Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

2Black op het Rallye.nl forum wrote:Heb vandaag Ron's 1.3 onderblok volledig gedemonteerd en schoongemaakt. Zuigers en cilinderbussen zagen er redelijk tot goed uit maar toen het hele blok uit elkaar lag bleek toch dat er op 2 drijfstangen sprake was geweest van forse slijtage met ernstige groeven in de krukas ten gevolge.
Duidelijke sporen van oververhitte olie en daardoor slechte smering. Lagerschalen ook beschadigd.

Da's jammer want nu heb ik dus nog steeds geen blok.....
Iemand een 1.3 Rallye krukas over? Please?
En ik realiseer me dat dit zoeken naar een speld in een hooiberg is.... zeldzame blokjes.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Er staat in harderwijk een compleet rallye 1.3 blok...
Wou hem zelf gaan kopen, maar het is een injectie blijkt :)
En de motorsteun schijnt afgebroken te zijn.. misschien is het wat voor jou?

http://link.marktplaats.nl/381728878

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Dank voor de tip Terminal!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Pak je huidige 1.4 blok(+kruk en drijfstangen) en gooi daar de 1.3 zuigers in?
Boring is hetzelfde... weet niet of de piston pen past..
Altijd meer PK's dan jou!

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Krijg op die manier een beetje ruzie met Nard...., die houdt niet van vraagtekens.
Bovendien moet ik dan m'n rijdende blok eruit halen en volledig demonteren. Weet niet wat ik daarin tegenkom...

Hoe complexer de operatie (want heb ik 100% zekerheid dat 1.3 Rallye zuigers verder geen enkele maat-afwijking hebben t.o.v. 1.4 K2A?) des te makkelijker wordt het om er toch maar een 1.6 in te hangen... alleen heb ik geen budget.
Er zijn al zoveel 1.3 Rallyes aan hun einde gekomen... d'r moet toch ergens zo'n krukas te vinden zijn?
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Pak je een 1.1 kruk... die heeft dezelfde slag
Altijd meer PK's dan jou!

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Is een 1.1 krukas identiek aan die in een 1.3 Rallye?
Want de slag van een 1.1 is kennelijk 69mm terwijl die van 1.3 Rallye is 73,2mm... (en 1.4 is 77mm). Verschillen te over dus...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

2Black wrote:Is een 1.1 krukas identiek aan die in een 1.3 Rallye?
Want de slag van een 1.1 is kennelijk 69mm terwijl die van 1.3 Rallye is 73,2mm... (en 1.4 is 77mm). Verschillen te over dus...
1.1 en 1.3 sport zijn zelfde krukas
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Maar dus niet 1.1 en Pug 106 1.3 Rallye?
Zag door de bomen de verschillende zuigers niet meer maar ook qua krukas begrijp ik er nog niets van... Ben tenslotte ook geen motorenbouwer...


1.1 krukas kan nooit moeilijk te vinden zijn... die groeien waarschijnlijk bij trosjes aan de krukasboom.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Dan regel je een 1.1 kruk voor niks en meet je het na? :)
Altijd meer PK's dan jou!

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Als ik van iemand het chassisnummer van zowel een 1.1 als een 1.3 Rallye kan krijgen.... kan Nard het gewoon in de onderdelen database van Peugeot op onderdeelnummer vergelijken....
Kan moeilijk losse onderdelen gaan kopen/vinden alleen maar om ze op te meten. q01z heeft gelukkig ook nog een eventuele oplossing, dus kom zometeen om in de opties.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Dit was al een interessant topic, maar met het 'nieuwe blok' wordt 't almaar leuker en leuker om te volgen!'
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Mastenhose wrote:Dit was al een interessant topic, maar met het 'nieuwe blok' wordt 't almaar leuker en leuker om te volgen!'
Eigenlijk doen we al die moeite vooral voor jouw leesplezier midden in de nacht Marco...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

De CX 25 GTi Turbo 2 Familiale Exclusive a.k.a. hoerensloep/turkenbak is afgelopen weekend naar de bekleder gegaan.
"O, die CX!" schenen ze gezegd te hebben... mijn foto's blijken bekeken te worden... 8)
Nieuwe hemel, vloerbedekking en ook de achterklep krijgt afwerking à la CX GTi T2 in leer net zoals de deuren.
Verwachte aflevertermijn is een week of 2... Nard heeft ineens haast en wil gewoon in het ding rijden. Gaat eerst wel nog even terug naar Carrosseriebedrijf Bart Romijnders voor een absoluut perfecte showroom-shine.

Probeer voor mijn vertrek naar Frankrijk dus ook maar die mms-meeting rond te krijgen qua datum.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Vreemd. Voor de 1.3 van een sport staat er toch duidelijk in het werkplaatshandboek dat die specifiek is. De slag kan dan wel hetzelfde zijn maar is dat ook zo wat betreft balans, countergewichten etc etc.
Zuigers in een 1.3 hebben een desaxatie van 2 mm tov 1.4 zuigers.

BTW. waarom zoek je niet gewoon een ax GTI blok? meer compressie als de 1.3 en denk ik goekoper. Zo'n blokje pik je op voor 70€ tweedehands.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Tsja, ik zou de slag ook maar even nameten.. het stond hier ergens op het forum 8)
Altijd meer PK's dan jou!

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

denny wrote: BTW. waarom zoek je niet gewoon een AX GTI blok? meer compressie als de 1.3 en denk ik goedkoper. Zo'n blokje pik je op voor 70€ tweedehands.
Daar wordt ook al aan gewerkt... :wink:

Alleen je impliceert ook een beetje dat het erg eenvoudig is.
En daar geloof ik dus niet in, zie het blokje dat ik gisteren uit elkaar trek. Misschien ligt bij mij de lat wel te hoog hoor, maar een beschadiging op de krukas betekend gewoon gelijk afkeur. Er zijn bepaalde slijtage-tekenen waarbij je aan mag nemen dat een blok geleden heeft.
Een TU3FJ2 (oftewel K6A of KFZ, die benamingen drijven me nog eens tot waanzin) ligt overigens bij de onderdelenboeren niet zomaar op het schap, die jongens zijn ook niet gek, daar wordt toch gewoon goed geld voor gevraagd.
Een GTi-blok in z'n geheel doet dan minstens €300 zonder dat het gecontroleerd is op kwaliteit en minstens 150dkm op de klok. Voor een TU2J2 gaat het omhoog naar minstens €500 en ook dan is de kans nog groot dat het blok eigenlijk op z'n laatste poten loopt.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Grappige consequentie van het op Marktplaats zetten van mijn schroothoop is dat er nu ineens allerlei mensen m'n fotowebsite zien die daar anders nooit gekomen zouden zijn.

Zo feliciteerde iemand mij gisteren per e-mail met mijn nieuwe Break omdat die er zo mooi uit zag.... :D .... maar antwoordde dus met de spijtige opmerking dat de CX 25 GTi Turbo 2 Familiale Exclusive bi-fuel K-DFi in Cassis Nacré (CX25GTiT2FE, maar zelfs dat is lang) helaas niet van mij was :( .
En de deels door mij gecreëerde wereldberoemdheid van de D-Crosser heeft er inmiddels toe geleid dat René af en toe mysterieuze engelstalige telefoontjes krijgt van investeerders die iets met internationale Dakar-dingen schijnen te willen. René snapt er helemaal niets meer van, dat ding heeft vreemde gevolgen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Als alles loopt zoals het zou moeten lopen wordt Flodder zaterdag opgehaald en is dus verkocht!
Toppie. Telefoon staat eigenlijk vanaf zondag roodgloeiend voor het paarse gevaarte.
Leuk fenomeen die hollandse koopjesjacht.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vandaag een leuke klus gedaan.

Een oude hefbrug (garage) hersteld na een bijna 2 jaar durende speurtocht naar een bedrijf dat uit een massief blok brons de juiste schroefdraad kon draaien.
Vanmiddag kwam dat custom bronzen spindelblok dan eindelijk binnen en zijn we (Peter van Garage MiniMania) aan de slag gegaan met het opbouwen van dat hele enorme draaiende gevaarte.
Interessant klusje met een aantal leuke mechanische oplossingen om vastlopen, slijtage, op tijd stoppen etc. te voorkomen. Vroeger (deze brug is waarschijnlijk een jaar of 25 oud) kwam daar kennelijk veel vakmanschap bij kijken. Tegenwoordig is zoiets toch wel een veel meer geautomatiseerd productieproces met vooral heel veel hydraulische componenten.

Na een uurtje of 3 puzzelen (als de zak onderdelen al bijna 2 jaar in een hoek ligt vergeet je hoe iets in elkaar zat...) zat het ding weer in elkaar en kan er binnenkort eindelijk weer met 2 bruggen gewerkt worden.
Dit soort dingen zijn leuk om af en toe tegenaan te lopen, zo zie je nog eens iets anders.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply