Koppeling vervangen 1.6 16v

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Koppeling vervangen 1.6 16v

Post by chrono »

Als ik de koppeling in trap bij mijn s(ax)o 16v hoor ik een schurend en piepend geluid. Ik neem aan dat de koppeling en het druklager de beste tijd gehad hebben (hij zit ook "hoog"). Nu heb ik met advies van velen hier al eens een wiellager vervangen, nu wil ik dus voor de koppeling gaan. Vroeger bij mijn visa moest de hele motor er uit. Maar hier zit de versnellings bak aan de zijkant en kan het misschien wel zo. Kan iemand me op weg helpen? Ik ben geen regelmatige sleutellaar, maar het lijkt me een leerzaam project.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Je hoeft in dit geval niet de hele motor eruit te halen inderdaad, al is het nog best een flinke klus!

Zorg in ieder geval voor een Haynes of een ander handboek, in ieder geval voor aanhaalmomenten en dergelijke.

In 't kort:
- wielen eraf
- fuseekogels los
- aandrijfassen eraf (bakolie opvangen)
- schakelstangen los
- bak losmaken van motor en motorsteun, zorg voor goede ondersteuning
- de boel laten zakken
- drukgroep vervangen


Vervang meteen krukaskeerring en aandrijfas-keerringen, gooi er 2 liter nieuwe bakolie in, en klaar is Chrono :)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ehm...Raoel: een 1.6 16V is naar mijn weten een XU, geen TU...
Ben bang dat je de motor er dus uit moet halen voor een koppelingswissel, maar erg moeilijk is dat niet.
Voor de rest heeft Raoel gelijk: meteen alle keerringen vervangen!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Pascal wrote:Ehm...Raoel: een 1.6 16V is naar mijn weten een XU, geen TU...
Ben bang dat je de motor er dus uit moet halen voor een koppelingswissel, maar erg moeilijk is dat niet.
Voor de rest heeft Raoel gelijk: meteen alle keerringen vervangen!
De 1.6 16v is gewoon een TU.
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Motor eruit hoeft bij een Saxotje echt niet hoor.
Maar het is met de 16v wel erg krap, dat wel.
Goed voorbereiden dus. En je hebt wel een redelijke forse ondersteuning voor de bak nodig. Je wilt dat niet ineens op de grond laten flikkeren met jouw eronder.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

2Black wrote: En je hebt wel een redelijke forse ondersteuning voor de bak nodig. Je wilt dat niet ineens op de grond laten flikkeren met jouw eronder.
dat is idd niet fijn :evil:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Pascal wrote:Ehm...Raoel: een 1.6 16V is naar mijn weten een XU, geen TU...
Ben bang dat je de motor er dus uit moet halen voor een koppelingswissel, maar erg moeilijk is dat niet.
Voor de rest heeft Raoel gelijk: meteen alle keerringen vervangen!
Bij mijn BX XU blok kun je ook koppeling wisselen zonder de motor eruit te halen.. (maar misschien niet altijd zo?) ruimte genoeg in zo'n BX trouwens :)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ik moet ook gewoon m'n mond houden als ik er geen verstand van heb...

:oops:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ach, volgens mij ben jij de enige die grote operaties (blokwissel, drukgroep) onder de 4 uur kan, dus zo erg is 't nog niet met je gesteld :)
(heb trouwens nog steeds een dop maatje 16 van je liggen, als mijn nieuwe blok het doet, zal ik dan eens een proefrit naar jou maken? ;-) )

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ik ken iemand die een TU koppelingswissel (AX, BX) binnen de 45 minuten doet...., mits hij zich een beetje kwaad maakt.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mjah, zolang de motor (+ bak) nog niet in een auto hangt, is dat inderdaad prima te doen in minder dan 45 minuten. Maar dat zul je vast niet bedoelen. :lol:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

@Raoel: je bent uiteraard van harte welkom.
Was het ouwe blok/ bak kapot dan, anders heb ik wel interesse in je bak (die van mij is op, de synchromesh van 2 is versleten..).
Ik heb nog wel een bak liggen, maar da's van een latere 1.1i dus.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

wat een topic-vervuiling ;-)

@pascal: ik pb je wel ff, die bak is volgens mij over :P

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Gaat er hier nou geoefend worden? Als het blok naast de auto ligt is een bakwissel in 20 minuten gedaan! Heb het met een XU in m'n eentje gedaan, koppeling geinspecteerd, eerst nog 10 minuten me staan verbazen dat de koppeling nog helemaal nieuw was :-P en dus was het zo gedaan. Bakolie was er wel al uit natuurlijk ;-). Oh, en moest natuurlijk foto's maken :-D

Maar, on-topic: Bakwissel is even lastig ivm de ruimte, maar om nu meteen de gehele motor eruit te halen? Tja... Je gaat wat meer vloeistoffen nodig hebben (KVS) maar dat is dan ook wel alles.

Niet heel veel moeite overigens, alleen het monteren/demonteren is vrij lastig omdat je op de grond ligt (onder de auto dus), de bak is absoluut niet licht en het terugzetten is nog het lastigste omdat je dat zware ding op z'n plaats moet brengen.

Wil je het makkelijk doen? Regel een brug. Er zijn tegenwoordig heel wat doe-het-zelf garages met bruggen. Prijzen variëren tot 20 euro dacht ik.


Hoe dan ook, succes alvast ;-)
Image

chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Post by chrono »

45 minuten....hmmm ik zat meer te denken aan 14 dagen!

Maar ik begrijp dat het voor een tekenaar nog wel een pittig klusje is.
Ik hik nog een beetje op 2 gedachten.

Of zelf aan beginnen, of de saxo op marktplaats zetten met de opmerking dat er een nwe koppelingset in moet. Eigenlijk gebruiken we hem te weinig en we hebben er al het een en ander aan gedaan. (en dan zoeken of ik mijn oude witte ax GT nog ergens kan terug kopen :-) )

Ik elk geval bedankt voor de adviezen, en ik hou jullie op de hoogte.

Post Reply