waar te kopen en te doen ( snelle nokkenas, vliegwiel enz)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

ax14iGT
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: MonJul12, 2010 9:16:57 PM
Location: kootstertille

waar te kopen en te doen ( snelle nokkenas, vliegwiel enz)

Post by ax14iGT »

Hallo,

Misschien is dit al eerder gevraagd of staat dit eventueel ergens anders vermeld, maar ben vrij recent hier, dus alvast mijn excuus.

Maar goed, heb net een nieuwe gebruikte ax gekocht een 1.4 i GT en nu wou ik haar wel even tunen, en nu zoek ik dus een online winkel of een gewone tuning winkel of iets in die trend waar je die spullen kan kopen,

Wat ik wil doen binnenkort, snellere nokken as + vliegwiel aflaten draaien (waar...? Woon in Friesland) en een spagettiespuitstuk kopen + eventueel sportfilter plus toebehoren en nog wat ax GT stikers

alvast bedankt voor de moeite
als je ooit een ax heb gereden wil je niks meer anders...

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Bekende merken voor nokkenasses zijn Catcams (http://www.catcams.be) en Kentcams (http://www.kentcams.com) Bekende leveranciers in Nederland zijn Biesheuvel (http://www.biesheuvel.nl) voor de Kentcams en voor Catcams zou je even moeten zoeken.

Vliegwiel af laten draaien kun je bij de meeste revisiebedrijven wel laten doen. Kijk voor spaghetti en luchtfilters ook maar bij Biesheuvel. Bekende merken voor luchtfilters: K&N, Green, Pipercross.

Wat betreft de nokkenas, ik vraag me af of je basis daar wel lekker voor is. De GT met monopoint injectie heeft slechts 75pk. Je kan dan beter een blok dat standaard meer vermogen heeft als basis nemen. Met een andere nokkenas moet je eigenlijk ook een remap van je ECU doen om het lekker te laten lopen.
Image Image Image

ax14iGT
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: MonJul12, 2010 9:16:57 PM
Location: kootstertille

Post by ax14iGT »

Allereerst bedankt voor je snelle reactie super :)

wat betreft de nokken as heb je wel een punt, maar wat betreft het monopoint injectie systeem kan je die ook vervangen in een multipoint injectie of blaas ik nu klink klare onzin uit...?

dus nokkenas kan ik beter achterwege laten ivm remap ECU, Remap bedoel je mee dat hij opnieuw ingelezen moet worden...?

gegroet
als je ooit een ax heb gereden wil je niks meer anders...

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Je kunt om gaan bouwen naar multipoint, maar met hetzelfde gemak hang je er een compeet multipoint blok van een GTI in. Dan werk je met een basis die 95 pk heeft. Met de aanpassingen door nokkenas en overige zaken moet je nog maar afwachten of je überhaubt die 95 pk gaat halen.

Remap betekent dat er nieuwe waarden in de tabellen voor brandstofinspuiting en ontsteking ingelezen moeten worden. Dit zijn echter geen standaard waarden en deze worden meestal bepaald op de rollenbank.

Dus nieuwe nokkenas en remap kosten je al snel 300 + 250 = 550 euro.

Edit:

Ik denk dat het verstandig is om eerst te kijken wat je wilt. Qua vermogen en qua karakter (over de hele linie lekker wat trekkracht of juist hoger in toeren meer piekvermogen) en dan te kijken hoe dat het best te realiseren is.

Lees de verschillende wie-is-wie's maar eens door. Drake en Rooney hebben bv een 1.6 16v ingebouwd, Q01z heeft een GTI met 2 dubbele Webers, Bas_s heeft een 1.6 met Peug 106 1.3 Rallye inlaat, TTF heeft een GTI met 1.6 blok en ik rij met een 1.4 met GT Carb kop, 2-traps carb en de nodige andere aanpassingen.
Image Image Image

ax14iGT
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: MonJul12, 2010 9:16:57 PM
Location: kootstertille

Post by ax14iGT »

oke,

maar eens om me heen kijken voor een GTI blok bedankt voor je info.

wat ik ook op de site van biesheuvel zag is een Power Boost Valve, is ook een optie om naar te kijken maar al met al als ik alles ga vervangen en vliegwiel laat afdraaien kom ik ook al bijna op een bedrag uit van wat een GTI blok moet kosten, dus ik zal eens kijken wat de kosten zijn en wat het goedkoopst is.

nogmaals thxx voor je uitleg en info
als je ooit een ax heb gereden wil je niks meer anders...

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Die verhoogd geloof ik de benzinedruk.
Heb je niks aan zolang je niet ook de luchttoevoer erop aanpast. Meer iets voor turbocharged blokken geloof ik.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

een GT monopoint serieus opvoeren is een beetje zonde van je geld.. alhoewel Brockje (AX GT injectie met nokkenas uit een AX Sport) een rollerbankuitdraai van 95pk had (ding was wel snel, maar 95pk gaf ik m toch niet), verwacht ik niet dat je er enigszins serieuze vermogens uit kan persen.. kijk simpelweg maar es naar de diameter van de gasklep en probeer tijdens het huilen niet in de lach te schieten

de gasklep van een AX GT carb is al een stuk beter, bovendien zijn dat er 2.. en kan je een carburateur tenminste afstellen.. een remap van de monopoint ECU kan wel, maar ik denk dat de tuner je recht in je bek uitlacht als je het hem vraagt :)

zoek gewoon een goed GTI blok, of, als je dat niet wil;

-cilinderkop laten flowen + overmaatse kleppen (standaard kleppen in een GT kop zijn te klein!) + maximaal vlakken
-gezellige nokkenas erin, ik zou niet teveel boven de 280gr gaan zitten, je moet er ook nog mee kunnen rijden zeg maar
-verstelbare nokkenaspoulie (wel handig met die nokkenas en max gevlakte kop)
-inlaatspruitstuk + carburateur AX GT carb + vergrote sproeiers + K&N filter
-spaghetti spruitstuk Devil of Supersprint, laat de raceland dan maar liggen..
-catalysator verwijderen
-zorgen voor de goede (werkende!) ontsteking met de juiste vervroegingstabel.. of programmeerbare ontsteking (howto volgt via Jan begin volgende week ;))
-vliegwiel af laten draaien aan de achterzijde (dus niet zoals sommige zo stom zijn om de ontstekingstiming weg te laten draaien :?)
-fatsoenlijke motorsteun onder, powerflex bijv.
-sportkoppeling

owh, en win ff de jackpot.. dit bij elkaar zit je wel op een kleine 2500,- ;)
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Zo'n Powerboostvalve verhoogt de benzinedruk benzinedruk naarmate er meer vacuum op het inlaatspruitstuk komt.
Verwacht er niet veel van op een standaardblok, maar op m'n aangepaste blokje werkte het in principe best goed.

Wat betaal jij voor het afdraaien van een vliegwiel dan? :?
Altijd meer PK's dan jou!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Gooi er idd gewoon een GTI-blokje in. Past bijna helemaal direct.
Ik heb in mijn GT injection ook een GTI-blok hangen en dat rijdt goed hoor :D

Vergeet wel je remmen niet aan te passen want die heb je echt wel nodig.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Bas_S wrote:Zo'n Powerboostvalve verhoogt de benzinedruk benzinedruk naarmate er meer vacuum op het inlaatspruitstuk komt.
Verwacht er niet veel van op een standaardblok, maar op m'n aangepaste blokje werkte het in principe best goed.

Wat betaal jij voor het afdraaien van een vliegwiel dan? :?
afdraaien? paar tientjes :P

fatsoenlijk flowen + overmaatse kleppen: 500,-
supersprint spaghetti: 500,-
nokkenas + nokvolgers: 300,-
aangepaste uitlaat zonder cat; 150,-
nokkenastandwiel kent: 200,-
K&N filter + sproeiers: 100,-
carb + inlaat: 100,-
driem set: 100,-
koppakkingsset + bouten e.d. : 200,-
vliegwiel afdraaien: 50,-
sportkoppeling: 350,-
prog. ontsteking: 400,-
motorsteun onder: 50,-

3050,- mmm had ik nog voorzichtig geschat blijkbaar :P
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Kan wel iets goedkoper hoor ;)
Altijd meer PK's dan jou!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Bas_S wrote:Kan wel iets goedkoper hoor ;)
owh jawel :D

maar dat was niet de opzet :P
meestal komt een project namelijk door onverwachtse dingen duurder uit als begroot.. dus kan je maar beter van voor af aan te ruim rekenen..
h
Image

ax14iGT
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: MonJul12, 2010 9:16:57 PM
Location: kootstertille

Post by ax14iGT »

Mm sjah als ik zoveel geld uit geef kan ik makkelijk een gti blok er in zetten wat 3 blokken hahaha maar super dat jullie mee willen denken,

Denk dat ik maar ff ga kijken voor een GTI blok met standaard 95 pk weten jullie misschien adresjes...? Heb verder nog niet gekeken op Google of zo maar wie niet vraagt wie niet wint,

stel heb een GTI blok gevonden wat is dan betaalbaar om daar iets meer vermogen uit te halen zonder veel poes pas...?

En stel ik hou mijn GT blok, die laat ik Max vlakken en flowen + en overmaatse kleppen moet ik dan nog enige aanpassingen doen...?

Weer een aantal vragen mensen

Alvast bedankt
als je ooit een ax heb gereden wil je niks meer anders...

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Hoeveel vermogen wil je er eigenlijk uit halen?
Altijd meer PK's dan jou!

ax14iGT
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: MonJul12, 2010 9:16:57 PM
Location: kootstertille

Post by ax14iGT »

uit mijn GT blok rond de 80 a 85 pk uit GTI blok wat standaard 95 rond de 100 pk
als je ooit een ax heb gereden wil je niks meer anders...

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

ax14iGT wrote:uit mijn GT blok rond de 80 a 85 pk uit GTI blok wat standaard 95 rond de 100 pk
Die 5pk verschil ga je niet merken denk ik hoor...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

wat misschien ook wel handig is om te vermelden, hoe handig ben je zelf?

wil je alles zelf gaan ombouwen of wil je het uitbesteden?

Persoonlijk zou ik gewoon zelf ombouwen naar 1.6 8v (the easy way zoals ik heb gedaan) of 16v wat een grotere klus is kijk maar naar het topic van drake.

Daarna kun je altijd nog verder "tunen"
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

ax14iGT
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: MonJul12, 2010 9:16:57 PM
Location: kootstertille

Post by ax14iGT »

hoe handig ik zelf ben, ik kom aardig uit de voeten, heb vroeger motorvoeruigen gedaan op de vbo, later ben ik als militair monteur geworden bij de luchtmacht, monteur moet je verstaan dieselmotoren en enkel es een benziene motor maar dan niks kwa voertuigen maar kwa compressors diesel air cooler enz enz,

en ben zelf altijd aan het klussen met auto's heb tot nu toe nog alles zelf gedaan kwa auto's behalfe apk,

past een 1.6 8v zo of moet er veel aanpassingen aan gedaan worden, zal ook remschijfen achter moeten hebben neem ik aan anders trap ik dwars door de remmen heen denk ik, en bekabeling....? 1.6 8v uit een peugeot..?

wat ik ook zat te denken die peugeot 205 1.9 GTI is dat wat of past dat al helemaal niet, zelfde motor opbouw lijkt me..?

alvast weer bedankt voor uw reacties,
als je ooit een ax heb gereden wil je niks meer anders...

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

1.9 GTI-blok is helemaal anders.
1.6 8V uit een 106 rallye ph2 past vrij 'simpel'. Conversie naar 4-gaats onderstel is erg aan te raden en schijven achteraan zijn idd geen overbodige luxe. Bij normaal straatgebruik zouden trommels denk ik toch wel nog moeten voldoen. Wel sowieso geventileerd vooraan!

Verder zal de kabelboom pas gemaakt moeten worden. En eventueel de radiator veranderd worden. (stukkie uit front zagen) En de benzinepomp moet ook ff omgewisseld worden :)

ax14iGT
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: MonJul12, 2010 9:16:57 PM
Location: kootstertille

Post by ax14iGT »

ik heb mijn aanvraag uitgezet voor een 16 8v (kan hij ook uit een xara 16 8v of is die motor te groot lijk me wel of niet, moet ik ook aanpassingen doen qua brandstoftank, lijkt me dat op een 16 8v blok wel een brandstofpomp zit of niet,

en als laast is er ook een topic waar dit alles haar fijn wordt uigelegt, kabelboom radiateur etc etc
als je ooit een ax heb gereden wil je niks meer anders...

Post Reply