@MNM: waterpomp kan het niet zijn, die heb ik gisteren vervangen ..
Aan de lagers niks te zien, geen speling op krukas of nokkenas.
ontsteking + dat stuk metaal eraan losgemaakt.
Zo'n v-vork verwijderd, hierop zag ik wel metaal-op-metaal schade, maar dat zou een schurend geluid veroorzaken, geen knikkers.
Nu toch eens kijken of ik mezelf kan leren kleppen te stellen. Ik heb nog een perfect afgesteld 1.1 blok dat mooi als vergelijkingsmateriaal kan dienen...
Misschien een stomme suggestie... maar komt het wel uit de motor?
Kan het niet iets van lagers in de dynamo zijn?
Toevallig gisteren bij Renard namelijk ook zoiets stoms gezien waarbij Nard zelfs al op het punt stond de distributie van een auto weer te demonteren... tot bleek dat er een vreemde zeer luidruchtige ratel/tik uit de dynamo kwam.
heb de v-snaar er ook afgehaald, maar dan gaat het geluid door..
heb inderdaad ook wel die gedachte gehad, of iets wat tegen de motor aanligt ofzo (uitlaat die contact maakt met schakelstangen ofzo, en dat scheelt inderdaad een cm of 2),
ik heb op dit moment mijn hoop op de kleppen.. als die het zijn ga ik me voor de kop slaan
2Black wrote:Misschien een stomme suggestie... maar komt het wel uit de motor?
Kan het niet iets van lagers in de dynamo zijn?
Toevallig gisteren bij Renard namelijk ook zoiets stoms gezien waarbij Nard zelfs al op het punt stond de distributie van een auto weer te demonteren... tot bleek dat er een vreemde zeer luidruchtige ratel/tik uit de dynamo kwam.
Kan je iets zien aan de klepveren?
(Of ligt er iets in een cilinder - maar dan zou je het waarschijnlijk ook bij stationair toerental horen)?
Dan kan het vervolgens ook nog iets zijn in de uitlaat?
Het lager van de spanrol van de distributieriem?
Gebeurt het alleen bij een kritisch toerental en gaat het weg als je boven dat toerental komt - dat zou duiden op een resonantie.
Maar nogmaals, mogelijk is het te localiseren door het gericht luisteren door een buisje/kokertje, of door een grote schroevendraaier als stethoscoop te gebruiken.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Klep-afstelling lijkt mij iig uitgesloten.
Was jij erbij toen ik de kleppen van Joost z'n AX heb gesteld (ergens vorig jaar op een kampeer-meeting)?
Dat was een origineel 1.4i TU-blokje dat meer klonk als een-of-ander buitenlands dieseltje.
Bleek dat bij 7 van de 8 kleppen de speling meer dan 2mm was.
De motor ging er wel heel raar door klinken, maar het gaf absoluut niet het geluid van rammelende knikkers!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik ga mee met de gedachte van Pascal, het klinkt inderdaad als iets dat mee resoneert. Maar ik dacht te horen dat het uit de buurt van je injectiehuis kwam... Of was dat alleen omdat de camera over je motorblok heen ging?
Doe eerst maar eens startmotor controleren. Maar het blok is toch uit een werkende AX gekomen?
kleppen was het niet (leek mij ook sterk) de speling was minimaal en ze staan nu weer netjes.
andere startmotor hielp niet
inlaatspruitstuk ligt er nu af maar er is nog geen schroefje of iets dergelijks uit gekomen.. met spiegeltje en lampje intern onderzoek aan het doen. Het zou geil zijn als het niet zo frustreerde
Misschien heb ik niet met alles iets gedaan, iets over het hoofd gezien. Sorry daarvoor.
Waarschijnlijk komt dinsdag mijn zwager langs, die is zijn leven lang al 1e monteur in PSA garages en heeft al veel gezien, hij neemt een stethoscoop mee 'k Heb er vertrouwen in Zul je zien dat ik toch een moertje vergeten ben...