Johannus (AX GTI - DS3 e-HDI92)
Moderator: webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Dankje 
Hier nog even een update, heb de afgelopen dagen veel gewerkt, maar tussendoor ook lekker veel gewerkt aan de AX
Todo voor de anderhalve klusdag:
-Olieniveausensor bekabelen
-GT-tellerbak aansluiten
-Lampje kofferbak aansluiten
-Kofferbak op CV aansluiten en installeren
-Achterruitenwisser bekabelen tot aan dashboard
-Sleutel bestuurdersdeur werkte alleen voor open, niet voor op slot
Al deze dingen zijn goed gelukt
dus das heel mooi, op de tellerbak na, die gaf en/of geeft wat problemen. De kilometerteller blijft hangen op 60 KM/h
dus waarschijnlijk zit het wijzertje scheef en komt het dan tegen de plaat aan. opzich makkelijk op te lossen, maar helaas wel de hele tellerbak er weer uit.
En de toerenteller doet het niet goed. Bij de lichtste storingen slaat deze ineens helemaal uit naar 6000 toeren. Dit doet ie alleen bij stationair als de auto juist in toeren zakt, omdat er een andere verbruiker stoort. Bijvoorbeeld als ik de elektrische ramen knop indruk terwijl de raam al dicht zit, dan zakt de accuspanning 1 a 2 volt in, zakt de motor in toeren (dat was al langer zo, maar geen ramp) maar nu slaat de toerenteller dan ineens uit naar 6000... Bij de oude toerenteller was dit niet het geval...
Verder moet ik dus nog uitzoeken hoe en waar de 3 kabels (aarde is namelijk makkelijk) van de achterruitenwisser naartoe moeten om deze te laten werken. Dat ga ik vanochtend proberen samen met het fixen van de tellerbak.
En dan natuurlijk de Foto's:

Tellerbak in orde maken voor installatie, tenminste ik dacht dat ie zo in orde was.

Tellerbak doet het (tenminste bijna...
)

Oliemetertje doet het goed

Kabels netjes integreren op de manier zoals Citroën het zelf ook zou doen

Slotje was dus nog niet helemaal goed nadat ik daar eerder aan had zitten klussen...

...dus het deurpanneel moest er weer af

En tot slot het grootste karwei, netjes bekabelen achter naar de kofferbak. Gelukkig zat daar al een massapunt dat goed werkte en de rest van de kabels loopt mooi door het rubberen slangetje zoals het ook vanuit de fabriek gedaan word.

Hier nog even een update, heb de afgelopen dagen veel gewerkt, maar tussendoor ook lekker veel gewerkt aan de AX

Todo voor de anderhalve klusdag:
-Olieniveausensor bekabelen
-GT-tellerbak aansluiten
-Lampje kofferbak aansluiten
-Kofferbak op CV aansluiten en installeren
-Achterruitenwisser bekabelen tot aan dashboard
-Sleutel bestuurdersdeur werkte alleen voor open, niet voor op slot
Al deze dingen zijn goed gelukt


En de toerenteller doet het niet goed. Bij de lichtste storingen slaat deze ineens helemaal uit naar 6000 toeren. Dit doet ie alleen bij stationair als de auto juist in toeren zakt, omdat er een andere verbruiker stoort. Bijvoorbeeld als ik de elektrische ramen knop indruk terwijl de raam al dicht zit, dan zakt de accuspanning 1 a 2 volt in, zakt de motor in toeren (dat was al langer zo, maar geen ramp) maar nu slaat de toerenteller dan ineens uit naar 6000... Bij de oude toerenteller was dit niet het geval...
Verder moet ik dus nog uitzoeken hoe en waar de 3 kabels (aarde is namelijk makkelijk) van de achterruitenwisser naartoe moeten om deze te laten werken. Dat ga ik vanochtend proberen samen met het fixen van de tellerbak.
En dan natuurlijk de Foto's:
Tellerbak in orde maken voor installatie, tenminste ik dacht dat ie zo in orde was.
Tellerbak doet het (tenminste bijna...

Oliemetertje doet het goed

Kabels netjes integreren op de manier zoals Citroën het zelf ook zou doen
Slotje was dus nog niet helemaal goed nadat ik daar eerder aan had zitten klussen...
...dus het deurpanneel moest er weer af
En tot slot het grootste karwei, netjes bekabelen achter naar de kofferbak. Gelukkig zat daar al een massapunt dat goed werkte en de rest van de kabels loopt mooi door het rubberen slangetje zoals het ook vanuit de fabriek gedaan word.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Effect is erg goed vind ik. Met open raam rijden op de snelweg is geen probleem, geen harde suizende wind meer. natuurlijk nog wel wat geluid, maar niet wat het eerst was. En in de regen kun je de ramen een stukje open zetten zonder dat het binnen regent. IdeaalPgoddijn wrote:Staat goed en het werkt ook nog! Aangezien het bij mij niet helemaal goed ging met de elektrische ramen weet ik niet wat het effect is van de wind-deflectors. Vertel!


-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Vandaag nog maar eens helemaal opnieuw de tellerbak uitgebouwd om de problemen te verhelpen... 50% Succes 
De kilometerteller is gelukt, deze bleef hangen bij 60 km/h en gaf net te weinig aan (niet handig bij flitspalen)

Wijzer eraf, deze liep bij 60 tegen de plaat aan.
Verder klopte het laatste cijfer van de KM-stand niet, deze stond een km lang half tussen 2 getallen en bij het wisselen stond ie juist wel goed, terwijl dit andersom hoort te zijn:

Mechanisme eruit, dan is dat zo opgelost

Dan de toerenteller
die werkt nog steeds niet helemaal goed, nog steeds de storingen, heeft te maken met een weerstand die niet aanwezig is en wel aanwezig zou moeten zijn, maar waarvan ik de waarde niet weet. Ik heb nu 470 ohm ingebouwd, dat leek bij testen genoeg te zijn, maar helaas bij een langere rit begon hij toch weer te flippen.

Diode terug gezet in oude toerenteller die wel werkte, maar voor aad's tjaffer bedoeld is.
Ik moet nu dus ofwel de juiste weerstandswaarde zien te vinden, of een DIS toerenteller die ik ombouw. dat werkte tenminste wel...

De kilometerteller is gelukt, deze bleef hangen bij 60 km/h en gaf net te weinig aan (niet handig bij flitspalen)
Wijzer eraf, deze liep bij 60 tegen de plaat aan.
Verder klopte het laatste cijfer van de KM-stand niet, deze stond een km lang half tussen 2 getallen en bij het wisselen stond ie juist wel goed, terwijl dit andersom hoort te zijn:
Mechanisme eruit, dan is dat zo opgelost

Dan de toerenteller

Diode terug gezet in oude toerenteller die wel werkte, maar voor aad's tjaffer bedoeld is.
Ik moet nu dus ofwel de juiste weerstandswaarde zien te vinden, of een DIS toerenteller die ik ombouw. dat werkte tenminste wel...
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Mijn enorme dank gaat uit naar Terminal en Lieuwe2410! voor het vinden van de oplossing voor het toerentellerprobleem.
Na het nogmaals uitbouwen van de tellerbak:

Bleek de weerstand op het printje de juiste oplossing te zijn

Alles werkt nu
Verder vanmiddag nog wat meer AX elektronica uit elkaar gehaald en doorgemeten, heb nu een goed reserve ECU en 2 kiekert kastjes voor CV...

Zo, nu denk ik dat het voorlopig wel even klaar is met elektra klussjes, over een week begint de studie weer, alhoewel, de achterruitenwisser aansluiten, de intervalstand en de achterruitverwarming nog wel op de TODO staan
Trouwens, oefening baart kunst: ik kan nu binnen een half uur een tellerbak compleet uitbouwen, een weerstand vervangen, testen en weer 100% netjes inbouwen, incl alle stuurkappen en het stuur in een type 2 dash. De eerste keer deed ik daar zowat een hele ochtend over
Na het nogmaals uitbouwen van de tellerbak:
Bleek de weerstand op het printje de juiste oplossing te zijn

Alles werkt nu

Verder vanmiddag nog wat meer AX elektronica uit elkaar gehaald en doorgemeten, heb nu een goed reserve ECU en 2 kiekert kastjes voor CV...
Zo, nu denk ik dat het voorlopig wel even klaar is met elektra klussjes, over een week begint de studie weer, alhoewel, de achterruitenwisser aansluiten, de intervalstand en de achterruitverwarming nog wel op de TODO staan

Trouwens, oefening baart kunst: ik kan nu binnen een half uur een tellerbak compleet uitbouwen, een weerstand vervangen, testen en weer 100% netjes inbouwen, incl alle stuurkappen en het stuur in een type 2 dash. De eerste keer deed ik daar zowat een hele ochtend over

-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Op het moment weinig spannend AX nieuws te melden, behalve dat de andere handremkabel nu stuk is 
Maar wel iets anders te melden, heb namelijk vrijdag in onze elektrische racewagen mogen rijden
SUPERVET



En een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=8MPMg2dHEWA

Maar wel iets anders te melden, heb namelijk vrijdag in onze elektrische racewagen mogen rijden

SUPERVET



En een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=8MPMg2dHEWA
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Bedankt voor de leuke reacties
was ook wel echt een gave ervaring! 
Verder wat tijd in kleine details gestoken die de AX weer net wat beter en verder afwerken
Dubbele hoorn van een GT:


Zonnekleppen in dezelfde kleur als dakklokje en dakhemel:

En inmiddels een aantal verschillende kleuren dakhendels verzameld, in de zoektocht naar 4 dezelfde zwarte in de kleur van de zonnekleppen:

Dit had ik:

En dit werd het:



Verder wat tijd in kleine details gestoken die de AX weer net wat beter en verder afwerken

Dubbele hoorn van een GT:
Zonnekleppen in dezelfde kleur als dakklokje en dakhemel:
En inmiddels een aantal verschillende kleuren dakhendels verzameld, in de zoektocht naar 4 dezelfde zwarte in de kleur van de zonnekleppen:
Dit had ik:
En dit werd het:
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Zoals joop dus ook al aangaf in zijn wie=wie, hebben we gisteren een prima geslaagde dag gehad!
Mijn collega had en AX gekocht met 78.600 km op de teller die 17 jaar van dezelfde eigenaar is geweest, maar een jaar heeft stil gestaan.

3 AXjes op de oprit bij elkaar
mini-klus-meetinkje 

Allereerst dus de startmotor eruit, omdat deze niet goed werkte. Op deze foto zit ie er nog in, maar...

... na lang schroeven en kijken door mij en joop, en telefonische hulp van joost...

...was daar uiteindelijk het bevredigende resultaat en het overwinningsgevoel

Ook de andere aanwezige axjes werden bekeken en vergeleken.

Na de nieuwe startmotor, was er nog steeds het probleem van de accu, dus nadat we de auto hadden aangeduwd...

...gingen we onderweg naar de profile voor een nieuwe accu.

Die werd er meteen voor ons ingezet, zodat we onze weg makkelijk en zonder duwen konden vervolgen naar de luchtslang.

Omdat de AX nogal zwaar stuurde, gingen we de banden maar eens op spanning brengen.

Judith's verdict: 1.4 bar... das barweinig

Bandjes weer naar 2.2 brengen stuurt een stuk aangenamer en rijdt ook nog eens zuiniger en veiliger.

Omdat de aanvoerbuis op het luchtfilterhuis was losgesloten onderweg, klonk er een mooie diepe brom uit de AX... Maar voor het comfort in de auto toch maar even naar de Fixet voor een sangklemmetje...

...Waar ik gelijk nog even een italliaanse bolide kon testen.
Toen we klaar waren met klussen, was het nog even tijd voor een paar mooie overzichtsfoto's:



Een erg gezellige AX-dag dus, waarbij we met 2 AXen heen en 3 terug gingen
en dus is eindhoven weer een AX rijker.


3 AXjes op de oprit bij elkaar



Allereerst dus de startmotor eruit, omdat deze niet goed werkte. Op deze foto zit ie er nog in, maar...

... na lang schroeven en kijken door mij en joop, en telefonische hulp van joost...

...was daar uiteindelijk het bevredigende resultaat en het overwinningsgevoel


Ook de andere aanwezige axjes werden bekeken en vergeleken.

Na de nieuwe startmotor, was er nog steeds het probleem van de accu, dus nadat we de auto hadden aangeduwd...

...gingen we onderweg naar de profile voor een nieuwe accu.

Die werd er meteen voor ons ingezet, zodat we onze weg makkelijk en zonder duwen konden vervolgen naar de luchtslang.

Omdat de AX nogal zwaar stuurde, gingen we de banden maar eens op spanning brengen.

Judith's verdict: 1.4 bar... das barweinig


Bandjes weer naar 2.2 brengen stuurt een stuk aangenamer en rijdt ook nog eens zuiniger en veiliger.

Omdat de aanvoerbuis op het luchtfilterhuis was losgesloten onderweg, klonk er een mooie diepe brom uit de AX... Maar voor het comfort in de auto toch maar even naar de Fixet voor een sangklemmetje...

...Waar ik gelijk nog even een italliaanse bolide kon testen.
Toen we klaar waren met klussen, was het nog even tijd voor een paar mooie overzichtsfoto's:



Een erg gezellige AX-dag dus, waarbij we met 2 AXen heen en 3 terug gingen

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)