106 1.1i smurrie onder kvs dop

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

106 1.1i smurrie onder kvs dop

Post by yup »

Onder mijn kvs dop zie ik bruinachtige mayo achtige derrie zitten, wat kan dit betekenen?

Koppakking lek? Maar de auto verbruikt helemaal geen water? Ik ben met top snelheid naar Parijs gereden (170 gps, afdaling 180 gps) en na aankomst volgende dag geen olie of kvs verbruik. KVS staat op exact hetzelfde punt?

De auto verbruikt al een bijna paar duizend km geen kvs...

Is het mogelijk dat de koppakking ooit lek is geweest, maar die mongolen de motor niet hebben schoongemaakt ofzo???

De auto start ook goed, en rookt niet wit of blauw ofzo...
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Die smurrie is sludge.
Kan veroorzaakt worden door een lekke koppakking, maar ook door bijv. veel korte afstanden rijden.
In principe niets om je zorgen om te maken, zolang er verder geen symptomen zijn. Wel verstandig om je slangetje van de carterontluchting eens los te trekken en te bekijken of deze ook niet is volgelopen.
Kwestie van uitspoelen onder de hete kraan. Ook je KVS-dop zou ik ff schoonmaken.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Mastenhose wrote:Die smurrie is sludge.
Kan veroorzaakt worden door een lekke koppakking, maar ook door bijv. veel korte afstanden rijden.
In principe niets om je zorgen om te maken, zolang er verder geen symptomen zijn. Wel verstandig om je slangetje van de carterontluchting eens los te trekken en te bekijken of deze ook niet is volgelopen.
Kwestie van uitspoelen onder de hete kraan. Ook je KVS-dop zou ik ff schoonmaken.
Ok ik rij heel vaak korte afstanden (vaak 2 tot 4 km) dus dat zou ermee te maken kunnen hebben.

Carterontluchting zal ik controleren.

Er is wel een maar... Na een zeer lange en supersnelle rit (voor de auto) dus met 170-180 km op de klok rijden tot Parijs is die zooi nog steeds niet weg. Het is minder maar onder de dop was er een beetje en in de vulhals ook nog...

Maar goed ik zal effe kijken.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

jk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jk »

De kwaliteit van de motorolie speelt ook een rol.
Motorolie absorbeert (condens)water en tests hebben uitgewezen dat goede olie blijft smeren tot bij ca. 70 vol% water.

Maar vooral ook speelt een goed functionerende carterventilatie een rol.
Het water moet in de verbrandingsruimte terecht kunnen komen om met de uitlaatgassen mee te worden afgevoerd door de uitlaat.

Verder kan brandstof een bepaald (klein) gehalte aan water bevatten, en hiervoor geldt hetzelfde.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Post Reply