En voor zover ik kan zien is het een 10RE/11RE...?
Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie
Moderator: webmasters
Grappig...raoel wrote:.... stiekum vind ik oude volvo's heel gaafgrote vierkante bakken!
Had het vanmiddag met Wim (de eigenaar) over de "wegvallende lijn" die hij nu ineens duidelijk zag in die auto.
Een (flauwe) ronding dus.... zo'n 145 is nog niet zo vierkant als de opvolger ervan, de 2xx.
De nummering blijkt logisch te zijn, 1 voor 1ste serie, 4 voor 4 cilinders en 5 voor 5 deuren. Opvolger is dus de 245 als Estate, of 242 als 2 deurs coupe, 244 als 4 deurs sedan en 264 als 6-cilinder 4 deurs sedan.
Erg leuke auto inderdaad, en een restauratie met erg laag budget!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Waarschijnlijk als showautoMBa@NL wrote:Gaaf die AXAlleen waarom staat ze bij die carrossier binnen? iets aan verbouwd ofzo?
En voor zover ik kan zien is het een 10RE/11RE...?
Zag eruit als een instapmodelletje inderdaad, erg oud dat wel. Ga maar kijken aan de Turnhoutsebaan in Antwerpen...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Deze week, en wellicht nog vele weken daarna, houd ik mij bezig met "vrijwilligerswerk".
Afgelopen vrijdag ben ik begonnen met groot achterstallig onderhoud aan de tuin van een man met o.a. spierdistrofie, diabetis en de gevolgen van keelkanker.
"Kunt u iemand uit de brand helpen qua tuinonderhoud?", was de vraag 2 weken geleden van het Wijchens vrijwilligerswerk. "Het gaat om een man met een klein tuintje, er staat wat onkruid in dat hij niet zelf meer kan verwijderen...".
Dat blijkt dus een tuin van zeker 200m2 te zijn met een al 2 jaar niet meer onderhouden heg van zeker 30 meter lang, meerdere langjarig niet onderhouden laurierstruiken, half afgestorven coniferen...
en volledig overwoekerd met een meter hoog staand gras en onkruid.
"Klein tuintje met wat onkruid" zei de muts aan de telefoon
.
Toch een beetje idioot, zegt zo'n vrijwilligersorganisatie nadat ze zijn komen inspecteren blijkbaar in eerste instantie tegen zo'n man "Daar kunnen we echt niet aan gaan beginnen meneer, onze vrijwilligers zijn ook al oud! Zo'n tuin kunnen we ze niet aandoen!" Dat was al een jaar geleden.
En de gemeente heeft natuurlijk allang geen eigen plantsoenendienst meer, dat is al jaren uitbesteed. Dus die kunnen niets meer zelf creatief invullen.
Maar ja, dan wordt er weer eens ergens van functie gewisseld en zo'n nieuwe tuthola komt dan in de kaartenbak de tuinonderhouds-aanvraag tegen én de zojuist aangemelde vrijwilliger (ik dus) maar kent de historie van dit geval niet. Zo kom ik dus nietsvermoedend afgelopen vrijdag bij die man aan om een beetje onkruid te wieden...
Met deze tuin ga ik nog weken, misschien zelfs maanden, zoet zijn.
Welkom in de wondere wereld die vrijwilligerswerk heet!
Afgelopen vrijdag ben ik begonnen met groot achterstallig onderhoud aan de tuin van een man met o.a. spierdistrofie, diabetis en de gevolgen van keelkanker.
"Kunt u iemand uit de brand helpen qua tuinonderhoud?", was de vraag 2 weken geleden van het Wijchens vrijwilligerswerk. "Het gaat om een man met een klein tuintje, er staat wat onkruid in dat hij niet zelf meer kan verwijderen...".
Dat blijkt dus een tuin van zeker 200m2 te zijn met een al 2 jaar niet meer onderhouden heg van zeker 30 meter lang, meerdere langjarig niet onderhouden laurierstruiken, half afgestorven coniferen...
"Klein tuintje met wat onkruid" zei de muts aan de telefoon
Toch een beetje idioot, zegt zo'n vrijwilligersorganisatie nadat ze zijn komen inspecteren blijkbaar in eerste instantie tegen zo'n man "Daar kunnen we echt niet aan gaan beginnen meneer, onze vrijwilligers zijn ook al oud! Zo'n tuin kunnen we ze niet aandoen!" Dat was al een jaar geleden.
En de gemeente heeft natuurlijk allang geen eigen plantsoenendienst meer, dat is al jaren uitbesteed. Dus die kunnen niets meer zelf creatief invullen.
Maar ja, dan wordt er weer eens ergens van functie gewisseld en zo'n nieuwe tuthola komt dan in de kaartenbak de tuinonderhouds-aanvraag tegen én de zojuist aangemelde vrijwilliger (ik dus) maar kent de historie van dit geval niet. Zo kom ik dus nietsvermoedend afgelopen vrijdag bij die man aan om een beetje onkruid te wieden...
Met deze tuin ga ik nog weken, misschien zelfs maanden, zoet zijn.
Welkom in de wondere wereld die vrijwilligerswerk heet!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
die hard Collin 
ik snap het stiekem wel dat je het hebt aangenomen, het zit geheel in de lijn van jouw bestaan.. CX-en zijn namelijk ook een soort tuinen die groter blijken als dat de vorige eigenaar dacht en met jaren meer achterstallig onderhoud..
en opzich, is het natuurlijk ook wel heel leuk om van niets 'iets' te proberen te maken.. door alleen maar eerst enorm op te ruimen.. het is wel een opdracht waar je heel snel gaat zien waar je al geweest bent! (alleen ook heel snel gaat zien waar je dus nog moet zijn...)
sterkte Collin! en eigenlijk, vraagt zo'n verhaal wel om foto's
ik snap het stiekem wel dat je het hebt aangenomen, het zit geheel in de lijn van jouw bestaan.. CX-en zijn namelijk ook een soort tuinen die groter blijken als dat de vorige eigenaar dacht en met jaren meer achterstallig onderhoud..
en opzich, is het natuurlijk ook wel heel leuk om van niets 'iets' te proberen te maken.. door alleen maar eerst enorm op te ruimen.. het is wel een opdracht waar je heel snel gaat zien waar je al geweest bent! (alleen ook heel snel gaat zien waar je dus nog moet zijn...)
sterkte Collin! en eigenlijk, vraagt zo'n verhaal wel om foto's
Vandaag iets te fanatiek geweest...
Ik heb sowieso al 2 verrotte polsen en dus moet ik zulk tuinwerk eigenlijk niet doen...
, maar als mijn polsen eenmaal voelen alsof er een verdoving inzit ga ik maar gewoon door.
Kan nu zo ongeveer geen spier meer bewegen.
Tuinieren bij 30+ graden in de volle zon is ... euh... zweet-veroorzakend!
Had wel paar flesjes water bij me en braaf veel gedronken, hoewel ook wat zonnebrandcrème op m'n armen achteraf wel verstandig geweest was.
Vandaag 90% van het hoge gras aangepakt, begint wat te lijken. Tevens een spar gesnoeid en e.e.a. aan onkruid weggehaald.
Donderdag weer verder, mits ik dan het trim-apparaat weer terug heb. Zonder dat kom ik nergens.
Hier in Wijchen staat morgen en vooral woensdag alles in het teken van de 4-daagse. Het grote pleister-verzorgingskamp/rustplaats wordt morgen bij ons in de straat weer opgezet.
Ook de straat waar de 'project-tuin' is wordt door de 4-daagse gepasseerd. Kan daar dus toch al niet veel doen de komende 2 dagen.
Pfff.... nu een biertje!
Ik heb sowieso al 2 verrotte polsen en dus moet ik zulk tuinwerk eigenlijk niet doen...
Kan nu zo ongeveer geen spier meer bewegen.
Tuinieren bij 30+ graden in de volle zon is ... euh... zweet-veroorzakend!
Had wel paar flesjes water bij me en braaf veel gedronken, hoewel ook wat zonnebrandcrème op m'n armen achteraf wel verstandig geweest was.
Vandaag 90% van het hoge gras aangepakt, begint wat te lijken. Tevens een spar gesnoeid en e.e.a. aan onkruid weggehaald.
Donderdag weer verder, mits ik dan het trim-apparaat weer terug heb. Zonder dat kom ik nergens.
Hier in Wijchen staat morgen en vooral woensdag alles in het teken van de 4-daagse. Het grote pleister-verzorgingskamp/rustplaats wordt morgen bij ons in de straat weer opgezet.
Ook de straat waar de 'project-tuin' is wordt door de 4-daagse gepasseerd. Kan daar dus toch al niet veel doen de komende 2 dagen.
Pfff.... nu een biertje!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Dik verdiend hoor!2Black wrote:Pfff.... nu een biertje!
Last edited by raoel on TueJul20, 2010 11:59:25 AM, edited 1 time in total.
Vandaag van alles en nog niks gedaan...
Ik was een dagje uit logeren bij Peter van MiniMania om het 4-daagse tumult te kunnen ontlopen dat zich hier in de straat afspeelt. Waarom dat jaarlijks terugkerende evenement zoveel aandacht (jawel, massahysterie!) moet krijgen is mij werkelijk een raadsel.
Het zal wel meespelen dat de 4-daagse inmiddels een welhaast Tour de France achtige media aandacht krijgt binnen Nederland. Er stonden hier afgelopen nacht zelfs al een aantal campers in de straat van mensen die er kennelijk geen seconde als toeschouwer van willen missen.
Dus ik heb wat Mini-delen gedemonteerd, een Volvo 145 uit 1971 achteruit een andere schuur ingereden, een stukje ouderwets Renard klantenvermaak gedaan en zo nog e.e.a. kleins.
Gezellig!
Bij Renard Automobiles wordt overigens momenteel een SM i.e. van KDFi voorzien, 95% identiek aan die van Nard. Ook leuk.
Jeroen Bosma was al bezig geweest met bedrading, alle andere techniek zat er al op en aan. Benieuwd hoe die straks loopt.
Ik was een dagje uit logeren bij Peter van MiniMania om het 4-daagse tumult te kunnen ontlopen dat zich hier in de straat afspeelt. Waarom dat jaarlijks terugkerende evenement zoveel aandacht (jawel, massahysterie!) moet krijgen is mij werkelijk een raadsel.
Het zal wel meespelen dat de 4-daagse inmiddels een welhaast Tour de France achtige media aandacht krijgt binnen Nederland. Er stonden hier afgelopen nacht zelfs al een aantal campers in de straat van mensen die er kennelijk geen seconde als toeschouwer van willen missen.
Dus ik heb wat Mini-delen gedemonteerd, een Volvo 145 uit 1971 achteruit een andere schuur ingereden, een stukje ouderwets Renard klantenvermaak gedaan en zo nog e.e.a. kleins.
Gezellig!
Bij Renard Automobiles wordt overigens momenteel een SM i.e. van KDFi voorzien, 95% identiek aan die van Nard. Ook leuk.
Jeroen Bosma was al bezig geweest met bedrading, alle andere techniek zat er al op en aan. Benieuwd hoe die straks loopt.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Waarschijnlijk loopt ie perfect? Zolang de inspuiting maar goed is loopt bijna ieder blok perfect (dacht ik toch zo?). Zo zou je zelfs een AX GTI (MultiPoint) goed kunnen laten lopen, toch?
Ben erg benieuwd naar de SM, is toch eigenlijk wel een auto die ik ooit eens zou willen hebben (en niet alleen vanwege de naam
)!
Ben erg benieuwd naar de SM, is toch eigenlijk wel een auto die ik ooit eens zou willen hebben (en niet alleen vanwege de naam
Een SM blok ligt toch wat gecompliceerderPgoddijn wrote:Waarschijnlijk loopt ie perfect? Zolang de inspuiting maar goed is loopt bijna ieder blok perfect (dacht ik toch zo?). Zo zou je zelfs een AX GTI (MultiPoint) goed kunnen laten lopen, toch?
Ben erg benieuwd naar de SM, is toch eigenlijk wel een auto die ik ooit eens zou willen hebben (en niet alleen vanwege de naam)!
Het goed krijgen van ontsteking en vooral ook de nokkenas-timing is niet makkelijk. Dat is al bijna wetenschap op zich.
Ontsteking is erg belangrijk vanwege de vreemde blokhoek en het odd-fire principe dat exact vonken lastig maakt (2 rijen van 3 cilinders die in oneven volgorde bewegen; vonk-vonk-pauze-vonk) en kettingaangedreven nokkenassen waar bijvoorbeeld Nard een vrijwel volle dag over doet om ze perfect uit te klokken. Als je de nokkenassen 'gewoon' op de puntjes zet kun je er maar zo 5 tot 10 graden naast zitten, dat maakt natuurlijk een groot verschil.
Bovendien heb je voor veel SM motorzaken speciaal gereedschap nodig dat nergens te krijgen is, maakt sleutelen lastig.
Zo'n KDFi inbouw is dan ook veel meer dan dat, het is ook een forse motorrevisie waarbij gelijk naar koppeling, versnellingsbak, koeling, ontsteking en electra wordt gekeken. Anders begint Nard er niet aan.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Het was ook niet de bedoeling dat ik me daar in het motorblok ging gooien... Dat zou ik toch liever overlaten aan de experts
. Maar het is zoooo'n mooie auto (naar mijn mening) en ze zijn wel ontworpen om de hele dag op topsnelheid te kunnen rijden
. Daarnaast is het een model dat niet gebaseerd is op een andere, bestaande auto maar juist op een futuristische auto uit een of andere sci-fi serie
. Gewoon uniek, daar hou ik van 
Lees vooral niet de verhalen van CiFo! (of althans, trek je daar vooral niet teveel van aan...)raoel wrote:Peter, lees bericht van Collin goed, lees ook eens de verhalen van het CiFo, en denk nog eens goed na over die SM
Dat geeft een zeer vertekend beeld dat hoofdzakelijk door pure hobbyisten getekend wordt.
Bij de SM moet je gewoon heel goed je verstand gebruiken en vooral een zo volledig mogelijke start maken. Dus nooit een 'projectauto' kopen!
9 van de 10 SM eigenaren internetten niet..., dat zijn over het algemeen geen mensen die met hun SM te koop lopen.
Je moet (nou ja... moet) een keuze maken uit 3 mogelijkheden;
1) koop een superstrakke SM zonder vroeger restauratiewerk maar slechte motor
2) koop een lelijkere maar wel complete SM zonder restauratiewerk met volledig gereviseerde motor (naar Helfferich of Cyril Sars standaard) en compleet inzichtelijke recente historie.
3) koop een perfect afgewerkt exemplaar waar geen enkele adder onder het gras zit.
Variant 1 en 2 kunnen voor onder de €20.000, variant 3 loopt eerder naar de €50.000. Je kunt ook een bod op die van Nard doen, onder de 50k lacht hij je uit en zet je weer op straat, bij 60k krijg je nog een kopje koffie en een meewarige glimlach... bij 75k gaat Nard denken aan een nieuw project in plaats van de SM
Paar voorbeelden: een motorrevisie bij Cyril Sars kost je ca. €8000 maar dan heb je nog niet eens hydraulische kettingspanners, dat doet Sars niet.
Een SM echt netjes plaatwerktechnisch restaureren is héél erg moeilijk evenals het spuiten. Daar zitten zoveel plooien, hoeken en rondingen in dat vrijwel niemand dat echt perfect kan. Een super afwerking voor de SM gaat snel naar de €10.000.
Mooie interieurs zijn zeldzaam, bijwerken is maatwerk. Dat gaat op voor alle delen zoals het einde van de uitlaat, deurhendels, spiegels, lijstwerk, lampen, bumpers.
Niets is makkelijk bereikbaar, accu wisselen betekend eigenlijk al dat je neusdelen moet demonteren...
Last edited by 2Black on ThuJul22, 2010 2:37:13 PM, edited 1 time in total.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Overigens wist ik 1,5 jaar geleden nog een heel nette SM te koop staan.
En dat was er eentje met compleet door Helfferich gereviseerde motor, verder onderhouden door Renard (of eigenlijk Nard, want René doet daar technisch niets aan).
Keurig ding, technisch uitstekend en optisch redelijk tot goed.
Was te koop met vraagprijs van €18.000 geloof ik. Weet eigenlijk niet eens zeker of dat ding ooit verkocht is.
Ik heb mazzel... heb meerdere keren in een SM mogen rijden én met Nard onderweg in Duitsland de 200km/u (in lichte regen) gepasseerd. Weet dus een beetje wat het is...., de magie van de SM.
Uiterlijk is heel mooi natuurlijk, maar zonder het heel bijzondere geluid van de odd-fire V6 is het niets. Die ondefinieerbare roffel uit het vooronder bij acceleratie!
En dat was er eentje met compleet door Helfferich gereviseerde motor, verder onderhouden door Renard (of eigenlijk Nard, want René doet daar technisch niets aan).
Keurig ding, technisch uitstekend en optisch redelijk tot goed.
Was te koop met vraagprijs van €18.000 geloof ik. Weet eigenlijk niet eens zeker of dat ding ooit verkocht is.
Ik heb mazzel... heb meerdere keren in een SM mogen rijden én met Nard onderweg in Duitsland de 200km/u (in lichte regen) gepasseerd. Weet dus een beetje wat het is...., de magie van de SM.
Uiterlijk is heel mooi natuurlijk, maar zonder het heel bijzondere geluid van de odd-fire V6 is het niets. Die ondefinieerbare roffel uit het vooronder bij acceleratie!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh






