<edit> 18/09/2014 --> APK goedgekeurd na onderhoud en reparaties.
<edit> 14/09/2014 --> De AX startte na ruim 3 jaar volledige stilstand (in een droge garage) binnen 10 seconden!, gaat volgende week weer de weg op.
<edit> 17/02/2011 --> AX net op tijd stilgezet: olielek en koelvloeistoflek
<Edit 21/09/2010> --> foto
Ik lees hier al een tijd mee en post af en toe iets.
Heb hier al veel nuttige info gevonden.
Hoog tijd dus om wat over mijn auto's te vertellen.
Verder iets over onderhoud en reparaties aan mijn AX in een apart, steeds aan te vullen, bericht hieronder.
-----------------------------------------------------------------------------------
In december 2009 kocht ik bij een handelaar een AX 1.1i ph.2 First Impression uit 1994 (kenteken januari 1995) met 180.000km, voor dagelijks gebruik. Ook hier wat achterstallig onderhoud, dat geleidelijk aan is verholpen.
Het is mijn bedoeling deze auto in technisch goede, geheel originele staat te houden, geen 'concours condition' auto maar wel een presentabele, bruikbare AX.
In mijn familie rijdt nog een dergelijke AX, uit 1994 en met 80.000km.
De afgelopen 8 dagen (september 2010) heeft de AX moeiteloos ruim 3000km afgelegd (waarvan 1000 in ruim 1 dag, naar een bespreking ergens in midden Engeland en terug; dan blijkt hoe goed de stoelen zijn!). Gemiddeld verbruik beter dan 1:18.
In deze 8 dagen is de AX geweest in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Engeland.
Na een probleemloze rit (begin oktober 2010) van ca. 1500km naar westelijk Oost-Duitsland en terug staat de teller nu bijna op 200.000.
In Luxemburg nabij Schengen - september 2010
In Frankrijk op de Duitse grens nabij Schengen - september 2010
In Engeland op de ferry terminal in Dover. Nog net is de voor het linksrijden afgeplakte gele koplamp te zien - september 2010
In januari 2011 schors ik de 1.1i bij de RDW voor groot onderhoud.
<edit> 17/02/2011
En dat blijk ik goed aangevoeld te hebben. De oliekeerring van de linker aandrijfas lekt veel versnellingsbakolie, en de radiateur begint ook te lekken (waarschijnlijk mede door het zout van afgelopen winter). Net op tijd stilgezet.
Behalve als het regent ga ik open rijden. Ik heb een low-budget Peugeot 205 1.1 carb Cabriolet (1991) aangeschaft die er heel behoorlijk uitziet en uitstekend rijdt. Hij heeft dezelfde motor als de AX 1.1i, maar met verdelerkap. Hij heeft enkele plekjes op de lak die wat moeten worden bijgewerkt. Ook van de 205 is de carrosserie sinds 1990 gegalvaniseerd. Verder is hij bijna net zo zuinig als de AX 1.1i qua verbruik en wegenbelasting. Tegen de winter gaat de 205 de garage in en komt de AX weer op de weg. Lijkt mij een ideale combinatie.
------------
<edit> Augustus 2014, is verkocht omdat ik er geen tijd voor heb.
De Belgische GT 1.4 carb die wacht op groot onderhoud.
Ik heb hem enkele jaren geleden niet-lopend gekocht, voor onderdelen, maar vind hem veel te goed voor sloop.
-----------------------------------------------------------------------------------
Over mijn Citroëns
Mijn eerste ervaring met Citroën was toen ik mee mocht rijden in de zwarte Traction Avant van mijn oom, in het Rotterdam van de jaren '50. Voornamelijk herinner ik mij dat de voorruit aan de onderkant open kon klappen voor ventilatie, en dat ik te klein was om door de voorruit te kunnen kijken.
In 1984 kocht ik een BX Estate 19RD, één van de eerste diesel-stationcars, een phase 2.
Helaas bleek deze 500km na aflevering niet meer te rijden wegens een verstopt koelsysteem. Vermoedelijk had het blok een gietgal waardoor de olie het koelsysteem kon binnendringen. Omdat dit gebeurde in Willebroek bij Antwerpen is de BX door Citroën hoofddealer Moorthamer naar diens garage in Antwerpen versleept. Een gebouw middenin de stad, op een hoek, met meer verdiepingen en opritten naar de werkplaats binnenin het pand.
Het blok was zo nieuw dat een andere motor een aantal weken op zich heeft laten wachten. Intussen kreeg ik van Citroën Peeters (nu: Lavrijsen) in Hapert, die de auto had geleverd, een BX GT carb te leen. Geweldige auto was dat ook.
De uitstekende dealer Citroën Lavrijsen is nog steeds de garage die mijn Citroëns in onderhoud heeft.
In 2000 kocht ik een donkerrood metallic AX ph.3 1.5D 3-deurs uit 1996 met 100.000km op de klok.
Na het verhelpen van achterstallig onderhoud heb ik hiermee in enkele jaren ruim 200.000km afgelegd. Ik heb nog spijt dat ik deze comfortabele foutloze AX heb verkocht in 2003 met 310.000km, wegens teveel auto's.
In 2003 kocht ik een Xsara Coupé HDi 90pk die inmiddels 480.000km heeft gelopen, nog geen druppel olie verbruikt, en nog steeds in ons bezit is. Bij ca. 200.000km haalde de Xsara op de Autobahn een snelheid van ruim boven de 200km/h, 20 meer dan hij officieel kan.
Begin 2009 kocht ik bij een handelaar voor weinig geld een C5 2.0 HDi 110pk Estate van de eerste serie die 260.000km had gelopen. De enige gebreken zijn geweest de electrische sloten van de achterklep en het losgeraakte geluiddempend materiaal op de motor dat de olievuldop eraf sloeg... Onlangs met 380.000km verkocht. All-round de beste, meest comfortabele en meest bruikbare auto die ik ooit heb gehad.
Na een uitstapje naar een uitstekende BMW 520i uit 1990 waarvan de automatische versnellingsbak het opgaf, in 2011 een metallic blauwe Xantia 1.9TD Break ph.1b gekocht bij een handelaar. De auto had veel achterstallig onderhoud en dat is allemaal weggewerkt waardoor het een fantastische comfortabele en zuinige auto werd. Helaas in juli 2013 een voorschade bij een idiote rempartij in een file op de snelweg bij Oirschot, waardoor ik moest besluiten deze auto naar de sloop te doen. Ik heb de auto weggegeven aan een Xantia-enthousiast die er nog heel wat nuttige onderdelen vanaf heeft gehaald.
Vervolgens een zwarte Xantia 2.0 HDi Break ph.2 die qua hydrauliek nogal ondeskundig onderhouden was geweest. Ook bij deze auto alle achterstallige onderhoud weggewerkt. Begin 2014 verkocht aan een Xantia-enthousiast. Ik vond de oudere ph.1 Xantia achteraf toch een veel fijnere auto.
------------------------------------------------------------------------------------