Koelsysteem inwendig reinigen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Koelsysteem inwendig reinigen
Ik heb laatst een poging gedaan om met behulp van een "cooling system flush" het koelsysteem inwendig te reinigen.
Het resultaat is eigenlijk niet wat ik ervan verwacht had.
Nog steeds een bruine aanslag aan de binnenkant.
Ergens gelezen dat het ook kan met behulp van een blokje vaatwasmiddel, wat in opgeloste toestand aan het koelsysteem wordt toegevoegd.
Motor met de kachelradiateur open op bedrijfstemperatuur laten komen, even een ritje en helemaal aftappen.
Wie heeft hier toevallig ervaring mee en zo ja, positief?
Het resultaat is eigenlijk niet wat ik ervan verwacht had.
Nog steeds een bruine aanslag aan de binnenkant.
Ergens gelezen dat het ook kan met behulp van een blokje vaatwasmiddel, wat in opgeloste toestand aan het koelsysteem wordt toegevoegd.
Motor met de kachelradiateur open op bedrijfstemperatuur laten komen, even een ritje en helemaal aftappen.
Wie heeft hier toevallig ervaring mee en zo ja, positief?
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Ik ben zelf helemaal niet zo gelukkig met zgn. 'flushmiddeltjes':
de ervaring leert dat na gebruik de lekkerij begint, omdat de diverse keerringetjes en pakkingen helemaal niet gelukkig zijn met deze vrij aggressieve rotzooi....
Gewoon afvullen met een goed koelmiddel en eventueel een keer (na een paar maand) herhalen.
Bruine aanslag is bijna altijd roest en/of kalkaanslag; een teken dat er niet altijd alleen koelmiddel in het systeem heeft gezeten of dat dit nog nooit is ververst...
Wist je dat koelvloeistof eigenlijk elke drie jaar moet worden ververst/ verwisseld?
En wie ken je die dat daadwerkelijk doet.....hmmm?
de ervaring leert dat na gebruik de lekkerij begint, omdat de diverse keerringetjes en pakkingen helemaal niet gelukkig zijn met deze vrij aggressieve rotzooi....
Gewoon afvullen met een goed koelmiddel en eventueel een keer (na een paar maand) herhalen.
Bruine aanslag is bijna altijd roest en/of kalkaanslag; een teken dat er niet altijd alleen koelmiddel in het systeem heeft gezeten of dat dit nog nooit is ververst...
Wist je dat koelvloeistof eigenlijk elke drie jaar moet worden ververst/ verwisseld?
En wie ken je die dat daadwerkelijk doet.....hmmm?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Ik heb dat gedaan, en dat is niet omdat ik dat zelf heb verzonnen. Mijn neef (automonteur) vertelde mij dat ze dat gebruikten (vaatwasmachinemiddel). Dus systeem helemaal leg laten lopen, vullen met water waar een schepje/ opgelost blokje aan toe is gevoegd. Net zo goed of beter dan professioneel reinigingsspul. Tast alumuminium en keerringen voor de korte duur niet aan (of er is iets mis met je systeem), schuimt niet en neemt grondig alle rommel mee (vet) uit je systeem. Natuurlijk moet je koelsysteem wel in orde zijn. Werd gedaan na reparatie van koppakking, je systeem ziet er dan werkelijk weer netjes uit en je kan zien dat de reparatie goed is gedaan! Natuurlijk niet laten zitten...dat spreekt voor zich. Dat is vragen om problemen.
Je hebt ook garage's die 'm gewoon weer vullen en alle zooi erin laten zitten, je koelsysteem zal dan niet optimaal meer koelen en is de reparatie echt goed uitgevoerd?
Er mee rijden is niet nodig, wel vullen zoals normaal en warm laten lopen met een opgelost blokje of schepje vaatwaspoeder (GEEN DREFT, schuim!!!)
Af laten koelen, en grondig doorspoelen met water. Goed laten leeglopen en vullen met koelvloeistof. Vul eerst bij tot de koelvloeistof uit je laagste aftappunt komt, plug erin en verder vullen als in de howto.
Je hebt ook garage's die 'm gewoon weer vullen en alle zooi erin laten zitten, je koelsysteem zal dan niet optimaal meer koelen en is de reparatie echt goed uitgevoerd?
Er mee rijden is niet nodig, wel vullen zoals normaal en warm laten lopen met een opgelost blokje of schepje vaatwaspoeder (GEEN DREFT, schuim!!!)
Af laten koelen, en grondig doorspoelen met water. Goed laten leeglopen en vullen met koelvloeistof. Vul eerst bij tot de koelvloeistof uit je laagste aftappunt komt, plug erin en verder vullen als in de howto.
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).
Ik heb de "flush"-actie gedaan na een revisie van het totale koelsysteem.
Alle slangen los, waterpomp inclusief O-ring vervangen (gelijktijdig met distributie), O-ring bij kunststof aansluiting achter op blok vervangen, thermostaat vervangen, radiateur uitwendig gereinigd met ontvetter en perslucht, lamellen gekamd, alle slangen weer vastgezet met nieuwe RVS-slangklemmen, nieuwe radiateurdop.
Uiteraard had de actie wel enig effect, ik had alleen verwacht dat het aan de binnenkant schoner uit zou zien.
Moet binnenkort toch nog een sensor vervangen door een tweepolige, dan meteen maar even de "vaatwas"-actie doen.
Alle slangen los, waterpomp inclusief O-ring vervangen (gelijktijdig met distributie), O-ring bij kunststof aansluiting achter op blok vervangen, thermostaat vervangen, radiateur uitwendig gereinigd met ontvetter en perslucht, lamellen gekamd, alle slangen weer vastgezet met nieuwe RVS-slangklemmen, nieuwe radiateurdop.
Uiteraard had de actie wel enig effect, ik had alleen verwacht dat het aan de binnenkant schoner uit zou zien.
Moet binnenkort toch nog een sensor vervangen door een tweepolige, dan meteen maar even de "vaatwas"-actie doen.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Toevallig laatst deze vraag gesteld aan een motorrevisiebedrijf.
Het advies:
Oude koelvloeistof aftappen.
Vul het koelsysteem met water met wat vloeibaar wasmiddel (voor in de wasmachine).
Dit schuimt niet en neemt alle olie en vet en andere vervuiling weg.
Even laten draaien met de kachel geopend (dit is bij de AX altijd het geval want de kachel maakt permanent deel uit van het koelsysteem), en zolang dat de koelslangen naar de radiateur ook goed warm zijn. Eventueel een korte afstand rijden.
Daarna goed aftappen, eventueel nog doorspoelen met schoon water en weer goed aftappen, en vervolgens koelvloeistof erin.
--------------------------------------------------------------------------------
Let op het verschil tussen groen of blauwe enerzijds, en rode koelvloeistof anderzijds.
De beide soorten kunnen niet worden gemengd.
Rood wordt alleen gebruikt in auto's van ca. de laatste 5 jaar dus vanaf 2005 (zegt Brezan).
Het advies:
Oude koelvloeistof aftappen.
Vul het koelsysteem met water met wat vloeibaar wasmiddel (voor in de wasmachine).
Dit schuimt niet en neemt alle olie en vet en andere vervuiling weg.
Even laten draaien met de kachel geopend (dit is bij de AX altijd het geval want de kachel maakt permanent deel uit van het koelsysteem), en zolang dat de koelslangen naar de radiateur ook goed warm zijn. Eventueel een korte afstand rijden.
Daarna goed aftappen, eventueel nog doorspoelen met schoon water en weer goed aftappen, en vervolgens koelvloeistof erin.
--------------------------------------------------------------------------------
Let op het verschil tussen groen of blauwe enerzijds, en rode koelvloeistof anderzijds.
De beide soorten kunnen niet worden gemengd.
Rood wordt alleen gebruikt in auto's van ca. de laatste 5 jaar dus vanaf 2005 (zegt Brezan).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Ik moest exact aan hetzelfde denken, dus ben maar 's in het gootsteenkastje gedoken:Rock's wrote:soda...
"Absoluut niet te combineren met aluminium!"
Oh...
Opgezocht en inderdaad; soda is zo basisch dat aluminium erin oplost. Blijkbaar niet zo geschikt om je koelsysteem mee schoon te maken.
En als basische vetoplosser zal het ook weinig doen aan roest en kalk aanslag. (Totaal niet dus).
Een zuur als oxaalzuur of citroenzuur (Citroënzuur

K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Nou zal soda bij kortstondig gebruik zoals even doorspoelen van blok en radiateur en slangen niet veel kwaad kunnen neem ik aan.
Het ligt ook aan de concentratie.
Ik heb aluminium blokken gezien waarin gewoon water heeft gezeten zonder ooit corrosion inhibitors. Daarin waren complete holtes weggevreten. Aluminium wordt dan poreus.
Het ligt ook aan de concentratie.
Ik heb aluminium blokken gezien waarin gewoon water heeft gezeten zonder ooit corrosion inhibitors. Daarin waren complete holtes weggevreten. Aluminium wordt dan poreus.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Begrijp me niet verkeerd, maar dit helpt dus totaal niet.Rooney wrote:Gewoon even de tuinslang erin hangen. Spoelt alles weer even goed door en dan vullen met KVS en GOED ontluchten.
Ook in mijn 106 zat zwaar bruine aanslag, kvs werd steeds met water bijgevuld blijkbaar. Ik heb met een tuinslang heel lang alles doorgespoeld maar nog steeds zat er bruine shit in het systeem.
Ik heb me erbij neergelegd en gewoon met verse kvs ververst.
Als ik tijd (en zin) heb wil ik wel die niet schuimende waspoeder actie proberen. Lijkt me het proberen wel waard.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
Tegen de normale stroomrichting in doorspoelen helpt meer dan wanneer je met de normale stroomrichting mee doorspoelt (met de tuinslang).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km