van...
Frappant detail: Deze speakers zijn nieuw in Bruinwitje gezet toen ik haar kocht, en dat was een vijfdeurs AX, dus ze zaten toen in de voordeuren. Daar was het geluid van die speakers bijzonder goed. Mooie volle bassen en heldere details in 'tt hoog (zijn ook JBL's trouwens).
Maar zowel in Mirka als in Die-Andere (beide drie-deurs met speakers bij de achterbank) valt de bas weg en is het hoog té nadrukkelijk aanwezig. De speakers zijn niet veranderd dus het móet simpelweg aan de plaatsing liggen. Speakers daar bij de achterbank zorgt er volgens mij gewoon voor dat er veel van 't geluid verloren gaat.
Iemand anders zoiets al eens gemerkt, dat de plaatsing van speakers in je interieur heel belangrijk is?
Even kijken of het ook mogelijk is de kleine zijknippers door te lussen.
En als dit dan werkt, dus als de knipperlichten continu op 50% branden, trek ik op de sloop de knippers van een TypeII eraf.
Vind wit knipperglas toch net iets mooier dan dat oudbollige oranje van een TypeI....
Of vloek ik nou?...

En hopelijk krijg ik vandaag ook een set JBL-speakers voor in de hoedenplank, dus moet er ook eindelijk eens een mooi geluidje in Die-Andere zitten. Het schrille gekrijs van die minitieuze speakertjes bij de achterbank ben ik nu wel flauw van...

Frappant detail: Deze speakers zijn nieuw in Bruinwitje gezet toen ik haar kocht, en dat was een vijfdeurs AX, dus ze zaten toen in de voordeuren. Daar was het geluid van die speakers bijzonder goed. Mooie volle bassen en heldere details in 'tt hoog (zijn ook JBL's trouwens).
Maar zowel in Mirka als in Die-Andere (beide drie-deurs met speakers bij de achterbank) valt de bas weg en is het hoog té nadrukkelijk aanwezig. De speakers zijn niet veranderd dus het móet simpelweg aan de plaatsing liggen. Speakers daar bij de achterbank zorgt er volgens mij gewoon voor dat er veel van 't geluid verloren gaat.
Iemand anders zoiets al eens gemerkt, dat de plaatsing van speakers in je interieur heel belangrijk is?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Daarnaast, als je je knippers op halve kracht laat branden, dan branden ze alsnog oranje.
BTW, als je je mistlampen ook op halve (of minder) kracht wilt laten branden, dan moet je eigenlijk zorgen dat de spanning gelijk blijft aan de spanning die ze nu krijgen. De levensduur van halogeen schijnt achteruit te hollen als je door middel van spanningsdeling ze zachter laat branden. Indertijd heb ik 2 dimmers ingebouwd om de mistlampen op 10% van het vermogen te laten branden, waarbij de spanning op het originele niveau bleef.
http://www.youtube.com/watch?v=KKnvlBh2QuI
BTW, als je je mistlampen ook op halve (of minder) kracht wilt laten branden, dan moet je eigenlijk zorgen dat de spanning gelijk blijft aan de spanning die ze nu krijgen. De levensduur van halogeen schijnt achteruit te hollen als je door middel van spanningsdeling ze zachter laat branden. Indertijd heb ik 2 dimmers ingebouwd om de mistlampen op 10% van het vermogen te laten branden, waarbij de spanning op het originele niveau bleef.
http://www.youtube.com/watch?v=KKnvlBh2QuI
Nou, dat ging lekker.
Aansluiten is gelukt, maar heeft even geduurd. Die infantiele Fransen hebben bij het knipperlicht de kleurtjes voor Massa en Plus omgedraaid. Dus dat stond lekker kort te sluiten, want slimme Ceristimo'tje was zo dom om ervan uit te gaan dat een AX zich aan een standaard zou houden.
Bij het stadslicht doet ie dat dan trouwens wél.
Nouja, na een hoop frustratie omdat het niet werkte besloot ik te controleren of plus en min wel klopte....En de plus is dus bruin en de min is groen. Tsja...
Nouja, modules zitten erin. Zal morgen even snel wat foto's maken...
Aansluiten is gelukt, maar heeft even geduurd. Die infantiele Fransen hebben bij het knipperlicht de kleurtjes voor Massa en Plus omgedraaid. Dus dat stond lekker kort te sluiten, want slimme Ceristimo'tje was zo dom om ervan uit te gaan dat een AX zich aan een standaard zou houden.
Bij het stadslicht doet ie dat dan trouwens wél.
Nouja, na een hoop frustratie omdat het niet werkte besloot ik te controleren of plus en min wel klopte....En de plus is dus bruin en de min is groen. Tsja...
Nouja, modules zitten erin. Zal morgen even snel wat foto's maken...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Oke, oke, oke, oke.... Staat genoteerd dan: Oranje knippers blijven erin.
De achterlampen van een TypeII. Mag dat wel? Of is dat ook blasfemie?
Het liefst zou ik ook m'n motorkaplogo in 't midden hebben, trouwens....(*doet ogen dicht en wacht op de stortvloed aan scheldwoorden...
)
Zonder gekheid: De oranje knippers blijven erin, al zou ik ze mogelijk voor de APK wel vervangen voor witte. Dit in verband met goedkeuring van die modules die er nu in zitten. Witte knipperlichten (met wit licht) mogen namelijk wel, maar continu oranje brandende knipperlichten weer niet, maar ambergele (en da's eigenlijk oranje) stadslichten mogen weer wél.
Nergens staat dat stads- en knipperlicht niet gecombineerd mag zijn, of dat stadslicht beperkt is aan één paar lichtjes in de koplampen. De regels zijn erg vaag.
@Citrofenwick
Dit past op iedere auto. Ik vind het er erg gaaf uitzien...
Ik ging ervan uit dat die module niet goed was. Voltmeter niet nodig gehad...
Eigen stomme (haastige) schuld. De oplettende persoon ziet in de stekkerverbinding die de kabel splitst naar hoofdknippers en zijknippers dat de binnenkomende stekker groen aan de ene kant heeft en bruin aan de andere, en de uitkomende stekkers de kleurtjes tegenovergesteld hebben zitten. Plus en min worden qua kleurtjes in die stekker omgedraaid.
De achterlampen van een TypeII. Mag dat wel? Of is dat ook blasfemie?
Het liefst zou ik ook m'n motorkaplogo in 't midden hebben, trouwens....(*doet ogen dicht en wacht op de stortvloed aan scheldwoorden...

Zonder gekheid: De oranje knippers blijven erin, al zou ik ze mogelijk voor de APK wel vervangen voor witte. Dit in verband met goedkeuring van die modules die er nu in zitten. Witte knipperlichten (met wit licht) mogen namelijk wel, maar continu oranje brandende knipperlichten weer niet, maar ambergele (en da's eigenlijk oranje) stadslichten mogen weer wél.
Nergens staat dat stads- en knipperlicht niet gecombineerd mag zijn, of dat stadslicht beperkt is aan één paar lichtjes in de koplampen. De regels zijn erg vaag.
@Citrofenwick
Dit past op iedere auto. Ik vind het er erg gaaf uitzien...

Eigen stomme (haastige) schuld. De oplettende persoon ziet in de stekkerverbinding die de kabel splitst naar hoofdknippers en zijknippers dat de binnenkomende stekker groen aan de ene kant heeft en bruin aan de andere, en de uitkomende stekkers de kleurtjes tegenovergesteld hebben zitten. Plus en min worden qua kleurtjes in die stekker omgedraaid.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
En zo ziet dat er dan uit, inclusief LED's als stadslicht:



Knipperlichten branden op ongeveer 75% van hun vermogen. Wanneer er een knipperlicht wordt aangezet, gaat deze wel volledig uit en aan, dus de knipperlichtfunctie wordt niet aangetast.
Na uitschakelen van het knipperlicht blijft het licht ongeveer 2 seconden gedoofd, en daarna gloeit 'ie geleidelijk weer op naar 75%.
Ik vind 't mooi



Knipperlichten branden op ongeveer 75% van hun vermogen. Wanneer er een knipperlicht wordt aangezet, gaat deze wel volledig uit en aan, dus de knipperlichtfunctie wordt niet aangetast.
Na uitschakelen van het knipperlicht blijft het licht ongeveer 2 seconden gedoofd, en daarna gloeit 'ie geleidelijk weer op naar 75%.
Ik vind 't mooi

Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Weer leuk bezig geweest!
Wat betreft de kleur van je richtingaanwijzers; momenteel is de "mode" binnen de AXClub om het origineel te houden.
Maar een jaar of 4, 5 geleden was het juist de mode om er witte knippers in te zetten omdat dat moderner stond.
Zal wel komen dat de type1 zeldzamer begint te worden.
Ik zou gewoon doen waar je zelf zin in hebt, zolang je de oude knippers niet weggooit kun je altijd nog terug.
Wat betreft de kleur van je richtingaanwijzers; momenteel is de "mode" binnen de AXClub om het origineel te houden.
Maar een jaar of 4, 5 geleden was het juist de mode om er witte knippers in te zetten omdat dat moderner stond.
Zal wel komen dat de type1 zeldzamer begint te worden.
Ik zou gewoon doen waar je zelf zin in hebt, zolang je de oude knippers niet weggooit kun je altijd nog terug.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Oranje knippers zou ik natuurlijk nooit wegdoen. Als er al iets niet-origineels op Die-Andere zou komen, blijft het originele onderdeel bewaard.
Overigens met wit knipperlichtglas zou ik wel de witte lamp erin willen laten, dus dat de knippers ook wit licht uitstralen: dat mag namelijk.
Maargoed, 'k zie wel. Heb overigens iemand anders naar het gebonk laten luisteren, en ook zijn conclusie was: 'Vrijwel zeker dat dat je stabilisatiestang is. Controleer het rubber eens en of 'ie wel goed vastzit".
Nou, dat moet dan volgende week ergens maar even bekeken worden.
Overigens met wit knipperlichtglas zou ik wel de witte lamp erin willen laten, dus dat de knippers ook wit licht uitstralen: dat mag namelijk.
Maargoed, 'k zie wel. Heb overigens iemand anders naar het gebonk laten luisteren, en ook zijn conclusie was: 'Vrijwel zeker dat dat je stabilisatiestang is. Controleer het rubber eens en of 'ie wel goed vastzit".
Nou, dat moet dan volgende week ergens maar even bekeken worden.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.