Blijf ik er wel bij dat echte vakmensen moeilijk zijn te vinden, je komt eigenlijk altijd wel via-via bij iemand uit en dan hoop je maar dat ze bij jouw auto ook gewoon voor 100% vakmanschap gaan en niet laks omgaan met details. Maar ik durf er (als ik zo lees) vanuit te gaan dat Nard met zeer veel trots z'n werk doet en teveel eer heeft om een detail te missen of over te slaan. Dan mag het echt wel wat kosten, maar dat snap jij beter dan ik
Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie
Moderator: webmasters
Tja, kosten en dergelijke... Die Mini uit het loogbad is van een vriend die hem voor zo'n 10.000 heeft laten opknappen en bij Forest Mini's in Nederhorst den Berg. Is veel tegen een vriendenprijs gedaan en hij is er ook steeds bij geweest. Ziet er erg mooi uit, maar hij is zelf nog steeds bezig met de afwerking (ruitjes, bedrading van extra opties e.d.). Maar hij gebruikt hem wel als daily
en hij rijdt eigenlijk best goed.
Blijf ik er wel bij dat echte vakmensen moeilijk zijn te vinden, je komt eigenlijk altijd wel via-via bij iemand uit en dan hoop je maar dat ze bij jouw auto ook gewoon voor 100% vakmanschap gaan en niet laks omgaan met details. Maar ik durf er (als ik zo lees) vanuit te gaan dat Nard met zeer veel trots z'n werk doet en teveel eer heeft om een detail te missen of over te slaan. Dan mag het echt wel wat kosten, maar dat snap jij beter dan ik
Blijf ik er wel bij dat echte vakmensen moeilijk zijn te vinden, je komt eigenlijk altijd wel via-via bij iemand uit en dan hoop je maar dat ze bij jouw auto ook gewoon voor 100% vakmanschap gaan en niet laks omgaan met details. Maar ik durf er (als ik zo lees) vanuit te gaan dat Nard met zeer veel trots z'n werk doet en teveel eer heeft om een detail te missen of over te slaan. Dan mag het echt wel wat kosten, maar dat snap jij beter dan ik
Mijn enige eigen auto gerelateerde bezigheid, of eigenlijk probleem, is het al eeuwen op tot op heden onverklaarbare lpg-afsluiten dat Flodder vrijwel onrijdbaar maakt.
Dit fenomeen deed zich afgelopen jaar al snel voor nadat we deze 'miskoop van de eeuw' in gebruik namen en is steeds terug blijven keren.
Paar weken geleden ging het ineens allemaal redelijk probleemloos tot afgelopen week het ineens op extreme wijze terug was. En sindsdien is Flodder effectief geheel niet meer op LPG rijdbaar
.
Verdachte in dit gebeuren is de 'safety-switch', een relais dat de LPG toevoer afsluit bij wegvallen ontstekingssignaal. Maar... er is gewoon ontsteking, er valt niets weg! En toch gooit het relais de boel zomaar dicht.
Enorm irritant!
Zojuist heb ik nog maar eens de massa van dit relais extra aangepakt, losgemaakt en extra metaal blootgelegd voor beter contact. Misschien is het tóch gewoon een simpel iets als dat...
En anders toch maar een nieuw relais gaan aanschaffen, na veel zoeken op internet heb ik het kunnen vinden!
De gasboer is niet echt behulpzaam in deze, die geeft alles de schuld behalve zijn inbouwdelen. Moet het dus echt zelf gaan oplossen.
Rothok...
Dit fenomeen deed zich afgelopen jaar al snel voor nadat we deze 'miskoop van de eeuw' in gebruik namen en is steeds terug blijven keren.
Paar weken geleden ging het ineens allemaal redelijk probleemloos tot afgelopen week het ineens op extreme wijze terug was. En sindsdien is Flodder effectief geheel niet meer op LPG rijdbaar
Verdachte in dit gebeuren is de 'safety-switch', een relais dat de LPG toevoer afsluit bij wegvallen ontstekingssignaal. Maar... er is gewoon ontsteking, er valt niets weg! En toch gooit het relais de boel zomaar dicht.
Enorm irritant!
Zojuist heb ik nog maar eens de massa van dit relais extra aangepakt, losgemaakt en extra metaal blootgelegd voor beter contact. Misschien is het tóch gewoon een simpel iets als dat...
En anders toch maar een nieuw relais gaan aanschaffen, na veel zoeken op internet heb ik het kunnen vinden!
De gasboer is niet echt behulpzaam in deze, die geeft alles de schuld behalve zijn inbouwdelen. Moet het dus echt zelf gaan oplossen.
Rothok...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
wat ik wel eens had:
Relais werkte niet goed, ik had er netjes 12v op gezet, met een waarschuwingslampje.
Vergetende dat als je dat in serie doet, het lampje ervoor zorgt dat er 11,5v op het relais komt te staan, en daarmee het hele systeem vervalt.
Dus.. heb je een waarschuwingslampje voor LPG-staat-aan ?
Relais werkte niet goed, ik had er netjes 12v op gezet, met een waarschuwingslampje.
Vergetende dat als je dat in serie doet, het lampje ervoor zorgt dat er 11,5v op het relais komt te staan, en daarmee het hele systeem vervalt.
Dus.. heb je een waarschuwingslampje voor LPG-staat-aan ?
@Raoel: wat moet ik met een lampje?
Hoe dan ook...
Massa experiment mislukt, LPG stopte er gewoon weer na een minuut mee.
Loopt prima op lpg en dan na een minuut, of 3, of na 5 seconden, of alleen bij al eerder opgewarmde motor (
).... valt de motor ineens uit omdat het relais de LPG aanvoer afsluit.
Dat was tot afgelopen week het meest vreemde, het gebeurde nooit bij de koude start 's-ochtends! Alleen maar bij de 2e rit..., weer naar huis zeg maar.
Ik ga maar een nieuw relais (safety-switch, Lektron LSS230 inductie-relais om precies te zijn) bestellen.

Heb nu echt wel alles denkbaar gedaan om uit te sluiten dat het niet het relais zelf is.
Hoe dan ook...
Massa experiment mislukt, LPG stopte er gewoon weer na een minuut mee.
Loopt prima op lpg en dan na een minuut, of 3, of na 5 seconden, of alleen bij al eerder opgewarmde motor (
Dat was tot afgelopen week het meest vreemde, het gebeurde nooit bij de koude start 's-ochtends! Alleen maar bij de 2e rit..., weer naar huis zeg maar.
Ik ga maar een nieuw relais (safety-switch, Lektron LSS230 inductie-relais om precies te zijn) bestellen.

Heb nu echt wel alles denkbaar gedaan om uit te sluiten dat het niet het relais zelf is.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Klinkt alsof je bijna in staat bent om veiligheid voor de verandering eens gewoon NIET in acht te nemen en dat relais compleet te omzeilen... Maar wat nou als je relais na een x periode vrolijk maar 11.5 volt ontvangt? Dan zou de veiligheid toch kunnen inslaan? Ik zie dat mijn AX start en 13v geeft, na een tijdje is dit nog maar 12. In m'n ouwe blok was dat na een half uur 10.5 ofzo.
Ok, heb niet echt veel verstand van auto-elektra maar goed...
Ok, heb niet echt veel verstand van auto-elektra maar goed...
Sterker nog... ik heb een door de gasboer gefabriekt kabeltje liggen waarmee ik gewoon rechtstreeks de lpg/benzine omschakeling moet kunnen doorverbinden.... En dus inderdaad het relais functioneel omzeilen.Pgoddijn wrote:Klinkt alsof je bijna in staat bent om veiligheid voor de verandering eens gewoon NIET in acht te nemen en dat relais compleet te omzeilen...
Maar ja.. dat lost eigenlijk niets op.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Grrr....
Mysterieus defect aan Rokkie.
Dat kon ik er nu net niet ook nog bij gebruiken
Mysterieus defect aan Rokkie.
Dat kon ik er nu net niet ook nog bij gebruiken
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
@Flodder: lpg installatie heeft geen enkel stroomverbruikend deeltje zoals lampjes etc., zelfs geen lpg-niveau meter.raoel wrote:alles wat stroom eet, hoe weinig ook, kan al zoiets veroorzaken.2Black wrote:@Raoel: wat moet ik met een lampje?
Wat is er mis met Rokkie?
@Rokkie: is mysterieus... ben even bij René van Renard geweest maar die had zo snel (had geen tijd, staat in z'n eentje momenteel) ook geen idee.
Omdat het erop leek dat het iets met inlaatlucht te maken had (veel herrie in de vorm van een donkere brom bij acceleratie), en aanzuigen van valse lucht o.i.d. heb ik zojuist de aanzuigbuis van het open-luchtfilter losgehaald.
Het leek erop dat er daar in ieder geval iets niet goed vast zat (losgetrild?), dat zou inderdaad slecht aanzuigen kunnen veroorzaken. Heb nog niet proefgereden om te zien of er nu verbetering is.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
mmm... de iets loszittende luchtinlaat is in ieder geval geen onderdeel van het probleem
Er is meer aan de hand en ik houd rekening met het ergste...
Komen inmiddels nog wat meer niet bijster bemoedigende geluiden uit het vooronder. Het ratelt...
Er is meer aan de hand en ik houd rekening met het ergste...
Komen inmiddels nog wat meer niet bijster bemoedigende geluiden uit het vooronder. Het ratelt...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
and now for something completely different...
de D-Crosser maakt het weekend van 11-12 september a.s. z'n eerste opwachting tijdens een echt race-evenement.
Dan vindt in Maasbommel/Altforst de volgende ronde plaats van het NK Off-Road Race. Renard Automobiles is normaal gesproken centrum voor tijdwaarneming en echte nood-reparaties.
Leuk gebeuren, vooral als je een Bowler volgas door een paar velden in Maasbommel ziet vliegen.
de D-Crosser maakt het weekend van 11-12 september a.s. z'n eerste opwachting tijdens een echt race-evenement.
Dan vindt in Maasbommel/Altforst de volgende ronde plaats van het NK Off-Road Race. Renard Automobiles is normaal gesproken centrum voor tijdwaarneming en echte nood-reparaties.
Leuk gebeuren, vooral als je een Bowler volgas door een paar velden in Maasbommel ziet vliegen.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Vandaag Rokkie's olie en oliefilter ververst.
Wat eruit kwam zag er niet bijster vers uit
, was in ons bezit nog niet eerder gedaan.
Stom dat ik dat niet eerder heb gecontroleerd, vorige eigenaar reed aan de olie te zien al aardig wat tijd rond sinds de laatste kleine beurt.
Misschien vergezocht, maar het zou best kunnen dat dat een deel van de problemen van afgelopen week was.
Gooi er later van de week ook nog nieuwe bougies tegenaan (geen NGK
), die zullen ook wel aardig oud zijn.
Wat eruit kwam zag er niet bijster vers uit
Stom dat ik dat niet eerder heb gecontroleerd, vorige eigenaar reed aan de olie te zien al aardig wat tijd rond sinds de laatste kleine beurt.
Misschien vergezocht, maar het zou best kunnen dat dat een deel van de problemen van afgelopen week was.
Gooi er later van de week ook nog nieuwe bougies tegenaan (geen NGK
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Is NGK ineens gevaarlijk ofzo? Ik heb er tot dusver geen enkel probleem mee gehad eigenlijk! En hoe slecht moet je olie zijn voordat het voor rare storingen gaat zorgen?2Black wrote:Vandaag Rokkie's olie en oliefilter ververst.
Wat eruit kwam zag er niet bijster vers uit, was in ons bezit nog niet eerder gedaan.
Stom dat ik dat niet eerder heb gecontroleerd, vorige eigenaar reed aan de olie te zien al aardig wat tijd rond sinds de laatste kleine beurt.
Misschien vergezocht, maar het zou best kunnen dat dat een deel van de problemen van afgelopen week was.
Gooi er later van de week ook nog nieuwe bougies tegenaan (geen NGK), die zullen ook wel aardig oud zijn.
Niks mis met NGK hoor. Elke productie heeft wel eens een slecht exemplaar.
Maar ik draai er gewoon Bosch in.
Qua olie is het lastig om een verkoper op z'n blauwe ogen te geloven. Normaal gesproken doe ik dus bij aanschaf van een auto altijd gelijk een olie/filter wissel om zeker te zijn.
Maar smering is natuurlijk wel belangrijk voor je motor en als er gewoon een soort van vloeibaar teer in het blok zit is dat niet goed
. Vooral bij het starten is het belangrijk dat er z.s.m. een oliefilmpje terecht komt op de snel bewegende delen.
Ik zag gisteren dat na de oliewissel zelfs m'n koelwatertemperatuur duidelijk lager bleef dan daarvoor.
en even compleet off-topic:
Als je ziet wat er tegenwoordig door motorenfabrikanten allemaal op een blok wordt geschroefd om milieuvervuilende zaken in de motor te houden dan moet er wel sprake zijn fors vervuilende olie.
Al die recirculatiesystemen proberen emissies naar beneden te brengen door in essentie gewoon die zooi te laten opnemen door de smeerolie. Het is logisch dat smeerolie fors gaat indikken naarmate je er steeds meer roetdeeltjes in gaat stoppen.
Maar ik draai er gewoon Bosch in.
Qua olie is het lastig om een verkoper op z'n blauwe ogen te geloven. Normaal gesproken doe ik dus bij aanschaf van een auto altijd gelijk een olie/filter wissel om zeker te zijn.
Maar smering is natuurlijk wel belangrijk voor je motor en als er gewoon een soort van vloeibaar teer in het blok zit is dat niet goed
Ik zag gisteren dat na de oliewissel zelfs m'n koelwatertemperatuur duidelijk lager bleef dan daarvoor.
en even compleet off-topic:
Als je ziet wat er tegenwoordig door motorenfabrikanten allemaal op een blok wordt geschroefd om milieuvervuilende zaken in de motor te houden dan moet er wel sprake zijn fors vervuilende olie.
Al die recirculatiesystemen proberen emissies naar beneden te brengen door in essentie gewoon die zooi te laten opnemen door de smeerolie. Het is logisch dat smeerolie fors gaat indikken naarmate je er steeds meer roetdeeltjes in gaat stoppen.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
Mastenhose
- profiel verwijderd

- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Olie heeft ook als 'functie' koelen, dus dat de koelwatertemperatuur wat minder snel oploopt kán daar een gevolg van zijn...Pgoddijn wrote:Maar olieverversing is wel iets wat veel problemen kan voorkomen. Maar dat je koelwater meteen beduidend lager is, oei! Dat heb ik namelijk nog niet eerder meegemaakt!
EDIT:
Handig ezelsbruggetje wat ik me nog herinner van m'n opleiding jaaaaren geleden:
KOEGRAS
KOEling;
Geluiddemping;
Reiniging;
Afdichting;
Smering.
Inderdaad Marco... het blok is ook stiller!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
Mastenhose
- profiel verwijderd

- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Olie functioneert als afdichting bij allerlei keerringen lijkt me.Mastenhose wrote:Enige waar ik in m'n uitleg van KOEGRAS over twijfel is de "A", deze wordt op twee manieren uitgelegd... Afdichten en afvoeren...
Klinkt misschien gek..., zal wel een kwestie van oppervlaktespanning en dichtheid zijn. Het vormt een barrière en is dus een afdichtingsvorm.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh





