
BE rijbewijs?
Moderators: Rock's, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 148
- Joined: MonFeb09, 2009 8:11:37 PM
- Location: Maarssenbroek
wanneer mag je dan wel traileren ? is dat vermogens of gewichts-afhankelijk ?Joost wrote:ik heb geen BE en geen geschikte auto. (ivm 1.6i mag ik niet traileren)
niet dat ik wel BE heb, maar misschien vind ik die extra stempel voor op mijn rijbewijs wel in een pak cornflakes !

Spreken is goud, Ductape is zilver.
2-asser mag wel, als het POTENTIEEL laadvermogen maar laag genoeg ligt (en 2-assers zijn juist voor zware last, dus dat komt in de praktijk eigenlijk niet voor).
Ik zeg "potentieel" dus als jij een lege 2-asser vervoert zonder BE mag dat niet.
Sterker nog, het is geen overtreding maar misdrijf, dan mag je dus naar de rechter en kan je in theorie een aantekening krijgen op je strafblad (in de praktijk koop je het af voor 300 euro ofzo..).
Leuke regeltjes die de meeste mensen niet kennen, maar je wordt wel geacht ze te kennen...
Ik zeg "potentieel" dus als jij een lege 2-asser vervoert zonder BE mag dat niet.
Sterker nog, het is geen overtreding maar misdrijf, dan mag je dus naar de rechter en kan je in theorie een aantekening krijgen op je strafblad (in de praktijk koop je het af voor 300 euro ofzo..).
Leuke regeltjes die de meeste mensen niet kennen, maar je wordt wel geacht ze te kennen...
2-asser met de assen binnen een bepaalde hartafstand van elkaar (1m???) wordt wettelijk gezien als een 1-asser.raoel wrote:2-asser mag wel, als het POTENTIEEL laadvermogen maar laag genoeg ligt (en 2-assers zijn juist voor zware last, dus dat komt in de praktijk eigenlijk niet voor).
Ik zeg "potentieel" dus als jij een lege 2-asser vervoert zonder BE mag dat niet.
Sterker nog, het is geen overtreding maar misdrijf, dan mag je dus naar de rechter en kan je in theorie een aantekening krijgen op je strafblad (in de praktijk koop je het af voor 300 euro ofzo..).
Leuke regeltjes die de meeste mensen niet kennen, maar je wordt wel geacht ze te kennen...
Voorbeeld: Paardetrailer.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
en hoeveel vermogen moet het autotje hebben om een tandemasser te trekken met een ax erop ? (en dan wel eentje waar een ax dus ook op kan en past, met oprijplaten)
http://www.henkdehaas.nl/verhuur/9/
http://www.henkdehaas.nl/verhuur/9/
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Ik ken iemand die met een Xsara 2.0 HDi (90pk, 1200kg) een autotrailer (600kg?) heeft gebruikt om een Landrover Lightweight (1600kg) te vervoeren.
Langzaam rijdend over binnenwegen (60km/h) op een tijd dat er weinig verkeer en weinig politie op de weg was (zaterdagavond).
Geen enkel probleem, alles is veilig op zijn bestemming gekomen.
Maar het is niet aan te raden, wets- en verzekeringstechnisch en zo.
Langzaam rijdend over binnenwegen (60km/h) op een tijd dat er weinig verkeer en weinig politie op de weg was (zaterdagavond).
Geen enkel probleem, alles is veilig op zijn bestemming gekomen.
Maar het is niet aan te raden, wets- en verzekeringstechnisch en zo.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact: