Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie
Moderator: webmasters
Het slechte nieuws is dat Flodder (bij Renard) absoluut niet door de APK te halen is. Dat betekend in principe een afschrijving van bijna €4500 ineens
en dat kunnen we ons eigenlijk op geen enkel niveau permitteren.
Omdat ik vandaag toch bij Renard was met Rokkie en men daar ineens tot de conclusie kwam dat de agenda van deze week eigenlijk niet haalbaar ging zijn werd me gevraagd Flodder maar te gaan halen zodat de APK van komende vrijdag naar voren getrokken kon worden.
Op zich geen punt, knipperlichtje en gordels achter waren mij bekend...
Problematisch echter werd ineens het uitlaatspruitstuk, vorig jaar min of meer vluchtig terzijde geschoven, dat bij grondige inspectie niet alleen lekt maar zelfs minimaal 3 van de 8 bevestigingsbouten mist en eigenlijk gewoon in verregaande staat van ontbinding is.
En dus besloot René, die is tenslotte de APK-keurmeester wiens handtekening eronder moet komen te staan, dat dit een absolute brug te ver was.
Einde verhaal, en na jaren Renard Automobiles weet ik dat René in dat soort zaken zeer correct en zakelijk is mét oog voor de klant. Ik leg me dus neer bij dat oordeel, hoe negatief het ook voor mij is.
Het uilaatspruitstuk van een CX 2-liter zit aan de achterkant van het blok en is niet te verwijderen zonder minstens het motorblok los te maken en deels naar voren te kantelen. Daarenboven (mooi woord vind ik dat..) blijft dan nog de vraag of het spruitstuk er überhaupt af te halen is zonder de bouten af te breken en dus de kans bestaat dat dan alsnog het hele blok eruit moet om eraan te kunnen werken. Sleuteltechnisch is dat eigenlijk het enige echte nadeel aan de CX, de plaatsing van de motor die tot gevolg heeft dat voor een aantal zaken het motorblok er echt uit moet (o.a. de koppeling).
Bij Flodder zou dat onzin zijn..., de motor is al niet best en de koppeling en motorsteun(en) zullen ook wel ver heen zijn. Dan zou je beter het hele blok sowieso kunnen lichten en er een ander blok inhangen (Nard heeft op zolder nog een 2200 liggen die ik mag hebben tegen kostprijs) maar dan moet je ook gelijk de koppeling, steunen, distributie en pakkingen meenemen.
Prijsverschil tussen die 2 varianten is eigenlijk te verwaarlozen omdat de kosten vooral in de tijd zitten en dat komt neer op 1,5 dag. Kosten komen dus hoe dan ook op minstens €1000 en bij variant 2 op zeg maar €1200 met vrienden-tarief. Gaan we niet doen, heb het geld niet en Flodder is het niet waard.
Kortom, m'n eerste echte complete miskoop is nu een nog veel grotere miskoop geworden want nu afgeschreven en waardeloos.
Zal Flodder waarschijnlijk op Marktplaats zetten zodat een creatieveling die op zoek is naar een oldtimer kenteken van een CX Familiale (op lpg) z'n gang kan gaan, hopelijk krijg ik er dan nog iets voor.

Omdat ik vandaag toch bij Renard was met Rokkie en men daar ineens tot de conclusie kwam dat de agenda van deze week eigenlijk niet haalbaar ging zijn werd me gevraagd Flodder maar te gaan halen zodat de APK van komende vrijdag naar voren getrokken kon worden.
Op zich geen punt, knipperlichtje en gordels achter waren mij bekend...

Problematisch echter werd ineens het uitlaatspruitstuk, vorig jaar min of meer vluchtig terzijde geschoven, dat bij grondige inspectie niet alleen lekt maar zelfs minimaal 3 van de 8 bevestigingsbouten mist en eigenlijk gewoon in verregaande staat van ontbinding is.
En dus besloot René, die is tenslotte de APK-keurmeester wiens handtekening eronder moet komen te staan, dat dit een absolute brug te ver was.
Einde verhaal, en na jaren Renard Automobiles weet ik dat René in dat soort zaken zeer correct en zakelijk is mét oog voor de klant. Ik leg me dus neer bij dat oordeel, hoe negatief het ook voor mij is.
Het uilaatspruitstuk van een CX 2-liter zit aan de achterkant van het blok en is niet te verwijderen zonder minstens het motorblok los te maken en deels naar voren te kantelen. Daarenboven (mooi woord vind ik dat..) blijft dan nog de vraag of het spruitstuk er überhaupt af te halen is zonder de bouten af te breken en dus de kans bestaat dat dan alsnog het hele blok eruit moet om eraan te kunnen werken. Sleuteltechnisch is dat eigenlijk het enige echte nadeel aan de CX, de plaatsing van de motor die tot gevolg heeft dat voor een aantal zaken het motorblok er echt uit moet (o.a. de koppeling).
Bij Flodder zou dat onzin zijn..., de motor is al niet best en de koppeling en motorsteun(en) zullen ook wel ver heen zijn. Dan zou je beter het hele blok sowieso kunnen lichten en er een ander blok inhangen (Nard heeft op zolder nog een 2200 liggen die ik mag hebben tegen kostprijs) maar dan moet je ook gelijk de koppeling, steunen, distributie en pakkingen meenemen.
Prijsverschil tussen die 2 varianten is eigenlijk te verwaarlozen omdat de kosten vooral in de tijd zitten en dat komt neer op 1,5 dag. Kosten komen dus hoe dan ook op minstens €1000 en bij variant 2 op zeg maar €1200 met vrienden-tarief. Gaan we niet doen, heb het geld niet en Flodder is het niet waard.
Kortom, m'n eerste echte complete miskoop is nu een nog veel grotere miskoop geworden want nu afgeschreven en waardeloos.

Zal Flodder waarschijnlijk op Marktplaats zetten zodat een creatieveling die op zoek is naar een oldtimer kenteken van een CX Familiale (op lpg) z'n gang kan gaan, hopelijk krijg ik er dan nog iets voor.

Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Nee, dat vond ik zelf eigenlijk ook al....Mastenhose wrote:Het zit je niet mee Collin!

Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Die CX zit ik niet zo mee Raoel....raoel wrote:Hmm, dat is heel jammer om een CX te laten gaanMaar wel begrijpelijk natuurlijk..
De berg centen die erin zit waarvan ik nog niet eens de kosten van de lpg-inbouw terug zal zien is wat pijn doet.
Maar ja... life goes on...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Kans op slagen is nihil Marco, kans op ergere schade is erg groot.
En om die poging te doen moet het blok al los en gekanteld. En dan heb je nog geen ander spruitstuk, pakkingen en bouten/draadeindes. Dat is dus eigenlijk net zoveel werk als demontage.
Zelfs als het blok los zit kun je er niet of nauwelijks bij, moet waarschijnlijk ten dele van onderen (dus op een brug).
En om die poging te doen moet het blok al los en gekanteld. En dan heb je nog geen ander spruitstuk, pakkingen en bouten/draadeindes. Dat is dus eigenlijk net zoveel werk als demontage.
Zelfs als het blok los zit kun je er niet of nauwelijks bij, moet waarschijnlijk ten dele van onderen (dus op een brug).
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Shit Collin wat een pech, zonde van de CX maar nog erger is de financiele klap.
Sterkte gewenst.
Groetjes, Henk
Sterkte gewenst.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Maar ja .... "elk nadeel heb ze voordeel" zei de Heilige JC ooit.
In dit geval zeker voor AX-Clubbers...
Want...
Vandaag heb ik Flodder in de schuur gedumpt en daarna voor het eerst in ruim 1 jaar is...
Nigel gestart!
Accu uit Flodder erin, startmotor een tijdje laten ronddraaien, beetje pruttelen en hopla! Lopen! Lang leve KDFi!
Accu vastgemaakt, (meer) benzine erin met fors wielspin het steenfabriek terrein overgestoken. Daarna even langs Renard gereden waar René een APK-check heeft gedaan omdat hij daar even tijd voor had.
Weinig mis mee! Mistlampje achter, massaprobleempje knipperlicht RA, gaatje in linker aandrijfashoes en als enige echte technisch defect een niet functionerende handrem linksachter. Zelfs de remmenbank was probleemloos met minder dan 5% verschil achter.
Niet gek.
Ga morgen bij MiniMania aan de slag om het APK-lijstje af te vinken.
En dan ga ik dus weer AX rijden
, hoewel ik wel opkijk tegen het enorme benzine verbruik van Nigel... 
p.s. mbt CX 25 GTi Turbo2 Familiale Exclusive KDFi...
daar zitten nu ook de stootstrips en type aanduidingen op, dus TURBO op de zijkanten en het CX 25 GTi Turbo2 plakkaat op de achterklep. Nu alleen nog het GTi logo op de luchthapper van de motorkap.
Kennelijk is de planning dat het apparaat over een week of 3 naar de bekleder gaat voor het interieur.
In dit geval zeker voor AX-Clubbers...
Want...
Vandaag heb ik Flodder in de schuur gedumpt en daarna voor het eerst in ruim 1 jaar is...
Nigel gestart!
Accu uit Flodder erin, startmotor een tijdje laten ronddraaien, beetje pruttelen en hopla! Lopen! Lang leve KDFi!
Accu vastgemaakt, (meer) benzine erin met fors wielspin het steenfabriek terrein overgestoken. Daarna even langs Renard gereden waar René een APK-check heeft gedaan omdat hij daar even tijd voor had.
Weinig mis mee! Mistlampje achter, massaprobleempje knipperlicht RA, gaatje in linker aandrijfashoes en als enige echte technisch defect een niet functionerende handrem linksachter. Zelfs de remmenbank was probleemloos met minder dan 5% verschil achter.
Niet gek.
Ga morgen bij MiniMania aan de slag om het APK-lijstje af te vinken.
En dan ga ik dus weer AX rijden


p.s. mbt CX 25 GTi Turbo2 Familiale Exclusive KDFi...
daar zitten nu ook de stootstrips en type aanduidingen op, dus TURBO op de zijkanten en het CX 25 GTi Turbo2 plakkaat op de achterklep. Nu alleen nog het GTi logo op de luchthapper van de motorkap.
Kennelijk is de planning dat het apparaat over een week of 3 naar de bekleder gaat voor het interieur.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Vanmorgen aan de slag met APK puntjes.
Gek... ruitensproeier doet het zomaar ineens wél!
Mistlamp achter? Goh... kom ik er na een tijdje zomaar achter dat om de een of andere reden m'n mistlamp en breedstraler knoppen verkeerd zitten aangesloten. Geen wonder dat er achter niets gaat branden als de mistlamp knop ineens voor licht uit de breedstralers zorgt...
Massa probleem rechts-achter(knipper)licht? Geen idee, niks van gezien maar wel nog even alles losgehad en schoongemaakt.
Wissertje erop, iets te kort want bij Renard was de V55 op. Perfect!
Linksachter remtrommel eraf voor het echte probleem, de handrem. Handremkabel links had geen enkele beweging meer in zich. Uiteindelijk na veel getrek en grote hoeveelheden Innotec 'de-block' en daarna nog 'high-tef' en weer veel heen en weer gedoe uiteindelijk de handremkabel weer gangbaar gemaakt. Boel gemonteerd en nog beetje bijgesteld.
Remmenbank bij Renard was daarna o.k..
Toen nog de 4-gastester... gelukkig is Nigel officieel een carb volgens S6 richtlijn....
.... dus de stationair CO-waarde van rond de 3 was ook o.k...
Dus, Nigel heeft APK!
Niet gek na 1,5 jaar stilstand, kosten van 1 ruitenwisserblad!
Gek... ruitensproeier doet het zomaar ineens wél!
Mistlamp achter? Goh... kom ik er na een tijdje zomaar achter dat om de een of andere reden m'n mistlamp en breedstraler knoppen verkeerd zitten aangesloten. Geen wonder dat er achter niets gaat branden als de mistlamp knop ineens voor licht uit de breedstralers zorgt...


Massa probleem rechts-achter(knipper)licht? Geen idee, niks van gezien maar wel nog even alles losgehad en schoongemaakt.
Wissertje erop, iets te kort want bij Renard was de V55 op. Perfect!
Linksachter remtrommel eraf voor het echte probleem, de handrem. Handremkabel links had geen enkele beweging meer in zich. Uiteindelijk na veel getrek en grote hoeveelheden Innotec 'de-block' en daarna nog 'high-tef' en weer veel heen en weer gedoe uiteindelijk de handremkabel weer gangbaar gemaakt. Boel gemonteerd en nog beetje bijgesteld.
Remmenbank bij Renard was daarna o.k..
Toen nog de 4-gastester... gelukkig is Nigel officieel een carb volgens S6 richtlijn....


Dus, Nigel heeft APK!
Niet gek na 1,5 jaar stilstand, kosten van 1 ruitenwisserblad!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
En nu....
Hoe werkt dat MegaTune ook al weer?
Want ik zit wel naar dat venster te turen nu ik de R2H in de haast maar weer uit de kast heb getrokken..., alleen weet ik niet meer hoe ik de stationair settings (of eigenlijk de gas-los bij afremmen settings) ook al weer moest bijregelen
.
Of was dat gewoon vooral de Fuel VE-table die laag in de toeren en bij 0% MAP wat rijker moest staan? Ik was dat nog niet geperfectioneerde afstelpuntje van destijds alweer vergeten...
Jongens... wees maar blij met je Bosch/MM ECU! Daar zit alles gewoon vast! (nee hoor, dat meen ik niet... KDFi/MegaSquirt/VEMS is best leuk
)

Hoe werkt dat MegaTune ook al weer?

Want ik zit wel naar dat venster te turen nu ik de R2H in de haast maar weer uit de kast heb getrokken..., alleen weet ik niet meer hoe ik de stationair settings (of eigenlijk de gas-los bij afremmen settings) ook al weer moest bijregelen

Of was dat gewoon vooral de Fuel VE-table die laag in de toeren en bij 0% MAP wat rijker moest staan? Ik was dat nog niet geperfectioneerde afstelpuntje van destijds alweer vergeten...

Jongens... wees maar blij met je Bosch/MM ECU! Daar zit alles gewoon vast! (nee hoor, dat meen ik niet... KDFi/MegaSquirt/VEMS is best leuk


Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Mastenhose wrote:...'magic' verloren is nu 't verbrede staal er onderuit is...

Dat had je nu niet moeten zeggen...

Was vanmorgen 1 van de 1ste dingen waaraan ik dacht...
Toen ik ze vorig jaar verkocht was dat ook omdat ik aannam dat Nigel wel opgepikt zou worden door iemand voor de technische delen (KDFi-TU kabelboom, SuperSprint spruitstuk, 1.3 kop + inlaat, Koni-geel dempers, korte alu-bak, Rallye vliegwiel) en ze daarom niet meer nodig te hebben.
Waar zijn ze überhaupt gebleven? Ze werden al snel weer doorverkocht.
En het ergste is... van de Mik doet't niet meer en dus krijg je niet zomaar nieuwe.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Ook nog even aandacht voor de AX-Club motor(management)meeting.
Omdat de CX 25 GTi Turbo 2 Familiale Exclusive bi-fuel K-DFi eind september richting bekleder gaat en daar zeker een maand zal blijven gaat de planning voor een meeting als snel richting november.
Tijdens Jeroen Bosma's ([url=http:www.bs-autotune.nl]BS-Autotune[/url], K-DFi importeur en ADHD-techneut) aanwezigheid bij Renard Automobiles bleek dat het de nodige massage zal vergen hem op de meeting te krijgen, hij heeft z'n agenda kennelijk iets te volgeboekt. Nard zal daar echter proberen achteraan te zitten.
Er staat, buiten de CX, natuurlijk Nard's SM en een kale DS21 i.e. 5-bak Hydraulique met MegaSquirt en inmiddels is Nigel weer rijdend. Tevens heb ik Rooney (1.6 16v VEMS) per PB gepolst of hij aanwezig wil zijn.
Hoe dan ook, tevens vanwege meetingdrukte bij AX-Club zelf (Malmédy), gaat het nog even duren.
Zo gauw er meer bekend is over terugkeer CX gaan we (Rio97 is als het goed is club-official voor dit gebeuren) iets definitiefs plannen en misschien ook nog wel bijkomende zaken meenemen.
Omdat de CX 25 GTi Turbo 2 Familiale Exclusive bi-fuel K-DFi eind september richting bekleder gaat en daar zeker een maand zal blijven gaat de planning voor een meeting als snel richting november.
Tijdens Jeroen Bosma's ([url=http:www.bs-autotune.nl]BS-Autotune[/url], K-DFi importeur en ADHD-techneut) aanwezigheid bij Renard Automobiles bleek dat het de nodige massage zal vergen hem op de meeting te krijgen, hij heeft z'n agenda kennelijk iets te volgeboekt. Nard zal daar echter proberen achteraan te zitten.
Er staat, buiten de CX, natuurlijk Nard's SM en een kale DS21 i.e. 5-bak Hydraulique met MegaSquirt en inmiddels is Nigel weer rijdend. Tevens heb ik Rooney (1.6 16v VEMS) per PB gepolst of hij aanwezig wil zijn.
Hoe dan ook, tevens vanwege meetingdrukte bij AX-Club zelf (Malmédy), gaat het nog even duren.
Zo gauw er meer bekend is over terugkeer CX gaan we (Rio97 is als het goed is club-official voor dit gebeuren) iets definitiefs plannen en misschien ook nog wel bijkomende zaken meenemen.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
@Marco:
nee, geen First velgen...
deze (nog steeds met winterbanden, de foto is van ca. 13 augustus 2006 tijdens een Nieuwegein-meeting):

nee, geen First velgen...
deze (nog steeds met winterbanden, de foto is van ca. 13 augustus 2006 tijdens een Nieuwegein-meeting):

Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh