ik heb sinds een half jaar een Citroën ax 1.1 i first uit 1993
totaal geen probleem mee tot het ging regenen.... er kwam via de dak langs het binnenlicht in het dak water naar binnen! Toch hield mijn wagentje het goed en ging ie als een speer.. Vandaag wil ik mijn auto starten (week niet gebruikt) en deed helemaal niets meer!! Broertje gekomen met startkabels en deed het lekker weer... 45 km gereden, kom thuis en op de parkeerplaats slaat ie toch weer af, zelfde probleem!
even later gaan ineens de lampjes in het dashboard weer branden dus ik dacht heee starten maar.. zodra ik de sleutel omdraai om te starten klapt alles er weer uit en is de auto weer dood!
Toen ineens ging het alarm van mijn lichten aan terwijl de lichten uitstonden en de deur dicht zat. Als ik de schakelaar omzette naar lichten aan ging het alarm uit. Echter doet in beide standen de verlichting het niet..
HELP HELP HELP!!
wie weet wat dit is en hoe het te verhelpen???
Groetjes en alvast bedankt karin
AX 1.1 i first uit 1993... mijn schatje! voor een prikkie gekocht en hopen dat ik er nog veeeeeel plezier van heb!
Ik denk dan aan een kapotte accu. Blijkbaar is er water langs de voet van de antenne naar binnen gekomen en in het daklichtje gekomen.
(regen)water heeft de irritante eigenschap dat het stroom geleidt; bij het daklichtje zit ook een draad waar altijd stroom op staat (even in begrijpelijke taal, ik weet ook wel dat het spanning is en dat er pas stroom gaat lopen als het elektrisch circuit gesloten is), zeg maar de + van de accu. Daarnaast zit ook nog een andere draad, de - van de accu. Als daar nu (regen)water tussen komt, gaat er een heel klein stroompje lopen, waardoor uiteindelijk de accu van leeg raakt. Als de accu te ver leeg raakt, gaat deze stuk; ze kan dan niet meer opgeladen worden.
Oplossing: zorgen dat de voet van de antenne weer goed vochtdicht op het dak bevestigd wordt, het daklampje goed schoon en droog maken (daarvoor moet je deze even uit het dakkapje klikken!) en de accu vervangen. Als het goed is, zou je dan van de problemen af moeten zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
als ik met de startkabels jumpstart doet alles (verlichting, verwarming, meters en al) het maar zodra de moter afslaat (gelukkig pas toen ik thuis was) dan doet niets het meer...
sleutel 1 tik om, lichtje van de accu brand (erg zwak maar je ziet m), sleutel 2e slag lichtjes van K + olie enzo gaan branden, sleutel om naar starten= alles weer over!!!
AX 1.1 i first uit 1993... mijn schatje! voor een prikkie gekocht en hopen dat ik er nog veeeeeel plezier van heb!
Accu dus, start de auto even over en rijd ff langs een auto onderdelen bedrijf, meeste bedrijven hebben wel een "accu test kast(je)" dan weet je het zeker
Accu is nieuw 60 â 80 euro... kijk even of Praxis niet een 44ah accu van Exide in de aanbieding heeft... tweedehands zou ik niet doen of het moet er een zijn waarvan je weet dat hij écht nét nieuw is.
Wat betreft je antenne, maak van een oude fietsband (of vergelijkbaar rubber) een pakking welke je netjes onder de voet van je antenne legt.
Super bedankt!! inderdaad, het plafondlampje en kap los gemaakt, kreeg een partij water in mijn giegel niet normaal!!
Alles droog gemaakt, stuk van een oude laars geknipt en rubber kit erbij antenne er bovenop, ff afsmeren... Toen nwe accu erin (helaas geen 60 maar 90 euro, maar ja ben ik er wel voorlopig zeker van dat ie het doet) starten en lopen!!!
Echt heel erg blij met de adviezen en omschrijvingen van het probleem en oplossing... Lang leve het forum!
Nogmaals bedankt namens mij en mijn waggie....
groetjes karin
AX 1.1 i first uit 1993... mijn schatje! voor een prikkie gekocht en hopen dat ik er nog veeeeeel plezier van heb!
Ach, nu is ze misschien de brakste, maar met veel aandacht en liefde kan ze echt wel weer een stralend model worden hoor.
Trouwens, mijn witte dieseltje is ook niet moeders mooiste (vreselijk matte lak, diverse roestplekken, ...) en m'n GTI-Volcane ziet er momenteel ook niet al te best uit nadat 'ie vanachter iets te dichtbij bekeken is door -jawel- een Peugeot 207. *BONK*
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
MNM(tm) wrote:[..] m'n GTI-Volcane ziet er momenteel ook niet al te best uit nadat 'ie vanachter iets te dichtbij bekeken is door -jawel- een Peugeot 207. *BONK*
Heb ik iets gemist? Lees er niks over in je wie=wie namelijk... (subtiele hint voor wat betreft een wie=wie ook gelijk een hint naar kaatje1981 )
Ik ken vrouwen alleen niet zo van het bumperkleven, het zijn juist de mannen die dat doen...
Marco weet je zeker dat ze niet gewoon naarbuiten aan het kijken was? (want dat doen vrouwen dan weer wel ).
@kaatje
als je de oorzaak van het euvel hebt weggenomen kan het best zijn dat je accu nog goed is. Kun je em opladen en proberen
(ik had ook eens dat m'n accu zo leeg was dat de alarmlichten spontaan gingen knipperen. m'n dynamo was stuk waardoor de accu dus niet meer werd bijgeladen. Ik heb de spanningsregelaar vervangen maar de accu was nog goed)