AXje vonkt niet meer

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

AXje vonkt niet meer

Post by grietje »

AXje (1.0E '87) vonkt niet meer...

Hij had de dag ervoor nog gewoon gelopen, en wil nu niet meer starten.
Benzine krijgt ie wel, maar vonken niet. Hij vonkt al niet bij de bobine.

ontstekingsmodule vervangen voor nieuwe hielp niet. De spoel geeft 0.5v af, ontstekingsmodule krijgt + en - en geeft knippersignaal af.

Bij de bobine zit er 1 12v, verder kan ik geen massa of knipper signaal (massa) vinden aan de bobine. Klopt dat?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Aan je bobine zit een klein bruin multistekkertje met, ik dacht, 4 draden.
Kans is groot dat ze allemaal zwart zijn zo-uit-het-blootje-hoofdje..
Eén ervan is geschakeld plus van je accu, één ervan is het ingaand signaal vanuit je ontsteking/ verdeler, nummer drie is ingaand vanaf module (signaalversterker) en de laatste is een min.
Welke wat is moet je efkes meten.

Je bobine is gewoon een transformator: op de ingaande spoel staat 9V (dat lees je goed), uitgaand is +/- 30kV laagspanning.
Wil je stroom opwekken in een spoel, dan zul je een gesloten kringloop moeten creëren.
Dus...er moet een plus en een min aanwezig zijn.

Denk dat je bobine kaduuk is meiske, of de pick-up op je verdelerhuis is onderbroken (stekkertje los).
Module en bobine horen bij elkaar...."slijten" op elkaar in.
Als je de module vervangt, is het dus raadzaam ook je bobine te vervangen.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

er zitten idd 4 draadjes aan, 1tje meet ik geschakelde 12v op, maar een massa heb ik nergens.

In de haynes staat ook niet duidelijk welke het moet zijn

Er staat:
1 niets op aangesloten
2 -> ontstekingsmodule
3 -> geschakelde plus en onstekingsmodule
4 -> condensator

Bij de 1.0 is het:
1 een rood draadje, lijkt zelf aangelegd (er heeft ooit een sirene alarm ingezeten), lijkt interieur in te gaan.
2 geen massa geen plus, is afgetapt naar de solenoid op de carb, en die solenoid schakeld als ik er een massa op zet. Maar massa op dit pooltje zetten start de auto nog niet van.
3, inderdaad 2 draadjes en dit is 12v
4 zit nergens op

dus het lijkt mij dat er echt iets mist?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

gevalletje draadbreuk?

ik vermoed eigenlijk dat de massa naar de bak niet helemaal lekker is, die zou ik eerst even controleren.

Verder, zoals Pascal al zegt, lijkt het me dat de bobine niet meer 100 is, weet je wel zeker dat de gewisselde module goed is?

ik dacht, dat pin 1 ook een geschakelde + vanaf het contactslot was.. maar ik zal zo ff een haynes pakken
Image

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

herstel;

4m1: toerenteller --> heeft de 1.0 niet
4m2: module
4m3: contactgeschakelde + bobine/module
4m4: condensator

maar wacht, ik haal wel ff mn kabelboompje vd ontsteking uit de GTW
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

...een AX 1.0E. Da's een phase 1 toch?
ff denken... Da's dus carb. met verdeelkap.

Pin 2 van de ontstekingsmodule zit aan massa, pin 3 aan de geschakelde +12V en pin 1 gaat naar de bobine (aldaar op pin 2).

Code: Select all

1. drive output naar bobine
2. Massa
3. Geschakelde +12V
De aansluitingen van de bobine zijn als volgt:

Code: Select all

1. Toerenteller aansturing
2. drive input vanaf onstekingsmodule
3. Geschakelde +12V
4. Naar ontstoor-condensator
Dat je op de bobine geen massa kunt vinden is juist: de ontstekingsmodule trekt namelijk pin 2 van de bobine naar massa en laat deze weer 'los' op het moment dat de vonk opgewekt moet worden.

Om te testen of de onststekingsmodule dus wel op de juiste manier de bobine aanstuurt, kun je een lampje gebruiken, waarvan je de ene kant aan de +12V hangt en de andere kant aansluit op pin 2 van de stekker die op de bobine zit. Tijdens starten zou het lampje nu moeten opflitsen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

ontstekingskabelboom vd GTW, ff uit de auto geknipt..
Image

nee echt, meer draadjes zijn het niet :)
Image

als ik zo ff naloop;

bobine:
4m1: toerenteller, direct aangesloten naar binnen
4m2: module, 3N1
4m3: module (vert) 3N3, geschakelde + (bij mij flipswitch) gris
4m4: weerstand (vert), solenoid (niet aangesloten) gris

module:
3N1: vanaf 4m2
3N2: massa!! heel dun draadje... direct op de bak
3N3: vanaf 4m3

dus;
4m3: moet 12v krijgen.

overigens, om de bobine te controleren kan je de primaire en secundaire weerstand doormeten; waarbij respectievelijk 0.8ohm en +- 6500ohm
secundaire weerstand meet je door vanaf de bobine uitgang te meten tot 4m3, deze moet dus ongeveer 6500ohm zijn
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Thanx allemaal!
MNM(tm) wrote:
Om te testen of de onststekingsmodule dus wel op de juiste manier de bobine aanstuurt, kun je een lampje gebruiken, waarvan je de ene kant aan de +12V hangt en de andere kant aansluit op pin 2 van de stekker die op de bobine zit. Tijdens starten zou het lampje nu moeten opflitsen.
dat is dus het rare, vanaf de ontstekingsmodule knipperde die wel, maar aan de bobine niet. Punt is dus alleen dat ik niet weet op welke pool van de bobine stekker dat signaal binnenmoet komen, gezien het niet helemaal klopt.
Als ik dit van jullie lees moet dat dus pool 2 worden, en pool 1 en 4 kunnen net zo goed weg.
Nog even proberen morgen
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

De draad aan pin 1 op de bobine kan inderdaad weg, maar die van pin 4 naar de condensator MOET blijven, omdat de bobine een deel van z'n (rest-)lading in de condensator opslaat èn die condensator meteen de boel ontstoort, zodat je geen vonkenregen over de speakers van je autoradio te horen krijgt. ;) (En DigiTenne kijkend Nederland niet meteen boos uit het raam kijkt als jij met de 1.0E langs rijdt. :lol:)

Recently done:

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

? ? ?

Een AX heeft, in welke uitvoering dan ook, geen condensator (toch?!)
Want een AX heeft de Visa11- ontsteking en die is contactpunt- en dus condensatorloos...
Je module zorgt voor signaalversterking, maar dan praat je ècht over enkele mV's..
Pick-up systemen hebben maar een laag voltage nodig om te werken, wat ongeveer overeenkomt met de primaire spanning op een bobine (=9V).
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

@pascal, die zit er wel op en heb je ook nodig, anders blaas je niet alleen je speakers maar ook je module op bij 7000rpm ;)
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Pascal, check de electrische schema's maar, pin 4 van de bobine zit aan een ontstoringscondensator (nr. 285 in het schema). Die condensator zit op de voorkant van de beugel waarop je bobine zit geschroefd.
Image Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Jongens,

Bedankt voor alle hulp, hij loopt weer. Het was toch gewoon de bobine die overleden was...

Wat betreft de condensator... de 1.0e heeft geen condensator, nooit gehad ook. Ik denk dat die van Pascal die dus net zo ook niet heeft. Pool 1 en 4 zijn nu dus niet gebruikt, maar dat waren ze ook niet.
=

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

grietje wrote:Jongens,

Bedankt voor alle hulp, hij loopt weer. Het was toch gewoon de bobine die overleden was...
Zei ik toch meiske...
Wat betreft de condensator... de 1.0e heeft geen condensator, nooit gehad ook. Ik denk dat die van Pascal die dus net zo ook niet heeft. Pool 1 en 4 zijn nu dus niet gebruikt, maar dat waren ze ook niet.
:lick

Volgens mij heeft de oude 1.1 carb ook geen condensator, ik 'doe' niet aan injectiemodellen dus weet daar ook niet veel vanaf....
Op zich wel logisch dat een injectiemodel een ontstorings-'device' nodig heeft, anders zou je ECU ook rare dingen gaan doen...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Heb er ff de schema's van de Haynes bij gepakt...
Volgens het "Typical wiring diagram for models up to July 1991 (except GT) - circuit 2" op pagina WD*2 hebben AX phase 1 carb's wel degelijk een ontstoorcondensator nodig! Staat in het schema aangegeven met onderdeel 285, aangesloten op pin 4 van de bobinestekker.

Recently done:

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

op de foto's van mijn 1.0'tjes kon ik ze idd ook terugvinden..

echter, de auto's van Yvonne (romy) en Pascal zijn natuurlijk ECHT heel oud, dus misschien nog van voor de modificatie!
grote kans dus, dat de modificatie niet is doorgevoerd door de dealer... zoals zo vaak
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Heb hier de schema's van de AX voor m'n neus... Betreft de eerste mededeling van november 1986 en zowel voor de "AX 14 TZS" en "AX alle typen, behalve 14 TZS" zit er op pen 4 van de bobine een condensator.

Hij moet er dus echt ergens zitten (Lees: hoort er fabrieksaf in te zitten)... bij zowel Pascal als Romy (en verder ook iedere andere AX'en met dit type bobine)...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Nouja, hij zal er vast behoren te zitten, maar hij zit er niet ;) En ik heb de bobine volgens mij nog nooit gewisseld, dus hij zal zo ook wel geleverd zijn, ooit?
Ahja, die paar maandjes dat ie nog rijdt....

Ohja, sorry Pascal, je had helemaal gelijk :lol:
=

degene
AX Master
AX Master

Post by degene »

grietje wrote:Ahja, die paar maandjes dat ie nog rijdt....
Que? :o

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Ik sluit me nu per direct en volledig aan bij de opmerking van degene: PARDON?

Recently done:

Post Reply