kop 1.6 en 1.3 rallye

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

kop 1.6 en 1.3 rallye

Post by v.andriessen »

Toch nog een keer vragen om alles even op een rijtje te krijgen....

wat is het verschil tussen een 1.6 en een 1.3 rallye kop?
Incl. klepveren kleppen nokkenas enz...

Ik wil misschien een 1.3 kop kopen zodat ik die eens op mijn gemak kan reviseren en flowen.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Heb je al op het Rallye-forum gekeken?

In ieder geval heeft de Rallye grotere inlaatpoorten en een andere (iets scherpere) nokkenas. Een Rallye kop is van aluminium dus ook dat is iets om rekening mee te houden.
Bovendien gaat een Rallye kop natuurlijk ook samen met de Rallye inlaat, en dat is dus echt fundamenteel anders dan van de 'gewone' TU 8-kleppers. Een echte airbox met relatief lange inlaten voor extra koppel (althans zo legt men mij het nut daarvan uit), gasklep is trouwens ook vrij fors.
Bij de 1.3 kop moet je ook rekening houden met 'dome' (bol dus) zuigers in je onderblok, anders verlies je enorm aan compressie.

Denny zal er wel meer van weten, en Bas_S ook geloof ik.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

als eens geinformeerd wat laten flowen kost? daarvoor heb je ook een knappe 16v compleet... en dat bied nog meer mogelijk heden tot serieuze vermogen zie chris en ronald :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

TTF wrote:als eens geinformeerd wat laten flowen kost? daarvoor heb je ook een knappe 16v compleet... en dat bied nog meer mogelijk heden tot serieuze vermogen zie chris en ronald :wink:
nou dat flowen wilde ik zelf eens proberen. Volgens mij is dat niet zo moeilijk als je een goeie dremel hebt.

en ik bedoelde eigenlijk het verschil tussen een 1.6 rallye kop en een 1.3 rallye kop. Daar zijn ze op rallye.nl n.l. mee bezig. Maar de één zegt dat er verschil in zit de ander weer niet.
maar nu ik er zo overnadenk....

de 1.3 heeft dome's in het onderblok... een 1.6 niet. Dus dat zal wel degelijk iets uitmaken voor de compressie. Dus er zal zeker verschil in zitten...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Weet het niet... maar denk eigenlijk dat er bij de 1.6 Rallye hooguit een nokkenas verschil is en wat ander motormanagement.
Tegen die tijd was de Rallye verworden tot een marketing tool in plaats van een echt snellere auto.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

v.andriessen wrote:
TTF wrote:als eens geinformeerd wat laten flowen kost? daarvoor heb je ook een knappe 16v compleet... en dat bied nog meer mogelijk heden tot serieuze vermogen zie chris en ronald :wink:
nou dat flowen wilde ik zelf eens proberen. Volgens mij is dat niet zo moeilijk als je een goeie dremel hebt.
..
ik denk dat je dan juist meer kapot maakt dan dat je er iets mee opschiet .. ze zullen destijds in de fabriek er wel goed genoeg over na hebben gedacht maar dat is mijn mening.. :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

2Black wrote:Een Rallye kop is van aluminium dus ook dat is iets om rekening mee te houden.
Alle cilinderkoppen voor een TU zijn van aluminium.
Altijd meer PK's dan jou!

Post Reply