Ik heb sinds een klein jaartje me eigen autotje (jaja, me eerste:D).
Ben sinds die tijd ook al meer geïnteresseerd geraakt in auto's.
Nu ben ik zover gekomen om vorige week mijn koppelingskabel en V snaar ZELF te vervangen (dat zal voor jullie een eitje zijn maar ik, als ICT'er daarin tegen )
Zoals jullie nu wel hebben gemerkt ben ik nog best wel een noob als het gaat om auto's, nu vroeg ik me af of iemand mij kan uitleggen hoe ik nou zo'n apparaat aansluit in mijn auto... waar ik dan moet wezen enzo..
Ik weet wel dat het iets met de zekeringen in mijn auto te maken heeft en het een 12v aansluiting nodig heeft... er zijn inderdaad nog zekeringen vrij in mijn auto, maar hoe en wat moet ik het nu aansluiten?
het gaat om een: Merk Citroën
Model AX 11 FIRST INJECTION U9
Kleur ROOD
Brandstof benzine
Carrosserie hatchback
Aantal deuren 2
Datum eerste toelating 5 januari 1993
Motorcode HDZ
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1124 cc
Vermogen 44 kW (60 pk)
Ik hoor het maar al te graag van jullie!
Met vriendelijke groetjes,
Niels Treurniet
Last edited by nielstreurniet on TueAug03, 2010 12:57:57 AM, edited 2 times in total.
AX 1.1i First Injection
1993
cc. 1124
3 Deurs
Kleur: Rood
Lijkt me dat dat haarfijn uit de doeken gedaan wordt in de handleiding?
Te zien aan het bijgeleverde kastje vermoed ik dat zekeringen er al in verwerkt zitten.
Weet niet wat de verzendkosten zijn, maar aan de stukprijs kun je haast geen buil vallen
Niet lullig bedoelt maar... Als je al over weerstanden begint terwijl je zekeringen zal bedoelen zou ik bijna zeggen... begin er niet aan... verdiep je eerste een beetje in wat er nu allemaal in je auto zit en wat daar de werking van is. Dit soort apparaten zul je moeten aansluiten op je accu via je zekeringkastje (of een aparte zekering) maar als je niet weet waar je mee bezig bent kan ook 12V gewoon levensgevaarlijk zijn en er uit komen te zien als vuurwerk.
En parkeer sensoren op een AX? Op grote luxe wagens is het misschien handig maar als je een paar keer met een AX hebt ingeparkeerd en dan als je uitstapt kijkt hoe je staat waat je na een keer of 10 exact de lengte/breedte van je auto. Als je het een beetje in je hebt parkeer je em op meest krappe plaatsen.
Ik vind het idee van parkeersensoren op een AX best grappig, maar ik snap (zoals Michel ook al aangeeft) het nut op een AX er niet zo van...
AX is één van de meest compacte auto's op de markt, met heel weinig dode hoek (i.m.o.)... Je kunt je achterbumper bijna zien vanuit de auto...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Laat em nou, hij is ICT'er;
hoe meer elektronica aan boord, hoe beter.
En ik geef em volkomen gelijk.
Zo denk ik bijvoorbeeld ook niet dat een bullbar op je AX de koeien op de weg meters weg zal slingeren
Maar dat neemt niet weg dat het gaaf staat.
degene wrote:Laat em nou, hij is ICT'er;
hoe meer elektronica aan boord, hoe beter.
En ik geef em volkomen gelijk.
Zo denk ik bijvoorbeeld ook niet dat een bullbar op je AX de koeien op de weg meters weg zal slingeren
Maar dat neemt niet weg dat het gaaf staat.
Ja, maar wie zet er dan ook een bullbar op z'n AX? Dan heb je 't ook niet begrepen hoor!
En natuurlijk, als hij 't wil, dan moet ie 't doen, doe ik ook altijd...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
degene wrote:Zo denk ik bijvoorbeeld ook niet dat een bullbar op je AX de koeien op de weg meters weg zal slingeren
Maar dat neemt niet weg dat het gaaf staat.
Persoonlijk vindt ik dat een buulbar iets aan het uiterlijk (kán) toevoegen maar met parkeersensoren geef je (in mijn ogen) aan dat je niet verkeerswaardig bent.
Bij grote luxe wagens kan ik het mij nog enigszins voorstellen maar zeker bij kleine hatchbacks zijn het net een stel puisten...
En dan ook nog... dan heb je parkeer sensoren... dan ga je er dus ook op vertrouwen... dus het paaltje wat je net zelf wel zag en verdwijnt uit de spiegels verwacht je van dat de sensoren hem wel zien... maar zeker bij de low-budget varianten heb je vaak het probleem dat ze geen grote kijkhoek hebben en dat ene paaltje dus net over het hoofd zien... gevolg laat zich raden...
Leer gewoon de lengte (en breedte) van je auto kennen en laat vraag eventueel iemand die om je auto heent loopt en op plaatsen gaat staan die jij zelf aangeeft. Kijk dan in je spiegel waar die persoon op dat moment staat en je weet waar je naar moet kijken de volgende keer...
MBa@NL wrote:Niet lullig bedoelt maar... Als je al over weerstanden begint terwijl je zekeringen zal bedoelen zou ik bijna zeggen... begin er niet aan... verdiep je eerste een beetje in wat er nu allemaal in je auto zit en wat daar de werking van is. Dit soort apparaten zul je moeten aansluiten op je accu via je zekeringkastje (of een aparte zekering) maar als je niet weet waar je mee bezig bent kan ook 12V gewoon levensgevaarlijk zijn en er uit komen te zien als vuurwerk.
En parkeer sensoren op een AX? Op grote luxe wagens is het misschien handig maar als je een paar keer met een AX hebt ingeparkeerd en dan als je uitstapt kijkt hoe je staat waat je na een keer of 10 exact de lengte/breedte van je auto. Als je het een beetje in je hebt parkeer je em op meest krappe plaatsen.
Zoals je heb kunnen lezen is dit mijn eerste auto.. en BEN erin aan het verdiepen... en of parkeer sensoren op en AX hoort of niet, voor 20 euro is het gewoon een hebbe dingetje om hem een beetje op te leuke..
Dat ik 'zekeringen' bedoel ipv 'weerstanden' dat is mijn fout geweest, maar mensen vergissen zich wel eens.. erg jammer dat ik gelijk zo'n reactie krijg ookal bedoel je het niet lullig..
AX 1.1i First Injection
1993
cc. 1124
3 Deurs
Kleur: Rood
degene wrote:Zo denk ik bijvoorbeeld ook niet dat een bullbar op je AX de koeien op de weg meters weg zal slingeren
Maar dat neemt niet weg dat het gaaf staat.
Persoonlijk vindt ik dat een buulbar iets aan het uiterlijk (kán) toevoegen maar met parkeersensoren geef je (in mijn ogen) aan dat je niet verkeerswaardig bent.
Bij grote luxe wagens kan ik het mij nog enigszins voorstellen maar zeker bij kleine hatchbacks zijn het net een stel puisten...
En dan ook nog... dan heb je parkeer sensoren... dan ga je er dus ook op vertrouwen... dus het paaltje wat je net zelf wel zag en verdwijnt uit de spiegels verwacht je van dat de sensoren hem wel zien... maar zeker bij de low-budget varianten heb je vaak het probleem dat ze geen grote kijkhoek hebben en dat ene paaltje dus net over het hoofd zien... gevolg laat zich raden...
Leer gewoon de lengte (en breedte) van je auto kennen en laat vraag eventueel iemand die om je auto heent loopt en op plaatsen gaat staan die jij zelf aangeeft. Kijk dan in je spiegel waar die persoon op dat moment staat en je weet waar je naar moet kijken de volgende keer...
Het parkeer sensoren ding is 1 van de 10 leuke hebbe dingetjes die ik ben tegen gekomen.. mijn vraag was enkel HOE die electronica gadgets in je auto is aan te sluiten qua connectoren etc.
Geplaatst: MaAug02, 2010 8:36:15 PM Onderwerp: Reageer met quote
Lijkt me dat dat haarfijn uit de doeken gedaan wordt in de handleiding?
Te zien aan het bijgeleverde kastje vermoed ik dat zekeringen er al in verwerkt zitten.
Weet niet wat de verzendkosten zijn, maar aan de stukprijs kun je haast geen buil vallen Very Happy
Zal eens op internet zoeken naar de handleiding, hij is namelijk niet 1,2,3 te vinden... Hij ontbrak ook bij de auto.
AX 1.1i First Injection
1993
cc. 1124
3 Deurs
Kleur: Rood
degene wrote:Zo denk ik bijvoorbeeld ook niet dat een bullbar op je AX de koeien op de weg meters weg zal slingeren
Maar dat neemt niet weg dat het gaaf staat.
Persoonlijk vindt ik dat een buulbar iets aan het uiterlijk (kán) toevoegen maar met parkeersensoren geef je (in mijn ogen) aan dat je niet verkeerswaardig bent.
Bij grote luxe wagens kan ik het mij nog enigszins voorstellen maar zeker bij kleine hatchbacks zijn het net een stel puisten...
En dan ook nog... dan heb je parkeer sensoren... dan ga je er dus ook op vertrouwen... dus het paaltje wat je net zelf wel zag en verdwijnt uit de spiegels verwacht je van dat de sensoren hem wel zien... maar zeker bij de low-budget varianten heb je vaak het probleem dat ze geen grote kijkhoek hebben en dat ene paaltje dus net over het hoofd zien... gevolg laat zich raden...
Leer gewoon de lengte (en breedte) van je auto kennen en laat vraag eventueel iemand die om je auto heent loopt en op plaatsen gaat staan die jij zelf aangeeft. Kijk dan in je spiegel waar die persoon op dat moment staat en je weet waar je naar moet kijken de volgende keer...
Het parkeer sensoren ding is 1 van de 10 leuke hebbe dingetjes die ik ben tegen gekomen.. mijn vraag was enkel HOE die electronica gadgets in je auto is aan te sluiten qua connectoren etc.
Geplaatst: MaAug02, 2010 8:36:15 PM Onderwerp: Reageer met quote
Lijkt me dat dat haarfijn uit de doeken gedaan wordt in de handleiding?
Te zien aan het bijgeleverde kastje vermoed ik dat zekeringen er al in verwerkt zitten.
Weet niet wat de verzendkosten zijn, maar aan de stukprijs kun je haast geen buil vallen Very Happy
Zal eens op internet zoeken naar de handleiding, hij is namelijk niet 1,2,3 te vinden... Hij ontbrak ook bij de auto.
Vat 't allemaal niet te persoonlijk op! Het is jouw auto, en als jij 't leuk vindt, dan moet je dat gewoon doen!
Wat betreft de handleiding, ik denk dat de handleiding van het parkeersensoren-handeltje bedoeld wordt, dus gewoon bestellen, een wie=wie aanmaken en daar laten zien hoe je het ingebouwd hebt!
Succes!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
degene wrote:Zo denk ik bijvoorbeeld ook niet dat een bullbar op je AX de koeien op de weg meters weg zal slingeren
Maar dat neemt niet weg dat het gaaf staat.
Persoonlijk vindt ik dat een buulbar iets aan het uiterlijk (kán) toevoegen maar met parkeersensoren geef je (in mijn ogen) aan dat je niet verkeerswaardig bent.
Bij grote luxe wagens kan ik het mij nog enigszins voorstellen maar zeker bij kleine hatchbacks zijn het net een stel puisten...
En dan ook nog... dan heb je parkeer sensoren... dan ga je er dus ook op vertrouwen... dus het paaltje wat je net zelf wel zag en verdwijnt uit de spiegels verwacht je van dat de sensoren hem wel zien... maar zeker bij de low-budget varianten heb je vaak het probleem dat ze geen grote kijkhoek hebben en dat ene paaltje dus net over het hoofd zien... gevolg laat zich raden...
Leer gewoon de lengte (en breedte) van je auto kennen en laat vraag eventueel iemand die om je auto heent loopt en op plaatsen gaat staan die jij zelf aangeeft. Kijk dan in je spiegel waar die persoon op dat moment staat en je weet waar je naar moet kijken de volgende keer...
Het parkeer sensoren ding is 1 van de 10 leuke hebbe dingetjes die ik ben tegen gekomen.. mijn vraag was enkel HOE die electronica gadgets in je auto is aan te sluiten qua connectoren etc.
Een auto is niet hetzelfde als een PC. Een PC (als 'ie aan de standaarden voldoet) is uit te breiden met extra items. Een extra DVD speler is bij de meeste PC's geen enkel probleem.
Maar zo werkt het bij een AX (of eigenlijk de meeste auto's) absoluut niet. Alle bedrading is zo efficiënt mogelijk aangelegd. Extra overbodige losse stekkers is best een zeldzaamheid te noemen. Je zal aan de hand van draadschema's (welke je dus eerst zal moeten bestuderen en vooral ook zal moeten begrijpen) dus moeten uitzoeken van welke zekering je de voeding vandaan kan halen. Zomaar met een stekkertje vastzetten is er niet bij dus moet je uitwijken naar "aftakverbinders" of met de soldeerbout aan de gang moeten gaan.
Je zal het apparaat sowieso op een geschakelde voeding moeten plaatsen zodat hij niet blijft doorgaan met piepen als je het contact afzet. Zomaar bij een geschakelde plus erbij zetten kan niet aangezien je ook na zal moeten gaan of je zekering wel groot genoeg is. Zoniet zijn er nog wel andere zekering die ook geschakeld zijn maar de waardes zijn ooit zo gekozen dat het allemaal net gaat en dat ze er bij het minste al uitspringen en dus zal je dus met een relais moeten werken.
Dit soort dingen is niet zomaar, zoals bij een PC dat wel is, stekkertje erin en het werkt... er komt nog iets meer bij kijken.
inbouwen is goed te doen.
de bumpers kunnen er makkelijk af dus het inbouwen van de sensoren zal vast meevallen. en mislukt het ach bumper kost 2 tientjes....
belangrijk is dat het apparaat niet aan blijft staan als de sleutel van het contact is. (lege accu...)
en eigenlijk moet hij alleen werken als de auto in zijn achteruit staat.
nou is dat natuurlijk heel mooi want je hebt een 12V achteruitrijlicht.
als je daar de stroom van pakt is hij gelijk ook gezekerd
en ICT en auto's gaat best goed samen. er zijn meer maloten hier. of niet Bas, Raoel en .......en ik
degene wrote:Zo denk ik bijvoorbeeld ook niet dat een bullbar op je AX de koeien op de weg meters weg zal slingeren
Maar dat neemt niet weg dat het gaaf staat.
Persoonlijk vindt ik dat een buulbar iets aan het uiterlijk (kán) toevoegen maar met parkeersensoren geef je (in mijn ogen) aan dat je niet verkeerswaardig bent.
Bij grote luxe wagens kan ik het mij nog enigszins voorstellen maar zeker bij kleine hatchbacks zijn het net een stel puisten...
En dan ook nog... dan heb je parkeer sensoren... dan ga je er dus ook op vertrouwen... dus het paaltje wat je net zelf wel zag en verdwijnt uit de spiegels verwacht je van dat de sensoren hem wel zien... maar zeker bij de low-budget varianten heb je vaak het probleem dat ze geen grote kijkhoek hebben en dat ene paaltje dus net over het hoofd zien... gevolg laat zich raden...
Leer gewoon de lengte (en breedte) van je auto kennen en laat vraag eventueel iemand die om je auto heent loopt en op plaatsen gaat staan die jij zelf aangeeft. Kijk dan in je spiegel waar die persoon op dat moment staat en je weet waar je naar moet kijken de volgende keer...
Het parkeer sensoren ding is 1 van de 10 leuke hebbe dingetjes die ik ben tegen gekomen.. mijn vraag was enkel HOE die electronica gadgets in je auto is aan te sluiten qua connectoren etc.
Een auto is niet hetzelfde als een PC. Een PC (als 'ie aan de standaarden voldoet) is uit te breiden met extra items. Een extra DVD speler is bij de meeste PC's geen enkel probleem.
Maar zo werkt het bij een AX (of eigenlijk de meeste auto's) absoluut niet. Alle bedrading is zo efficiënt mogelijk aangelegd. Extra overbodige losse stekkers is best een zeldzaamheid te noemen. Je zal aan de hand van draadschema's (welke je dus eerst zal moeten bestuderen en vooral ook zal moeten begrijpen) dus moeten uitzoeken van welke zekering je de voeding vandaan kan halen. Zomaar met een stekkertje vastzetten is er niet bij dus moet je uitwijken naar "aftakverbinders" of met de soldeerbout aan de gang moeten gaan.
Je zal het apparaat sowieso op een geschakelde voeding moeten plaatsen zodat hij niet blijft doorgaan met piepen als je het contact afzet. Zomaar bij een geschakelde plus erbij zetten kan niet aangezien je ook na zal moeten gaan of je zekering wel groot genoeg is. Zoniet zijn er nog wel andere zekering die ook geschakeld zijn maar de waardes zijn ooit zo gekozen dat het allemaal net gaat en dat ze er bij het minste al uitspringen en dus zal je dus met een relais moeten werken.
Dit soort dingen is niet zomaar, zoals bij een PC dat wel is, stekkertje erin en het werkt... er komt nog iets meer bij kijken.
Kijk daar heb ik wat aan! Betere uitleg heb ik niet nodig:) Ik ga is ff op jacht naar het elect. schema en is ff goed bij zitten...
Er komt idd meer bij kijken dan ik dacht! ik denk.. oooo.. klik het erin en gaan met die banaan...
Heel erg bedankt voor de info!
AX 1.1i First Injection
1993
cc. 1124
3 Deurs
Kleur: Rood
degene wrote:Zo denk ik bijvoorbeeld ook niet dat een bullbar op je AX de koeien op de weg meters weg zal slingeren
Maar dat neemt niet weg dat het gaaf staat.
Persoonlijk vindt ik dat een buulbar iets aan het uiterlijk (kán) toevoegen maar met parkeersensoren geef je (in mijn ogen) aan dat je niet verkeerswaardig bent.
Bij grote luxe wagens kan ik het mij nog enigszins voorstellen maar zeker bij kleine hatchbacks zijn het net een stel puisten...
En dan ook nog... dan heb je parkeer sensoren... dan ga je er dus ook op vertrouwen... dus het paaltje wat je net zelf wel zag en verdwijnt uit de spiegels verwacht je van dat de sensoren hem wel zien... maar zeker bij de low-budget varianten heb je vaak het probleem dat ze geen grote kijkhoek hebben en dat ene paaltje dus net over het hoofd zien... gevolg laat zich raden...
Leer gewoon de lengte (en breedte) van je auto kennen en laat vraag eventueel iemand die om je auto heent loopt en op plaatsen gaat staan die jij zelf aangeeft. Kijk dan in je spiegel waar die persoon op dat moment staat en je weet waar je naar moet kijken de volgende keer...
Het parkeer sensoren ding is 1 van de 10 leuke hebbe dingetjes die ik ben tegen gekomen.. mijn vraag was enkel HOE die electronica gadgets in je auto is aan te sluiten qua connectoren etc.
Een auto is niet hetzelfde als een PC. Een PC (als 'ie aan de standaarden voldoet) is uit te breiden met extra items. Een extra DVD speler is bij de meeste PC's geen enkel probleem.
Maar zo werkt het bij een AX (of eigenlijk de meeste auto's) absoluut niet. Alle bedrading is zo efficiënt mogelijk aangelegd. Extra overbodige losse stekkers is best een zeldzaamheid te noemen. Je zal aan de hand van draadschema's (welke je dus eerst zal moeten bestuderen en vooral ook zal moeten begrijpen) dus moeten uitzoeken van welke zekering je de voeding vandaan kan halen. Zomaar met een stekkertje vastzetten is er niet bij dus moet je uitwijken naar "aftakverbinders" of met de soldeerbout aan de gang moeten gaan.
Je zal het apparaat sowieso op een geschakelde voeding moeten plaatsen zodat hij niet blijft doorgaan met piepen als je het contact afzet. Zomaar bij een geschakelde plus erbij zetten kan niet aangezien je ook na zal moeten gaan of je zekering wel groot genoeg is. Zoniet zijn er nog wel andere zekering die ook geschakeld zijn maar de waardes zijn ooit zo gekozen dat het allemaal net gaat en dat ze er bij het minste al uitspringen en dus zal je dus met een relais moeten werken.
Dit soort dingen is niet zomaar, zoals bij een PC dat wel is, stekkertje erin en het werkt... er komt nog iets meer bij kijken.
Kijk daar heb ik wat aan! Betere uitleg heb ik niet nodig:) Ik ga is ff op jacht naar het elect. schema en is ff goed bij zitten...
Er komt idd meer bij kijken dan ik dacht! ik denk.. oooo.. klik het erin en gaan met die banaan...
Heel erg bedankt voor de info!
Electrische schema's kun je het makkelijkste uit de Haynes manuals halen... Bij Bol (of via marktplaats) nog wel te koop en anders voor een ICT'er ook wel te vinden met de termen "AX" en "Haynes" via de digitale "kanalen"
Joost wrote:inbouwen is goed te doen.
de bumpers kunnen er makkelijk af dus het inbouwen van de sensoren zal vast meevallen. en mislukt het ach bumper kost 2 tientjes....
belangrijk is dat het apparaat niet aan blijft staan als de sleutel van het contact is. (lege accu...)
en eigenlijk moet hij alleen werken als de auto in zijn achteruit staat.
nou is dat natuurlijk heel mooi want je hebt een 12V achteruitrijlicht.
als je daar de stroom van pakt is hij gelijk ook gezekerd
en ICT en auto's gaat best goed samen. er zijn meer maloten hier. of niet Bas, Raoel en .......en ik
Dat is een goeie met die achteruit rij licht!.. ik heb hem nog niet besteld maar was elke nieuwschierig hoe het mogelijk is!
Ik heb hier ook een LED strip liggen welke ik kan gebruiken in de auto, ik ga ff hard op denken..
Auto licht = ?v
LED strip verlichting = DC 12 v
Kan hem koppelen met me Dimlicht (?)
make that any sence?
Bedankt iig voor je nuttige inbreng
AX 1.1i First Injection
1993
cc. 1124
3 Deurs
Kleur: Rood
degene wrote:Zo denk ik bijvoorbeeld ook niet dat een bullbar op je AX de koeien op de weg meters weg zal slingeren
Maar dat neemt niet weg dat het gaaf staat.
Persoonlijk vindt ik dat een buulbar iets aan het uiterlijk (kán) toevoegen maar met parkeersensoren geef je (in mijn ogen) aan dat je niet verkeerswaardig bent.
Bij grote luxe wagens kan ik het mij nog enigszins voorstellen maar zeker bij kleine hatchbacks zijn het net een stel puisten...
En dan ook nog... dan heb je parkeer sensoren... dan ga je er dus ook op vertrouwen... dus het paaltje wat je net zelf wel zag en verdwijnt uit de spiegels verwacht je van dat de sensoren hem wel zien... maar zeker bij de low-budget varianten heb je vaak het probleem dat ze geen grote kijkhoek hebben en dat ene paaltje dus net over het hoofd zien... gevolg laat zich raden...
Leer gewoon de lengte (en breedte) van je auto kennen en laat vraag eventueel iemand die om je auto heent loopt en op plaatsen gaat staan die jij zelf aangeeft. Kijk dan in je spiegel waar die persoon op dat moment staat en je weet waar je naar moet kijken de volgende keer...
Het parkeer sensoren ding is 1 van de 10 leuke hebbe dingetjes die ik ben tegen gekomen.. mijn vraag was enkel HOE die electronica gadgets in je auto is aan te sluiten qua connectoren etc.
Een auto is niet hetzelfde als een PC. Een PC (als 'ie aan de standaarden voldoet) is uit te breiden met extra items. Een extra DVD speler is bij de meeste PC's geen enkel probleem.
Maar zo werkt het bij een AX (of eigenlijk de meeste auto's) absoluut niet. Alle bedrading is zo efficiënt mogelijk aangelegd. Extra overbodige losse stekkers is best een zeldzaamheid te noemen. Je zal aan de hand van draadschema's (welke je dus eerst zal moeten bestuderen en vooral ook zal moeten begrijpen) dus moeten uitzoeken van welke zekering je de voeding vandaan kan halen. Zomaar met een stekkertje vastzetten is er niet bij dus moet je uitwijken naar "aftakverbinders" of met de soldeerbout aan de gang moeten gaan.
Je zal het apparaat sowieso op een geschakelde voeding moeten plaatsen zodat hij niet blijft doorgaan met piepen als je het contact afzet. Zomaar bij een geschakelde plus erbij zetten kan niet aangezien je ook na zal moeten gaan of je zekering wel groot genoeg is. Zoniet zijn er nog wel andere zekering die ook geschakeld zijn maar de waardes zijn ooit zo gekozen dat het allemaal net gaat en dat ze er bij het minste al uitspringen en dus zal je dus met een relais moeten werken.
Dit soort dingen is niet zomaar, zoals bij een PC dat wel is, stekkertje erin en het werkt... er komt nog iets meer bij kijken.
Kijk daar heb ik wat aan! Betere uitleg heb ik niet nodig:) Ik ga is ff op jacht naar het elect. schema en is ff goed bij zitten...
Er komt idd meer bij kijken dan ik dacht! ik denk.. oooo.. klik het erin en gaan met die banaan...
Heel erg bedankt voor de info!
Electrische schema's kun je het makkelijkste uit de Haynes manuals halen... Bij Bol (of via marktplaats) nog wel te koop en anders voor een ICT'er ook wel te vinden met de termen "AX" en "Haynes" via de digitale "kanalen"
hehe..THX.. idd gelijk gevonden op FTD, ben blij dat ik daar 'vriend' ben!
AX 1.1i First Injection
1993
cc. 1124
3 Deurs
Kleur: Rood