Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Ceristimo wrote:@Mastenhose
Dank je wel!

Nu heb ik de Haynes al even doorgelezen, maar kan niet achter de aanhaalmomenten voor de draagarmbevestiging komen. Althans, ik mag aannemen dat daar een bepaald moment voor is? Weet iemand die toevallig?
En klopt het dat je de auto, na vervanging van de draagarmen, opnieuw moet uitlijnen?

En iets wat ik me hardop afvraag: Die-Andere trekt vrij sterk naar rechts bij accelereren (goed je stuur vasthouden)...Zou dat ook van dat verrotte fusee kunnen komen?...

Krijg eerlijk gezegd al zin in komende zaterdag. Nu nog hopen dat het weer goed is, en hopelijk heb ik aan het einde van de dag een AX die niet meer bonkt, trilt en naar rechts trekt... 8)
Gewoon vast is vast, doe de dingen nooit op moment, een kop e.d. daar buiten gelaten.

Naar rechts trekken lijkt me in de aandrijving te zitten. Hoe rijdt ie als je niet optrekt, heeft ie dan ook een afwijking naar rechts? Anders de uitlijning eens nakijken, en kijken naar vreemde slijtage op de band aan die kant.

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

@Icebyte
Bedankt voor je reactie.

Oke, vast is vast. Klinkt opzich ook wel logisch. Ik heb altijd zoiets van: "die momenten zetten ze er niets voor niets bij" en trek zelfs m'n wielbouten nog met de momentsleutel na. Zo'n ding heb je natuurlijk ook niet voor niets... :P

Als ik op één vaste snelheid rijd trekt ie vrijwel niet aan het stuur. Een klein beetje naar rechts misschien. Als ik het stuur niet vasthoud en ik rijd een kilometer of 60, 70, gooi hem terug in z'n 2 en geef plankgas, dan slaat het stuur bijna om. Je moet snel corrigeren...

Uitlijning moet sowieso gechecked worden. Kan ik zelf niet. Zal de garage moeten doen. Doe ik nadat de draagarmen (in elk geval die bonkende rechter) vervangen is.

Bandjes kan ik (nog) niks aan ontdekken, maar die zijn ook nog niet zo oud.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Ik zou inderdaad eerst de draagarmen eens vervangen, de boel is dan los geweest, en dan is uitlijnen wel verstandig.

Door de verschillende lengtes van de aandrijfassen hou je altijd dat een auto wat een bepaalde kant uittrekt bij het accelereren, maar zo extreem lijkt me niet goed.

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Vanavond de draagarmen opgehaald. Zaterdag de rechter maar gaan vervangen. 'k Heb besloten de linker nog even te laten voor wat het is, aangezien die niet bonkt en volgens mij nog goed is.

Heb ook twee asmoeren geregeld bij de Citroën dealer. Heb ze opnieuw gebeld, en nu ging de man van 't magazijn ze bestellen. Haal ze vrijdag op.

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Moest vandaag werken, dus we konden pas laat met sleutelen beginnen. De linkeras is vervangen.
We wilden eerst het rechterdraagarm nog laten voor wat het was, met het idee dat later te vervangen, totdat we zagen hóeveel speling het fusee daar had. Verklaarde ook gelijk waarom het zo bonkte op klinkerweggetjes en bij drempels.
Maarja, door het vervangen van het draagarm werd het al gauw donker. We zijn dus gestopt. Die-Andere staat nu op de assteun een beetje zielig te staan.
Morgen de nieuwe draagarm eronder (oude is inmiddels los) en dan de rechteras eronder.
Transmissieolie erin en gaan met die banaan.

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

je hebt wel heerlijk weer gehad om te sleutelen :)
Hopelijk hebben alle tips geholpen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Zeker hebben al die tips geholpen. Sleutelen is iets waar je niet over moet blijven l*llen, je moet het gewoon doen....IK zou nu willen dat ik er eerder mee was begonnen.
Had ik Bruinwitje zelf gedemonteerd, en twee gloednieuwe aandrijfassen+carburateur op de Plaisir gehad... :P

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Zo....Met een dijk van een kater (note to self: stop met drinken als je het etiket van de fles niet meer lezen kan...) Die-Andere rij-klaar gemaakt.

Andere draagarm rechtsvoor, twee zo goed als nieuwe aandrijfassen en we rijden weer volledig trillingsvrij.
De auto trekt ook niet meer naar rechts. Zat hem dus echt in die aandrijfas.

Er bonkt nog wel iets rechtsvoor. Dat fusee was sowieso écht helemaal verrot, dus daar moest echt een andere draagarm onder, maar een beetje jammer dat het gebonk niet helemaal verholpen is.
Nouja, in elk geval rijden we weer trillingsvrij, en zonder dat de wagen naar rechts trekt. Da's wel fijn... :)

Vloerbedekking los om bij de draagarm te komen. Wie heeft dat bedacht?...
Image

Draagarm eronder uit.
Image

As eronder, en we kunnen weer....
Image

Al met al, goed dagje. En Die-Andere rijdt merkbaar beter. Erg dankbaar werk, dat sleutelen. Maar dat gebonk blijft echt heel vervelend.

En ohja, Die-Andere ook maar verwend met een andere autoradio. Eén met MP3-functie en een 3.5mm jackplugje om andere apparatuur op aan te sluiten. Altijd fijn. Nu nog goeie speakers....

Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

zeker geen envelop met 50E gevonden onder de mat ? :P

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Lekker Bezig :D

Kompt het door de foto of is die voorbumper zo smerig?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Punaxio wrote:zeker geen envelop met 50E gevonden onder de mat ? :P
Ik vind het niet zo netjes dat je hier weer over begint. Handel dit soort zaken onder elkaar af en ga daar niet openbaar op een forum over lopen spuien. Indertijd met Speederd, toen vond je het zelf niet netjes dat hij dat op het forum melde, en nu begin je er in dit geval zelf voor een 2e keer over. Dit komt de sfeer op het forum niet ten goede. Kortom, regel het onderling.
Image Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

@Losroyos
Volgens mij is die bumper vroeger zwart geweest en wit gespoten. En die witte verf begint hier en daar wat te vergaan. Mag dus wel 'n keertje overgespoten worden.
Maar echt schoon issie ook niet meer...Heb 'm nog nooit gewassen of gepoetst. :oops:

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Bossie wrote:
Ik vind het niet zo netjes dat je hier weer over begint. Handel dit soort zaken onder elkaar af en ga daar niet openbaar op een forum over lopen spuien. Indertijd met Speederd, toen vond je het zelf niet netjes dat hij dat op het forum melde, en nu begin je er in dit geval zelf voor een 2e keer over. Dit komt de sfeer op het forum niet ten goede. Kortom, regel het onderling.
Aangezien Bas er nog niet op heeft gereageerd en ik weet hoe het zit waar Bas het over heeft regeer ik maar even voor het uit de hand loopt o.i.d... Dit heeft namelijk NIETS met Ceristimo te maken op ook maar enige wijze... Bas is ooit een enveloppe met €50,- in die AX kwijtgeraakt welke aan iemand overhandigd zou worden maar tot op de dag van vandaag is zowel de enveloppe als de €50,- inhoud spoorloos.

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

@MBA@NL
Dank voor de opheldering.

@Punaxio
Sorry. Geen enveloppe of iets dergelijks gevonden onder de vloerbedekking...
Krijg nu wel zin de vloerbedekking eens aan de andere kant los te trekken...Wie weet wat je daar tegenkomt... :P

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Ceristimo wrote:@Losroyos
Volgens mij is die bumper vroeger zwart geweest en wit gespoten. En die witte verf begint hier en daar wat te vergaan. Mag dus wel 'n keertje overgespoten worden.
Maar echt schoon issie ook niet meer...Heb 'm nog nooit gewassen of gepoetst. :oops:
Die bumper is inderdaad ooit zwart geweest. Hebben mijn ouders en ik op 18 juni 2006 bij Folkert geruild met een oude generatie grijze bumper welke ik van Rio97 heb gekregen (die grijze bumper zat ooit op een GT carb die Rio97 kocht en die GT carb hebben wij nu in bezit, dingen kunnen soms raar lopen :lol:).

Hier de oudst bekende foto's van de GT bumper

Uiteindelijk is die bumper op mijn AX gekomen en tot oktober 2009 heeft deze op mijn auto gezeten tot Rock's een door en door witte GT bumper voor mij vond.

De wit gespoten, zwarte, bumper is toen gewisseld met Punaxio omdat de rode, door ons wit gespoten, bumper af begon te bladderen en beschadigd was.

En zo is die bumper dus uiteindelijk op de ZV beland en bij jou terecht gekomen. Al een halve wereldreis achter de rug dus :lol:

Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

Bossie wrote:
Bedoel het inderdaad precies als Michel vermeldt. Ben ooit een envelop met 50euro kwijt geraakt welke voor een forumlid bedoeld was. Toen ik bij deze persoon kwam was ik het geld kwijt.
Was ooit van plan de mat er uit te halen om te kijken of het daar zou liggen maar daar is het nooit van gekomen. Aangezien Ceristimo de mat er uit haalde was ik wel even nieuwsgierig.

Heeft dus NIKS met andere dingen te maken en het feit dat er gelijk negatief gedacht wordt over sommige (grappig bedoelde) reacties draagt ook niks bij tot een leuke sfeer!!

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

@Punaxio
De mat is er niet helemaal uit geweest, hè. Alleen dat hoekje zoals je op de foto ziet.
Nou ben ik wel van plan om deze mat te verwisselen met de originele. Vloerbedekking moet er sowieso uit om die stoelbevestiging te fixen. 'k Weet niet of 'ie met een loszittende bestuurdersstoel nog door de APK komt. Deze mat met rode streep is wel mooier dan een normale zwarte, maar er zitten een paar lelijke slijtplekken in, en de vloerbedekking van Mirka is nog in prima staat. Dus die van Mirka komt hier in. Maar pas na de winter denk ik. Nu niet zo'n zin in.
Mocht ik dan een envelope tegenkomen, laat ik het je weten. Maarja, dat duurt nog wel een paar maandjes.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Ceristimo wrote: 'k Weet niet of 'ie met een loszittende bestuurdersstoel nog door de APK komt.
Nope, met een loszittende stoel kom je niet door de APK.
Image Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

@Bossie
Dank voor je antwoord

Gelukkig heeft de familie Bats een fijne how-to geplaatst over hoe je zo'n stoel vast kunt zetten.
En hij hoeft pas in mei weer heen. Dus nog tijd genoeg om zo'n plaatje aan de bodem te popnagelen en daar die stoel weer aan vast te zetten...Komt wel weer ergens in de lente... Belangrijkere dingen eerst...

Die-Andere klaar maken om probleemloos naar Parijs te rijden...

- Dat gebonk rechtsvoor. Wat kan het anders zijn dan het fusee?
- Rare speling in het stuur. Als je over een klinkerweg rijdt is het net alsof het stuur niet helemaal aan de wielen vastzit. Moeilijk uit te leggen. Het stuur kan 'op en neer'. Alsof de wielen 'klapperen'. Je moet een proefritje maken op het te voelen, maar het komt erop neer dat het stuur gewoon wat wazig voelt soms...Heb het idee dat dat misschien ook wel gerelateerd is aan dat bonken rechtsvoor? Wilde gok: Stuurkogel? Zoja, hoe te controleren?
- 2000RPM stationair...Niet echt belangrijk, maar wil ik wel opgelost zien.
- Linkerachterband is kapot. Zit een hobbel in en hij verliest meer dan één bar aan lucht per week.
- Alle velgen uitbalanceren
- Uitlaat

Oh, en niet ernstig, maar hemeltergend irritant: De aanjager piept...Op standje 1 en 2...Alsof er een familie muizen in 't dashboard verstopt zit. Grrrr :evil: (Gelukkig heeft Mirka ook nog een prima aanjager....Maar als het dashboard ervoor los moet, laat dan maar. Dat lijkt me iets teveel werk...)

---
En daar heb ik nog twee maandjes voor.... Eens zien hoever ik komen kan... :wink: :evil:

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Lekker bezig :P

En die blower kan je makkelijk omwisselen! Die zit ergens onder/achter het handschoenkastje. Zet em anders ff aan om hem te vinden. Volg het gepiep :P

En ik heb ooit vrij oude 'negatieven' teruggevonden onder het vloerkleed van m'n eerste GTI. Uit nieuwsgierigheid heb ik die toen door iemand laten inscannen om misschien meer over vroegere eigenaars teweten te komen, maar het waren niet zo'n speciale foto's :P (wel op het strand genomen ^^)
Dit geheel terzijde :P

Post Reply