loopt koud heel slecht --> gasklephuis?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

loopt koud heel slecht --> gasklephuis?

Post by AXcellent »

Als ik mijn auto 'smorgens start dan lijkt het wel of hij niet genoeg benzine krijgt als hij koud is. Als ik een klein beetje gas geef om weg te rijden dan valt hij compleet weg. Ik moet hem dan opnieuw starten (wat hij gewoon perfect doet) en dan kan ik met moeite wegrijden (met veel gas en veel slippende koppeling. Als na 5 minuten de auto warm is loopt hij perfect.
ik kan ook de auto starten, een paar seconden gas geven op 5000/5500 toeren ofzo en dan loopt hij wel goed genoeg om weg te rijden.

Een ander klein probleempje wat met het zelfde te maken heeft is dat als ik de teller strak op 80 km/u of 120 km/u op de snelweg houdt dat de motor af en toe een miss-fire ofzo geeft? Hij stottert dan 1 sec en meestal gaat mijn motorstoringslampje aan. Die gaat dan na 100 meter weer uit totdat hij weer opnieuw stottert en het verhaal opnieuw begint.

Kan dit aan mijn gasklephuis liggen?
De garage weet het zo ook niet... En ik wil het wel gemaakt hebben omdat als ik de auto wil verkopen het gewoon goed moet zijn. Het motortje is namelijk op zichzelf perfect. heeft nog geen ton gelopen. Is vervangen namelijk...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Klinkt inderdaad wel als een gasklephuis probleem...

Wat voor type zit erin? Magnetti marelli of Bosch?
Bosch heeft wel regelmatig problemen met de gaskleppositie sensor.

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Hij geeft ook de fout van een gaskleppositiesensor.. Maar ik heb gehoord dat een ax helemaal niet zo´n sensor heeft!

Het is een bosch ja 1.1monopoint
Wat moet ik dan vervangen?
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Gaskleppositiese sensor zit bij het injectiehuis in... je kan hem zelf wat opruimen... maar je kan ook het hele injectiehuis verwisselen :)

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=22282
Howto om hem aan te passen zodat het probleem weer even weg is.

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Dan wil ik eigenlijk meteen een nieuw gasklephuis erin zetten. Ben benieuwd of hier op het forum nog iemand een fatsoenlijke heeft liggen. Ben niet zo van de sloperijen.... Altijd duur en je weet niet wat je koopt...
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Ik heb zelf niks liggen hier...
vast iemand anders wel, nieuw is erg duur dus dat is niet echt de moeite...

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

ik heb die how to is doorgelezen maar ik begrijp niet helemaal wat ze nu precies uitboren joh....
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

"Geen gaskleppositiesensor"?
"Uitboren"?

Weet niet waar jij die info vandaan haalt, maar kloppen doet het in ieder geval voor geen meter!

ELKE benzinemotor met management computer heeft een gaskleppositiesensor. Hoe moet de computer anders weten hoe ver de klep open staat (en dus hoeveel lucht er de cilinders in gaat)?

En dat "uitboren" slaat sowieso helemaal nergens op, zeker niet in combinatie met je genoemde storing. ;)

Gaskleppositiesensoren willen na de nodige tienduizenden kilometers nog wel eens verslijten ja, maar dan wel voornamelijk alleen in het stationair gebied, dus het stukje als je geen gas geeft en de computer de gasklep zelf bijregelt voor stationair toeren.
Maar dat gebied van de sensor gebruik je helemaal niet als je op de snelweg rijdt! Ik dus dus niet dat het aan de gaskleppositiesensor zelf ligt, maar eerder aan de bedrading!

Beroerd lopen (en inhouden bij wegrijden) met koude motor wordt voornamelijk veroorzaakt door een kapotte temperatuursensor (zit in het thermostaathuis geschroefd). Uitvallen tijdens rijden wordt over 't algemeen veroorzaakt door een defecte ontstekingsmodule (en/of bobine).

Maar begin eerst eens met goed nakijken van de bedrading (met name bij de stekker op de gaskleppositiesenor en die op de bobine). En probeer eens een andere temperatuursensor (ff lenen bij een clublid ofzo).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

temperatuursensor --> maand geleden een NIEUWE ingezet.
complete bobine met bougiekabels --> maand geleden ZGAN in gezet

Voor het uitboren --> LEES pagina 4 van de how to. (eerder vermeld door terminal in dit topic)

ik citeer: "Boor het gaatje uit, een 5 mm boor. Beweeg wat op en neer. 5.5 boor is misschien nog makkelijker. die maakt het gat mooi iets groter.
je moet net een halve mm omhoog of omlaag. dat zorgt ervoor dat hij niet meer in de oude groefjes valt, zodat ie nieuwe groeven kan maken."
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Inderdaad, uitboren kan dus prima ;)

Is een mooie optie om te kijken of het daar aan ligt. Eventueel mocht dat niet helpen even alle massa punten schoonmaken.
Achter de accu ( accu even eruit ) en het blok zelf :) Makkelijk te vinden door de massa kabel van de accu te volgen.

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

maar ik snap dat uitboorproces niet.... wát moet je uitboren?

Als je dat gaatje uitboort zit er toch speling op "het ding" ?

nouja...

als iemand dit leest en denkt, heee ik heb nog een goed gasklephuis liggen. Dan hoor ik dat graag.

gr Axcellent 8)
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Je schroeft het plaatje met 4torxen van eht gasklephuis af...
Daar zit onder de koolstof banen een gat, die gaat vast om de as van de gasklep heen. Als je dat gat dus iets groter maakt, kun je het plaatje verschuiven.
Markeer goed hoe die origineel zat, zodat je hem heel minimaal kan verplaatsen omhoog of omlaag :)!

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Als je dat gat groter maakt dan komt er toch speling in het geheel te zitten? Dan blijft dat ding toch nooit op z'n plek...
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ik snap al wat Terminal bedoelt: de koolbanen van de gaskleppositiesensor zitten op een zwart kunststof plaat (gebogen rechthoekig, dat ding waar de stekker op gaat). Die zwarte plaat zit met vier torx boutjes vastgeschroefd aan de zijkant van het injectiehuis. Terminal bedoelt dat je de gaten waar die vier torx boutjes doorheen steken een beetje ovaal maakt, zo'n beetje evenwijdig aan de connector.
Op die manier heb je dus wat ruimte om de torx boutjes heen, zodat de de hele zwarte plaat een beetje kunt verschuiven.
(Er zijn overigens ook sensorplaten die al ovale gaten hebben. Uitboren is dan niet nodig.)

Maar nogmaals: dat heeft alleen zin als de motor erg schommelt in stationair toerental en heeft NIETS te maken met soms uitvallen bij hogere toeren!!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

lees die how to dan eens MNM..

ik wil weten of ze DAAR de 4 gaten bedoelen met het uitboren..

bedankt
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Het gaat echt puur om het gat waar de as van de gasklep ingaat ;)
Die waar de torx boutjes inzitten zijn al ovaal, dat hoort zo.

Je zet het op zijn plek met de torxbouten :)
Er komt niks geen kracht op te staan, dat blijft perfect zitten. Rijd er zelf ook mee rond ;)

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Shit man, had ik mooi ff samen met jou kunnen doen terminal :P
Image

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Heb gister een 1.4 gasklephuis erop gezet omdat mijn garage die nog had liggen en ik deze voor niks mocht hebben (welliswaar na een apk beurt met reparatiekosten van 252,29 euro :evil: )

Maar goed,

hij bokt al veel minder, maar koud loopt ie nog steeds niet goed.
Ik merk dat de choke niet goed zijn werk doet. Kun je iets afstellen zodat hij koud hoger stationair loopt? Hij smoort namelijk gewoon als de motor koud is.

mvg axcellent
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Heb je na het vervangen de ECU opnieuw ingelezen?

En heb je alleen een 1.4 gasklephuis of ook injectiehuis en ECU?

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Ook injectie vervangen....

Nee geen ecu van een 1.4


opnieuw inlezen? ja 2 minuten stationair laten draaien...


Maar koud loopt ie gewoon niet hoog stationair genoeg. Echt raar, vroeger liep ie altijd zo hoog stationair... Hij moet gewoon hoger stationair draaien als ie koud is dat is de oplossing..
Image

Post Reply