Sjonge, een jaar al, de tijd vliegt!
Johannus (AX GTI - DS3 e-HDI92)
Moderator: webmasters
-
Johannus
- AX Master Spammer

- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Op aanraden van Romy toch de auto maar eens goed gewassen afgelopen weekeind en in de wax gezet, hij glimt weer 



Omdat ik vrijdag onderdelen van haar ging overnemen en met de AX was, wist ze mij te melden dat de AX niet echt wit meer was (en dat was ie inderdaad niet echt meer
) (De smart is trouwens erg mooi!)
En nu zijn ook de skirts en banden weer mooi zwart en glimmend en de ramen weer helder
Verder heb ik o.a. een nieuwe claxon en ben ik bezig met de dummies in de bumper te vervangen voor echte mistlampen.
Daarna komt de achterkant aan de beurt met de achterruitenwisser, de CV voor achterklep en het lampje in de kofferbak.
Ik heb ook nog 4 14" Steelies overgenomen, die deze zomer mooi wit gaan worden, en deze keer met blanke lak erover
en dan kunnen ze onder mijn AX.
Maar eerst nog 1 tentamen en een reis met de AX naar engeland met het raceteam. Als ik terug ben mag de AX nog met mij en m'n vriendin mee naar Praag en daarna vrije tijd voor de upgrades

Verder gaat hier alles prima, niet veel aanwezig geweest op het forum, maar wel 7 van de 8 tentamens gehaald dus studie begint nu goed op orde te raken
Afgelopen tijd ben ik ook nog bezig geweest met de elektrische raceauto van ons raceteam, maar daarover later meer!
Net de 2e helft van NL gezien en we zitten in de finale

Tijdens de eerste helft was ik nog bezig met een slipcursus om de AX ook in de winter heel te houden!



Omdat ik vrijdag onderdelen van haar ging overnemen en met de AX was, wist ze mij te melden dat de AX niet echt wit meer was (en dat was ie inderdaad niet echt meer
En nu zijn ook de skirts en banden weer mooi zwart en glimmend en de ramen weer helder
Verder heb ik o.a. een nieuwe claxon en ben ik bezig met de dummies in de bumper te vervangen voor echte mistlampen.
Daarna komt de achterkant aan de beurt met de achterruitenwisser, de CV voor achterklep en het lampje in de kofferbak.
Ik heb ook nog 4 14" Steelies overgenomen, die deze zomer mooi wit gaan worden, en deze keer met blanke lak erover
Maar eerst nog 1 tentamen en een reis met de AX naar engeland met het raceteam. Als ik terug ben mag de AX nog met mij en m'n vriendin mee naar Praag en daarna vrije tijd voor de upgrades
Verder gaat hier alles prima, niet veel aanwezig geweest op het forum, maar wel 7 van de 8 tentamens gehaald dus studie begint nu goed op orde te raken
Afgelopen tijd ben ik ook nog bezig geweest met de elektrische raceauto van ons raceteam, maar daarover later meer!
Net de 2e helft van NL gezien en we zitten in de finale
Tijdens de eerste helft was ik nog bezig met een slipcursus om de AX ook in de winter heel te houden!
-
Johannus
- AX Master Spammer

- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Bij deze nog wat beeldmateriaal om de post van gisteren te ondersteunen:
Slipcursus in rosmalen, eerste filmpje is remmen en uitwijken met ABS:
http://www.youtube.com/watch?v=w_GUrGEzz1Y
Tweede filmpje is onder- en overstuur zonder ESP:
http://www.youtube.com/watch?v=k29hRjzu_RI
Was nuttig, en vooral erg leuk, maar wel een beetje kort. Het was namelijk een 3 uur durende basiscursus. Maar toch is het goed om hier eens kennis mee gemaakt te hebben, de theorie was in grote lijnen wel bekend, maar om toch eens te voelen wat zo'n auto dan doet is nooit weg. Maar in de toekomst misschien nog wel eens ooit een volledige slipcursus.
Verder nog twee leuke plaatjes van wat ik voor ons raceteam aan het doen ben. Wij zijn dus bezig met het bouwen van deze elektrische race-auto (daar zijn ook de stickers op mijn AX van
):

En bij het team ben ik zelf bezig met de ontwikkeling van een digitaal zekeringen- en relaissysteem. Dit betekend dat de zekeringen en relais vervangen worden door chips, die bij kortsluiting niet doorbranden, maar zichzelf uitschakelen. Is de kortsluiting verholpen dan schakelen ze zichzelf weer in. Al deze chips zijn schakelbaar, dus iedere zekering kan ook werken als een relais. Dit is veel lichter dan je gewone zekeringen en relaiskast, maar het grootste voordeel is dat de chips ook hun status kunnen doorsturen naar een display op het stuur en draadloos naar een laptop langs de baan, hiermee kunnen wij dus ten alle tijden weten of alle systemen goed werken en hoeveel stroom zij verbruiken.
Nu heb ik vorig jaar dit systeem ontwikkeld voor onze benzine race-auto, maar het enige waar we nog niet echt 100% zeker over waren, was de temperatuur, en dus hebben we een testje gedaan onder maximale belasting, met een infraroodcamera:

Zoals je ziet wordt dit systeem op bepaalde plekken tot 120 graden en vloeit de warmte niet mooi af.
Eergisteren voor het eerst deze test met het nieuw ontworpen systeem voor de elektrische auto gedaan en zie hier, niet warmer dan 80

Scheelt echt een hoop
Slipcursus in rosmalen, eerste filmpje is remmen en uitwijken met ABS:
http://www.youtube.com/watch?v=w_GUrGEzz1Y
Tweede filmpje is onder- en overstuur zonder ESP:
http://www.youtube.com/watch?v=k29hRjzu_RI
Was nuttig, en vooral erg leuk, maar wel een beetje kort. Het was namelijk een 3 uur durende basiscursus. Maar toch is het goed om hier eens kennis mee gemaakt te hebben, de theorie was in grote lijnen wel bekend, maar om toch eens te voelen wat zo'n auto dan doet is nooit weg. Maar in de toekomst misschien nog wel eens ooit een volledige slipcursus.
Verder nog twee leuke plaatjes van wat ik voor ons raceteam aan het doen ben. Wij zijn dus bezig met het bouwen van deze elektrische race-auto (daar zijn ook de stickers op mijn AX van

En bij het team ben ik zelf bezig met de ontwikkeling van een digitaal zekeringen- en relaissysteem. Dit betekend dat de zekeringen en relais vervangen worden door chips, die bij kortsluiting niet doorbranden, maar zichzelf uitschakelen. Is de kortsluiting verholpen dan schakelen ze zichzelf weer in. Al deze chips zijn schakelbaar, dus iedere zekering kan ook werken als een relais. Dit is veel lichter dan je gewone zekeringen en relaiskast, maar het grootste voordeel is dat de chips ook hun status kunnen doorsturen naar een display op het stuur en draadloos naar een laptop langs de baan, hiermee kunnen wij dus ten alle tijden weten of alle systemen goed werken en hoeveel stroom zij verbruiken.
Nu heb ik vorig jaar dit systeem ontwikkeld voor onze benzine race-auto, maar het enige waar we nog niet echt 100% zeker over waren, was de temperatuur, en dus hebben we een testje gedaan onder maximale belasting, met een infraroodcamera:

Zoals je ziet wordt dit systeem op bepaalde plekken tot 120 graden en vloeit de warmte niet mooi af.
Eergisteren voor het eerst deze test met het nieuw ontworpen systeem voor de elektrische auto gedaan en zie hier, niet warmer dan 80

Scheelt echt een hoop
-
Johannus
- AX Master Spammer

- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Ze zijn momenteel op de markt door MoTeC (bekende naam in de autosport) maar aangezien zij ongeveer de enige fabrikant zijn, is er wel een reden dat wij zoiets zelf hebben ontwikkeld... systeem van hun kost geloof ik meer dan 2000 euro ongeveer...raoel wrote:gaaf projecten zo'n chip wil ik ook wel... wanneer komen ze op de markt?
Zelf gebruik ik het testprintje van onze eerdere versie in mijn AX om de knipperlichten aan te sturen met de CV.
Is niet waar het systeem oorspronkelijk voor ontworpen is, maar met een software aanpassing werkt dat prima.
Ik denk er overigens hard over na om dit in mijn AX te gaan combineren met de startknop en zo een startonderbreking te maken. Dan kun je de auto niet starten als je de raam hebt ingetikt, je moet hem dan netjes met de CV openen.
Nadeel is, mocht het systeem onverhoopt toch ooit falen, dan kan ik niet weg...
Dankjejb wrote:very nice
ben onder de indruk van wat jullie daar doen met chips
en de AX glimt heel mooi
Last edited by Johannus on WedJul07, 2010 5:16:44 PM, edited 1 time in total.
-
Johannus
- AX Master Spammer

- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
ja, dat klopt sowieso, ik verwacht ook zekerr niet dat iemand mijn auto daadwerkelijk zou willen stelen, dan kun je namelijk beter een dikke BMW of iets snels italiaans pakken 
maar het is gewoon wel stoer als het werkend te krijgen is en ook goed werkt
ook omdat je het niet meteen verwacht op een 19jarige auto 
maar het is gewoon wel stoer als het werkend te krijgen is en ook goed werkt
-
Johannus
- AX Master Spammer

- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Vanaf de iPhone vanuit silverstone met het raceteam:
http://yfrog.com/9hk3arj
http://yfrog.com/eur9zpj
Reis is goed verlopen en de ax voelt zich hier prima thuis :)
http://yfrog.com/9hk3arj
http://yfrog.com/eur9zpj
Reis is goed verlopen en de ax voelt zich hier prima thuis :)
-
Mastenhose
- profiel verwijderd

- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
Johannus
- AX Master Spammer

- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Tja, velgen poetsen, daar had ik geen tijd voor, maar dat komt nog goed ;)
Verder voelt de ax zich inderdaad overal thuis: circuit, camping, enz
http://yfrog.com/5hedlnej
Verder voelt de ax zich inderdaad overal thuis: circuit, camping, enz
http://yfrog.com/5hedlnej
-
Johannus
- AX Master Spammer

- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Net terug uit Engeland, en inmiddels alweer een nieuwe accesoire voor mijn voiture geregeld
Voor de zomermaanden en nog komende vakantie met vriendin helemaal niet onhandig:



Heb nog wel wat meer leuke fotootjes uit Engeland, maar die upload ik binnenkort wel even. AX heeft ook de terugreis prima doorstaan
Zaterdag mag ie mee naar Praag



Heb nog wel wat meer leuke fotootjes uit Engeland, maar die upload ik binnenkort wel even. AX heeft ook de terugreis prima doorstaan
-
Johannus
- AX Master Spammer

- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Dat is nog wel het mooiste van allesraoel wrote:Je gaat mij niet vertellen dat ie zo schoon terugkomt uit EngelandDaar hebben ze alleen modderwegen toch?
Nice! Maar wel even de kuipen even uitspuiten
. Voorkom je ook meteen een hoop ellende mee
. Wel een grote fietsdrager trouwens! Ben je niet bang dat je voorkant los komt?
.
Nee, hele mooie afstand gemaakt en zo laat je ook nog eens zien dat een AX ook heel betrouwbaar kan zijn! Ga je hem nog wel even een kleine beurt geven? Bougies, snel ff olie+filter doen? Heeft ie zeker verdiend!
Nee, hele mooie afstand gemaakt en zo laat je ook nog eens zien dat een AX ook heel betrouwbaar kan zijn! Ga je hem nog wel even een kleine beurt geven? Bougies, snel ff olie+filter doen? Heeft ie zeker verdiend!
-
Johannus
- AX Master Spammer

- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Tja, dat probleem dat de voorkant loskomt....
Misschien maar een zwaarder motorblok erin dan 
Kleine beurt komt binnenkort wel weer, niet voordat ik naar tsjechie ga waarschijnlijk. Maar dat komt in ieder geval wel goed.
Kuipen uitspuiten heb ik vandaag gedaan, net zoals de laatste restjes modder van de skirts, is ie weer mooi schoon
Vandaag ook even naar de sloop geweest om boutjes voor het achterklepslotje te halen, die lieten steeds los, maar toen kwam ik toevallig ook nog een leuke bumperlip tegen. Ben er zelf wel goed tevreden mee


Heb touwens ook 2 nieuwe dummie-mistlampen in het geel staat hem wel erg goed
wil eigenlijk wel heel erg graag echte gele mistlichten.
Verder heb ik op de achterruit inmiddels ook een ruitenwisser geinstalleerd, maar die moet nog worden aangesloten. Dat doe ik als ik uit tsjechie terug ben samen met nog een aantal andere elektro klussjes (CV kofferbak, verlichting kofferbak, olie-niveausensor+tellerbak)
Hoef me dus niet te vervelen deze zomer

Kleine beurt komt binnenkort wel weer, niet voordat ik naar tsjechie ga waarschijnlijk. Maar dat komt in ieder geval wel goed.
Kuipen uitspuiten heb ik vandaag gedaan, net zoals de laatste restjes modder van de skirts, is ie weer mooi schoon
Vandaag ook even naar de sloop geweest om boutjes voor het achterklepslotje te halen, die lieten steeds los, maar toen kwam ik toevallig ook nog een leuke bumperlip tegen. Ben er zelf wel goed tevreden mee
Heb touwens ook 2 nieuwe dummie-mistlampen in het geel staat hem wel erg goed
Verder heb ik op de achterruit inmiddels ook een ruitenwisser geinstalleerd, maar die moet nog worden aangesloten. Dat doe ik als ik uit tsjechie terug ben samen met nog een aantal andere elektro klussjes (CV kofferbak, verlichting kofferbak, olie-niveausensor+tellerbak)
Hoef me dus niet te vervelen deze zomer






