Mastenhose - AX, 2CV, Partner - Update 17/02/2012 Nwe FOTO's

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Joost wrote:
Mastenhose wrote: Verder de andere APK-puntjes ff aanpakken:
-Mistachterlicht;
-Koplamp vastzetten;
-Ashoesje.
welke maloot heeft je mistachterlicht afgekeurd?
De AX is nog niet ter keuring aangeboden, maar bij 't checken van de verlichting kwam ik tot de conclusie dat 't mistachterlicht niet werkte. Aangezien ik me van de APK's waar ik bijgeweest ben ook weet dat de mistachterlichten nagekeken werden, ben ik er vanuit gegaan dat deze moest werken.

Het mistachterlicht werkt nu dan ook, en dat was makkelijker op te lossen dan gedacht... De blauwe stekker achter de schakelaar hing er los in... :roll:

Verder is er vanwege de weersomstandigheden weinig van het verhelpen van de APK-punten terecht gekomen. Na het monteren van de Volcane-stoelen ben ik verder gegaan met de inrichting van m'n schuur (daar stond ik tenminste droog).
Als 't weer het toelaat ga ik morgen de ashoes vastzetten en de remmerij voor vervangen, anders doe ik dat maandagochtend... (Tenzij de baby roet in 't eten gooit natuurlijk... :lol:)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Vanmorgen gebruikt om aan de First Impression te hobbiën.
Om te beginnen de koplamp vervangen voor een exemplaar dat nog wel op de kogeltjes te klikken was.
Daarna de ashoes vastgezet met een tie-rap en toen aan de remmerij begonnen.

Uiteraard zat het niet geheel mee, zo wilden bij beide klauwen de onderste pennen niet los. Opgelost door deze door te zagen en eruit te wrikken. Aan de bijrijderszijde brak het borgboutje van de schijf af, deze uit moeten boren, maar ook dat is gelukt.

Tot slot nog twee slangetjes onder de motorkap vervangen i.v.m. droogtescheuren, toevallig had ik deze onlangs van een sloper afgetrokken.

Wat sfeerplaatjes:
Voor aanvang:
Image
Image

Schijf en blokken gedemonteerd:
Image
Image
Image

Nieuwe en oude blokken:
Image

Nieuwe remmetjes gemonteerd:
Image
Image

De slangetjes die vervangen moesten worden:
Image
Image

Hopelijk morgenochtend op voor de APK! :)
Nu eerst nog ff naar de schade kijken! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Die nieuwe schijf ziet er serieus goed uit, succes met de APK morgen!
AX GTI '91

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Lekker geklust Marco, dat je die remblokken vervangen hebt is wel een beetje overdreven :wink:

Maar zonder gekheid het ziet er weer een stuk beter uit.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Mastenhose wrote:Vanmorgen gebruikt om aan de First Impression te hobbiën.
<snip>
Wat sfeerplaatjes:
<snip>
Nieuwe remmetjes gemonteerd:
Image
Image
Marco, ik heb een vraag.
Toevallig was ik vandaag ook bezig met de schijfremmen van een AX.

Jij hebt de afdrukveer van de remblokken gemonteerd zoals op de foto in het sleutelboek van Haynes, d.w.z. 1 pootje binnen de remblokken en 1 pootje erbuiten.
Zo zou ik het dus ook hebben gedaan.

Een Citroënmonteur vertelde mij vorige week echter dat beide pootjes van de veer binnen de remblokken moeten worden gemonteerd, omdat anders 1 blok scheef afslijt.

Wie heeft gelijk?
Ik kan het nergens vinden op het internet.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

@jk, ook het werkplaatshandboek schrijft de manier voor die Marco heeft toegepast op de foto's.

Daarbij, Als je de pootjes binnen de blokken plaatst dan heb je spanning tegen de blokken aan, als je dan remt krijg je rare krachten waarbij de veer de blokken weer naar buiten probeert te duwen. Lijkt mij dat het dán juist scheef afslijt. Als je het monteert zoals op de foto van Marco dan valt de veer bijna vanzelf op z'n plek.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

MBa@NL wrote:@jk, ook het werkplaatshandboek schrijft de manier voor die Marco heeft toegepast op de foto's.

Daarbij, Als je de pootjes binnen de blokken plaatst dan heb je spanning tegen de blokken aan, als je dan remt krijg je rare krachten waarbij de veer de blokken weer naar buiten probeert te duwen. Lijkt mij dat het dán juist scheef afslijt. Als je het monteert zoals op de foto van Marco dan valt de veer bijna vanzelf op z'n plek.
De minieme kracht van dat veertje weegt natuurlijk niet op tegen de kracht van je voet via de zuiger van de remklauw!

Maar als het Citroën werkplaatshandboek (ik heb dat niet) dit voorschrijft dan ga ik het doen zoals op de foto.
Overigens was bij de AX waarover ik het had de zaak zodanig fout gemonteerd geweest dat het veertje na demontage niet meer bruikbaar was.

Dank voor de toelichting.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Normaal dus zonder te forceren zijn de veren niet fout te monteren.

En zoals al gemeld Marco heeft ze op de enig juiste manier gemonteerd.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Henk Bats wrote:Normaal dus zonder te forceren zijn de veren niet fout te monteren.

En zoals al gemeld Marco heeft ze op de enig juiste manier gemonteerd.

Groetjes, Henk
Ik heb het veertje van de sloop moeten halen.
Blijkbaar had een vorige eigenaar het veertje bij beide remblokjes aan de buitenkant gemonteerd i.p.v. alleen aan de binnenkant zoals op Marco's foto en in Haynes.
(Kan mij niet voorstellen dat Haynes fouten maakt, en Olyslagers/Kluwer geeft alleen een exploded view zonder stippellijntjes dus daaraan heb je niets).

Nogmaals dank, normaal laat ik remmen altijd door de garage doen, vandaar.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ik heb de veertjes gemonteerd zoals ze er ook vanaf kwamen... :lol:
Heb geen Haynes of werkplaatshandboek, maar wist ook nog van de vorige keer (bij een andere AX) dat ik meerdere setups geprobeerd had en deze 't lekkerste leek 'te passen'...
Blij dat ik 't goed gedaan heb! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Mastenhose wrote:Ik heb de veertjes gemonteerd zoals ze er ook vanaf kwamen... :lol:
Heb geen Haynes of werkplaatshandboek, maar wist ook nog van de vorige keer (bij een andere AX) dat ik meerdere setups geprobeerd had en deze 't lekkerste leek 'te passen'...
Blij dat ik 't goed gedaan heb! ;)
En het vervelende was dat ìk geen voorbeeld bij de hand had - ik had mijn eigen AX even omgeruild om die van mijn vraag (hierboven) te kunnen voorzien van veertjes.
(heb even zonder de veertjes gereden, maar wel met de pennen natuurlijk).

En waar vind je dan het antwoord op zondag - op het forum dus.

Overigens schijnt het geregeld voor te komen dat remklauwveertjes verkeerd gemonteerd worden.
Is net zoiets als met de afgezaagde voorveren van de GT...

Een kennis parkeerde onlangs zijn Renault Kangoo, en de vier remblokjes vielen op de grond - waren ze zelfs de borging vergeten te monteren...
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Vanmorgen vroeg uit de veren om naar het keuringsstation te rijden.
Om 7.15u stond ik daar voor de deur. Om 7.30u zouden ze open gaan. Dit gebeurde ook, maar de keurmeester begon pas om 8.00u. Maak niet uit, ik had de hele ochtend.
Na nog even snel een ruitenwisserblad vervangen te hebben begon de keuring.
Resultaat:
Image

De rechterachterband was behoorlijk slecht, droogtescheuren etc. Daarintegen was de reserveband keurig, dus deze even omgewisseld. De AX staat nu op z'n reserveslof...
Ook nog een steeklampje van de kentekenplaatverlichting moeten vervangen, deze had ik bij de check ff gemist, maargoed, verder geen op/-aanmerkingen!

Nu kan ik tenminste op m'n gemak verder aan de AX, zonder de kans op gezeik van het CJIB of de Politie. Buren kunnen natuurlijk wel gaan zeiken, maar hebben geen recht van spreken, aangezien de auto gekeurd is en er gewoon wegenbelasting en verzekering voor betaald wordt! :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Gefeliciteerd! En met een goed gevoel omdat het zo makkelijk ging :D

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Goed bezig Marco!

gefeliciteerd :)

remmen e.d. zien er ook weer een stuk beter uit nu.. altijd bling bling he, nieuwe onderdelen!
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Goed man, gefeliciteerd!
Ziet er ook wel weer erg netjes uit met die nieuwe schijfjes en blokken.

Ben je bij Ron geweest of bij Marco voor de apk?

En ga nu maar snel vader worden!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Bedankt voor de felicitaties!
Rio97 wrote:Ben je bij Ron geweest of bij Marco voor de apk?
Wel bij Ron geweest, maar een andere Ron als van bij Van Bemmelen.
Het moest ff snel, dus naar een geen-afspraak keuringsstation geweest. Is een relatief nieuw bedrijf en de eigenaar is een buurman van m'n ouders.
Rio97 wrote:En ga nu maar snel vader worden!
Dat wordt zeker tijd!!!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

jb
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 724
Joined: ThuApr09, 2009 3:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Post by jb »

gefeleciteer (y)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Mooi Marco, dat de APK gelukt is.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Gefeliciteerd.
Blijft een mooie kleur AX.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Gefeliciteerd met de verse apk Marco!
AX GTI '91

Post Reply