versterker voor sub
Moderators: Drake, webmasters
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: FriAug13, 2010 4:00:25 PM
- Location: Lelystad
versterker voor sub
M'n broer koopt andere nieuwe auto waar al 2 subwoofers inliggen van 600 watt.
Daar krijg ik er een van.
Waar moet ik zoeken naar een versterker en waar moet ik op letten??
Willen jullie me daarbij helpen?
(dus in 't kort; ik zoek een versterker van 600watt)
Daar krijg ik er een van.
Waar moet ik zoeken naar een versterker en waar moet ik op letten??
Willen jullie me daarbij helpen?
(dus in 't kort; ik zoek een versterker van 600watt)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Waar je even naar moet kijken is het piek- en RMS-vermogen van je subwoofer.
Kijk hier eens voor meer informatie: KLIK, hier wordt e.e.a. wel makkelijk uitgelegd...
Kijk hier eens voor meer informatie: KLIK, hier wordt e.e.a. wel makkelijk uitgelegd...
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: FriAug13, 2010 4:00:25 PM
- Location: Lelystad
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Het is maar net wat je ermee wilt... Wil je mee gaan doen aan dB-drags, dan zou ik voor een vooraanstaand merk gaan.Michiellll wrote:Mijn probleem ligt meer bij opties van zo'n ding en 't merk.
Natuurlijk is 't ook handig te weten waar zo'n ding te kopen
Je kunt je eventueel laten adviseren bij een caraudio-speciaalzaak, maar daar zijn ze vaak wel iets duurder.
Bij bijvoorbeeld een Mediamarkt zijn de adviezen vaak wat minder, evenals de keuze, maar de prijzen zijn vaak wel gunstig(er)...
Wat voor sub heb je?
Voor een subwoofer kun je van alles gebruiken.
En 600watt is een tikkie overdreven.... dan zou je een subkist ter grootte van je complete kofferbak nodig hebben en bovendien hoor je dan niets anders meer....
Hoe dan ook... je hebt lomp vermogen nodig qua versterker maar enkel in lage frequenties. Hoewel de meeste subs niet op echt sub (lager dan 80Hz o.i.d. ) niveau staan afgesteld.
De vraag is dus... wat ga je verder gebruiken qua geluid?
2 speakers voor en een sub in de kofferbak? 2 voor, 2 achter en en sub in de bak? Of alleen maar een slecht afgestelde bas?
Moet alles via een versterker of gaan je gewone speakers via de radio?
Wat voor muziek ga je draaien? Klassiek? Rock? Punk? Electronica? Post-industriële-psychedelische-funk (als dat bestaat..)? Of gewoon kindermuziek (daar bedoel ik alles mee dat 'boem-boem-boem-boem' zonder enige ritmische creativiteit doet...)?
voor 4+1 kanaals is dit misschien wel aardig,
van Hertz de EP5 (instapmerk van de fabrikant van Audison) €369 bij Ron de Vries
voor monoblock subkanaal bijvoorbeeld,
van Kenwood de KAC-8104d, ook bij Ron de Vries
voor 2+1 kanaals heeft Ron dan ook nog
deze DLS Ca31 staan. Goed merk, uitstekend geprijsd.
En 600watt is een tikkie overdreven.... dan zou je een subkist ter grootte van je complete kofferbak nodig hebben en bovendien hoor je dan niets anders meer....
Hoe dan ook... je hebt lomp vermogen nodig qua versterker maar enkel in lage frequenties. Hoewel de meeste subs niet op echt sub (lager dan 80Hz o.i.d. ) niveau staan afgesteld.
De vraag is dus... wat ga je verder gebruiken qua geluid?
2 speakers voor en een sub in de kofferbak? 2 voor, 2 achter en en sub in de bak? Of alleen maar een slecht afgestelde bas?
Moet alles via een versterker of gaan je gewone speakers via de radio?
Wat voor muziek ga je draaien? Klassiek? Rock? Punk? Electronica? Post-industriële-psychedelische-funk (als dat bestaat..)? Of gewoon kindermuziek (daar bedoel ik alles mee dat 'boem-boem-boem-boem' zonder enige ritmische creativiteit doet...)?
voor 4+1 kanaals is dit misschien wel aardig,
van Hertz de EP5 (instapmerk van de fabrikant van Audison) €369 bij Ron de Vries
voor monoblock subkanaal bijvoorbeeld,
van Kenwood de KAC-8104d, ook bij Ron de Vries
voor 2+1 kanaals heeft Ron dan ook nog
deze DLS Ca31 staan. Goed merk, uitstekend geprijsd.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: FriAug13, 2010 4:00:25 PM
- Location: Lelystad
tja die 80hz vind ik niet zo interessant, 40-60hz vind ik wat interessanter (70hz zoomt een beetje, moet je ook niet teveel van hebben maar moet er wel inzitten)
ik weet niet wat voor sub het is want mijn broer is nu op lowlands dus die kan ik niet bereiken.
ik heb voorin in m'n deuren 2 infinity speakers, achterin in de zijbalken 2 wat kleinere pioneer speakers.
en in de kofferbak komt dan de sub. ik weet alleen dat 't een ding is wat 600watt rms op kan eten.
of dat nou betekent dat ie veel zuipt of hard gaat weet ik ook niet
(ik neem aan dat ik die sub gewoon moet crossen ongeveer waar me andere speakers beginnen, anders weet ik 't ook niet)
wanneer ik meer weet laat ik 't weten
alvast bedankt voor de hulp
[ik luister ska/rock/punk/metal/drum'n'bass/en nog meer :P maar in die richting. ben toch best wel kieskeurig in wat ik luister soms. van die alternatieve bende met doedelzakken enzo is vaak ook wel gaaf.] [ik ben nog altijd groot fan van muse, dream theater en guns'n'roses]
ik weet niet wat voor sub het is want mijn broer is nu op lowlands dus die kan ik niet bereiken.
ik heb voorin in m'n deuren 2 infinity speakers, achterin in de zijbalken 2 wat kleinere pioneer speakers.
en in de kofferbak komt dan de sub. ik weet alleen dat 't een ding is wat 600watt rms op kan eten.
of dat nou betekent dat ie veel zuipt of hard gaat weet ik ook niet
(ik neem aan dat ik die sub gewoon moet crossen ongeveer waar me andere speakers beginnen, anders weet ik 't ook niet)
wanneer ik meer weet laat ik 't weten
alvast bedankt voor de hulp
[ik luister ska/rock/punk/metal/drum'n'bass/en nog meer :P maar in die richting. ben toch best wel kieskeurig in wat ik luister soms. van die alternatieve bende met doedelzakken enzo is vaak ook wel gaaf.] [ik ben nog altijd groot fan van muse, dream theater en guns'n'roses]
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: FriAug13, 2010 4:00:25 PM
- Location: Lelystad
Het gaat mij dus niet om boem boem
Dit is trouwens de radio die in de auto zit: http://www.pioneer-rus.ru/nl/products/2 ... index.html
Dit is trouwens de radio die in de auto zit: http://www.pioneer-rus.ru/nl/products/2 ... index.html
Dan heb je dus ook die honderden watts niet nodig....Michiellll wrote:Het gaat mij dus niet om boem boem
Jij moet een versterker hebben die het sub-laag kan leveren dat in verhouding staat tot je front-speakers.
En als je de sub echt alleen maar signaal lager dan 80Hz laat doorgeven lijkt me zo'n 4+1 kanaals versterker voor jou ideaal. En anders een setup met 2 versterkers waarvan eentje naar mono gebridged als sub-versterker.
Hoe dan ook... met 4x100 + 1x200 ben je er dan wel voor normaal gebruik waar je op termijn nog steeds doof van wordt.
Ter verheldering; in mijn vorige auto lag 4x100 watt dat werd weergegeven door een 2-weg setje voorin en vrij forse 3-weg (zeg maar een flinke woonkamer speakerkast) kasten achterin. Dat heb ik echt nog nooit verder dan 35-40% open gehad.... anders was het volume (puur muziek dus, niet boem-boem) echt te erg.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Ik heb zelf voorin de 206 de HX 165 SQ van Audio system, ik ga voor de kwaliteit van het geluid, net als jij aangeeft
Subwoofer is de HX 08 SQ G, ook van Audio System, een 8'' subwoofer, in een kleine 10L kist waar in mijn ogen voldoende laag uitkomt. Vermogen van dat ding is iets van 160W RMS.
heb alles maar op een 4x80W versterker zitten, en als ik die vol open zet, dan heb je al last van je oren.
Subwoofer is de HX 08 SQ G, ook van Audio System, een 8'' subwoofer, in een kleine 10L kist waar in mijn ogen voldoende laag uitkomt. Vermogen van dat ding is iets van 160W RMS.
heb alles maar op een 4x80W versterker zitten, en als ik die vol open zet, dan heb je al last van je oren.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: FriAug13, 2010 4:00:25 PM
- Location: Lelystad
Dit is misschien heel nederlands, maar die kenwood is dus het goedkoopst
Het is een mono-blok wat helemaal niet uitmaakt want dat scheelt werk en ik cross 'm gewoon op waar de andere speakers beginnen tenzij 't mooier is als je 'm wat lager crossed ofzo, maar daar kom ik dan wel achter.
Ik weet niet wat de kwaliteit van dat ding is, maar aangezien die hier word aangeraden zal het geen slecht apparaat zijn, toch?
(Ik wacht sowieso af welk merk etc... het is. Dus dan moet ik wachten tot m'n broer terug is van lowlands)
Het is een mono-blok wat helemaal niet uitmaakt want dat scheelt werk en ik cross 'm gewoon op waar de andere speakers beginnen tenzij 't mooier is als je 'm wat lager crossed ofzo, maar daar kom ik dan wel achter.
Ik weet niet wat de kwaliteit van dat ding is, maar aangezien die hier word aangeraden zal het geen slecht apparaat zijn, toch?
(Ik wacht sowieso af welk merk etc... het is. Dus dan moet ik wachten tot m'n broer terug is van lowlands)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Bij mij crossed ie op 120hz, dus mn fronts krijgen alles boven 120hz, en de sub alles eronder. Lage frequenties op kleine speakers vraagt veel van de speakers, moeten ze een grote uitslag maken om er iets hoorbaars van te maken heb ik me laten vertellen.Michiellll wrote:Dit is misschien heel nederlands, maar die kenwood is dus het goedkoopst
Het is een mono-blok wat helemaal niet uitmaakt want dat scheelt werk en ik cross 'm gewoon op waar de andere speakers beginnen tenzij 't mooier is als je 'm wat lager crossed ofzo, maar daar kom ik dan wel achter.
Ik weet niet wat de kwaliteit van dat ding is, maar aangezien die hier word aangeraden zal het geen slecht apparaat zijn, toch?
(Ik wacht sowieso af welk merk etc... het is. Dus dan moet ik wachten tot m'n broer terug is van lowlands)
Het lijkt mij dat als je een monoblock gebruikt voor de sub, dat het niet veel uitmaakt welke je pakt. de sub heeft maar een beperkt frequentiebereik dat je gebruikt, vervorming zal denk ik minimaal zijn in het lage deel van het spectrum.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: FriAug13, 2010 4:00:25 PM
- Location: Lelystad
120Hz is voor een echte subwoofer erg hoog hoor.
Mijn woonkamer sub gaat niet eens zo hoog... die kan ik bijregelen van zo'n 75 tot 110 HZ. Maar als ik die boven de 100Hz laat uitkomen gaat hij zich overduidelijk teveel bezighouden met zaken waar die niets mee te maken heeft.
Dan krijg je dus al laag fretloos basgitaar geluid of lage orgelregisters door de sub en dat is niet helemaal de bedoeling.
Het grote voordeel van een subwoofer in de auto is dat je de relatief kleine deur/hoedenplank speakers kunt ontlasten m.b.t. het laagste laag, daardoor krijg je in de 'gewone' muziekfrequenties minder vervorming in de trillingen van de speaker.
Een sub op 120Hz is niet meer 'discreet', oftewel je kunt duidelijk horen waar het laag vandaan komt, ook omdat het duidelijk bepaalde instrumenten gaat weergeven. Bij een echte subwoofer is het juist de bedoeling dat er gewoon laag 'is' zonder dat je duidelijk hoort waarvandaan, het maakt min of meer geen deel uit van het stereobeeld want het is overal.
In de praktijk is het bereiken van dat 'discrete' laag erg moeilijk, vooral in de beperkte ruimte die een auto biedt. Leuk zijn daarom de inmiddels ook beschikbare subwoofers die rechtstreeks aan de carrosserie van de auto worden vastgemaakt en zo de trilling aan het metaal meegeven, op die manier wordt de hele auto tot trillingskast en heb je relatief minder vermogen nodig voor een signaal dat specifiek bedoeld is voor dat 'overal om je heen sub-laag', discreet dus.
Maar ja, nu verzink ik natuurlijk in een theoretisch verhaal (en doe ik al te vaak) dat niet noodzakelijkerwijze reëel is omdat het ook heel erg samenhangt met persoonlijke voorkeur.
Voor zover ik weet is de laagste muzieknoot die op natuurlijke wijze (dus niet electronisch) wordt voortgebracht een toon van 17Hz die door een of ander pijporgel ergens op de wereld kan worden gemaakt. Er bestaan slechts een klein aantal luidsprekers die die diepte aankunnen, en de vraag is of 'een' luisteraar het kan horen. Met hoge noten gaat hetzelfde op, je wordt geboren met een bereik tot ca. 14kHz maar vanaf je 12e jaar is het duidelijk aan het dalen. Ook daar heb je dus de vraag of er wel een gemiddelde is.
Klassieke muziek bevat veel laag, en ook veel hoog, maar is in ieder geval voorzien van een enorm spectrum aan frequenties. Van pauken, orgels, contrabassen, bas-clarinetten enzovoorts voor het laag via cello, diverse houten blaasinstrumenten en dergelijke voor het midden tot de piccolo en triangel voor hoog. Jazz gaat vaak ook heel ver in z'n frequentie bereik door contrabassen, piano, gitaar, trompet, klarinet en percussie terwijl veel 'pop'muziek zich vaak in een aantal deelgebieden bevindt. En elk mens neemt die geluiden anders waar.
Luidsprekers zijn een technische hel... iedere luidspreker is anders, ieder oor is anders, iedere ruimte ook en dan heb je het nog niet eens over de muziek of over hoe al die signalen in een speaker terechtkomen....
(zie je wel... ik ga voor lettertekens en niet perse voor hoeveelheid posts)
Mijn woonkamer sub gaat niet eens zo hoog... die kan ik bijregelen van zo'n 75 tot 110 HZ. Maar als ik die boven de 100Hz laat uitkomen gaat hij zich overduidelijk teveel bezighouden met zaken waar die niets mee te maken heeft.
Dan krijg je dus al laag fretloos basgitaar geluid of lage orgelregisters door de sub en dat is niet helemaal de bedoeling.
Het grote voordeel van een subwoofer in de auto is dat je de relatief kleine deur/hoedenplank speakers kunt ontlasten m.b.t. het laagste laag, daardoor krijg je in de 'gewone' muziekfrequenties minder vervorming in de trillingen van de speaker.
Een sub op 120Hz is niet meer 'discreet', oftewel je kunt duidelijk horen waar het laag vandaan komt, ook omdat het duidelijk bepaalde instrumenten gaat weergeven. Bij een echte subwoofer is het juist de bedoeling dat er gewoon laag 'is' zonder dat je duidelijk hoort waarvandaan, het maakt min of meer geen deel uit van het stereobeeld want het is overal.
In de praktijk is het bereiken van dat 'discrete' laag erg moeilijk, vooral in de beperkte ruimte die een auto biedt. Leuk zijn daarom de inmiddels ook beschikbare subwoofers die rechtstreeks aan de carrosserie van de auto worden vastgemaakt en zo de trilling aan het metaal meegeven, op die manier wordt de hele auto tot trillingskast en heb je relatief minder vermogen nodig voor een signaal dat specifiek bedoeld is voor dat 'overal om je heen sub-laag', discreet dus.
Maar ja, nu verzink ik natuurlijk in een theoretisch verhaal (en doe ik al te vaak) dat niet noodzakelijkerwijze reëel is omdat het ook heel erg samenhangt met persoonlijke voorkeur.
Voor zover ik weet is de laagste muzieknoot die op natuurlijke wijze (dus niet electronisch) wordt voortgebracht een toon van 17Hz die door een of ander pijporgel ergens op de wereld kan worden gemaakt. Er bestaan slechts een klein aantal luidsprekers die die diepte aankunnen, en de vraag is of 'een' luisteraar het kan horen. Met hoge noten gaat hetzelfde op, je wordt geboren met een bereik tot ca. 14kHz maar vanaf je 12e jaar is het duidelijk aan het dalen. Ook daar heb je dus de vraag of er wel een gemiddelde is.
Klassieke muziek bevat veel laag, en ook veel hoog, maar is in ieder geval voorzien van een enorm spectrum aan frequenties. Van pauken, orgels, contrabassen, bas-clarinetten enzovoorts voor het laag via cello, diverse houten blaasinstrumenten en dergelijke voor het midden tot de piccolo en triangel voor hoog. Jazz gaat vaak ook heel ver in z'n frequentie bereik door contrabassen, piano, gitaar, trompet, klarinet en percussie terwijl veel 'pop'muziek zich vaak in een aantal deelgebieden bevindt. En elk mens neemt die geluiden anders waar.
Luidsprekers zijn een technische hel... iedere luidspreker is anders, ieder oor is anders, iedere ruimte ook en dan heb je het nog niet eens over de muziek of over hoe al die signalen in een speaker terechtkomen....
(zie je wel... ik ga voor lettertekens en niet perse voor hoeveelheid posts)
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: FriAug13, 2010 4:00:25 PM
- Location: Lelystad
Michiel, ik snap de vraag eigenlijk niet precies.
Als je alle speakers waarop zet om wat te crossen?
Bedoel je iets met cross-over filtering in de versterker?
Mijn eigen luidsprekers hebben een (maatwerk, dus zelf solderen) scheidingsfilter van zichzelf om bepaalde delen in het signaal te filteren. Op die manier benut ik de specifieke eigenschappen van mijn woofertjes en tweeters optimaal qua signaalscheiding.
Heb daarom de cross-over filtering van m'n versterker uitstaan, en heb trouwens ook geen sub.
Bekabeling hangt natuurlijk ook samen met waar je iets aansluit... , standaard liggen er in de kofferbak tenslotte over het algemeen geen speakerkabels. En daar vind je meestal wel de versterker en subwoofer.
Als je alle speakers waarop zet om wat te crossen?
Bedoel je iets met cross-over filtering in de versterker?
Mijn eigen luidsprekers hebben een (maatwerk, dus zelf solderen) scheidingsfilter van zichzelf om bepaalde delen in het signaal te filteren. Op die manier benut ik de specifieke eigenschappen van mijn woofertjes en tweeters optimaal qua signaalscheiding.
Heb daarom de cross-over filtering van m'n versterker uitstaan, en heb trouwens ook geen sub.
Bekabeling hangt natuurlijk ook samen met waar je iets aansluit... , standaard liggen er in de kofferbak tenslotte over het algemeen geen speakerkabels. En daar vind je meestal wel de versterker en subwoofer.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Als ik mn fronts in de 206 tot 80hz laat gaan, dan gaan ze teveel uitslag geven bij hogere volumes, dan hoor je de conus net tegen mn deurpaneel aantikken. EN ik kan helaas mn speakers niet dieper monteren, heb er al een ring tussen moeten zetten, en dat past allemaal maar net aan zoals het nu zit. Ik zeg niet dat het bij mij perfect is afgesteld, maar ik vind het zo goed genoeg2Black wrote:120Hz is voor een echte subwoofer erg hoog hoor.
Mijn woonkamer sub gaat niet eens zo hoog... die kan ik bijregelen van zo'n 75 tot 110 HZ. Maar als ik die boven de 100Hz laat uitkomen gaat hij zich overduidelijk teveel bezighouden met zaken waar die niets mee te maken heeft.
Dan krijg je dus al laag fretloos basgitaar geluid of lage orgelregisters door de sub en dat is niet helemaal de bedoeling.
Het grote voordeel van een subwoofer in de auto is dat je de relatief kleine deur/hoedenplank speakers kunt ontlasten m.b.t. het laagste laag, daardoor krijg je in de 'gewone' muziekfrequenties minder vervorming in de trillingen van de speaker.
Een sub op 120Hz is niet meer 'discreet', oftewel je kunt duidelijk horen waar het laag vandaan komt, ook omdat het duidelijk bepaalde instrumenten gaat weergeven. Bij een echte subwoofer is het juist de bedoeling dat er gewoon laag 'is' zonder dat je duidelijk hoort waarvandaan, het maakt min of meer geen deel uit van het stereobeeld want het is overal.
In de praktijk is het bereiken van dat 'discrete' laag erg moeilijk, vooral in de beperkte ruimte die een auto biedt. Leuk zijn daarom de inmiddels ook beschikbare subwoofers die rechtstreeks aan de carrosserie van de auto worden vastgemaakt en zo de trilling aan het metaal meegeven, op die manier wordt de hele auto tot trillingskast en heb je relatief minder vermogen nodig voor een signaal dat specifiek bedoeld is voor dat 'overal om je heen sub-laag', discreet dus.
Maar ja, nu verzink ik natuurlijk in een theoretisch verhaal (en doe ik al te vaak) dat niet noodzakelijkerwijze reëel is omdat het ook heel erg samenhangt met persoonlijke voorkeur.
Voor zover ik weet is de laagste muzieknoot die op natuurlijke wijze (dus niet electronisch) wordt voortgebracht een toon van 17Hz die door een of ander pijporgel ergens op de wereld kan worden gemaakt. Er bestaan slechts een klein aantal luidsprekers die die diepte aankunnen, en de vraag is of 'een' luisteraar het kan horen. Met hoge noten gaat hetzelfde op, je wordt geboren met een bereik tot ca. 14kHz maar vanaf je 12e jaar is het duidelijk aan het dalen. Ook daar heb je dus de vraag of er wel een gemiddelde is.
Klassieke muziek bevat veel laag, en ook veel hoog, maar is in ieder geval voorzien van een enorm spectrum aan frequenties. Van pauken, orgels, contrabassen, bas-clarinetten enzovoorts voor het laag via cello, diverse houten blaasinstrumenten en dergelijke voor het midden tot de piccolo en triangel voor hoog. Jazz gaat vaak ook heel ver in z'n frequentie bereik door contrabassen, piano, gitaar, trompet, klarinet en percussie terwijl veel 'pop'muziek zich vaak in een aantal deelgebieden bevindt. En elk mens neemt die geluiden anders waar.
Luidsprekers zijn een technische hel... iedere luidspreker is anders, ieder oor is anders, iedere ruimte ook en dan heb je het nog niet eens over de muziek of over hoe al die signalen in een speaker terechtkomen....
(zie je wel... ik ga voor lettertekens en niet perse voor hoeveelheid posts)
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: FriAug13, 2010 4:00:25 PM
- Location: Lelystad
250w12v=20A
2.5mm is wel minimaal, 240watt versterker trekt snel wel 260watt, nooit 100% efficiënt.
Tulpkabeltjes gewoon via internet kopen, veel goedkoper.
Let wel op dat je een beetje goed afgeschermd spul hebt... ook rechts door de auto trekken, en links de stroom en remote bij de rest van de kabelboom.
remote is 1 aderig toch? gewoon pakken wat je hebt liggen, gaat bijna niks overheen als ik het goed heb.
edit:
http://www.allekabels.nl is best wel goedkoop!
2.5mm is wel minimaal, 240watt versterker trekt snel wel 260watt, nooit 100% efficiënt.
Tulpkabeltjes gewoon via internet kopen, veel goedkoper.
Let wel op dat je een beetje goed afgeschermd spul hebt... ook rechts door de auto trekken, en links de stroom en remote bij de rest van de kabelboom.
remote is 1 aderig toch? gewoon pakken wat je hebt liggen, gaat bijna niks overheen als ik het goed heb.
edit:
http://www.allekabels.nl is best wel goedkoop!
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: FriAug13, 2010 4:00:25 PM
- Location: Lelystad