[banden] goede/slechte voor/achter
Moderator: webmasters
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
[banden] goede/slechte voor/achter
Heb zojuist al heel wat zitten lezen over de combinatie van banden die bijna op zijn en redelijk nieuwe banden. De vraag is alleen, wat doe je voor en wat doe je achter?
Vooral in een discussie op FOK! (KLIK) spreken ze elkaar allemaal wel tegen maar komen wel met aardige argumenten waarom ze het zo zouden doen.
Ik vraag mij nu eigenlijk af hoe er hier binnen de AXClub over gedacht wordt.
Dus vul de poll in en verklaar je nader hieronder.
Situatie: Je hebt 2 banden met 6mm profiel en 2 banden met 3mm profiel. welke gaan waar?
Vooral in een discussie op FOK! (KLIK) spreken ze elkaar allemaal wel tegen maar komen wel met aardige argumenten waarom ze het zo zouden doen.
Ik vraag mij nu eigenlijk af hoe er hier binnen de AXClub over gedacht wordt.
Dus vul de poll in en verklaar je nader hieronder.
Situatie: Je hebt 2 banden met 6mm profiel en 2 banden met 3mm profiel. welke gaan waar?
redenatie:
onderstuur is makkelijk te corrigeren... overstuur, door slechte banden, is vrijwel NIET te corrigeren..
ik geloof dat ik het voorbeeld van de TRS niet hoef aan te kaarten..
als je goede banden voor hebt, kan je bij nat wegdek best hard door een bocht, op het moment dat je dan onderstuur hebt.. neem je gas terug, wat zoiezo al niet verstandig is in een natte bocht vanwege kans op liftoff oversteer.. als je dan ook nog es slechte banden hebt achter, kan je net zo goed gelijk je kistje bestellen!
onderstuur is makkelijk te corrigeren... overstuur, door slechte banden, is vrijwel NIET te corrigeren..
ik geloof dat ik het voorbeeld van de TRS niet hoef aan te kaarten..
als je goede banden voor hebt, kan je bij nat wegdek best hard door een bocht, op het moment dat je dan onderstuur hebt.. neem je gas terug, wat zoiezo al niet verstandig is in een natte bocht vanwege kans op liftoff oversteer.. als je dan ook nog es slechte banden hebt achter, kan je net zo goed gelijk je kistje bestellen!

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Mijn redenatie:
6mm voor, 3 mm achter, bij een voorwielaangedreven auto. Achterwielaangedreven auto: 6mm achter, voor de voorzijde nieuwe banden bestellen...
Alles staat en valt uiteraard met 't gebruik van de auto... Als je altijd tot 't uiterste gaat, zou ik altijd zorgen voor goed rubber... (zowel in de auto als in de slaapkamer....
)
6mm voor, 3 mm achter, bij een voorwielaangedreven auto. Achterwielaangedreven auto: 6mm achter, voor de voorzijde nieuwe banden bestellen...

Alles staat en valt uiteraard met 't gebruik van de auto... Als je altijd tot 't uiterste gaat, zou ik altijd zorgen voor goed rubber... (zowel in de auto als in de slaapkamer....

-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Volgens mij is dit ook wat q01z bedoeld.www.bandengids.nl/over_banden
Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren?
Tests hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras. Vooral bij voorwielaandrijving slijten voorbanden doorgaans sneller dan achterbanden.
Wat gebeurt er met nieuwe voorbanden op een gladde weg?
Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd. De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan. Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto. De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven. Het risico hiervan is dat de auto 'achterstevoren gaat'. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan.
Wat gebeurt er met nieuwe achterbanden op een gladde weg?
Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden werden gemonteerd omdat het evenwicht in de grip gelijk is. De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en de auto besturen door het gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.
Wij adviseren om de banden met het meeste profiel achter te plaatsen voor een betere grip in de bochten en meer veiligheid.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Met mijn rijstijl gaan de banden met de meeste grip gewoon op de vooras die wordt aangedreven.
Als het nat is ga ik voorzichtiger door een bocht.
Ik twijfel geen seconde aan het bovenstaande verhaal maar dat gaat over de grens opzoeken van de grip van je banden.
Als de auto met nieuwe banden anders reageert rij ik in het begin automatisch voorzichtiger tot ik door heb hoe de auto reageert.
Maar een slipcursus om eea zelf te kunnen ervaren staat zeker nog een keer op het programma.
Overigens gaan banden met 3mm niet naar voren of naar achteren maar naar de Profile voor een setje nieuwe!
En wissel ik mijn banden af en toe.
Als het nat is ga ik voorzichtiger door een bocht.
Ik twijfel geen seconde aan het bovenstaande verhaal maar dat gaat over de grens opzoeken van de grip van je banden.
Als de auto met nieuwe banden anders reageert rij ik in het begin automatisch voorzichtiger tot ik door heb hoe de auto reageert.
Maar een slipcursus om eea zelf te kunnen ervaren staat zeker nog een keer op het programma.
Overigens gaan banden met 3mm niet naar voren of naar achteren maar naar de Profile voor een setje nieuwe!
En wissel ik mijn banden af en toe.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

6mm voor.
Heel vervelend om de hele tijd controle over je vooras te verliezen om hem vervolgens weer gemakkelijk te herwinnen, als je ook gewoon de controle de hele rit kan behouden. Met het risico dat ALS je achteras weg wil, hij moeilijker terug te krijgen is.
Het genoemde TRS voorbeeld gaat over sneeuw/ijzel. Omstandigheden die niet in de poll verwerkt zitten. Op herfstachtige dagjes zoals deze zou ik lekker die 6mm voor zetten, heb je ook minder last van aquaplanen.
Heel vervelend om de hele tijd controle over je vooras te verliezen om hem vervolgens weer gemakkelijk te herwinnen, als je ook gewoon de controle de hele rit kan behouden. Met het risico dat ALS je achteras weg wil, hij moeilijker terug te krijgen is.
Het genoemde TRS voorbeeld gaat over sneeuw/ijzel. Omstandigheden die niet in de poll verwerkt zitten. Op herfstachtige dagjes zoals deze zou ik lekker die 6mm voor zetten, heb je ook minder last van aquaplanen.
Ben het helemaal met Rogier eens! Op nat wegdek wordt iedere bestuurder geacht zijn/haar rijstijl en -tempo aan te passen!
Aangezien de meeste remkracht doorgaans naar de voorremmen gaat, vind ik het persoonlijk wel heel erg prettig als de banden die daar gemonteerd zijn ook daadwerkelijk grip hebben (en houden). Iets wat ik met 3mm slofjes toch wel heel snel fout zie gaan.
Trouwens, als je een paar banden hebt met nog maar 3mm profiel, dan ben je sowieso niet goed bezig: de wettelijke minimum profieldiepte is 6mm, dus die banden hadden AL LANG vervangen moeten zijn!
(En die dingen met 6mm zitten ook al op de grens, dus als men het gezond verstand laat spreken, worden die banden dus óók meteen vervangen!)
Aangezien de meeste remkracht doorgaans naar de voorremmen gaat, vind ik het persoonlijk wel heel erg prettig als de banden die daar gemonteerd zijn ook daadwerkelijk grip hebben (en houden). Iets wat ik met 3mm slofjes toch wel heel snel fout zie gaan.
Trouwens, als je een paar banden hebt met nog maar 3mm profiel, dan ben je sowieso niet goed bezig: de wettelijke minimum profieldiepte is 6mm, dus die banden hadden AL LANG vervangen moeten zijn!

(En die dingen met 6mm zitten ook al op de grens, dus als men het gezond verstand laat spreken, worden die banden dus óók meteen vervangen!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Banden met de meeste grip achter.
Onderstuur is makkelijk te corrigeren, overstuur resulteert meestal in een klein zwiepje terug de andere kant op (de andere rijstrook op...
)
Uuuh.... minimum profieldiepte is 1,6mm
Dan zou ik 2 nieuwe banden kopen en deze achter plaatsen.degene wrote:Heel vervelend om de hele tijd controle over je vooras te verliezen om hem vervolgens weer gemakkelijk te herwinnen,
Onderstuur is makkelijk te corrigeren, overstuur resulteert meestal in een klein zwiepje terug de andere kant op (de andere rijstrook op...

Uuuh.... minimum profieldiepte is 1,6mm
Altijd meer PK's dan jou!
.. En was als je toch onderstuur hebt met je banden met de meeste grip voor? Dan neem je gas terug of gas los. En wat gebeurt er dan?
De achterkant komt om, omdat deze nog minder grip heeft (dan heb je inmiddels 4 wielen zonder grip...). Dus glijd je rechtdoor of zijwaarts de vangrail in met je AX, welke vervolgens in de fik vliegt en ontploft.

Last edited by Bas_S on WedSep15, 2010 5:19:13 PM, edited 1 time in total.
Altijd meer PK's dan jou!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
tnx Marco ... scheelt mij tikwerk

Mastenhose wrote:Mijn redenatie:
6mm voor, 3 mm achter, bij een voorwielaangedreven auto. Achterwielaangedreven auto: 6mm achter, voor de voorzijde nieuwe banden bestellen...
Alles staat en valt uiteraard met 't gebruik van de auto... Als je altijd tot 't uiterste gaat, zou ik altijd zorgen voor goed rubber... (zowel in de auto als in de slaapkamer....)

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Mijn redenatie was bedoeld zoals Rogier en MNM(tm) dit ook aangaven.
Ik zoek de uitersten niet op met m'n auto, zou veel te jammer zijn om 'm op die manier af te moeten schrijven.
Heb eerlijk gezegd nog nooit echt angstige momenten gehad met bijvoorbeeld uitbreken o.i.d.. Ook de veerpootbrug en draagarmbrug leveren bij mij nog geen problemen op, op bijvoorbeeld rotondes, waar ik voor gewaarschuwd werd toen ik de montage aankondigde...
Natuurlijk, als je op het randje rijdt, dan loop je 't risico om de auto kwijt te raken, maargoed, dat calculeer je dan ook in denk ik zo maar?
Ik zoek de uitersten niet op met m'n auto, zou veel te jammer zijn om 'm op die manier af te moeten schrijven.
Heb eerlijk gezegd nog nooit echt angstige momenten gehad met bijvoorbeeld uitbreken o.i.d.. Ook de veerpootbrug en draagarmbrug leveren bij mij nog geen problemen op, op bijvoorbeeld rotondes, waar ik voor gewaarschuwd werd toen ik de montage aankondigde...
Natuurlijk, als je op het randje rijdt, dan loop je 't risico om de auto kwijt te raken, maargoed, dat calculeer je dan ook in denk ik zo maar?
op het moment van op het randje rijden, dan calculeer je dat inderdaad in marco
daar doelde ik ook niet op..
het TRS verhaal kwam ook door slechte banden EN weersomstandigheden.. en juist die weersomstandigheden doen ut m, het gaat juist om de momenten dat je het niet verwacht.. dus onverwachts meer regen in de snelwegbocht.. ijzel, olie.. dingen waar je niet direct zelf rekening mee kan houden!
Tuurlijk moet je je aanpassen aan de omstandigheden, maar soms zijn deze heel onverwachts anders als van te voren bedacht..

het TRS verhaal kwam ook door slechte banden EN weersomstandigheden.. en juist die weersomstandigheden doen ut m, het gaat juist om de momenten dat je het niet verwacht.. dus onverwachts meer regen in de snelwegbocht.. ijzel, olie.. dingen waar je niet direct zelf rekening mee kan houden!
Tuurlijk moet je je aanpassen aan de omstandigheden, maar soms zijn deze heel onverwachts anders als van te voren bedacht..

IJzel en olie zijn zaken waar zelfs nieuwe banden nix meer mee kunnen hoor.q01z wrote:...en juist die weersomstandigheden doen ut m, het gaat juist om de momenten dat je het niet verwacht.. dus onverwachts meer regen in de snelwegbocht.. ijzel, olie.. dingen waar je niet direct zelf rekening mee kan houden!
Tuurlijk moet je je aanpassen aan de omstandigheden, maar soms zijn deze heel onverwachts anders als van te voren bedacht..

En dat 'onverwachts meer regen in een snelwegbocht'... Huh? Kan het lokaal boven zo'n bocht dan veel meer regenen dan de rest van de weg?

Regen is regen en nat wegdek is nat wegdek. Als je daardoor gewoon je snelheid (en rijgedrag) aanpast, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat je dan voor verrassingen komt te staan in bochten. Trouwens, als er auto's vóór je rijden in de betreffende bocht, dan kun je toch ook wel een beeld krijgen van de wegdeksituatie als er een auto die bocht door gaat?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
