Allereerst een waarschuwing:
In het brandstofsysteem zit logischerwijs benzine. Dit is brandbaar en aggressief. Ook staat het hele systeem praktisch altijd onder druk. Als je een slang van het benzinesysteem loshaalt dan komt er dus benzine uit. Zorg ervoor dat je een heleboel doeken bij de hand hebt en een opvangbak. In het algemeen zal er niet zoveel benzine uit komen lopen een leeg boterkuipje is meestal wel genoeg.
Now lets get started
In de AX wordt er op verschillende manieren gezorgt dat er benzine de motor inkomt. De meest voorkomende is door middel van het monopoint injectiesysteem. Hiervan zijn 3 verschillende systemen in omloop:
het Bosch A2.2 mono-jetronic injectiesysteem
en de wat nieuwere
Magneti Marelli G6 mono-motronic en
Bosch MA3.0 mono-motronic
Bij deze systemen wordt ook de onsteking door de rijcomputer (ecu) geregeld.
Vanaf juli 92 vind de overgang plaats van Bosch A2.2 naar Magneti Marelli G6
Bosch A2.2 mono-jetronic
Algemeen
Dit inspuitsysteem wordt gebruikt bij de motoren met de volgende motorcode:
TU1 HDZ
TU1 HDY
TU3 KDY
Werking
Benzine wordt door de electrische benzinepomp via een slang naar het injectiehuis gepompt. Daar gaat het door een drukregelaar. De overtollige benzine wordt via een retourslang weer teruggevoerd naar de benzinepomp.
In het injectiehuis zit (hoe kan het ook anders) de injector. Deze bevindt zich recht boven de gasklep. hiermee word de benzine de luchtstroom in gespoten. Waarna het mengsel zn weg vervolgt richting motor.
Nou gaat het er natuurlijk om hoeveel benzine er de motor in gaat. Dit wordt geregeld door de ecu. Deze krijgt een aantal signalen binnen van de motor en berekent aan de hand daarvan hoe lang de injector opengestuurd moet worden.
De ecu regelt behalve de openingsduur van de injector ook nog andere dingen. Zoals het stationair toerental en de ecu heeft ook de mogelijkheid om bij bepaalde motortemperaturen de vacuumvervroeging van de ontsteking uit te schakellen.
De ecu krijgt de de volgende gegevens binnen
-Toerental
-Koelwatertemperatuur
-Gasklepstand
-Zuurstofniveau in de uitlaatgassen (Lambdasensor)
-Inlaatluchttemperatuur
Onderdelen
Benzinepomp
bevind zich bovenop de benzinetank. Je komt erbij door de achterbank te verwijderen en dan de middelste ronde zwarte dop los te peuteren. Denk eraan als je de slangen loshaalt dat je ze markeert of op een andere manier aangeeft welke de aanvoer en welke de retour is.[/img]
Gaskleppotentiometer
De gaskleppotentiometer wil nog wel een problemen geven effecten zijn voornamelijk een niet instabiel stationair toerental. Bij twijfel is het het handigs om je ecu uit te laten lezen bij de garage of op de manier beschreven bij reparaties

De aansluiting van de gaskleppotentiometer zit aan de rechterkant achter de benzineleidingen. Als deze kaduuk is dan moet je een heel nieuw injectiehuis hebben (zie injectiehuis). Koop dit beslist niet nieuw dat is niet te betalen maar haal er eentje op de sloop.
Injectiehuis
Als je een injectihuis haalt op de sloop kijk dan goed uit of het dezelfde is. De gasklap van een 1.4 is namelijk iets groter, zoals onderstaande foto laat zien. Op zich is dit geen probleem ware het niet dat het stationair toerental vreselijk irritant gaat doen. Want op zich wel automatisch een boel stoplichtsprintjes met zich meebrengt. Kijk ook goed uit dat je een beetje jonge auto pakt om spullen uit te halen. De stationairstappenmotor wil namelijk ook nog wel eens kapot zijn. (nieuwwaarde ?350,-)
De prijs van een injectiehuis op de sloop ligt rond de ?50,- incl. stappenmotor

links het 1.4 injectiehuis rechts het 1.1 injectiehuis
Logischerwijs moeten ook alle aansluitingen op het injectiehuis overeenkomen. Dus de stekkeraansluitingen en de vacuumaansluitingen.
Injector
De injector zit in het injectorhuis. De openingstijd wordt bepaald door de ecu. De grote van de opening word bepaald door een serieweerstand. Dit is een wit geval met 2 draadjes eruit. Meestal zit deze vast onder de plaat waar de rijcomputer op zit. Als je de weerstand van een 1.4 erop zit dan heb je merkbaar meer vermogen. Maar ook een merkbaar hoger verbruik. Ik reed er 50 km op een tank minder mee.