Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Bossie wrote: Na de schoonmaak

Image
Hopelijk hierna wel weer ingespoten met filter olie?
Schijnt toch wel erg nodig te zijn als ik de verpakking van mijn recharger kit mag geloven.


Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Uiteraard is het filter opnieuw in de olie gezet. Vanavond heeft mijn zwager het filter vakkundig ingespoten met K&N luchtfilterolie. Daarbij heeft het filter de voor K&N kenmerkende rode kleur weer terug gekregen. Filtertje weer gemonteerd en hij loopt weer lekker.

Image
Image Image Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Hm, dat je voor een kleur het reinigingsmiddel nodig hebt..? Naja, het zal wel kloppen. Ziet er in ieder geval weer een beetje ok uit, maar een Autostyle filter is ook gewoon rood hoor ;-)
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

De kleur van een K&N filter komt door de olie. Wanneer je hem schoon maakt, ben je de rode kleur kwijt. Als je daarna gaat oliën, krijgt het filter zijn rode kleur terug. Je kunt dan nl. zien of je alle delen goed in de olie hebt gezet.
Hoe functioneert het K&N filter?
Bij een K&N filter valt het op dat het filtermateriaal wijdmazig is. Dit zorgt voor de hoge luchtdoorlaat van het K&N filter. Het filtermateriaal bestaat uit 4 lagen katoenverband (zoals ook gebruikt in de medische wereld) die in een speciale olie zijn gedrenkt ingeklemd tussen 2 roosters van met kunststof beschermd aluminium. De olie die in het filterelement wordt toegepast beperkt noch de grootte van de openingen in het weefsel noch de luchtdoorlaat. Maar waarom, vraagt u zich af, gaat het stof niet dwars door de relatief grote gaten in het weefsel heen? Het geheim is als volgt: Stof- en zanddeeltjes worden met de luchtstroom langs het filtermateriaal geleid. Voordat deze (negatief geladen deeltjes) het filter passeren worden zij als een magneet door het positief geladen filtermateriaal aangetrokken en vastgehouden op het filtermateriaal. Schone lucht passeert ongehinderd het filtermateriaal. Dit reinigingsproces gaat door en steeds meer vuil zet zich af op het filtermateriaal rond de openingen (en niet in de openingen zoals bij papieren filters). Deze laag vuil fungeert als een 2e filtermedium die ook weer stof tegenhoudt. Ook nu kan de schone lucht ongehinderd door het filtermateriaal stromen. Deze uiterst werkzame 2e filterlaag is het geheim en de reden van de lange levensduur van het K&N filter. De levensduur bedraagt in veel gevallen tot wel 10x die van een conventioneel luchtfilter. Afstanden van 250 000 km zonder reinigen zijn geen zeldzaamheid. Pas als er zich een laag van 2-3mm vuil op het filter heeft afgezet behoeft het filter te worden gereinigd en opnieuw te worden ingeolied (niet ingeoliede filters zijn niet positief geladen).
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik geloof dat ik ook nog ergens zo'n schoonmaakset heb liggen :)
kan ik es testen op mn filters..


maar het ziet er echt heel netjes uit weer Jan!
nu maar hopen dat de storing 1malig is geweest
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Hmm, apart. Misschien dat PiperCross schoonmaakolie ook werkt? :-P
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Pgoddijn wrote:Hmm, apart. Misschien dat PiperCross schoonmaakolie ook werkt? :-P
ik ben benieuwd wat er gebeurd als we het filter inspuiten met olie voor een Green :D
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

q01z wrote:
Pgoddijn wrote:Hmm, apart. Misschien dat PiperCross schoonmaakolie ook werkt? :-P
ik ben benieuwd wat er gebeurd als we het filter inspuiten met olie voor een Green :D
:lol:
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

q01z wrote:ik ben benieuwd wat er gebeurd als we het filter inspuiten met olie voor een Green :D
Als het net zo goed werk als dat maffe paddo ding van mij dan kan het nog wel eens positief verassend zijn :lol:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

toch wel jammer dat je het dan na het tunen niet tot huis haalt jan! en dat je nu op zo'n geel autootje moet wachten.. .

toch beetje jammer :P
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Die olie moet je dus niet hebben voor je luchtfilter...

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Waar zal ik beginnen. Het was een behoorlijke domper. Rijd ik terug over de dijk Enkhuizen-Lelystad, stopt de auto er in ene mee. Uit laten rollen en de vluchtstrook op. Starten, niets. Even wachten, starten en ja hij slaat weer aan. Dus rijden. Paar honderd meter later, slaat weer af. Uit laten rollen naar een pech-haven. Starten, niets. Even wachten, starten, niets. Paar keer proberen en de accu is leeg. Dan zit er niets anders op om je grote vrienden met de gele auto's te bellen. Dus de wegenwacht gebeld. Uiteindelijk, na 1.5 uur is de ww-man er eindelijk. Startkabels er aan en starten. Helaas, niets. Zit niets anders op dan naar het parkeerterrein slepen een paar honderd meter verder op. Kap weer open, ww-er kijkt naar de ontsteking: "Hey dat lijkt wel Ford." Dat klopt, dat is Ford :) WW-er begint gestructureerd aan de analyse. Na enige tijd zaken testen en doormeten komen we er achter dat het aan de bpd-sensor moet liggen en dat er in de buurt vd Edis module een draadbreuk zit. Kabel aan een paar andere onderdelen gezet, gekeken of het bleef lopen en afscheid genomen van elkaar. Daarna de terugreis vervolgd en zonder problemen thuis gekomen. Vanavond die kabel maar even onder handen nemen en opnieuw gaan solderen.

Maar dan nu het leuke deel van de dag. Vanochtend lekker op tijd richting de Ringsleutel. Auto de bank opgereden en tijd voor een eerste run. Resultaat: 94,5 PK en 126,2 NM. Henk is nogal verbaasd over dit resultaat, dit had hij zo niet verwacht. we bekijken de ontstekingsmapping en hij wijst een paar delen aan waar wat aanpassingen zouden moeten komen. Ondertussen moet hij nog even een Transporter chippen. Ik bekijk de mapping, kijk eens naar mijn Excel-sheet en zie dat de verkeerde mapping wordt gebruikt. Schakelaar in de auto omgezet en de goede mapping verschijnt. Even later naar deze mapping gekeken samen met Henk. Ziet er veel beter uit volgens hem. Tijd voor een 2e run. 98,5 PK en 132,6 NM. Tja, Henk ziet eigenlijk geen ruimte voor verbetering. Hij loopt mooi, dus we besluiten het hier bij te laten. Henk rijdt nog even een rondje en even later vertrek ik trots bij de Ringsleutel.

De rode lijn is met de verkeerde ontstekingsmapping, de blauwe met de juiste ontstekingsmapping.

Image
Image Image Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

dus 12 PK boven op standaard?

netjes toch
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Jammer van het pechgevalletje, maar de scores die je hebt neergezet verzachten de pijn wel denk ik...;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Image Image Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Net resultaat! denk dat je daar indd best blij mee kan zijn :) ook een mooi verloop gefeliciteerd :D

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Lijkt me keurig met jouw compressie en niet-GT onderblok.

En zo te zien komt de Kent-Cam er ook lekker in bij 2500tpm, aangezien je dan al tegen de 90pk aan zit.
Met een (snel) 1.6 onderblok en compressie van tegen de 1:10 à 11 moet het dan dus makkelijk over de 100pk gaan.

Volgend jaar weet je dan meer Jan...!
Dat wordt een feestelijke ombouw om naar uit te kijken.

Ennuh... mooi dat het draadbreukje gevonden is! Anders zit je daar weer tijden mee te kloten zonder oorzaak van motoruitval te kunnen vinden.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Leuke filmpjes Jan! Maareuhm.... Die skirts, bumpers en spoiler, die kunnen écht niet! nono
Ff poetsen he! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Kabelbreuk is verholpen. Vervolgens wilde ik even testen, helaas, accu plat. Ik heb zo het idee dat de dynamo niet meer zo lekker bij laadt. Morgen de Picasso er maar aanhangen met de startkabels en meten wat de laadstroom is. Met een beetje pech is de accu ook dood.
Image Image Image

Post Reply