Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'96 1.5D,'91 4x4
Moderator: webmasters
Dat had ook gekund, maar dan zou dat met de bijbehorende verstuivers moeten gebeuren, anders moet de boel compleet opnieuw afgesteld worden door een diesel-specialist (met de nodige flinke kosten!).
Aangezien 1 van de oude verstuivers ook al lekte, was dat trouwens sowieso al geen optie.
@Raoul: nope, dat is bij 'n Nippondenso niet het geval, "even een draadje doorverbinden". De startonderbreker van de/een Nippondenso doet een constante en vrij drukke communicatie met een aanstuur-module die ergens in de draadboom van de Micra verstopt zit. De enige manier om die startonderbreker te "omzeilen" is een halve dag met de slijptol aan de gang gaan, de onderbrekermodule eruit slopen en de plunjer (jawel, zo'n zelfde ding als op een Bosch/Lucas pomp!) direct aansluiten op de bedrading van de AX-draadboom.
Terug @jk: 't is een TUD5 blok, een 1.5D dus.
Als ik er hetzelfde rijgedrag op na hou als met m'n witte diesel (ook een 1.5D, maar dan met Lucas pomp), dan haalt 'ie de 1:23½ wel. Een stukkie minder zuinig dus, maar daar staat wel tegenover dat 'ie een stuk feller is. Waarschijnlijk staat de pomp wat vrijgeviger afgesteld, omdat de Nissan Micra zo'n 125kg zwaarder (!) is dan een AX diesel en dat toch ook fatsoenlijk van z'n plek te krijgen moet zijn.
Aangezien 1 van de oude verstuivers ook al lekte, was dat trouwens sowieso al geen optie.
@Raoul: nope, dat is bij 'n Nippondenso niet het geval, "even een draadje doorverbinden". De startonderbreker van de/een Nippondenso doet een constante en vrij drukke communicatie met een aanstuur-module die ergens in de draadboom van de Micra verstopt zit. De enige manier om die startonderbreker te "omzeilen" is een halve dag met de slijptol aan de gang gaan, de onderbrekermodule eruit slopen en de plunjer (jawel, zo'n zelfde ding als op een Bosch/Lucas pomp!) direct aansluiten op de bedrading van de AX-draadboom.
Terug @jk: 't is een TUD5 blok, een 1.5D dus.
Als ik er hetzelfde rijgedrag op na hou als met m'n witte diesel (ook een 1.5D, maar dan met Lucas pomp), dan haalt 'ie de 1:23½ wel. Een stukkie minder zuinig dus, maar daar staat wel tegenover dat 'ie een stuk feller is. Waarschijnlijk staat de pomp wat vrijgeviger afgesteld, omdat de Nissan Micra zo'n 125kg zwaarder (!) is dan een AX diesel en dat toch ook fatsoenlijk van z'n plek te krijgen moet zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: SatJun06, 2009 7:00:16 PM
- Location: Apeldoorn
Moet nog even een kleine aanpassing doen aan de uitlaatlijn, want die rammelt nog ergens tegenaan. En aangezien 't stationair toerental nogal laag ligt wegens ontbreken van de koudestart-regeling (vooralsnog), gaat de boel lekker staan resoneren.
's kijken of ik komend weekend nou eindelijk weer eens een keer met rust gelaten wordt, zodat ik in ieder geval de uitlaatlijn kan corrigeren (en misschien dat ik de stoelen er ook nog ff uit trek om de geleiderails ff schoon te maken en opnieuw in te vetten. (Schuiven kunnen beide stoelen nu namelijk gewoon NIET. )
En als de stoelen er dan tóch uit zijn, kan ik net zo goed meteen ook ff de draadboom voor elek.ramen onder 't kleed leggen. (En als die er dan tóch ligt, kan ik net zo goed ook meteen ff de elek.raammechanismes plaatsen (en dan ook maar meteen de TGS deurpanelen!)
's kijken of ik komend weekend nou eindelijk weer eens een keer met rust gelaten wordt, zodat ik in ieder geval de uitlaatlijn kan corrigeren (en misschien dat ik de stoelen er ook nog ff uit trek om de geleiderails ff schoon te maken en opnieuw in te vetten. (Schuiven kunnen beide stoelen nu namelijk gewoon NIET. )
En als de stoelen er dan tóch uit zijn, kan ik net zo goed meteen ook ff de draadboom voor elek.ramen onder 't kleed leggen. (En als die er dan tóch ligt, kan ik net zo goed ook meteen ff de elek.raammechanismes plaatsen (en dan ook maar meteen de TGS deurpanelen!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: SatJun06, 2009 7:00:16 PM
- Location: Apeldoorn
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Hahaha... LOL!
Maarrehm... Gisteraaf toch maar weer eens aan de witte diesel gesleuteld.
Opnieuw de hele remmerij aan voorzijde eraf gehaald en schoon gemaakt.
Het hevige trillen tijdens remmen wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de linker remklauw een beetje speling heeft op de glijbussen. Moet ik dus een andere klauw voor hebben.
Na de werkzaakheden 't ding maar eens gestart (na bijna 3 maanden stil gestaan te hebben): op zich geen probleem. Alleen schudt de motor behoorlijk als 'ie stationair loopt. Het lijkt erop dat er een verstuiver naar de knoppen is.
Verder nog steeds een andere carterpan nodig voor de groene diesel.
Dus voorlopig rij ik nog steeds rond in de GTI-Volcane (die me eigenlijk gewoon te duur is kwa brandstofkosten om daar dagelijks mee naar m'n werk te rijden.)
Maarrehm... Gisteraaf toch maar weer eens aan de witte diesel gesleuteld.
Opnieuw de hele remmerij aan voorzijde eraf gehaald en schoon gemaakt.
Het hevige trillen tijdens remmen wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de linker remklauw een beetje speling heeft op de glijbussen. Moet ik dus een andere klauw voor hebben.
Na de werkzaakheden 't ding maar eens gestart (na bijna 3 maanden stil gestaan te hebben): op zich geen probleem. Alleen schudt de motor behoorlijk als 'ie stationair loopt. Het lijkt erop dat er een verstuiver naar de knoppen is.
Verder nog steeds een andere carterpan nodig voor de groene diesel.
Dus voorlopig rij ik nog steeds rond in de GTI-Volcane (die me eigenlijk gewoon te duur is kwa brandstofkosten om daar dagelijks mee naar m'n werk te rijden.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Pfffffffff... Wat een gedoe allemaal. De Nissan-AX staat nog steeds op een andere carterpan te wachten;
Gisteraaf de rechter remklauw van de witte diesel al voorzien van een nieuwe glijbus, speciaal vet (ziet eruit als witte vaseline, maar schijnt iets speciaals van Loctite te zijn) en twee nieuwe bouten. Dat loopt al een heel stuk soepeler zeg! Véél beter dan met de oude bouten!!! (Kan me vaag herinneren dat ik ergens eens in de Haynes heb gelezen dat die bouten na loshalen van de remklauw sowieso ALTIJD vervangen moeten worden door nieuwe?!) Morgenochtend de linker remklauw nog 'even' doen en dan een proefrit maken om te kijken of dat debiele rammelen (het is niet eens meer trillen te noemen, want de boel gaat zó erg te keer dat 't stuur niet eens meer vast te houden is en het lijkt alsof de boel onder de auto vandaan stuitert!) tijdens remmen nu dan eindelijk eens over is.
En daarna zijn er nog een paar andere dingetjes aan de witte te doen, waaronder thermostaat vervangen (het duurt wel erg lang voordat de kachel eindelijk eens op temperatuur is), eindelijk die roestplekjes bij de portieren behandelen met Noverox, de voorruit laten vervangen, rechter aandrijfas (wéér) vervangen wegens gescheurde ashoes en eens uitzoeken waarom het blok zo ontzettend staat te schudden als 'ie stationair loopt.
En dan... (ik heb het al subtiel laten vallen in een ander topic...) de GTI-Volcane.
Tjah... Te weinig afstand houden is tegenwoordig meer regel dan uitzondering ofzo... Moest heel hard remmen... En toen *BONK*... Een 207 tegen de achterkant.
Had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat m'n GTI-Volcane ook ècht goed kon remmen. 185 breed op droog wegdek en 247mm geventileerd kan dus wel degelijk ècht rap stil staan, zonder te gaan glijden.
M'goe, de 207 heeft met haar linker voorkant de rechter achterkant van mijn GTI-Volcane geraakt.
Volgens mijn collega (die zelf ook veel sleutelt, maar dan aan Matra Murena's) zijn de kokerbalken niet vervormd en heeft ze de AX ruim rechts van de rechter kokerbalk geraakt.
De schade (nog niet door een schade-expert laten bekijken) lijkt zo redelijk mee te vallen: de achterplaat van de carrosserie ónder de bodemplaat is redelijk naar voren gebogen, waardoor deze de binnenbumperbalk mee naar beneden trekt en daarmee dus de bumper zelf aan de onderkant naar voren. Daardoor loopt het rechter achterwiel tegen de onderste punt van de pumper aan. Achterlicht: onbeschadigd; bumper: schaafplek en de punt gesmolten; 1 van de 3 montagedopjes van de bumper is weg.
Ow, en m'n vriend reed mee. Daardoor is de bijrijdersstoel beschadigd: de vergrendeling/het stelmechanisme van de rugleuning is aan de linker kant van de stoel kapot, waardoor de stoel een beetje scheef hangt en het mechaniek voor verstellen niet meer werkt. Moet daar dus ook nog een andere stoel voor hebben.
Gisteraaf de rechter remklauw van de witte diesel al voorzien van een nieuwe glijbus, speciaal vet (ziet eruit als witte vaseline, maar schijnt iets speciaals van Loctite te zijn) en twee nieuwe bouten. Dat loopt al een heel stuk soepeler zeg! Véél beter dan met de oude bouten!!! (Kan me vaag herinneren dat ik ergens eens in de Haynes heb gelezen dat die bouten na loshalen van de remklauw sowieso ALTIJD vervangen moeten worden door nieuwe?!) Morgenochtend de linker remklauw nog 'even' doen en dan een proefrit maken om te kijken of dat debiele rammelen (het is niet eens meer trillen te noemen, want de boel gaat zó erg te keer dat 't stuur niet eens meer vast te houden is en het lijkt alsof de boel onder de auto vandaan stuitert!) tijdens remmen nu dan eindelijk eens over is.
En daarna zijn er nog een paar andere dingetjes aan de witte te doen, waaronder thermostaat vervangen (het duurt wel erg lang voordat de kachel eindelijk eens op temperatuur is), eindelijk die roestplekjes bij de portieren behandelen met Noverox, de voorruit laten vervangen, rechter aandrijfas (wéér) vervangen wegens gescheurde ashoes en eens uitzoeken waarom het blok zo ontzettend staat te schudden als 'ie stationair loopt.
En dan... (ik heb het al subtiel laten vallen in een ander topic...) de GTI-Volcane.
Tjah... Te weinig afstand houden is tegenwoordig meer regel dan uitzondering ofzo... Moest heel hard remmen... En toen *BONK*... Een 207 tegen de achterkant.
Had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat m'n GTI-Volcane ook ècht goed kon remmen. 185 breed op droog wegdek en 247mm geventileerd kan dus wel degelijk ècht rap stil staan, zonder te gaan glijden.
M'goe, de 207 heeft met haar linker voorkant de rechter achterkant van mijn GTI-Volcane geraakt.
Volgens mijn collega (die zelf ook veel sleutelt, maar dan aan Matra Murena's) zijn de kokerbalken niet vervormd en heeft ze de AX ruim rechts van de rechter kokerbalk geraakt.
De schade (nog niet door een schade-expert laten bekijken) lijkt zo redelijk mee te vallen: de achterplaat van de carrosserie ónder de bodemplaat is redelijk naar voren gebogen, waardoor deze de binnenbumperbalk mee naar beneden trekt en daarmee dus de bumper zelf aan de onderkant naar voren. Daardoor loopt het rechter achterwiel tegen de onderste punt van de pumper aan. Achterlicht: onbeschadigd; bumper: schaafplek en de punt gesmolten; 1 van de 3 montagedopjes van de bumper is weg.
Ow, en m'n vriend reed mee. Daardoor is de bijrijdersstoel beschadigd: de vergrendeling/het stelmechanisme van de rugleuning is aan de linker kant van de stoel kapot, waardoor de stoel een beetje scheef hangt en het mechaniek voor verstellen niet meer werkt. Moet daar dus ook nog een andere stoel voor hebben.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
@MBa: Wij zijn er allebei zonder (latere) problemen vanaf gekomen.
'k Zal morgen eens proberen foto's te maken.
@Joost: Mwa, de achterplaat moet recht gezet worden (geen idee hoe) en de bumper is best wel aan vervanging toe, maar eigenlijk alleen vanwege schaaf- en aanloopplekken.
En verder nog een andere bijrijdersstoel, maar daarvoor had ik al gereageerd in een topic in "aangeboden" (waar ik overigens nog geen reaktie op heb terug gekregen. )
Ondanks de aanrijding rijdt de auto nog steeds uitstekend hoor.
(Ik heb zelfs het absurde idee dat 'ie na de aanrijding zelfs wat feller is geworden. )
'k Zal morgen eens proberen foto's te maken.
@Joost: Mwa, de achterplaat moet recht gezet worden (geen idee hoe) en de bumper is best wel aan vervanging toe, maar eigenlijk alleen vanwege schaaf- en aanloopplekken.
En verder nog een andere bijrijdersstoel, maar daarvoor had ik al gereageerd in een topic in "aangeboden" (waar ik overigens nog geen reaktie op heb terug gekregen. )
Ondanks de aanrijding rijdt de auto nog steeds uitstekend hoor.
(Ik heb zelfs het absurde idee dat 'ie na de aanrijding zelfs wat feller is geworden. )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
De stoelen in de GTI-Volcane zijn GT injection ph2 stoelen. Fieten.s heeft er -volgens zijn verkooptopic- nog eentje en daar heb ik vorige week dan ook vrij duidelijk op gereageerd, maar 'k heb er nog geen reactie op gehad.
@raoul: nee, niet alle stoelframes zijn hetzelfde: de frames van de Volcane, Furio en GTI hebben ijzerwerk aan de zijkant voor extra zijdelingse steun. Daarnaast hebben SPOT stoelen minder veren in het rugdeel, waardoor deze veel 'zachter' zijn. 't Ongeluk is overigens vorige week dinsdagmorgen gebeurd en tot op heden hebben we geen klachten gehad.
@Rock's: dat zou dan wel fijn zijn als ik die kan gebruiken, mocht Fieten.s niet reageren of de stoel niet meer hebben.
@Raoul: het hele verhaal vertel ik nog wel een keer op een meeting.
@raoul: nee, niet alle stoelframes zijn hetzelfde: de frames van de Volcane, Furio en GTI hebben ijzerwerk aan de zijkant voor extra zijdelingse steun. Daarnaast hebben SPOT stoelen minder veren in het rugdeel, waardoor deze veel 'zachter' zijn. 't Ongeluk is overigens vorige week dinsdagmorgen gebeurd en tot op heden hebben we geen klachten gehad.
@Rock's: dat zou dan wel fijn zijn als ik die kan gebruiken, mocht Fieten.s niet reageren of de stoel niet meer hebben.
@Raoul: het hele verhaal vertel ik nog wel een keer op een meeting.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!