Probleem met onderstel

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Probleem met onderstel

Post by yup »

Mijn 106 van 1994 (1.1i galerie) heeft een onderstel probleem:

Rechter aandrijfas tikt in bochten naar links. Dit is volgens mij niet erg schadelijk. (rechtuit hoor je niets).

Alleen heb ik dit: bij gaslos en snel gasgeven voel ik een lichte klap, dit komt 100% door speling ergens in de aandrijving, maar waar? Door de aandrijfassen ofzo? Soms hoor je ook een harde tik uit het vooronder komen. Als ik snel gas los laat, of snel gasgeef voel ik speling en voel ik ook dus die lichte klap.

Beide voorbanden vertonen aan de binnenzijde behoorlijk wat slijtage...

Welke onderdelen in de onderstel kunnen versleten zijn? Zowiezo moet de auto uitgelijnd worden (stuur staat naar rechts als je rechtuit rijd). Trekt ook naar rechts.

Fuseekogel? Draagarmen of rubbers? Wat anders?

Edit:

Oh ja, als ik harder rem, voel ik dat het onderstel kraakt (je hoort het ook kraken). De auto remt gewoon goed, remt ook niet scheef ofzo, het is echt puur iets in de ophanging, hoe harder je op de rem staat hoe meer het kraakt, als je stilstaat en op de rem stapt voel je niks kraken! Dus ik weet niet of iemand weet wat dit ook is?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

degene
AX Master
AX Master

Re: Probleem met onderstel

Post by degene »

yup wrote:Soms hoor je ook een harde tik uit het vooronder komen. Als ik snel gas los laat, of snel gasgeef voel ik speling en voel ik ook dus die lichte klap.
Klinkt mij heel erg als onderste baksteun in de oren

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Hoe kan ik goed controleren of die steun goed is?

degene
AX Master
AX Master

Post by degene »

Door je blok/bak van onder een goeie douw te geven. Als het ronde rubber in die steun niet goed meer is, of 1 of meerdere van de 3 rubberen 'pootjes' zijn door, dan geeft het blok mee.
Heb de mijne onlangs vervangen en gaat nou nergens meer heen als je met de hand kracht uit oefent op het onderblok.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Lijkt mij ook dat de onderste/middelste motorsteun gaar is.

En wat die abnormale bandenslijtage betreft: misschien moet de boel eens opnieuw uitgelijnd worden?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Duidelijke taal, maar kan die motorsteun ook geknars in het onderstel veroorzaken?

Als ik flink rem voel ik gekraak in de rempedaal en hoor ik het ook, ik heb me pa laten luisteren het gekraak komt niet uit de remklauwen, het komt echt uit het vooronder...?

degene
AX Master
AX Master

Post by degene »

Ik zou het niet uitsluiten.
Maar die onderste baksteun zou je toch al moeten vervangen vanwege het 'gaslos en snelgasgeven'-probleem.
Als het geknars bij het remmen daarna weg is, weet je genoeg.
Waar ik anders aan zou denken is de stabilisator stang. Die zit aan de draagarmen en aan de bodemplaat vast. Met rubbers ook weer.
hier een complete, voor een prijsje waar je geen buil aan kunt vallen.

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Zal ik onthouden, auto heeft geen haast tot apk (december) heb ik de tijd. Ik denk dat ik pas over een maand of 2 naar de garage breng.

Post Reply