Aanloopgeluid in het vooronder?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Aanloopgeluid in het vooronder?
Leuk alweer een probleem met mijn 106 wat mij helemaal gek maakt
De auto heeft 2 NIEUWE draagarmen gekregen, 2 nieuwe Uniroyal Rain sport banden en een uitlijningsbeurt. Het probleem was er hiervoor ook en deze dingen hebben niets aan het probleem verandert!
Als ik boven de 60 mijn koppeling intrap krijg een een geluid te horen alsof ik over een hele fijnmazige klinkerweg rij. Het probleem is:
Het geluid is er niet altijd, en het duidelijkst te horen tussen 90 en 110 km/u. Zodra ik de koppeling intrap en gaslos hoor ik een aanloopgeluid. Het geluid komt ook voor als ik de koppeling niet intrap... Dan is het belangrijk welke kant ik op stuur.
Het grappige is, de stand van de stuur is ook belangrijk, als ik iets naar links stuur is het geluid vrijwel weg, en als ik iets naar rechts stuur word het geluid versterkt MAAR deze geluid is er niet altijd, soms is de auto stil, en soms komt het geluid terug.
Het lijkt alsof iets bij een bepaalde stuurstand aanloopt als de auto vanzelf afremt...
Wat kan dit zijn? Diff, bak, koppeling? Wiellager? Kan allemaal toch niet: geluid moet er dan altijd zijn?
Als het aanloopgeluid komt voel je dat ook in het stuur en vooral ook in de bodem van de auto...
Iemand een idee?
De auto heeft 2 NIEUWE draagarmen gekregen, 2 nieuwe Uniroyal Rain sport banden en een uitlijningsbeurt. Het probleem was er hiervoor ook en deze dingen hebben niets aan het probleem verandert!
Als ik boven de 60 mijn koppeling intrap krijg een een geluid te horen alsof ik over een hele fijnmazige klinkerweg rij. Het probleem is:
Het geluid is er niet altijd, en het duidelijkst te horen tussen 90 en 110 km/u. Zodra ik de koppeling intrap en gaslos hoor ik een aanloopgeluid. Het geluid komt ook voor als ik de koppeling niet intrap... Dan is het belangrijk welke kant ik op stuur.
Het grappige is, de stand van de stuur is ook belangrijk, als ik iets naar links stuur is het geluid vrijwel weg, en als ik iets naar rechts stuur word het geluid versterkt MAAR deze geluid is er niet altijd, soms is de auto stil, en soms komt het geluid terug.
Het lijkt alsof iets bij een bepaalde stuurstand aanloopt als de auto vanzelf afremt...
Wat kan dit zijn? Diff, bak, koppeling? Wiellager? Kan allemaal toch niet: geluid moet er dan altijd zijn?
Als het aanloopgeluid komt voel je dat ook in het stuur en vooral ook in de bodem van de auto...
Iemand een idee?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
Ja maar een wiellager maakt toch meer een zoemend geluid dan een geluid alsof iets aanloopt of alsof je over de doorgetrokken streep van een vluchtstrook rijd? Want dat laatste is precies waar het op lijkt...
Maar goed, binnenkort moeten de schijven en blokken vervangen worden, dan kan ik ook kijken of het een lager is. Maar ik vind het toch vreemd.
Maar goed, binnenkort moeten de schijven en blokken vervangen worden, dan kan ik ook kijken of het een lager is. Maar ik vind het toch vreemd.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
Exact dat geluid bleek bij mijn AX een gescheurd aandrijfashoesje te zijn.yup wrote:alsof je over de doorgetrokken streep van een vluchtstrook rijd? Want dat laatste is precies waar het op lijkt...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Hmm zou het echt?
Ashoezen zien er goed uit, die van links lijkt alsof de binnenkanten beginnende scheurvorming heeft in de inkepingen... Maar het lekt niet of is (nog) niet gescheurd.
Was die van jou echt helemaal gescheurd of was die ook pas begonnen met het scheuren?
Want dan word het een heel simpel verhaal.
Als je de ashoezen vervangt (pak gelijk links rechts), moet de auto opnieuw uitgelijnd worden? Ik hoop het niet toch? Auto is pas uitgelijnd
Ashoezen zien er goed uit, die van links lijkt alsof de binnenkanten beginnende scheurvorming heeft in de inkepingen... Maar het lekt niet of is (nog) niet gescheurd.
Was die van jou echt helemaal gescheurd of was die ook pas begonnen met het scheuren?
Want dan word het een heel simpel verhaal.
Als je de ashoezen vervangt (pak gelijk links rechts), moet de auto opnieuw uitgelijnd worden? Ik hoop het niet toch? Auto is pas uitgelijnd
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Het verhaal lezend zet ik mijn geld ook op een wiellager, met name omdat bij een kleine stuur correctie het geluid optreed.q01z wrote:mag ik mn geld zetten op een wiellager?
heeft mijn GT ook... geluid is er ook niet altijd, afhankelijk vd temperatuur vh lager...
Al haal je het wiel en eventueel ook de remschijf er af dan moet je wel een verschrikkelijk verrot lager hebben wil je dat met de hand kunnen voelen.
Omdat je aan de voortrein al zoveel vervangen hebt zou ik zeggen lagers vervangen, dan kun je dat in iedergeval uitsluiten.
Succes gewenst
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Het verhaal lezend zet ik mijn geld ook op een wiellager, met name omdat bij een kleine stuur correctie het geluid optreed.q01z wrote:mag ik mn geld zetten op een wiellager?
heeft mijn GT ook... geluid is er ook niet altijd, afhankelijk vd temperatuur vh lager...
Al haal je het wiel en eventueel ook de remschijf er af dan moet je wel een verschrikkelijk verrot lager hebben wil je dat met de hand kunnen voelen.
Omdat je aan de voortrein al zoveel vervangen hebt zou ik zeggen lagers vervangen, dan kun je dat in iedergeval uitsluiten.
Succes gewenst
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Nou, dat ben ik toch niet met je eens hoor.Henk Bats wrote:[Al haal je het wiel en eventueel ook de remschijf er af dan moet je wel een verschrikkelijk verrot lager hebben wil je dat met de hand kunnen voelen.
Aan het kapotte linker wiellager va m'n dieseltje was al behoorlijk goed te voelen dat die stuk was (erg zwaar draaien) en bij beide lagers van de GTI-Volcane was het ook duidelijk te voelen: rechter lager vrij zwaar en linker lager veel te licht (met knarsend gevoel). Een goed lager moet een beetje stroperig aanvoelen als je eraan draait.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Deze meneer gaat voor de koelkast!!!!!!Rio97 wrote:Exact dat geluid bleek bij mijn AX een gescheurd aandrijfashoesje te zijn.yup wrote:alsof je over de doorgetrokken streep van een vluchtstrook rijd? Want dat laatste is precies waar het op lijkt...
Het was idd de ashoes.
Vandaag remschijven en blokken laten vervangen, gelijk ook ashoesje meepakt die beginnende scheuren vertoonde, en verrek geen enkel geluid meer en geen enkel trilling meer (dat laatste kwam door de schijven).
Een heel gelukkige AX-broertje (106 dus) bestuurder
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994