voorremmen vervangen
Moderator: webmasters
Ik heb een tijdje geleden al gepost, maar mijn stuur trilt tijdens het remmen. De laatste tijd is het steeds erger aan het worden ...
(vooral bij hard remmen)
Het rare is alleen dat hij niet altijd trilt. Dus ik heb een beetje het vermoeden dat het probleem niet is dat de schijven krom zijn.
Waar ik zelf aan zat te denken:
* speling op een fusee kogel
* speling op de bevestiging van de remklauw (schijnt weleens de boosdoener te zijn bij axjes)
Zijn er nog meer dingen die het kunnen zijn?? Kromme schijven lijkt me niet, want dan zou je het altijd moeten voelen.
En weet iemand hoe ik zelf de twee bovenstaande dingen kan controleren??
(vooral bij hard remmen)
Het rare is alleen dat hij niet altijd trilt. Dus ik heb een beetje het vermoeden dat het probleem niet is dat de schijven krom zijn.
Waar ik zelf aan zat te denken:
* speling op een fusee kogel
* speling op de bevestiging van de remklauw (schijnt weleens de boosdoener te zijn bij axjes)
Zijn er nog meer dingen die het kunnen zijn?? Kromme schijven lijkt me niet, want dan zou je het altijd moeten voelen.
En weet iemand hoe ik zelf de twee bovenstaande dingen kan controleren??
Ik heb precies hetzelfde wouterL en heb me schijven en blokken 5000km geleden vervangen. Ik ga ook op onderzoek uit. Ik dacht zelf aan speling op de fusee's, omdat ik vooral bij remmen met iets een bochtje veel trillingen heb en dan worden denk ik de fusee's meer belast???
wij houden elkaar op de hoogte!!
wij houden elkaar op de hoogte!!
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
Maurice, kijk naar het plaatje "blokjes eruit".
Daar zie je rechts van de remschijf de zuiger zitten, dat is dat ronde ding.
Omdat je nieuwe remblokjes dikker zijn de oude die je eruit haalt (duh...)
moet je die zuiger een stukje terugduwen in de remklauw. Anders passen ze er namelijk niet tussen.
Is het zo iets duidelijker?
Groet,
Antoine
Daar zie je rechts van de remschijf de zuiger zitten, dat is dat ronde ding.
Omdat je nieuwe remblokjes dikker zijn de oude die je eruit haalt (duh...)
moet je die zuiger een stukje terugduwen in de remklauw. Anders passen ze er namelijk niet tussen.
Is het zo iets duidelijker?
Groet,
Antoine
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
ik had enkele vragen mbt de (voor)remmen op mn ax. De remmen en blokken zijn eind vorig jaar vervangen. Ik heb een ax 14 trs met 14 inch wielen, en er zijn 258mm schijven op gegaan (dat zijn volgens mij GT schijven). Toen ik de auto kocht waren de schijven al krom, dat kan natuurlijk door verkeerd gebruik zijn gebeurd. Dus ik heb ze laten afdraaien bij de halfords, en dat hielp idd, het was niet 100% weg, maar wel 90% Nu enkele maanden later voel ik dat ze weer krommer worden, dit ondanks dat ik er zeer secuur op let, dus ik rijdt vrij rustig en rem los als je stilstaat e.d. Hoe zou dit kunnen komen? Ik neem aan dat met de nieuwe schijven e.d. ook de remvloeistof vervangen is, dus die denk ik niet dat het is. Is het misschien zo dat indien een schjif niet 100% recht is, het effect steeds erger zal worden? Ik heb geen idee, dus ben erg benieuwd. Tot slot blijf ik de remmen, ondanks dat het niet de slechtste schijven zijn voor een ax, niet goed vinden. Als ik deze schijven een keer vervang zou ik misschien wel geventileerd willen ofzo, heeft iemand misschien een kostenindicatie daarvan? (3 gaats velgen). Oh ja en nog een vraag: ik zag enkele advertenties van andere remblokken (green stuff) met een hogere glijweerstand waardoor het beter remt. Echter vroeg ik me af aangezien een ax alleen voor schijven heeft: stel dat ik dat soort remmen erop zet, word de rembalans voor/achter dan niet verstoord doordat de voorkant harder gaat remmen terwijl achter hetzelfde blijft? alvast bedankt!
Kromme schijven kunnen door allerlei redenen komen bv onbalans in de schijf. Ik denk dat je gewoon eventjes nieuwe schijven moet kopen kost je echt de kop niet. Geventileerd is er vast wel voor 3 gaats.
Het geeft beslist niet dat je voor harder remt dan achter. Er zit een remdrukverdeler in je auto om ervoor te zorgen dat je voorwielen eerder blokkeren dan je achterwielen. Je weet waarschijnlijk zelf wel wat er gebeurt als je achterremmen blokkeren en je voorwielen niet.
Het geeft beslist niet dat je voor harder remt dan achter. Er zit een remdrukverdeler in je auto om ervoor te zorgen dat je voorwielen eerder blokkeren dan je achterwielen. Je weet waarschijnlijk zelf wel wat er gebeurt als je achterremmen blokkeren en je voorwielen niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Geventileerd zal er wel zijn voor 3 gaats, maar ik vraag me af of ze ook beschikbaar zijn voor een diesel, dan neem ik dat soort ook als ik aan nieuwe schijven toe ben. Ik weet ook niet of er verschil is tussen 1.0/1.1/1.4/diesel en bv GT schijven, of dat elk type weer zijn eigen schijven heeft, zou handig zijn om dat eens te weten.