Verlichting flikkert

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Verlichting flikkert

Post by Buks »

Bij mijn ax (14 trs '90) Flikkert alle verlichting op het moment dat deze is ingeschakeld. Het is niet zeer ernstig zoals al in een ander topic beschreven, vandaar dat ik deze nieuwe open. Overdag merk ik er niets van echter 's nachts merk je dat de koplampen niet constant zijn qua helderheid, en dat ook de dashboardverlichting precies hetzelfde flikkert (dat is een andere zekering geloof ik, dus die is het niet). Ik merk niet dat de motor stottert of niet lekker loopt, dus ik neem aan dat de injectie enzo gewoon constant stroom krijgen. Wie weet er wat het dan misschien wel kan zijn?? Ik ben geen held met electriciteit dus alle hulp is welkom. In mijn optiek is de accu goed, de kabels maken goed contact aangezien de motor goed loopt, maar het moet dus elders zitten, HELP MIJ!!
badankt alvast!

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Re: Verlichting flikkert

Post by Eric Vertogen »

Buks wrote:Bij mijn AX (14 trs '90) Flikkert alle verlichting op het moment dat deze is ingeschakeld. Het is niet zeer ernstig zoals al in een ander topic beschreven, vandaar dat ik deze nieuwe open. Overdag merk ik er niets van echter 's nachts merk je dat de koplampen niet constant zijn qua helderheid, en dat ook de dashboardverlichting precies hetzelfde flikkert (dat is een andere zekering geloof ik, dus die is het niet). Ik merk niet dat de motor stottert of niet lekker loopt, dus ik neem aan dat de injectie enzo gewoon constant stroom krijgen. Wie weet er wat het dan misschien wel kan zijn?? Ik ben geen held met electriciteit dus alle hulp is welkom. In mijn optiek is de accu goed, de kabels maken goed contact aangezien de motor goed loopt, maar het moet dus elders zitten, HELP MIJ!!
badankt alvast!


Als dit alleen met draaiende motor gebeurt, dien je de laadstroom door te meten. Normaliter is de spanningsregelaar van de dynamo stuk en ligt de laadstroom een flink stuk hoger. Rij hier niet mee door, want ook je ECU krijgt te veel stroom en kan hierdoor stuk gaan, net zoals je accu en andere stroomverbruikers.
Laadstroom doormeten en daarna dynamo of alleen de spanningsregelaar op de dynamo vervangen.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik heb er eigenlijk niet aan gedacht om te kijken of het zich alleen bij draaiende motor voordoet of ook bij uitgeschakelde, dank voor de tip! Zijn er nog meer suggesties evt? tnx alvast

ps zoals ik al zei ben ik absoluut geen ster met electriciteit, dus hoe en waar meet ik de laadstroom door, en hoeveel zou zoiets moeten zijn eigenlijk?

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik heb net ff gekeken, en hij vertoont het alleen bij draaiende motor, dus dat wijst dan op de dynamo, daar heb ik een voltmeter aan gehangen, en stationair zonder stroomverbruikers aan geeft ie +- 15,5V en als ik alles aanzet gaat ie naar 13,2 ongeveer, weet iemand wat dat te betekenen kan hebben en of die cijfers goed of slecht zijn?

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Buks wrote:ik heb net ff gekeken, en hij vertoont het alleen bij draaiende motor, dus dat wijst dan op de dynamo, daar heb ik een voltmeter aan gehangen, en stationair zonder stroomverbruikers aan geeft ie +- 15,5V en als ik alles aanzet gaat ie naar 13,2 ongeveer, weet iemand wat dat te betekenen kan hebben en of die cijfers goed of slecht zijn?


Precies wat ik al dacht. 15,5 V is te hoog. Max 14-14,5V en zeker niet hoger. Dit duidt er dus op dat de spanningsregelaar van de dynamo stuk is. Vaak kun je deze los vervangen samen met de koolborstel en anders dien je de complete dynamo te vervangen.
Rij niet meer met de auto voordat ie gemaakt is, anders kan er van de elektronica vanalles stuk gaan.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

joh nou hartstikke bedankt! heeft iemand enig idee hoeveel zoiets ongeveer kost? ik ben namelijk student met een klein budget..

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Buks wrote:joh nou hartstikke bedankt! heeft iemand enig idee hoeveel zoiets ongeveer kost? ik ben namelijk student met een klein budget..


Informeer eens op de sloop. Geen idee waar je woont, maar er zijn ook nog altijd Citro?nspecialisten die een 2e hands dynamo danwel spanningsregelaar gebruiken. Scheelt een hoop in de kosten.
Dynamo zal ergens tussen de 20 en 50 euro kosten (2e hands)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

en is een spanningsregelaar veel goedkoper dan een nieuwe dynamo? want aangezien ie er dus wel 15,5V uit kan gooien geeft dus wel aan denk ik dat die nog prima is.. Even een hele domme vraag trouwens, maar waar zit een spanningregulator? Hoe ziet ie eruit en is zoiets apart van een dynamo te vervangen?

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Buks wrote:en is een spanningsregelaar veel goedkoper dan een nieuwe dynamo? want aangezien ie er dus wel 15,5V uit kan gooien geeft dus wel aan denk ik dat die nog prima is.. Even een hele domme vraag trouwens, maar waar zit een spanningregulator? Hoe ziet ie eruit en is zoiets apart van een dynamo te vervangen?


Waarom zou je een nieuwe dynamo nemen?
Overigens wil niet zeggen dat de rest van de dynamo in prima conditie is. Die kan op een gegeven moment gewoon stoppen.
Zonder spanningsregelaar gooit een dynamo er nog veel meer uit, dus daar kun je de conditie van de dynamo niet van afleiden.
Als ik jouw was zou ik gewoon een sloopdynamo monteren en weer verder rijden. Ook garage gebruiken gebruikte spullen.
De spanningsregelaar zit op de dynamo en bevind zich daar waar de dikke kabel die naar de accu gaat, is aangesloten.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

nou de reden dat ik denk dat de dynamo op zich wel prima nog is is dat ik nooit enige startproblemen of wat dan ook heb gehad, maar je hebt gelijk denk ik, ik zal een gebruikte gaan zoeken. Is een dynamo voor een ax 14 trs gelijk aan die van een ax met 1.0 of 1.1 motor?? want volgens mij zouden die wel eens kunnen verschillen namelijk toch?

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Buks wrote:nou de reden dat ik denk dat de dynamo op zich wel prima nog is is dat ik nooit enige startproblemen of wat dan ook heb gehad, maar je hebt gelijk denk ik, ik zal een gebruikte gaan zoeken. Is een dynamo voor een AX 14 trs gelijk aan die van een AX met 1.0 of 1.1 motor?? want volgens mij zouden die wel eens kunnen verschillen namelijk toch?


Ik heb geen idee, daarvoor ken ik de AX te slecht.
Maar hier zullen vast mensen zijn die dat wel weten.
Overigens als je naar een goed (Citroën)demontagebedrijf belt, dan weten ze meteen of er verschil in zit.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Buks wrote:Is een dynamo voor een AX 14 trs gelijk aan die van een AX met 1.0 of 1.1 motor?? want volgens mij zouden die wel eens kunnen verschillen namelijk toch?

Voor de AX wordt dezelfde dynamo voor alle motortypen (behalve diesel) aangegeven in de literatuur. Zit ook in de BX 1.4.
Je kunt je huidige dynamo ook inruilen bij een (elektro)motorrevisiebedrijf, dan krijg je een ruilexemplaar. Kost je 80 euro, maar heb je wel een als nieuwe.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Een ruilexemplaar voor 80 euro :shock:
Gelukkig hebben wij niet de zelfde dealer
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Tnx mensen, met een nieuwe regulator-koolborstel combi van 17,50 alles weer opgelost, er komt nu erg netjes ongeacht de belasting 14,2 volt uit en hij haalt 55A (werd gratis doorgemeten). Tnx voor jullie suggesties.

Post Reply