Mijn Ax Escapade uit 1993 komt niet door de APK vanwege de viergasmeting.
Bij stationair draaien is de CO ongeveer 0,25 %, bij normaal toerental is CO ongeveer 0,40% en bij vol gas is CO te hoog; dan wordt 0,80% gemeten.
De carburateur is vettig, ik denk dat het de remlucht sproeier is die waarschijnlijk verstopt zit. Weet iemand waar de remlucht sproeier zit in de carburateur? Hoe demonteer ik de carburateur? Moet ik die drie bouten in de rand losmaken? En hoe moet ik hem schoonmaken? ik heb geen perslucht apparaat.
MC*JR wrote:De vettigheid is niet het echte probleem. Het is de te hoge CO-meting.
Weten jullie waar dat aan kan liggen? En hoe we het kunnen oplossen?
Wat denk je van gewoon tóch die vettigheid?!
De inlaatluchttemperatuur zit dan ook onder de zooi en kan daardoor een onjuiste meetwaarde afgeven.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Volgens mij kun je het beste gewoon even shell ultimate tanken een tank vol, en dan flink stuk ( minimaal 20KM ) rijden, goed de motor warm draaien en flink toeren maken zodra die warm is.
Geef je de motor even de tijd om alles eruit te gooien aan rommel En op ultimate loopt die net wat beter als andere goedkope benzine van Tango, TinQ en dergelijke.
Terminal wrote:Volgens mij kun je het beste gewoon even shell ultimate tanken een tank vol, en dan flink stuk ( minimaal 20KM ) rijden, goed de motor warm draaien en flink toeren maken zodra die warm is.
Geef je de motor even de tijd om alles eruit te gooien aan rommel En op ultimate loopt die net wat beter als andere goedkope benzine van Tango, TinQ en dergelijke.
Haha inderdaad waar ook
Ultimate of v-power of wat de merken er ook voor een naam aan geven allemaal wel goed!
Zowiezo beter als benzine van TinQ enzo...
Dit is dus een monopoint injectie.
Heeft die wel een lambda geregelde katalysator?
En zo nee, moet die dan wel de 0,5% CO halen?
Of valt die dan tóch binnen andere regels?
Weet die regeltjes ook niet precies meer.
Maar dacht dat enkel auto's (vanaf '93 dat wel) met geregelde lambda systemen (en een monopoint kan weinig regelen) aan die eis moesten voldoen.
Het is een grensgeval. Reinigen en goed warm rijden scheelt trouwens zeker!
We hebben net de AX nog een keer laten keuren op de viergasmeting.
bij stationair was de CO 0.18% en bij vol gas 0,48%
En hij is afgekeurd want hij zij dat de concentratie onder de 0.30% moet blijven. Maar bij de ax moet hij toch onder de 0.50% blijven?
RDW wrote: * Maximaal 0,3% CO bij stationair toerental, bij voertuigen die na 30 juni 2002 in gebruik zijn genomen.
* Maximaal 0,2% CO bij verhoogd toerental (viergasmeting).
Kortom... onzin.
Eis is 0,5% en het zou me niet verbazen als zelfs die onder omstandigheden discutabel is.
Je hebt een zeurneus als APK-keurmeester getroffen lijkt het, waarschijnlijk zouden veel garages het zelfs op een steekproef durven laten aankomen.
2Black wrote:Dit is dus een monopoint injectie.
Heeft die wel een lambda geregelde katalysator?
En zo nee, moet die dan wel de 0,5% CO halen?
Of valt die dan tóch binnen andere regels?
Weet die regeltjes ook niet precies meer.
Maar dacht dat enkel auto's (vanaf '93 dat wel) met geregelde lambda systemen (en een monopoint kan weinig regelen) aan die eis moesten voldoen.
Het is een grensgeval. Reinigen en goed warm rijden scheelt trouwens zeker!
Volgens mij een Bosch MA2.2 Mono-Jetronic systeem, mèt lambda.
En die kunnen op zich best wel aardig regelen hoor.
Alleen als de lambda een beetje oud begint te worden, kan die wel eens afwijkende waarden naar de ECU terug sturen, waardoor deze niet optimaal meer kan regelen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
MNM(tm) wrote:
Volgens mij een Bosch MA2.2 Mono-Jetronic systeem, mèt lambda.
En die kunnen op zich best wel aardig regelen hoor.
Ik heb dus totaal geen verstand van wat er precies op een AX zit qua lambda .
Maar hoe dan ook, want daar ging het nu om, uiteindelijk bleef deze auto onder alle omstandigheden onder de 0,5% en dus is het goedkeur.
RDW wrote: * Maximaal 0,3% CO bij stationair toerental, bij voertuigen die na 30 juni 2002 in gebruik zijn genomen.
* Maximaal 0,2% CO bij verhoogd toerental (viergasmeting).
Kortom... onzin.
Eis is 0,5% en het zou me niet verbazen als zelfs die onder omstandigheden discutabel is.
Je hebt een zeurneus als APK-keurmeester getroffen lijkt het, waarschijnlijk zouden veel garages het zelfs op een steekproef durven laten aankomen.
Dat klopt wel... auto uit 93 is viergasmeting verplicht als hij een lambda en een kat heeft.
Maareeh WTF, meting bij VOLGAS Ja.. uuh dan haalt ie z'n CO niet.
Rond de 3000 toeren (deellast) moet ie gemeten worden.
Er bestaat geen volgas meting
Ik heb redelijk wat steekproeven gezien bij Renard en ik kan je vertellen dat veel van die RDW-mannen 'm echt flink vloeren hoor!
Die gaan wel wat verder dan 3000tpm.
Zelfs bij oude diesels hoor je dan zo'n arme motor 10 seconden lang (en soms zelfs meer) kreunen onder de druk. Ben wel eens bang geweest dat er iets stuk gemaakt werd.
Tuurlijk trappen ze een AXje niet 20 seconden lang naar de 6000tpm maar 4-4500 doen ze zeker.
Maar elke RDW-controleur is anders, sommigen zijn echte azijnzeikers .